Oplossing gezocht voor ons huis in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

:confused:Goedemorgen, met pijn in het hart kom ik toch maar met deze vraag. Vijf jaar terug hebben wij een pand in Tsjechië gekocht, en dit helemaal met liefde verbouwd. Het was de bedoeling om hier oud te worden. Helaas door de heimwee naar de kleinkinderen die in deze jaren geboren zijn hebben we de beslissing genomen om terug te keren en dit maal naar België in de buurt van de kinderen en klein kinderen. Nu hebben wij dit prachtige pand achtergelaten en het staat daar te verpauperen. Wij willen het niet verkopen want ja dat gaat ons aan het hart. Heeft misschien iemand onder de Tsjechië liefhebbers een idee of een tip om de verpaupering tegen te gaan.

 

Majk

Geroyeerd Lid
het lijkt een heel mooi maar verschrikkelijk groot huis... als het dichtbij de bergen ligt toch in verhuur doen?
 
Het is een groot huis met slaapplaats voor 20 personen, en een apart gedeelte om te wonen.Verhuur is inderdaad mogelijk maar er zit een ketel in die steeds gevuld moet worden met hout of kolen. Vandaar dat verhuur zonder dat er iemand is niet zo goed mogelijk is.
 

dennuzzz

Donateur
Misschien het pand verhuren aan een uitbater? Lastige situatie ...

grt,
dennis

ps het oogt prachtig!
 
Heb je al eens geprobeerd om het "normaal" aan Tsjechen te verhuren ....dus gewoon voor dagelijkse bewoning ? Somige huizen doen tussen de 4.000 a 8.000 Kc per maand (excl. water, verwarming, electra). Ik weet niet hoe de ongeving is waar jullie huis staat dus weet ook nietof dit uberhaupt kan maar bij mij in de ongeving gaat dat zonder werkelijk grote problemen.

Ideetje mischien ?
 
Wij zijn niet vies van op een huis passen maar een arbeidsintesieve houtgestookte verwarming en een pension erbij is wel erg veel om voor te zorgen!!!!
Dat is een heel bedrijf .Ik denk dat verkopen en iets kleiners voor de vakanties aanschaffen handiger zou zijn. Dat of als een bedrijf verpachten.
 
Het is geen pension meer hoor het werd de laatste tijd verhuurt aan groepen. Het is nu een jaartje gesloten onder toezicht van onze vriendelijke buurman :ja: En verkopen iets waar je zoveel liefde in hebt gestoken, sorry moet er niet aan denken.
 
ik kan het me voorstellen dat als je een pand met liefde hebt opgeknapt, dat je niet graag wegdoet..
lang leeg laten staan is geen optie..
wat dat betreft ben ik het met Ronald eens, proberen te verhuren of toch maar verkopen...
 
Oplossing

Tja, helaas komen we allemaal een keer voor deze keuze te staan naarmate we (te) oud worden om naar Tsjechie te gaan.
Misschien een oplossing: wellicht kun je het per keer voor een bepaald seizoen verhuren. Alle tijd die het huis niet stilstaat is toch meegenomen? ik kom op internet wel eens mensen tegen die in een bepaald seizoen zo'n grote ruimte gebruiken om bijvoorbeeld een schilderworkshop of zoiets dergelijks te geven. Ook in Tsjechie, google maar eens.
 
Pff... dat is een lastige zaak. Ook emotioneel niet gemakkelijk, omdat er zoveel energie in is gestoken. Er is iets geks aan de hand als het over een tweede huis gaat. Het bezit van de zaak blijkt vaak het einde van het vermaak. Ik hoor het van zoveel mensen die een tweede huis hebben aangeschaft. Het wordt vaak een blok aan je been, zeker wanneer je in NL ook nog een huis hebt. Jullie hadden vast ook niet gedacht dat heimwee naar de kleinkinderen een reden is om niet oud te worden in Tsjechië. Dat bedenk je toch niet als je een tweede huis koopt in een land? Dan ga je enthousiast op zo'n project af en je ziet het al helemaal voor je: oud worden in Tsjechië. Is heimwee ineens de spelbreker (maar zo zijn er tientallen andere redenen te noemen). Het is niet gemakkelijk om een tweede huis te hebben. Het leven is onvoorspelbaar.
Ja en wat er nu mee doen? Het is een groot huis met 20 kamers, maar de verwarming is bewerkelijk en dat is in de winter toch wel een probleem. Verkopen willen jullie het ook niet, maar het staat nu wel leeg. Ook zijn jullie er niet zelf meer aanwezig en de goede buurman past op het huis.
Dan ben je haast wel aangewezen op iemand die graag iets van deze plek wil maken en daar energie in wil steken. Misschien kan iemand er een hotel of bed- and breakfast van maken? Ik zou zoeken naar iemand die ondernemend is en jong en in dit pand iets neer wil zetten. Dan verhuur je het pand aan hem of haar (met de optie om 1 kamer vrij te laten voor jullie zelf als je op bezoek komt).
 
