Muziek Orgelimprovisatie op het Tsjechische volkslied

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Gert van Hoef improviseerde gisteren (4-3-2021) op een orgel van Bätz-Witte in Wateringen over het Tsjechische volkslied ‘Kde domov můj?’ Het lied is afkomstig uit het theaterstuk Fidlovačka aneb žádný hněv a žádná rvačka, geschreven door Josef Kajetán Tyl. De muziek is gecomponeerd door František Škroup. (Bron: Google)
De improvisatie is nog te bekijken via Youtube vanaf 25'45" en de link is:


Een improvisatie betekent dat de melodie in verschillende stemmen voor kan komen en dat er ook wel noten kunnen zijn gewijzigd. Ik meen de melodie eerst in het pedaal en later in de sopraan te horen.
 
Gert van Hoef speelde donderdag op een nieuw orgel in Lunteren. Het laatste werk was een bewerking voor orgel van De Moldau uit ‘Má Vlast’ van B. Smetana (1824-1884). Zijn toelichting begint op 59:44, de muziek op 1:06:52. Voor wie er minder van op de hoogte is: links en rechts van de organist zijn registertrekkers aangebracht. Hiermee maak je een keuze uit de klanken die uit het orgel komen. In de middag heeft de organist het concert voorbereid en zijn keuze van registers in een computer vastgelegd. Door nu op een knopje te drukken zorgen motoren gekoppeld aan de registerstrekkers er voor dat de door hem gewenste combinatie wordt gerealiseerd. De link is:

 
Ik vind "de Moldau" van Smetana een geweldig nummer. Volgens mij moet je een genie zijn om zoiets te componeren. En dan te bedenken dat hij al doof was toen hij het componeerde. Eigenlijk had Tsjechië het tot het nationale volkslied moeten verklaren. Daarmee zouden ze naar mijn mening het mooiste volkslied ter wereld hebben.
Ik wordt soms emotioneel als ik " Ma Vlast" hoor. Zeker als je met het vliegtuig van Czech Airlines in Praag landde en het na de landing werd afgespeeld. Ik weet niet of ze dit nu nog doen.
 
Bovenaan