Levensmiddelen Openingstijden winkels tijdens kerst

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Geachte mede-forumgenoten.

Wij gaan met de Kerst lekker naar ons huisje en hopen daar van de sneeuw te kunnen gaan genieten.
Nu zijn we ons aan het voorbereiden en vragen ons af of in Tsjechië de winkels geopend zijn.
Kunnen we gaan winkelen en kunnen we uberhaupt bij een supermarkt terecht?
We zitten vlak bij een Kaufland, Tesco & Lidl.
Kan iemand ons hierover meer vertellen?

Groet Luigi.
 
De tijd van altijd open is voorbij, de burgers moeten beschermd worden tegen winkelen op de dag dat ze eindelijk eens vrij hebben. Dus op feestdagen zijn de grote winkels dicht, kleine mogen wel open zijn. Haal dus voor de kerst je inkopen in huis.
 
Dan moet je alles dichtgooien en niet alleen boven de 200 m2. Dus bij de buurtsuper mag je wel de feestdagen werken, maar bij ikea niet. Of hoeven al die kleine winkels met vriendelijke mensen uit Vietnam niet beschermd te worden.
 
Een kleine middenstander kan voor zichzelf beslissen of hij wel of niet met zijn gezin werkt op feestdagen. Dat ligt bij die grote winkels toch net ff anders, daar ben je afhankelijk van de bereidheid van heel veel personeel om dan te werken.
Ik vind overigens dat winkeliers zelf moeten beslissen wanneer ze open zijn (niet zoals in Nederland de overheid die op bijvoorbeeld christelijke gronden winkelsluiting afdwingt).
Maar dat jij uitgerekend op feestdagen wil kunnen winkelen, mag geen argument zijn dat anderen dan maar (voor jou) moeten werken tijdens feestdagen.
 
Wij willen op zondag (zaterdag zal het in Duitsland wel heel erg druk zijn door de wintersporters) naar Tsjechië rijden. Komen dan pas laat in de avond aan. Als de winkels op maandag open zijn kan ik daar mijn spullen kopen anders neem ik ze uit Nederland. Ik werk zelf in de zorg en daar moeten ook altijd mensen met de feestdagen werken, gelukkig zijn altijd wel een aantal die dan willen werken.
 

kuurgast

Donateur
Vánoční otevírací doba=Kerst openingsuren.
Zavřeno=gesloten!

2079185.jpg

2079186.jpg

2079187.jpg

2079221.jpg

2079402.jpg

Bron tn.nova.cz.
Albert idem.
 
..... Als de winkels op maandag open zijn kan ik daar mijn spullen kopen anders neem ik ze uit Nederland. Ik werk zelf in de zorg en daar moeten ook altijd mensen met de feestdagen werken .....
Het bieden van zorg tijdens de feestdagen is toch onvergelijkbaar met de mogelijkheid tot winkelen tijdens de feestdagen? Het eerste is pure noodzaak, het tweede niet. Je zegt het zelf al: als de winkels maandag dicht zijn, kan je eerder boodschappen doen.
 
Een kleine middenstander kan voor zichzelf beslissen of hij wel of niet met zijn gezin werkt op feestdagen. Dat ligt bij die grote winkels toch net ff anders, daar ben je afhankelijk van de bereidheid van heel veel personeel om dan te werken.
Ik vind overigens dat winkeliers zelf moeten beslissen wanneer ze open zijn (niet zoals in Nederland de overheid die op bijvoorbeeld christelijke gronden winkelsluiting afdwingt).
Maar dat jij uitgerekend op feestdagen wil kunnen winkelen, mag geen argument zijn dat anderen dan maar (voor jou) moeten werken tijdens feestdagen.
Spreek je jezelf hier nu niet een beetje tegen? Kleine winkels hebben ook personeel. En je vindt dat de sluitingstijd niet door de overheid geregeld mag worden? En het gaat niet erom of ik wil winkelen maar om de overheids bemoeinis en meten met 2 maten.Dan gewoon alles dicht,
 
Nee hoor, ik spreek mezelf niet tegen. Ieder voor zich moet weten of hij z'n winkel openhoudt of niet. Voor een kleine middenstander lijkt die keus mij makkelijk als die, zoals ik al zei, de boel runt met zijn gezin/familie. Ik weet niet in hoeverre in Tsjechië de overheid de winkelsluitingstijden bepaalt; is het van overheidswege dat de grote supermarkten niet open mogen zijn?
 
