Muziek Opera Jakobine van Dvořák in Liberec

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

De opera Jakobine van Dvořák wordt/werd in Liberec verschillende keren uitgevoerd. Het is een zeer aan te bevelen muzikaal spektakel. Wanneer je/u niet eerder naar een opera bent geweest naar mijn idee dé gelegenheid daar kennis van te nemen. Voor het geld hoef(t) je/u het niet te laten.
De opera begint om 19 uur. Er zijn twee pauzes. Tegen 22 uur is de opera na een flink applaus afgelopen. Ik hoorde de muziek niet eerder. Is zeer melodieus. Wordt in het Tsjechisch gezongen. Ik was eerder met Tsjechen bij een Tsjechische opera. Waren jaloers op mij dat ik de Duitse boventitels zou kunnen lezen. Meestal is wat gezongen wordt niet te verstaan. Dit ondanks het feit dat een gehoorapparaat wel thuis kan worden gelaten. De solisten komen zelfs boven een 50-tal zangers plus een flink orkest uit. De aankleding is als gebruikelijk schitterend.
Mijn 'vriendje' heeft een mooie solo op zijn basklarinet. Hij speelt ook gewoon klarinet. Is daarnaast leraar bij de muziekschool en dirigeert het amateurorkest Podkrkonošský symfonický orchestr. In de tweede pauze wordt de harp gestemd. Is daarna ook goed te horen. Ook fraaie fluitsolo's. In het begin een 'orgel'.

Ik wil je/u laten meedelen in een probleem dat ik had. Ik heb een abonnement op opera en ballet. Door de corona nu in september de eerste uitvoering. Kon in mijn portefeuille niet een kaartje vinden van het abonnement. Waarom niet is me onduidelijk. Zeker niet ontvangen. Wellicht een mail over het hoofd gezien. Eerder moest je het kaartje op een bepaald moment afhalen. Nu maar naar de kassa. Die is open vanaf 18 uur. De dame die kaartjes uitgeeft spreekt alleen Tsjechisch. Ik niet. Probeer haar duidelijk te maken dat ik geen kaartje van mijn abonnement heb en wil dan wel een kaartje kopen voor de plaats naast die ik heb gereserveerd. In de coulissen staat een vrouw die Duits spreekt. Samen komen we er goed uit en de cassière vindt via de computer mijn inschrijving. Ik krijg een speciaal geprint kaartje, hoefde ik dus niet voor te betalen, en zal een pdf toegestuurd krijgen. Met het kaartje, mondkapje en bewijs van vaccinatie naar binnen. Probleem opgelost!

Bovenaan