Hoi Justerl en Raymond,het is voor mij even schrikken dat je droom zo
in duigen dreigt te vallen.
Zo gemotiveerd,alles gedaan om er alles aan te doen om er iets moois van te maken,de taal te gaan leren,en veel energie te steken in de verbouwing .
Ik denk terug aan die keer dat ik met Freddy in Krenov het huis bezocht heb.
Ik hoop dat er een goede oplossing voor gevonden wordt zodat je inzet voor je
dromen toch voldoening mag geven.
Cees fijneman
 
Ja het is echt verschrikkelijk,het doet ook reuze pijn Cees. Bedankt voor je lieve woorden want voor ons is het ons paleisje. Wist ik maar iemand die inderdaad zoals Arjen schrijft diezelfde droom hebben zoals wij maar er financieel de mogelijkheid niet voor hebben om een huisje te kopen, :maar wel kan huren. Maar zoals ik al schreef vind maar eens iemand :denk:
 

Tabe

† In Memoriam
.......Ik hoor het van zoveel mensen die een tweede huis hebben aangeschaft. Het wordt vaak een blok aan je been, zeker wanneer je in NL ook nog een huis hebt. .........).

Hier snijdt Arjen toch wel een probleem (pje) aan. Ik wil niet direct zeggen dat een tweede huis in het buitenland een blok aan het been is, maar......Je wordt een dagje ouder en de omstandigheden veranderen. Zo zijn er in de loop der jaren toch wel wat nadelen verschenen in het hebben van een tweede huis. Je bent min of meer gedwongen om regelmatig - in ons geval twee tot drie keer per jaar - naar Tsjechie te gaan. Een andere vakantie zit er eigenlijk niet meer in. Het wordt te gewoon.En dan steeds weer die reis door Duitsland. Kinderen en eventueel kleinkinderen in Nederland. Zelf ben ik niet een persoon die heimwee krijgt maar ik kan het mij best voorstellen dat mensen dat wel hebben of krijgen. Ook de financien spelen een rol. Wat tien jaar geleden nog betaalbaar was is het nu wat moeilijker geworden in Tsjechie. De nieuwigheid is er wat van af. En dan de gezondheid. Ouder worden betekent ook dat er meer kwaaltjes komen. En dan ben je toch liever in Nederland. Uitzonderingen daar gelaten. Dit jaar zijn we maar twee keer in Tsjechie geweest. Eén keer twee weken en één keer bijna zeven weken. Voorheen gingen we vaak vier of vijf keer per jaar. De herfstvakantie hebben we dit jaar overgeslagen en we zien tegen een wintervakantie op vanwege de sneeuw- en ijsrotzooi Dáár dacht je 15 jaar geleden niet over na. Het gevolg is dat het huisje nu het grootste deel van het jaar niet wordt bewoond. En niet bewonen betekent automatisch dat de toestand van het huis achteruit gaat. Achterstallig onderhoud dus. Verhuur is geen optie omdat het huisje daaraan niet voldoet. En verkopen in deze tijd is in Tsjechie óók een moeilijke zaak. Denk nu niet dat wij uitgekeken zijn op het mooie Tsjechie. Dat is zeker niet het geval. In april gaan we weer. Maar het is inmiddels wel zo dat de omstandigheden in de loop der jaren wel zijn veranderd en dat we (ik) er nu wel anders tegen aankijken dan 15 jaar geleden.
 
