Originální české vepřové maso

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wat kan je toch af en toe een buil vallen.

Ik mag graag koken. Eigenlijk alles. Vis lukt me niet, daarom bestel ik dat dan ook altijd in een restaurant. Gemakkelijk dus.

Van vlees heb ik iets meer verstand en daar maak ik dan graag smakelijke maaltijden van.
Het kopen van lekkere bruikbare delen van de koe is in Tsjechie vaak een probleem; niet in de laatste plaats omdat men het vlees "anders" snijdt, en vaak in onherkenbare hompen en brokken. In de meeste gevallen kunnen de verkoopsters ook geen enkele uitspraak doen over de anatomische locatie ervan.

retail_beef_cuts-O.jpg


Bij varkensvlees doet men dit dat compleet anders.

Varken-O.jpg


Ik heb ervaringen bij lokale slagers en bij supermarkten. Bij de supermarkten, wat ik eigenlijk niet zou moeten doen, kijk ik altijd wel naar het land van herkomst.

Maar nu het volgende:
In de afgelopen periode heb ik bij verschillende winkels varkensvlees gekocht. In lappen, in plakjes, al dan niet voorverpakt als beleg of als "bacon" te gebruiken.
Heel veel bleek, na bakken, grillen, braden etc. oneetbaar, vanwege de penetrante lucht van "pis", ammoniak etc.

Mijn Kerstbraadstuk uit de oven werd volledig oneetbaar, waarna de oven voor een behoorlijke tijd onbruikbaar werd wegens de aangebakken penetrante geur. Het huis bleef stinken; het vlees: een stuk van anderhalve kilo, heb ik weg moeten gooien. Doodzonde.

Uit nood heb ik maar een kipfilet uit de diepvries geserveerd (gelukkig wel een Label Rouge).

Dit weekeinde nog; Een prachtig mooie verpakking met "Bacon" van de Hema, nog geen dag geleden en zo te zien een lust voor het oog, stinkt al na 2 minuten de pan uit en maakt alles verder oneetbaar. De geur krijg je bijna niet meer uit je pan.

bakbacon.jpg


Ik begrijp de discussie over ongecastreerde varkens. Ook dat je geen of minder vlees zou moeten eten.
Maar als je dat dan toch doet: waar koop je dan vlees van zeugjes? Tot zover mijn opmerking.

Belangrijk: Daar heb ik in de CZ helemaal geen last van.

Niet bij de lokale slager en af en toe een supermarkt. Niet bij aankopen van de rijdende slager en nooit bij kraampjes op markten en zo.
Worden er geen ongecastreerde "Beertjes"geslacht in CZ? Of, en zo ja, worden die dan gelijk geëxporteerd naar NL, of waar dan ook?

En de Hamvraag::D:D

Wie heeft ervaringen met de verwerking en bereiding van varkensvlees in de CZ?

In Nederland vraag ik nu expliciet naar vlees van uitsluitend zeugjes.
(sorry jongens!)
 
Hier begrijp ik echt helemaal niks van, ik heb dit in mijn hele leven nog nooit meegemaakt.
Maar ik geloof er niks van dat dit van niet-gecastreerde varkens zou komen.
Volgens mij worden alle varkens in Nederland, die voor consumptie zijn bedoeld, gecastreerd.
 
Beste Luciferpinnetje, ligt het niet aan het voer van die beestjes ? Kijk toch de TVuitzending van de WILDE KEUKEN op npo.nl over varkenvlees.Het was er gisteren noch op....het lekkerste vlees komt van varkens die gras en eikels in de vrije natuur mogen eeten.
Maar mischien bent Jij gewoon een beetje overgevoelig.
Daarom overstappen op eigen varkens waar jij weet wat ze eten.
 
..... Volgens mij worden alle varkens in Nederland, die voor consumptie zijn bedoeld, gecastreerd.
Niet dus, zie Wikipedia:
Een manier om castratie overbodig te maken is de detectie van berengeur aan de slachtlijn in het slachthuis. In Nederland wordt daardoor castratie steeds minder toegepast. In 2010 was bijna 80% van het varkensvlees in de supermarkten van niet gecastreerde biggen.

.....Daarom overstappen op eigen varkens waar jij weet wat ze eten.
Dat hangt er vanaf wat ze eten... :D
 
Geef niets, dat was aleen maar zo een vraagje want ik snapte het gewoon niet. En zo word het Varkenvlees-onderwep ook een beetje langerder,he toch!
Wij eeten geen varkenvlees want dat is slecht voor mensen met reuma en artritis. Er word gewaarschuwd dat varkenvlees veel te veel op mensenvlees lijkt van wegen de alergische reaktie die het dan teweeg brengt en zo mee meer pijn bij de zieke.
 
Mensenvlees, nee, dat heb ik nooit gegeten. Gaat ook niet gebeuren, denk ik. Over de interactie tussen het eten van varkensvlees en reuma/artritis heb ik ook geen literatuur kunnen vinden; er blijven genoeg lekkere beesten over. Vraag maar aan de Chinees.
Maar ik kan watertanden bij deze plaatjes van "lekkere" dieren.
Helemaal happy. Natuurlijke omgeving, gewoon lekker varken zijn.
 

Bijlagen

  • dscf0046_resize.jpg
    dscf0046_resize.jpg
    314,8 KB · Bekeken: 9
  • dscf0047_resize.jpg
    dscf0047_resize.jpg
    286,3 KB · Bekeken: 12
  • dscf0048_resize.jpg
    dscf0048_resize.jpg
    264 KB · Bekeken: 13
  • dscf0049_resize.jpg
    dscf0049_resize.jpg
    189,6 KB · Bekeken: 12
  • dscf0050_resize.jpg
    dscf0050_resize.jpg
    340,3 KB · Bekeken: 14
  • dscf0051_resize.jpg
    dscf0051_resize.jpg
    219,1 KB · Bekeken: 15
  • dscf0052_resize.jpg
    dscf0052_resize.jpg
    264 KB · Bekeken: 14
  • dscf0053_resize.jpg
    dscf0053_resize.jpg
    264,6 KB · Bekeken: 11
Bovenaan