Maar dat jij uitgerekend op feestdagen wil kunnen winkelen, mag geen argument zijn dat anderen dan maar (voor jou) moeten werken tijdens feestdagen.

Dat is een curieus argument Punkenstein. En een beetje kip en ei verhaal. De mensen die in de grote hypermarkten werken kiezen daar zelf voor. Onderdeel van die keuze is werken bij feestdagen en weekenden. Als je dat niet wilt moet je wat anders gaan doen. Je weet dat dit kan voorkomen als je voor die werkgevers kiest. Kwestie van vraag en aanbod.

Alsof ik zeg dat ik werken op de universiteit erg leuk vindt, maar die verdomde studenten, bah nee, liever niet. Dat kan natuurlijk ook niet. Als ik wetenschappelijk onderzoek wil doen moet ik ook lesgeven. Part of the deal.

Als je in de hypermarkten werkt, werk je soms ook de feestdagen en weekenden. Net als artsen (vrouwlief heeft dienst op oud & nieuw, niet leuk maar hoort er ook bij) en net als de politie.

Oh ja en zorg is pure noodzaak met de feestdagen? Nee, in 90% van de gevallen niet. Behoudens de standaard hartproblemen, bevallingen en ongelukken zit de wachtkamer bij de ER vol met mensen die ook makkelijk tot na Kerst hadden kunnen wachten en naar hun eigen arts hadden kunnen gaan. Dat is pure lamheid namelijk van velen die de ER misbruiken omdat ze nu eenmaal vrij zijn met tweede kerstdag. De vele rugpijnpatienten, de uitgestelde behandeling, maar nu wel want vrij met tweede kerstdag.
Je zou voor de aardigheid mijn wederhelft eens moeten horen; die komt vaak briesend thuis na zo’n dag...
 
Laatst bewerkt:
Daar is niets curieus aan.

Op je vergelijking met werken op de universiteit ga ik niet in, want je weet zelf wel dat die vergelijking nergens op slaat...

Er is geen strikte noodzaak dat supermarkten open zijn tijdens de feestdagen; het is hooguit handig voor de gemakzuchtigen onder ons (en dat zijn er nogal wat, waaronder ikzelf :stout:). Maar zoals ik al zei: ik weet niet of de Tsjechische overheid, net als in Nederland, een vinger in de pap heeft bij winkelsluitingstijden of dat de grote supermarkten dit zelf zo besloten hebben.

Dat er in de zorg 90% binnenkomt die "toevallig" net tijdens feestdagen allerlei minder urgente mankementen heeft, is ergerniswekkend, maar dat wil niet zeggen dat je voor die resterende 10% die echt hulp nodig heeft, de toko kan dichtgooien tijdens de feestdagen. Die kan je niet met goed fatsoen wegsturen toch? Juist voor die 10% moet de zorg openblijven.

Een supermarkt sluiten tijdens de feestdagen kan wèl. Ik zeg niet dat het fijn is, maar het kan wel. Boodschappen doen kan immers ook voor in plaats van tijdens de feestdagen. Dat was vroeger ook zo en ik geloof niet dat er ooit iemand door verhongerd is. ;)
 
Laatst bewerkt:
om het kort te zeggen: de staat heeft bepaalt dat winkels groter dan 200m2 dicht moeten op feestdagen. en kleinere mogen open blijven. vandaar dat ik zeg dat je jezelf tegen spreekt
En gezien de manier warop je reageert had ik wel verwacht dat je dat wist.
 
Lezen, Kobus, lezen... :lezen:
Ik zei hierboven al tweemaal (in drie berichten heb ik het al over de overheidsbemoeienis) dat ik niet weet in hoeverre de Tsjechische overheid een vinger in de pap heeft bij de sluitingstijden van winkels. Dat is dus nieuw voor mij. En wat ik voor de rest schrijf, is gewoon mijn eigen mening. Je neemt me vast niet kwalijk dat ik die heb? :oeps:
 
Bovenaan