Als vaste bewoner in CZ snap ik ook best wat jullie bedoelen. Niet alleen familie maar ook de gezondheidzorg, de taal, de dagelijkse dingen....alles bij elkaar. Maar ik vergelijk het wel eens met verhuizen binnen NL naar een totaal nieuwe stad. Ook dan veranderd er een heleboel, en er blijft ook een heleboel hetzelfde.....

Ik maakte dan mischien een (flauwe) grap met mijn reaktie "Realist" een stukkie terug maar daar zit wel meer achter. Ik bedoel; mischien moet je eens een advertentie zetten op bv marktplaats dat je zoekende ben naar een startende ondernemer die in CZ een B&B wil beginnen. Stel je vind iemand, dan moet deze persoon je nog aanstaan vanzelf, maar stel..... dan vraag je een kleine huur en wat andere garantie's (bv vrije vakanties onder bepaalde condities) en je laat dan de boel aan deze persoon.

Voordelen:
- de zaak wordt bewoond dus geen verval
- er wordt gestookt
- geen kans op diefstal of vernieling (door leegstand)
- je kan onbezorgder op vakantie (je hoeft niet meteen aan het werk als je komt want bv het gras is gemaaid....!!!)
- toekomstige koper ?

Nadelen:
- het moet een betrouwbaar persoon zijn en hoe zoek je die...?

Vul me eens aan mensen.......
 

Majk

Geroyeerd Lid
Hier snijdt Arjen toch wel een probleem (pje) aan. Ik wil niet direct zeggen dat een tweede huis in het buitenland een blok aan het been is, maar......
Tabe, goed verhaal zeg en heel erg herkenbaar, veel mensen raken tegenwoordig op tsjechie uitgekeken...

ik zit zelf steeds meer en meer te denken om een flat in zuid Spanje aan de zee te kopen. Voordelen zat: erg goedkoop op dit moment, overwinteren, makkelijk verhuur, vliegtickets ook niet duur meer, mooi weer, mooi natuur, rijke geschiedenis, ... :top:
 

kuurgast

Donateur
Majk met over enkele jaren zelfde probleem van hogere vliegprijzen ,lastig te verhuren etc. :stout:
Verhaal van Smiley klinkt goed maar is er wel een belegde boterham te verdienen met B&b of pension? De toeristische sector in de regio's hebben het momenteel erg moeilijk. De markt lijkt verzadigt en je moet iets meer kunnen bieden dan alleen maar een onderkomen. De mensen willen meer hebben in de vorm van meer luxe en kant en klare reizen. Zodat ze zelf niets hoeven te doen en alleen maar genieten van het "goedkope" Tsjechië.
 
Natuurlijk kan ik niet in jullie portomonee kijken, maar misschien is het een optie om een gastank te laten plaatsen zodat het verwarmingsprobleem (en daarmee de achteruitgang, vocht en zo). Het zal dan veel aantrekkelijker worden om het bv te pachten. Poeh, wat een dillema! Ik kan het me wel voorstellen, wij hebben sinds augustus een kleinkind en dat bindt je enorm aan Nederland.
Toch is onze insteek altijd geweest een beetje Tsjechie, beetje Nederland en dan nog wat crossen door Europa. Dit alles zodra C.P. stopt met werken en dat is eind december.
Misschien kom ik op nog meer ideetjes, dan laat ik het horen. Ik hoop dat je veel reacties op het forum krijgt!

We leven met je mee hoor!:ja:
 

Marcel

Moderator
het zal er ook aan liggen hoeveel geld je hebt geinvesteerd in het huis en het verbouwen/opknappen ervan.
maar op een gegeven moment zal je er, ivm de ouderdom, vanaf moeten, tenzij je kinderen het willen overnemen.
wij hebben ook een huisje in CZ, maar gaan toch regelmatig (1 x per 2 jaar gemiddeld) ook op niet CZ vakanties.
ons huisje staat ongeveer 42 weken per jaar leeg. maar ons huisje heeft als bouwjaar 1989, en holt dus niet achteruit qua staat van onderhoud.
we hebben het in 2004 voor een prikkie gekocht (cash), dus al zou ik het over 20-25 jaar gratis moeten weggeven om er van af te geraken, dan heb ik er door de vele vakanties geen cent op verloren. maar dat was ook 7 jaar geleden de insteek.
 
Bovenaan