Oud & Nieuw in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dit jaar gaan we voor het eerst tijdens kerst en oud/nieuw naar Tsjechie. Geen idee of dat net zo wordt gevierd als we hier gewend zijn! Kan ik daar vuurwerk kopen?(Hoe heet dat??) Hoe vieren de Tsjechen oudjaarsavond? We hebben een particulier huis in een dorpje gehuurd (met zwembad binnenshuis...jaja lekker luxe...)dus vragen we ons af wat we kunnen verwachten. Ik neem in ieder geval oliebollen bakspullen mee, want die kunnen we niet missen....
 

Pelhřimov

Donateur
mariella schreef:
...Kan ik daar vuurwerk kopen?....

Hoi Mariella,

Vuurwerk kan je daar gewoon (en goedkoper) kopen hoor. Vorig jaar, bij de Vietnamezen, stond het gewoon tussen de kleding.
Ik zou het zelf niet vanuit Nederland meenemen, want ik denk dat je bij de grens misschien problemen zou kunnen krijgen. Bovendien start bij ons in Nederland de officiele verkoop denk ik pas als jullie al in Tsjechie zitten. :D
Wij hebben Oud en Nieuw meegemaakt bij Russische vrienden, dus we vierden 2x Nieuwjaar. 1x om 10 uur 's avonds, want dan was het voor hun al Nieuwjaar en 1x om 12 uur s' avonds. Verder vond ik er weinig verschil tussen Oud en Nieuw hier en daar, alleen dat er door de bergen iets minder vuurwerk te zien was. Ik merkte ook dat de volgende morgen de troep keurig opgeveegd werd door degenen die de avond ervoor vuurwerk afstaken. :toppie:

Veel plezier alvast

Jeanne
 
Vuurwerk is idd overal te koop. Ook bij Supermarkten (in Kaufland naast de lucifers:deuk:
Wij hebben oudejaarsavond met de buren uit het dorp gevierd in de brandweerkazerne annex dorpshuis annex pivnice.
Veel hapjes, nog meer drankjes, sterke verhalen. Maar vooral erg gezellig.

Klokslag 12 uur zoenen en handen schudden. Champagne (Bohemia Sekt) open en de straat op. Toasten
Vuurwerk afsteken natuurlijk.

Nog nagezeten tot pm 5 uur om de restjes :proost: en :eten: op te maken
 
Vorig jaar was mijn oud en nieuw grandioos.
In de middag van het oude jaar even naar het dorpscafe geweest om een kleine versnapering weg te werken.
De Tsjechen hadden er ook zin in.
Ik had me voorgenomen om een ! pivo te drinken.
Maar ja, toen werd het wel heel gezellig in die kroeg.
Kortom: 's avonds om 19.00 uur was ik volledig uitgeteld.
Van mijn eerste jaarwisseling heb ik dus niets meegemaakt.

Naar ik vernomen heb was het vuurwerk en de muziek en het dansen op die avond erg leuk.

Volgende keer beter.
 
Ook voor mij wordt het de eerste jaarwisseling in Tsjechie, bij vrienden die net buiten Praag wonen in een klein dorpje. Ben heel benieuwd hoe dat is.
Kennen ze daar ook zoiets als oliebollen of hebben ze andere typische oudejaars gerechten?
 
In Tsjechië kennen ze zover ik weet ook die Nederlandse gewoonte niet om vuurwerk af te steken en vervolgens een hele berg troep (veel rood papier, kartonnen hulzen, verpakkingsmateriaal etc) op straat achter te laten.
Vuurwerk is soms gelukkig niet nodig omdat sommige plaatsen een vuurwerk organiseren en dan heb je tenminste behoorlijk vuurwerk waarbij geen vingers verloren gaan.

Beste is ter plaatse tijdig te informeren en verder desnoods te reserveren in de horeca.
 
Afgelopen jaar was in Struzinec prachtig vuurwerk te zien.
Wij waren zelf ook met 10 personen en sommige hadden zelf ook heel erg mooi vuurwerk.
Dit vuurwerk was gekocht bij de Baumax in Liberec.
Een stuk goedkoper als in Nederland.

Groetjes Sylvia
 
Dit jaar ga ik ook oud en nieuw vieren in Tsjechie...geloof dat er gepland is om met een zooi vrienden een chalet te gaan bezetten en bezatten :D
Lees hier dat de gewoontes een beetje hetzelfde zijn als in Nederland? (champagne, vuurwerk etc.) Maar geen oliebollen?
 
Oud en nieuw in CZ is zeker aan te bevelen. WIj vieren dat in Olomouc. Een erg leuke stad met activiteiten op de avond. Wij reserveren doorgaans een deel van een kroeg, kopen daar de drank en nemen zelf hapjes mee. Om 12 uur de straat op. Wat flessen sekt ontkurken, kusjes uitdelen en weer verder aan de drank. Erg geslaagde avonden!
 
