Oplossing gezocht voor ons huis in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

ja moeilijk zijn dat soort dingen. ik zie het ook met het huis van mijn vader - enorm huis, veel liefde in gestoken, prachtige regio. maar als je er niet in woont, gaat het heel hard achteruit. er moet gestookt worden en gelucht etc.

met jullie huis is het ook zo dat deze enorm groot is. ik weet wel van iemand die van plan is (zij het voor het grootste deel van het jaar, niet geheel permanent) naar tsjechie terug te keren. maar voor 1 persoon alleen wordt het te duur, ook met stoken enzo.

zakelijk verhuren zou inderdaad een optie zijn, maar ik kan me voorstellen dat je het moeilijk vindt om alles wat je met moeite hebt opgebouwd te veranderen in iets minder persoonlijks.
heb je zelf nog concrete ideeen? ik heb familie in krkonose dus ik zou daar eventueel ook kunnen informeren, maar als je het aan tsjechen verhuurt, zul je toch aan een ander bedrag moeten denken..

in elk geval succes met de beslissing en koester je mooie herinneringen!
 
ouder worden en huis in Cz

Denk dat de optie om te verpachten niet zo,n gekke is .
En dan bedingen dat je een bepaalde tijd gratis er mag blijven .

Zit nu zelf net boven de 50 en wil zo lang mogelijk in Tsjechië blijven wonen ,desnoods met het inhuren van hulp .

Zolang de bovenkamer het nog redelijk blijft doen lijkt mij dat de beste optie .
Contact met het thuisfront is tegenwoordig niet moeilijk meer ,met zo,n prijsvechter vlieg je voor een paar tientjes naar Nederland in 90 minuten.

op dit forum is over www.studentagency.com en www.wizzair.com al het nodige geschreven
 
Ik schreef: 'Het bezit van de zaak is vaak het einde van het vermaak'. Dat bedoel ik niet negatief, maar realistisch. Het komt vaak voor. De redenen waarom een bezit een zware last wordt die op je schouders rust, zijn verschillend. Op het forum zijn zoveel liefhebbers van Tsjechië en al die liefhebbers hebben familie en kennissen. Als die naar Tsjechië gaan dan zoeken ze naar een geschikte plaats om te verblijven. Ook kunnen ze reclame maken om Tsjechië eens te bezoeken.

Tegelijkertijd lees ik over een forumlid wiens huis 42 weken van het jaar leeg staat! Ook is deze discussie ontstaan, omdat een forumlid heimwee krijgt en zijn droom toch niet kan waarmaken. Hun huis staat leeg en te verpieteren. Dat is toch zonde?

Is het niet mogelijk om vraag en aanbod op deze site op de één of andere manier met elkaar te combineren? Niet tegen de hoofdprijs, want als je je huis 42 weken leeg laat staan dan is alles meegenomen, lijkt me. Is er hier op deze site een soort verhuurcentrale? Waar vraag en aanbod bij elkaar komen? Ik denk dat daar best behoefte aan is. Misschien ben ik weer te idealistisch, maar het moet toch mogelijk zijn om dat via deze site te organiseren? Ik heb veel sites gezien, maar ik vind deze site een hele goede. Waarom geen verhuurcentrale beginnen via deze site waar forumleden hun huizen aan kunnen bieden. Desnoods met een percentage wat ten goede komt aan de kosten die de site moet maken om er te zijn?
 
Kuurgast, ik heb er niet naar gekeken en het is goed dat je me erop wijst, maar werkt het ook? Wordt er met succes verhuurd? Wat zijn de resultaten? Ik zal de accommodaties eens bekijken, maar het zullen individuele aanbiedingen zijn. Dus is het geen collectief en dát bedoelde ik met het woord 'verhuurcentrale'.
 
Ik denk, dat het wel werkt, Arjan. Beter als een collectief, weet ik uit eigen ervaring. Maar wellicht hebben andere forummers andere ervaringen?
Toch denk ik dat de vraag van dit topic meer gebaat is met een oproep op marktplaats. Wel fijn om te zien dat er zoveel mensen met heb meedenken!:top:
 
Ook ik Coosje ben er heel blij mee :top:, met al deze tips en ideeën. Ook prive krijg ik lieve reacties. En nu gaan bedenken wat we met de tips kunnen doen en of er iets positiefs uit voortvloeit. In ieder geval bedankt iedereen voor het meedenken over ons mooie paleisje.
 
Toch nog even: waarom splits je het grote huis niet in een bewoond gedeelte met (luxe) verwarming en een onbewoond gedeelte? Dan wordt het misschien ook aantrekkelijk en gemakkelijker om het te (ver)huren.
 
