Oplossing vochtprobleem bij langdurige afwezigheid

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik ben net terug van een paar dagen Winterswijk op een mooie kleine camping.
Ik ben daar in aanraking gekomen met een ventilatiesysteem wat werkt op zonne-energie, waar ik nog niet van gehoord had, maar wat wel interessant lijkt voor alle forumleden met vochtproblemen in huis.
Als de zon schijnt, wordt er constant verse verwarmde lucht je huis in geblazen, waardoor de luchtvochtigheid in huis afneemt.
Kijk eens op www.solarventi.nl. Ik heb het systeem in werking gezien en volgens mij moet het echt werken.

[EDIT] Website aangepast; oude werkte niet meer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tja, als je je huis voorziet van ventilatieopeningen dan heb je het systeem niet nodig.

Het is gebaseerd op opwarming van de lucht, deze kan dan meer vocht bevatten.

De lucht wordt dan afgevoerd via de ventilatieopeningen.

Gewoon alle deuren op een kier zetten, ventilatieopeningen open zetten en voila, het huis blijft droog.

Immers, je huis warmt vanzelf op als de zon schijnt en verwarmt de binnenlucht, die op zijn beurt weer het vocht opnemen en laat transporteren naar buiten via de ventilatieopeningen.

Ik denk dat het systeem niet werkt als er geen ventilatie in je villa aanwezig is.

Groet.
 
Kukel, als het inderdaad zo makkelijk is als jij voorstelt, hoe komt het dan dat er toch zoveel medeforumleden een vochtprobleem hebben?
En inderdaad als je de lucht niet kan afvoeren schiet je er nog niets mee op.
 
De meeste leden hebben last van vochtige kelders, niet direct van het woon/slaapgedeelte.

En normaal gesproken nemen gemetselde wanden heel veel vocht op en staan deze in warmere dagen weer af.

Ik blijf erbij: ventileren, ventileren en...................inderdaad.
 
Naast het aanbrengen van (inderdaad) een extra ventilatieopening in het keldergewelf en in de kelderdeur, waardoor er min of meer een continu luchtstroom ontstaat tussen het westelijke en het noordelijke deel van het huis, het openzetten van alle deuren bij vertrek, zodat via de normale ventilatiekanalen de lucht kan bewegen, is het ook erg handig als je goede buren hebt die een keer per week even wat ramen tegenover elkaar openzetten.

Wel een lange zin overigens. ;)
 
wij hebben het kunnen oplossen door, naast ventileren, in elke kamer een vochtvreter neer te zetten. deze zijn te koop bij de "action" kant en klaar voor 0,79 per stuk ! ze werken zo'n 2 a 3 maanden. eens in de zoveel tijd nemen we een nieuwe zending mee.
 
Ik heb ook een blik geworpen op de site, het klinkt wel interessant om wat bij te verwarmen. Zou een stuk op de stookkosten kunnen schelen en mogelijk hoef je in de winter overdag niet zo hard te stoken.
 
Ik denk dat dat tegenvalt.
Het grootste model (SV30, kosten 1487 kale prijs) heeft een maximaal vermogen van 1,9 KW en dan moet dus wel de zon flink schijnen lijkt mij.
Mijn CV thuis heeft een vermogen van 18 KW. Dan is die 1,9 kW maar een heel klein schijntje dus.
 
En toch zijn die vochtvreters niet de oplossing.

Ergens moet het vocht vandaan komen.

En als je er bent heb je dan geen vocht?

In het huis bedoel ik dan.

Groet van Kukel 100%
 

Marcel

Moderator
als ik 's winters 1 of 2 raampjes een heel klein stukje open zou laten dan zou ik waarschijnlijk last krijgen van:
- vorst in huis (het kan zo -25 worden)
- stuifsneeuw (da's behoorlijk vochtig)
- muizen en/of steenmarters

dus ik zet ook een vochtvreter neer in de winter en hou ik de ramen dicht.
maar van april t/m oktober laten we toch 1 raampje een stukje openstaan.
 
Het slimste zou zijn om in muren onder en boven luchtroosters te maken. Die zijn in verschillende maten verkrijgbaar.
Zo krijg je een goeie luchtcirculatie. En dan ben je goedkoper uit.
 
Bovenaan