Nou ik heb er dus al zin in! En ik neem echt mijn oliebollenmix , poedersuiker en goudreinetten mee, de olie koop ik daar wel. Misschien kan ik onze Tsjechische gastheer nog verrassen met deze lekkernij... Vuurwerk gaan we daar ook maar kopen( mijn zoon ook weer blij). Na vele jaren Tsjechie vind ik het erg leuk hier nu eens met deze feestdagen te zijn! Iedereen een gezellige tijd gewenst, hier of in Tsjechie.
 
silvestr 2004 staat in men geheugen gegrift, 1 van men mooiste ooit!
Heb ik gevierd in men geliefd stadje pardubice, bij men naaste vrienden aldaar.
De dag zelf, uitslapen(ja nacht voordien repetitie gehouden:) ), door de stad wandelen, kaufland binnenstappen, bohemia sekt inslaan, cowboyhoed kopen enz... Was druilerig weer, motregen enz, maar toch heel de dag door vuurwerk in de woonwijken, iets wat bij ons verboden is dacht ik?
rond 18.30 samenkost met enkele vrienden in een hernabar bij een bushalte, naar mijn gedacht: we dachten dat we met meer gingen zijn?
tja dan de bus naar lazne bohdanec(vlakbij pardubice), we hadden daar de plaatselijke voetbalkantiene van fk as lazne bohdanec afgehuurd... wat blijkt, er was al een eerste groep aanwezig, maar alreeds 'total nasracky',dusja, zdimi had een handig systeemptje ingevoerd voor die avond: iedereen kreeg een nummer opgespeld, aan de deur een 25 blaadjes(we waren daar met een 25 man), op elk blaadje een nummer: dus als er iemand iets brabbelde in de zin van pivo prosim of flasku sekt, werd dit gewoon op het blaadje bij het gepaste persoonlijke nummer geschreven, geen gezever over wie wat gedronken heeft dus.
Muziek? een mp3 discmen, 2 boxen en enkele cd's volstonden. Enkele hadden nog van die versierde broodjes mee en de flessen bohemia sekt stonden op ons te wachten in de koelkast. Om middernacht iedereen het voetbalveld op, halfuurke vuurwerk afsteken, pardubicegezangen ging door lazne bohdanec en dan snel naar binnen, flessen bohemia sekt ontkurkt en we konden verder drinken. Wat we ondertussen deden? een soort kaartspel, 1 iemand was de bank, anderen waren de spelers, we konden geld inzetten(hoogste was ongeveer 5 kc ofzo) en iemand die de hoogste kaart trok won de 'pot' enz.... .
Wat zich na een uur of 02.00ofzo afspeeldde weet ik niet, maar kweet wel dat krystinka bepaaldde interesses in me toonde, dan een 'tukje' gedaan op de bar, tegen een uur of 06.00-07.00 met ons denisa terug naar huis gegaan met een taxi, rond 12.00-13.00 lucka die ons opbeldde,om het nieuwe jaar in te zetten:), afgesproken in een herna bar, wat blijkt, enkele van onze vrienden waren nog aan het vieren, svoby heeft het 2.5 dagen volgehouden, moet bijna een record zijn.


Dit jaar ga ik terug, gisteren heb ik vernomen dat we een private party hebben in 1 van van onze stamkroegen in pardubice, de barmannen zijn vrienden van ons dusja, ben al weer bang voor de gevolgen ervan:).
verslag volgt
 
Klinkt goed als ik dat allemaal hoor. Ook voor dit jaar Kerst en nieuwjaar in Tsjechië. Ook nooit eerder gedaan. Misschien moeten we de oliebollenmix inderdaad maar meenemen. Met het vorige bezoek had ik Edammer kazen 2kg meegenomen voor onze gastvrouw en enkele nieuwe zakenrelatie's en deze keer kreeg ik een verzoek (ik had het in mijn e-mail verkeer aangegeven) om komijnenkaas mee te nemen. Nou prima, doen we natuurlijk. Supergastvrije Tsjechen en niets is teveel moeite. Net als het advies van mijn fotovrienden in Duitsland en Tsjechië om vooral die winterbanden er onder te laten zetten. Achteraf gezien: Ze hadden beide gelijk, anders was ik waarschijnlijk nog steeds niet teruggeweest van dat sneeuw week end vorige week. Vriendelijke en behulpzame mensen, lekker eten, prima bier (pivo) en ook heerlijke (witte) wijn en leuke zakenrelatie's aan overgehouden. Misschien dat we ook maar eens proberen daar de skies eens onder te binden. Je weet maar nooit. :confused:

Groetjes,

Robert
 
Oud en neiuw

In Olomouc oud en nieuw gevierd? Kijk dat hoor ik graag, :D Nederlanders die oud en nieuw in Oomouc vieren. Kben benieuwd wanneer ik daar een keer oud en nieuw ga vieren.:confused:

Inderdaad een leuke stad !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Wij hopen dit jaar ook voor het eerst Oud en Nieuw te vieren in Rokytnice nad Jizerou. We zijn hier al vaak geweest maar nog nooit met O&N. Vooral de kinderen vinden het erg spannend, hoe het gaat met vuurwerk, of ze dat nog kunnen kopen enz. We gaan O&N vieren in een restaurant in het dorp, de eigenaar is al bijna een vriend geworden, zo vaak zijn we al geweest. Het is jammer dat we pas de 31e gaan. We willen graag de 30e gaan. We hebben geprobeerd om ergens voor 1 nacht te overnachten, dit is helaas niet gelukt. Nu mogen we misschien toch de 30e komen in het appartement, dat horen we deze week, spannend dus.
 
Bovenaan