Oplossing gezocht voor ons huis in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Marcel

Moderator
volgens mij verhelpen de aangedragen soorten van verwarming niet het werkelijke probleem.
men wil niet meer in Tsjechie wonen, maar eigenlijk ook wel ivm het huis/ligging/land.
soms moet je iets zakelijk kijken, zeker als een leegstaand pand je elke dag geld kost ...
tenzij men echt het huis niet kwijt wil en geld te over heeft (maar dan kan je ook je geld net zo goed in de plaatselijk "potok" gooien).
 
mocht het helpen ,ik ben omgeschakelt naar warmtepompen .
gewoon zelf uit china geimporteerd.

kost 1/4 van de prijs hier.
en je sluit hem gewoon aan op de bestaande radiatoren.
heb je nachtstroom dan is het helemaal goedkoop.

wil je de boel vorstvrij houden lijkt mij dit de goedkoopste oplossing
en in de tussentijd proberen het huis te verhuren. al is het maar om de kosten te dekken.
 
Ik heb een elektrische cv ketel.
In de winter suddert hij op 3 graden.
Geen omkijken naar.
Maar ik kan mij ook voorstellen dat je in elke kamer een elektrische radiator hangt.
Ik denk niet dat de zonnepanelen veel bijdragen, hooguit om de meter andersom te laten lopen.

Als ik het moest doen dan koos ik voor elektrische radiatoren.
ik denk dat Kukel het dit keer bij het juiste eind heeft..
Waar het om gaat is in eerste instantie het huis vorstvrij te houden..
Daarnaast zou je iemand moeten hebben die bijv wekelijks de boel effe lekker kan opstoken en ventileren..
dat zou al een boel bijdragen aan behoud van het huis..
succes!!!
 
Wij zijn ook niet permanent in ons huis in Porezanky en hadden eerst een houtgestookte cv. In de winter was het huis dus niet verwarmd en dat gaf vochtproblemen. We hebben een gastank in de tuin laten plaatsen en nu gaat het prima! We hebben iemand die de stand van het gas in de gaten houdt en zorgt dat we gebruik maken van de goedkopere deals die het gasbedrijf aanbiedt. Ik geloof dat de tank in bruikleen is.
Wij zijn heel blij met deze oplossing!
Begrijp ik nou goed dat een huis naar de kl.t. gaat als er niet in gestookt wordt?
Ja
niet ventileren/luchten zal erger zijn dan niet stoken.
Klopt, Wij hebben nu kunststof kozijnen (jaja) met de mogelijkheid om te ventileren, ideaal!
 
De conditie van een huis gaat met sprongen achteruit.
Huis wordt vochtig, huis wordt koud, huis bevriest, vocht zet uit bij bevriezing, huis gaat overal scheurtjes en scheuren vertonen.
Zwammen en andere enge dingen komen in uw prachtig vochtig huis.
Huis daalt harder in waarde dan de stookkosten.

Leuker kan ik het niet maken.
 
bedankt hoor voor deze opbeurende woorden. Maar het is op zeker de waarheid, ik heb het weer met eigen ogen gezien, snik snik. Daarom zoek ik ook voor een oplossing. We zijn inmiddels bij onze gemeente geweest of ze iemand weten voor eventueel bewoning of huisoppas. En gaan ons eens oriënteren op een gasketel. Dus tips of interesse is nog altijd welkom. Iets wat je met zoveel liefde hebt opgebouwd doe je niet zo maar weg.
 
http://www.solarventi.co.uk/

En zo zijn er nog vele andere sites te vinden met soortgelijke ventilatie systemen.

Anders zonneboilers ophangen en die op het CV systeem aansluiten. Even niet uitgaan van de verhalen over warmte balancen/terugverdientijd, da's gebaseerd op een aangename temperatuur binnen...slechts kijken naar de temp binnen boven het vriespunt (en hopelijk meer) houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Baan
mocht het helpen ,ik ben omgeschakelt naar warmtepompen .
gewoon zelf uit china geimporteerd.

kost 1/4 van de prijs hier.
en je sluit hem gewoon aan op de bestaande radiatoren.
heb je nachtstroom dan is het helemaal goedkoop.

wil je de boel vorstvrij houden lijkt mij dit de goedkoopste oplossing
en in de tussentijd proberen het huis te verhuren. al is het maar om de kosten te dekken.


heb je misschien kontakt naar de leverancier uit china?
alvast bedankt
 
........... gewoon zelf uit china geimporteerd.............

Dat klinkt simpel maar dat is het voor de meeste mensen niet ; in ieder geval niet voor mij.
Hoe werkt dat en wat voor rendement heeft zo'n apparaat ?
 
dat klopt, de eerste paar keer ging het goed mis.
een warmtepomp is een koelkast.
niets meer en niets minder.
je transporteert/onttrekt de warmte van buiten naar binnen.

ik heb lucht naar lucht toshiba 2 x 3 kw, verbruik 2 x 1,2 kw (was een te dure investering) en lucht naar water 20 kw, verbruik 5.3 kw (alleen al van het prijsverschil meer dan 3 jr gratis verwarmen). deze koppel je direct aan de bestaande cv-installatie.

het rendement (COP) is afhankelijk van de buitentemperatuur, ze geven allemaal 3.5-4.2 cop
maaar ..... daalt de buitentemperatuur dan wordt het heel snel minder. bij min 10C gemiddeld 2,5x /-25C 1,6x, d.w.z. tot -5 C is zo'n ding heel goedkoop, daaronder ben ik een beetje sceptisch, alhoewel de EVI variant stukken beter en duurder is.
ik haal de warmte uit een andere lege hal waar het altijd +5 C is, dus maximum rendement.

voorbeeld: COP 4 apparaat verbruikt 3 KW, geeft warmte 12 KW, besparing 9KW etc.
ik ga deze nu uitgebreid testen en zal dan nog een paar warmtepompen plaatsen in mijn firma.

zelf koop ik veel machines uit china, soms een grote teleurstelling, soms geld weg :(, soms een ongelooflijk goede deal. zelfde warmtepomp hier meer dan 10.000 euro...

voor de geïnteresseerden: www.alibaba.com tik in heat pump en minimaal 100 leveranciers verschijnen.
 
Pas op met alibaba, daar sowieso altijd kopen van een bedrijf en nooit van een persoon. En staar je ook niet blind op de titel "gold supplier", dat is gewoon een gekochte verwerving.
 
De conditie van een huis gaat met sprongen achteruit.
Huis wordt vochtig, huis wordt koud, huis bevriest, vocht zet uit bij bevriezing, huis gaat overal scheurtjes en scheuren vertonen.
Zwammen en andere enge dingen komen in uw prachtig vochtig huis.
Huis daalt harder in waarde dan de stookkosten.

Leuker kan ik het niet maken.

Daarom zijn wij zeer tevreden met ons houten huis. Zomer en winter altijd droog. In de zomer ook lekker koel. En inderdaad, in de winter elektrische kachels op de "anti-vriesstand". En als we er zijn de houtkachel.
 
Bovenaan