Muziek Opera en concerten

Topic in 'Muziek, Film, Radio & TV' gestart door Stadla, 15-03-2018.

Tags:
  1. Muziek in Praha is 'big business'. Blijkbaar een goede mogelijkheid om toeristen het geld uit de zak te kloppen. Prijzen internationaal of hoger. Veel interessanter is de informatie die ik hier wil geven. Nadeel is wel dat die voor de maanden juli en augustus minder van belang is omdat de musici dan ook op vakantie zijn.

Geschrokken van de prijzen in Praha, ben ik in Turnov en Liberec op zoek gegaan naar klassieke muziek. Daar veel goede concerten op hoog niveau voor heel gunstige prijzen.

In Liberec staat een fraai operagebouw uit 1883 waar een orkest en ballet aan zijn verbonden. Ik noem geen toneel, omdat ik geen Tsjechisch spreek. Wat men brengt, is te vinden op www.saldovo-divadlo.cz. Kies voor de Tsjechische versie, omdat de Duitse en Engelse versies wat beperkter zijn.
    Het aardige is dat je bij 'reserveren' van tevoren kunt zien waar nog plaatsen beschikbaar zijn. Kaarten koop je dan eventueel aan de zaal. Ik zit bij voorkeur op het tweede balkon. Het geluid is daar optimaal omdat de vloer van het toneel reflecteert. Leuk is dat je daar, wanneer plaats is op de voorste rij, in de orkestbak kunt kijken.
    Bij veel voorstellingen worden vertalingen in het Duits en in het Tsjechisch als boventitels geprojecteerd. Ik heb wat bezwaar tegen de leesbaarheid, maar het wordt gedaan!
    Prijzen zijn vanaf 100 Czk. Wil je veel luxer loge zitten, dan betaal je 320 Czk. In Nederland kan je onmogelijk voor zo'n bedrag een concert, laat staan opera, bijwonen. Consumpties in de pauze ongeveer 40 Czk. Ben je 70+ en kies je voor een abonnement, dan krijg je 50% reductie op de toch al lage prijzen.
    Op youtube zijn fragmenten van het gebodene te vinden. Ik kan uitvoeringen in de kleinere zaal, die plaats vinden in een waardeloos gebouw, niet aanbevelen. Wel uitvoeringen bij de muziekschool (zusliberec.cz).

In Turnov wordt elke maand een klassiek concert gegeven. De schouwburg is heel aardig. Prijzen circa 120 Czk. In de zomermaanden concerten in Hruba Skala (dankzij sponsering 60 Czk) en Valdstejn (www.hrad-valdstejn.cz/en/). Op de zondagen van de advent worden, net als in veel andere plaatsen, concerten gegeven in niet-verwarmde kerken. Mits goed aangekleed, zijn dit ook aan te bevelen concerten.

Ad Verschoor vindt dit leuk.
  2. Dank voor de info!

3. Dank voor de reactie. Na de griep zal ik contact opnemen omdat we wel erg dicht bij elkaar wonen. Ik kom vaak vrijwel direct langs wanneer ik naar de sauna in Jicin ga.

Een kleine aanvulling op het eerste bericht: naar de opera kleedt men zich goed. Zelfs wordt de avondjurk er voor uit de kast gehaald, maar het 'zondagse pak' is ook prima.

4. Behalve door buitenlanders:kwaad:

5. Ik heb deze extra informatie gegeven omdat ik eens met iemand samen naar de opera ging en zij zich er voor schaamde zoals de Engelsen wellicht zullen zeggen 'underdressed' was. Zelfs bij een concert in die zaal op het derde balkon, waar men voor een plaats 80 Czk (of wel 3,20 euro) betaalt, komen mensen gekleed in avondjurk.

6. Waar wij wonen, komen de bezoekers in hun gewone kleren naar concerten. Zitten in de kerkbankjes zoals ze zijn en nemen hun eigen kussentjes mee, of een dekentje indien nodig. De toegangsprijs is verwaarloosbaar, de muziek: Koor, orkest; onbetaalbaar.

