Bier & Wijn Oud bruin of donker bier

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

even een vraag voor de pivo drinkers
30.gif

kennen ze in tsjechie ook zoet bier zoals oud bruin
is dit dan ook regelmatig tegen te komen of is het iets zeldzaams
worshippy.gif
worshippy.gif
worshippy.gif
 

Freddy2005

† In Memoriam
Dunkles Bier ist ein traditionelles Produkt der Krusovicer Brauerei seit mehr als 100 Jahren ununterbrochen gebraut. Es ist gekennzeichnet durch die Vollmundigkeit, den zart-süßen Karamelgeschmack und die feine Hopfenbittere. Träger der ausgezeichneten Geschmackseigenschaften sind hochwertige Grundrohstoffe, d.h. Spezialmalze, Quellwasser aus Křivoklater Wäldern und Hopfen aus dem Saazer Hopfenanbaugebiet. Dieses Bieres erfreut sich einer stetig wachsenden Beliebtheit sowohl auf dem inländischen Markt, als auch bei ausländischen Kunden.
cerne_1a.jpg


Bron: pivo-krusovice.cz

Hier nog meer voor de echte pivonist: Tsjechisch bier
 
Wanneer ik in Tsjechië ben bestel ik graag donker bier. Het is zelfs bijna in iedere horecazaak van het vat te krijgen. De Nederlandse versie van Oud Bruin (donker bier) is vaak 2.5% en zoet. In Zuid Duitsland en Tsjechië is het donkere bier minder zoet dan het Nederlandse en vaak zwaarder in alcoholpercentage: 3,8% tot 5.0%. Er zijn een paar fantastische merken te krijgen. Mijn favoriete donkere bieren zijn toch wel Herold, Zubr, Krusovice en Velkopopovicky Kozel. Volgens mij is “tmavé” voldoende om een donker bier te bestellen. Een bier dat mijn smaakpapillen echt tot verrukking kan brengen is Primator Double 24% specialni tmavé pivo uit Nachod. Het is een onwaarschijnlijk zwaar en donker bier van 10% alc. Dat kan met gemak tegen de Belgische tripels op en doet veel denken aan Hertog Jan Grand Prestige. Helaas kom je in CZ weinig zware bieren tegen. Dat is jammer want Bockbieren zijn een specialiteit in Beieren. http://www.primator.cz/sortiment/a_double.html
 
Bovenaan