Oud Praag in 3D virtuele wereld

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Marcel

Moderator
bron : Radio Praha

http://www.radio.cz/en/article/88369

er wordt hard gewerkt door het Praagse Stads Museum om oud Praag in 3D te laten herleven.
adv oude foto's wordt er een 3D model gecreerd.
het project is gestart in december 2005, maar wanneer het af komt ?
het neemt vanaf nu nog een periode van 8 maanden om alle foto's in 3D op te slaan, bij elkaar is dat ongeveer 12 terra-byte aan data (3.000 DVD's vol met 4.2 GB aan data).
 
Het gaat over digitaliseren van een model van de stad, door

langweil_antoninx.jpg

Antonín Langweil

gemaakt tussen jaren 1826 en 1837. Er is Oude Stad met joodse getho, Kleine Zeide zonder Petrin park en Praagse kasteel te zien. Van die rond 2000 gebouwen bestaat een helft niet meer.
Er word 500 000 fotos er van gemaakt tot half maart en dan is geheel model weer te zien in museun van hoofdstad Praag in een nieuwe kast.

langweil_kampa.jpg


Rena
 
Zal nog eens proberen, derde keer. ;)

*edit* Nope, ligt vast aan onze LT, jammer. :oeps:
*edit* Ik zie het al, ik mis waarschijnlijk het juiste besturingsprogramma (voor WMV) wat ik elders moet downloaden of aanvinken. Morgen..
 

char

† In Memoriam
Ik heb, in het verleden, heel veel met 3D gewerkt... Ik weet hoe moeilijk het is!!.. En in die tijd, zo'n 15-18 jaar geleden, moest je elke "line" op de juiste plaats in het "heelal" tekenen...Alles moest aansluiten op elkaar. Je kunt plat op het beeldscherm tekenen... Maar zodra je het in "space" (3D) bekijkt, weet je pas of je geen fouten hebt gemaakt... Je kon bv. een simpel huis, met een puntdak, tekenen..Één klein foutje in de coordinaten, en het dak zweefde (in verhouding) honderd meter boven het huis!!..
Tegenwoordig, is het nog net zo moeilijk... Maar er zijn nu veel betere programma's en computers!!..

Maar ik vind het resultaat van dit project verbluffend!!...

Bedankt, Freddy!!!..Ik vond het geweldig!!...

Char.

___________________________________________________
Char. ...terug in die goede oude tijd...
 
Ik heb de video inmiddels bekeken, op een andere pc, waar het wel gewoon opende met WMP. Wat een levenswerk heeft deze man neergezet, niet te geloven. Een hele klus om deze markette om te zetten in 3D, duizenden beeldjes, hoofdzakelijk gemaakt met een 16 megapixelcamera. Ook een hele klus om het af te stoffen trouwens, :lmfao: met watten en een pincet. Het zal vast de moeite waard zijn de 3D-presentatie te gaan bekijken.
 
Ik heb de 3D-film enkele maanden geleden gezien. Werkelijk indrukwekkend. Kort maar zeer krachtig.
Is te zien in het museum van de stad Praag, waar ook het originele model van Langweil staat opgesteld.
Vandaag even geïnformeerd naar de prijs van de DVD: Kč 349 (draait onder windows xp en vista).
Een documentaire is ook verkrijgbaar op DVD en kost Kč 149.
 
Bovenaan