Hallo Arjen , Ons huis heeft een heel apart woongedeelte en we hebben door het hele huis verwarming . Alleen word die pas warm als we de ketel opstoken met hout en kolen. Alleen moet er iemand zijn die die hout en kolen in de ketel doet. We hebben ook al nagedacht om de boel om te laten zetten op elektrische tijd of een warmte bron maar dat komt op zoveel geld en ja aan mijn boompje groeien ook helaas alleen maar appels en geen kronen. Dus dat was ook geen optie.:nee:
 
Coosje,

Als ik bij mijn Tsjechische vrienden logeer dan zijn de omstandigheden primitief. Dat is ook een deel van de charme. Zij hebben in elke kamer een kleine kachel staan en hout is er in overvloed. Dat hebben ze in de loop van de jaren wel verzameld. Je kunt dus elke kamer apart warm stoken. Er zijn meerdere aansluitingen op één schoorsteen. Ik vind het altijd wel leuk om met wat hout een kamer te verwarmen, dat hoort voor mij toch bij het vakantiegevoel. Even weg van de luxe, gewoon back to basic. Eén houtgestookte centrale kachel is, denk ik, niet geschikt om een huis te splitsen of in aparte kamers te verhuren. Vandaar dat ik suggereerde om (luxe) verwarming aan te brengen in een paar kamers. Dat kan natuurlijk best een mooie haard of potkachel zijn, waarom niet? Dat hoort toch bij de charme van het land en het huis? Alleen wel per kamer zelfvoorzienend. Nou ja, ik denk met je mee... zonde als het huis zo leeg staat.
 
Het is een groot huis met slaapplaats voor 20 personen en een apart gedeelte om te wonen. Verhuur is inderdaad mogelijk, maar er zit een ketel in die steeds gevuld moet worden met hout of kolen. Vandaar dat verhuur zonder dat er iemand is niet zo goed mogelijk is.
Wij zouden dit aankaarten bij de plaatselijke gemeente, er een Tsjechische oppas inzetten op een manier dat er constant toezicht aanwezig is, de verwarming op peil blijft en er een garantie aanwezig is voor het innen van de huurpenningen, we kennen gemeenten te Tsjechie die dit in overleg zo doen en die dat ook nog in dank afnemen. succes Sjepka
 
Hi Coosnaampje,

Geen idee hoe ik een privebericht PB moet sturen, maar zou je eens een PB naar mij kunnen sturen met jullie e-mail adres. Het lijkt me interresant om eens in contact te komen mbt jullie probleem.

Gr,
Mick
 

Pelhřimov

Donateur
start conversatie (was in het oude forum PB persoonlijk bericht of PM personal mesage) :
klik op iemands naam onder de avator (plaatje) en dan opent er een nieuw schermpje
start conversatie 1.JPG

als je zelf een nieuw bericht krijgt zie je een rood vakje met een cijfer
start conversatie 2.JPG
 
Hier toch weer even Coosje... We zitten dus nog steeds met het probleem van ons prachtige pand. Wat moeten we ermee doen. We hebben nu twee jaar gewerkt en kunnen financieel weer iets doen. Nu is mijn vraag, verkopen is geen optie, dat willen we niet. Het huis bestaat uit twee aparte gedeeltes: een woongedeelte en een verhuurgedeelte. Onze ketel is op hout en kolen die stookt de verwarming en boiler. Als je er niet bent, wordt het dus niet verwarmd. Nu willen we dus eens informeren wat het slimste is om te doen. Een elektrische cv-ketel laten plaatsen of een gastank en een gasketel laten plaatsen. Wij hebben 8 zonnepanelen op het dak. Misschien is er hier een mogelijkheid mee, in samenwerking met een nieuwe ketel. Graag hoor ik tips aangezien wij er niet zo veel kijk op hebben.
 
Hoi Coosje,

Als eerste welkom na lange tijd.
In de tijd dat wij hier nog niet definitief woonden, hadden wij elektrische verwarming. Dit om alles vorstvrij te houden. Je kunt ook gas gaan gebruiken, maar ik heb het vermoeden dat hierbij de installatiekosten hoger zijn ( gastank en ketel op gas laten plaatsen ). Bij elektriticiteit gaat het vaak alleen om het ophangen van een ketel. Als je het hele huis bij afwezigheid wilt verwarmen dan wordt het echter wel erg duur, maar dat is bij gas ( of olie ) ook het geval en dat kan opraken terwijl je er niet bent. Of je iets met de zonnepanelen kunt doen, weet ik niet. Dit zou ik vragen aan de installateur.
Succes in ieder geval.
 
Ik heb een elektrische cv ketel.
In de winter suddert hij op 3 graden.
Geen omkijken naar.
Maar ik kan mij ook voorstellen dat je in elke kamer een elektrische radiator hangt.
Ik denk niet dat de zonnepanelen veel bijdragen, hooguit om de meter andersom te laten lopen.

Als ik het moest doen dan koos ik voor elektrische radiatoren.

Groet.
 
Zonnepanelen zijn geweldig.......in NL waar je terug kan leveren aan de stroom leverancier en dat wordt in mindering op je rekening gebracht.
In CZ hebben zij niet zo een regeling.
Als er een ( voor NL ) ouderwetse meter is die zowel vooruit als achteruit draait zou het misschien lukken om langs die weg toch het opbrengst van de zonnepanelen in mindering te brengen op de rekening.
Anders heb je van panelen vaak een overschot bij mooi weer en juist in het winter wanneer je het nodig hebt minder opbrengst.
Een lading accu's aanschaffen om het overschot op te bergen is niet de bedoeling want dan is de investering groter dan het bedrag dat je uit wilt sparen.
Met zonnepanelen duurt het toch vrij lang voordat je de investering eruit hebt maar de lopende kosten zijn natuurlijk minder en zij zijn erg " groen".
 
Er is inmiddels wel een regeling voor het terugleveren aan het net. Hoe en wat precies weet ik niet, maar er zijn forumleden die daar ervaring mee hebben.
 
Bovenaan