"Underdressed" ligt hier op een lichtjaar afstand van het geneuzel over een derde balkon.
    Get a Life!
    Tenzij je er hier een ballet item aan wilt toevoegen natuurlijk.

7. Voor concerten waar je in een kerk zit geldt dat je niets bijzonders aantrekt. Eerder dikke jassen en broeken aan voor de concerten in de adventstijd. Ik kom daar ook! Naar de opera gaan is wel iets heel anders!
    In Liberec worden ook wel balletten gegeven in de nieuwe schouwburg. Dat is een heel simpele zaal. Dan kom je daar ook in 'gewone' kleren.

8. Gelukkig maar.
    Ik maakte mij al zorgen met mijn nog aan te meten Tutuu'tje:fluit:

9. Beste mensen, ik vind dat door de bijdraagen van forumlid Stadla het niveau van Het Tsjechisch forum eindelijk weer steigt.Een tijdje geleden ging het maar steeds over de kwaliteit van het bier.Dat was een best geestdoodend en saai onderwerp omdat het steeds weer aangehaaldt werd,vond ik.Dus ik juich deze nieuwe wending van dit Forum zeer toe.Jullie beste Forumleden mogen best van andere mening zijn, ieders naar eigen vermogen.Het bier is inderdaad een belangrijk voedingsmiddel is vloeibaar brood maar niet aleen van brood leeft de mens....

Ad Verschoor en Wroeter vinden dit leuk.
  10. mazackova

Heel mooi van u verwoord , mijn complimenten .

Grt. Wroeter .

11. Mijn zoon heeft met zijn gezin enkele jaren geleden een aantal dagen vakantie gevierd op Camping 2000 in Janův Důl bij Liberec. Hij is er op afgeknapt. Voelde zich meer aangetrokken tot mensen die net als hij er op uit trokken en niet de hele dag met een fles bier in de hand op de camping verbleven. Er zijn gelukkig ook nog anderen op de wereld. Natuurlijk zonder een oordeel uit te spreken over de mensen die graag alleen van het goede weer en het bier willen genieten.
    Mijn kleinzoon van 6 jaar was een keer mee naar een balletuitvoering in de opera van Liberec en heeft daar intensief van genoten. De appel valt dus niet ver van de boom. De zaal was geheel gevuld zodat we helemaal achterin en dus bovenin moesten zitten. Geen probleem daar!

12. Gisteren weer genoten van een opera in Liberec. Men voerde Il Trovatore van Verdi uit. Omdat het nog steeds erg koud is had ik mij zondag wat georiënteerd op de opera door naar een oudere uitvoering op YouTube te kijken. Die uitvoering was in de opera van Wenen. Ik snuffelde wat en vond dat die opera in september weer in Wenen wordt uitgevoerd. Voor een plaats vergelijkbaar met waar ik in Liberec zit (tweede balkon, eerste rij) betaal je daar 143 euro. Noem maar niet de prijzen van de duurdere rangen. Kocht je in Liberec een los kaartje dan betaalde je 7,25 euro (ik geef even in euro's aan voor de vergelijking). In Praha betaal je voor een soortgelijke uitvoering op een vergelijkbare plaats 27,50 euro. Prijzen als in Liberec ook in andere plaatsen in Tsjechië. In Nederland wil een organist voor een dergelijke prijs nog geen concert van een uur geven. Nu heb je ruim 2 uur in een fraaie omgeving schitterende muziek. Dit keer met een fors mannenkoor en geweldige mannelijke solisten die zulke goede stemmen hebben dat ze gemakkelijk over het volle orkest heen komen. Nog steeds deze informatie: projectie van de vertaling in het Duits en Tsjechisch boven het toneel, in juli en augustus geen voorstellingen. Site: saldovo-divadlo.cz

Ad Verschoor vindt dit leuk.

Deel deze pagina