Oud & Nieuw in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Macek

Geroyeerd Lid
moeilijk te geloven dat je wel eens in cz komt ?????

Ja, vreemd hé dat ik met de feestdagen moet werken, ik heb inderdaad kerst en oud en nieuw nog niet mogen meemaken in CZ. Ik draai namelijk diensten voor collega's met gezinnen die verlof hebben genomen. Maar mijn vraag was eigelijk meer bedoeld in de trant van wordt er in CZ ook al dagen van tevoren met vuurwerk gesmeten zoals hier bv. in Amsterdam.
 

Vodnik

† In Memoriam
Nee macek, dat gebeurt hier niet (ik praat voor praag waar ik woon) Natuurlijk gaat er wel is een rotje af in de dagen voor oud/nieuw maar die vallen dan wel op. Mischien omdat de politie directer optreed tegen relschoppers óf omdat vuurwerk het hele jaar verkrijgbaar is en er geen problemen gemaakt worden als je het op een verjaardag afsteekt. (dus niet zo byzonder is waarmee je anderen kan pesten)
Maar op oudjaars avond gaat het goed tekeer mn op het oude stadsplein in Praag wat de volgende ochtend (op 1jan.) alweer brandschoon is! De troep die je de volgende dag in NL op straat vind ben ik hier nog niet tegengekomen, dwz één keer wel, voor een vietnamezen winkel maar dat was een paar uur later ook alemaal opgeruimd.
 

char

† In Memoriam
Ik denk dat het verschil zit, in het feit dat in sommige landen in het Oude Jaar de boze geesten vóór het nieuwe jaar verjaagd worden,.. met een hoop herrie... En bij ons, het Nieuwe Jaar verwelkomd wordt, om 00:00 uur, met een hoop herrie...

Ik zou het verder ook niet weten, hoor!!!..

Char.

_________________________________________
Char. ...achter de gillende keukenmeiden aan!!...
 
vorig jaar in Pilzen geweest met oud en nieuw en was erg leuk.De tsjechen gaan om 12 uur allemaal naar buiten en daar word door een aantal mensen erg mooi vuurwerk afgestoken.Dit gebeurde op het plein(tja,waar anders)met allemaal kraampjes waar je vooral drank kunt kopen of warme worst. Er waren in Pilzen nog wel meer plaatsen waar vuurwerk werd afgestoken.
Het is dus niet zoals hier dat iedereen vuurwerk afsteekt, volgens mij word dit georganiseerd want het was wel super mooi vuurwerk (illegaal in nederland)
 
Oud en nieuw was weer gezellig in Jindrichovice ,wij hadden oliebollen de buren allerlei Tsjechiesche hapjes ,Hebben wat sekt gedronken en stastny novy rok gewenst en elkaars vuurwerk bewonderd .de rotzooi hebben we samen opgeruimd:top: .In de NL lag de volgende dag bezooid met rood papier,hier dus niet
 
Volgens mij hadden wij een Hollands oud en nieuw in Tsjechië,:zwijg:
oliebollen, soep, saté, salade, kaashapjes etc. en op de tv een uurtje het geschal van Guido Weijers. :lmfao:
Maar gezellig dat het was! Eén van onze buurmannen kwam trouwens na twaalven in t-shirt en korte broek op blote voeten door de sneeuw, in de regen, aangelopen met twee andere buren. :slik: Dat is toch geen Tsjechische traditie? :deuk:
 

kuurgast

Donateur
Het vuurwerk wordt niet overal op dezelfde tijden afgestoken. Sommige plaatsen is dat al om 17:00 of 18:00uur. Er staan enkele plaatsen met groot vuurwerk op novinky.cz zoek bij regio naar plaatsen en ohňostroje/vuurwerk.
vw4.gif
 
Bovenaan