Openluchtmuseum Botanicus in Lysá nad Labem

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur

Goudzoeken en papier maken in Botanicus, het Tsjechische openluchtmuseum

“Ik heb goud gevonden…Kijk, nog meer goud”, en mijn dochter duikt tevreden met haar hoofd in een koperkleurige schaal met zand en haalt er kleine stukjes goudkleurig gesteente uit. Die worden zorgvuldig opgeborgen in reageerbuisjes. Vervolgens begint het proces weer van voren af aan. Een beetje zand in de schaal, ermee wiebelen, en dan heel goed kijken of ze wat ziet glinsteren. Sommige kindjes om haar heen zijn duidelijk al lang bezig, want hun reageerbuisje zitten al bijna vol.

botanicus-tsjechie-09.jpg


Botanicus, openluchtmuseum Tsjechië
We zijn bij Botanicus, voluit Botanicus Graft Center en Organic Garden Complex, een soort groot tuincomplex met een gedeelte dat zich het beste laat omschrijven als een openluchtmuseum. Het heeft de uitstraling van een middeleeuws stadje met veel hout en klinkertjes op de grond. Medewerkers in middeleeuwse kledij werken in verschillende winkeltjes en helpen je om zelf aan de slag te gaan.

botanicus-tsjechie-02.jpg


midden-bohemen-openluchtmuseum-2.jpg


Zo maken we een pop. “Helemaal zelf”, zegt mijn dochter trots, maar ik heb gezien hoe de vriendelijke Tsjechische dame het meeste werk zelf heeft gedaan met haar lijmpistool. Bij het ‘poppen maken met een lijmpistool’ wordt gebruik gemaakt van moderne middelen, maar dit is eerder een uitzondering dan de regel. Vrijwel overal in het park draait het juist om op een leuke en leerzame manier kennis te maken met technieken van vroeger.

Zoals het zelf maken van een kaars. Wat een werk zeg! Het lontje snel in en uit de paraffine, daarna 30 seconden laten afkoelen. Het afkoelen kan je versnellen door de kaars te draaien en dan weer opnieuw erin te dippen. Na een half uur hebben we nog steeds maar een heel klein kaarsje. Geen wonder dat ze in de middeleeuwen al slimme apparaten bedachten waarmee ze honderden lontjes tegelijk in de paraffine konden hangen.

botanicus-tsjechie-01.jpg


botanicus-tsjechie-03.jpg
botanicus-tsjechie-04.jpg


“Wat wil je nu gaan doen?”, vraag ik mijn dochter. We kunnen onmogelijk alle 15 aangeboden activiteiten doen. Je kunt hier ook papier maken, mandjes vlechten en aan houtbewerking doen. Als je weet dat een gemiddelde activiteit een half uur duurt dan weet je dat je je hier prima een dag kunt vermaken.

Botanicus praktische informatie
Je kunt Botanicus vinden in de regio Midden-Bohemen op ongeveer 45 minuten rijden vanaf Praag. Een kwartiertje vanaf Mirakulum bevindt zich ook een hele toffe bosspeeltuin voor kinderen. Wij bezochten beide op één dag maar dan kom je op beide plekken tijd tekort. Blijf een nachtje in de omgeving en bezoek beide attracties op een andere dag. Botanicus is open vanaf eind april tot en met eind september. Voor de actuele openingstijden en entreeprijzen, Zie de website van Botanicus Craft Center en Organic Garden Complex.

botanicus-tsjechie-08.jpg


Waar je rekening mee moet houden is dat je dus entree betaalt voor het complex maar daarnaast ook nog los voor de activiteiten. De entreeprijs is laag voor een gezin met twee kinderen; net wat meer dan 10 euro. De activiteiten betaal je in groschs, de lokale munteenheid van Botanicus. Vaak gaat het om omgerekend een of twee euro per activiteit. Ook het eten en drinken betaal je met deze munteenheid. Er worden vooral historische gerechten aangeboden maar je kunt ook pannenkoeken en ijsjes krijgen.

Aan sommige activiteiten kunnen veel kinderen tegelijk meedoen, zoals bij het goudzoeken. Andere activiteiten, zoals het maken van een pop, kan maar met één kind tegelijk. Wil je kind heel graag iets specifieks doen dan kan je dit beter aan het begin of einde van de dag doen wanneer het rustiger is.

Behalve het gedeelte met de oude huisjes en ambachten bestaat Botanicus ook uit een gebied met diverse tuinen. Leuk om een rondje te lopen of om je lunch mee naar toe te nemen, maar voor gezinnen is het toch echt het craft center dat het leukste is om te bezoeken.

botanicus-tsjechie-05.jpg
botanicus-tsjechie-06.jpg
botanicus-tsjechie-07.jpg


Wij bezochten de botanicus in samenwerking met het Tsjechisch Verkeersbureau. Bekijk hun website voor nog meer tips over Tsjechië met het gezin. Zoals je van ons gewend bent delen we altijd onze eigen mening en ervaringen.

Bron: gezinopreis.nl
 
Bovenaan