Snelweg D3

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Had het toevallig zojuist ook gelezen.
Dit zijn 2 delen van de D3 met gezamenlijke lengte van 8 kilometer. Bron: radio.cz/de.
Dat stukje tussen Borek en Úsilný is bij České Budějovice.
3354782--dalnice-d3-useky-ve-vystavbe--1-610x655p0.png

Bron: rozhlas.cz.
 
Laatst bewerkt:

dennuzzz

Donateur
Opening nieuw stuk snelweg bij Ceske Budejovice

De bouw van de snelweg D3 in Ceske Budejovice is weer een stukje verder. De Inhuldiging van deze sectie is gepland op 27 september 2017 om 12.00 uur. Toegang is voor iedereen. Later zal het opengaan voor automobilisten. Twee secties worden opgeleverd. Veseli nad Luznici Bosilec en een stuk verder ook Borek naar Usilne. Als alles volgens planning loopt is de weg dus eind december 2019 tot naast Ceske Budejovice, want dan is het tussenliggende stuk ook klaar.

Zie voor foto's: https://goo.gl/photos/Fcm9L95CSXLtZuHh8
 

kuurgast

Donateur
Problemen aanleg snelweg D3, ondergrond instabiel

De aanleg van de Zuid-Boheemse D3-snelweg heeft nog een probleem. Er waren complicaties in een eveneens onstabiele ondergrond. De constructie moet opnieuw worden ontworpen. In de toekomst bestaat er een risico op aardverschuivingen. Een dergelijke situatie deed zich zes jaar geleden voor toen de aardverschuiving de snelweg D8 tussen Lovosice en Usti nad Labem bedekte.

De bouw van het 12 km lange stuk van de snelweg D3 tussen Hodějovice en Třebonín begon afgelopen maart.
In de zomer werd de bouw verlaten door een Italiaans bedrijf en werken alleen Slowaakse bouwers aan de voltooiing van de snelweg. Nu is er nog een probleem dat de voltooiing van de snelweg in gevaar kan brengen - onstabiele ondergrond en dreigende aardverschuiving.
Het probleem deed zich voor in het gedeelte tussen Hodějovice enTřebonín dat deel uitmaakt van de rondweg České Budějovice. Vanwege het geologisch onderzoek is de aanleg van de snelweg tot nu toe gestopt.

"Een zeer intensief aanvullend geotechnisch onderzoek is nu aan de gang, op basis van zijn conclusies zal een projectdocumentatie van mogelijke aanvullende technische waarborgen tegen aardverschuiving worden opgesteld," verklaarde Jan Rýdl, woordvoerder van het directoraat Weg en snelwegen (ŘSD) van Tsjechië.
Op deze manier wil men de problemen voorkomen die zes jaar geleden op de snelweg D8 verschenen. In die tijd was een enorme hoeveelheid grond over het onafgemaakte deel geschoven. Het openen van de snelweg was enkele jaren uitgesteld. Problemen zijn nog steeds niet volledig opgelost.

Of de bouw van de Zuid-Boheemse D3 duurder wordt is niet duidelijk.
Het nieuwe gedeelte van de snelweg moet in 2022 worden voltooid. Als deze deadline moet worden gewijzigd, zal pas bekend worden in maart nav het resultaat van geologisch onderzoek. De D3-route hoeft hierdoor niet te worden gewijzigd.

70 km van de snelweg D3 is nu in gebruik en verbindt Praag met České Budějovice en de Oostenrijkse grens. Het zou 170 kilometer moeten meten. Volgens premier Andrej Babiš zou de volledige D3 van Praag tot de grens tegen 2028 voltooid moeten zijn.
Bronnen dnoviny.cz + ct24.ceskatelevize.cz.

Zie ook lijst met verschillende delen van D3 op cs.wikipedia.org waar de rode gedeeltes met planning van jaartal staat en oranje delen waar nu probleem is.
Zahájení výstavby = begin van de bouw
Uvedení do provozu = inbedrijfstelling
 

kuurgast

Donateur
Het nieuwe gedeelte van de snelweg moet in 2022 worden voltooid. Als deze deadline moet worden gewijzigd, zal pas bekend worden in maart
Budweiser ringweg pas in 2023 voltooid vanwege grondwater

De ringweg České Budějovice, onderdeel van de snelweg D3 van Praag naar de grens met Oostenrijk in Zuid-Bohemen, wordt pas in 2023 voltooid. Dat is een jaar later dan gepland, zo maakte de woordvoerder van de directie Weg en Snelweg (ŘSD) dinsdag bekend.

Reden voor deze vertraging zijn problemen met het grondwater onder de Pohůrka-tunnel, die wordt gebouwd op het zeven kilometer lange traject van Úsilné tot Staré Hodějovice. Omdat het grondwater in de bodem erg agressief is, moet de techniek van het tunnelen worden veranderd, merkte de woordvoerder op. Eind mei is gekozen voor een van de twee varianten.

De tunnel zou oorspronkelijk in september 2022 voltooid zijn, de snelweg D3 halverwege het decennium. Hij heeft een totale lengte van 170 kilometer, maar momenteel is er nog maar 70 kilometer in gebruik.

Bron radio.cz/de.
 

Een deel van de opgeleverde D3 wordt gesloopt, er moet een spoortunnel worden aangelegd​


Een deel van de voltooide Zuid-Boheemse snelweg D3 Ševětín - Borek zal moeten worden gesloopt. Het verkeer daar zal in de toekomst waarschijnlijk nog een aantal jaren beperkt zijn. De reden is de geplande bouw van de Chotýčany-tunnel, die deel zal uitmaken van IV. spoorwegcorridor. Aan het noordelijke uiteinde moet de tunnel de snelweg D3 kruisen.

Omdat de tunnel onder de snelweg door zal lopen, zal het nodig zijn een deel van de voltooide snelweg te slopen.

“Het oorspronkelijke project ging ervan uit dat de exploitatiesnelweg nog aangepast zou worden, omdat deze slechts in een half profiel werd aangelegd. Er zouden hoe dan ook bouwwijzigingen moeten worden doorgevoerd op minstens de helft van die snelweg”, zegt Jan Rýdl, woordvoerder van de Directie Wegen en Snelwegen.

De werkzaamheden aan de op de spoortunnel aangesloten D3 kunnen enkele jaren duren. Het verkeer wordt beperkt en wordt geleid door de helft van de snelweg. De ŘSD opende in december 2019 het 10,7 kilometer lange traject van de snelweg D3 Ševětín-Borek. De aanleg kostte 1,6 miljard kronen.


illustratie foto





ŘSD bouwt nu verschillende delen van de D3 in Zuid-Bohemen in de richting van České Budějovice tot aan de grens met Oostenrijk. Afgelopen februari begon de bouw van het traject tussen Třebonín en Kaplicá voor 1,87 miljard CZK exclusief BTW. Het 8,6 kilometer lange traject wil eind 2024 in gebruik worden genomen. De aanleg is een vervolg op de in aanbouw zijnde rondweg České Budějovice. De bypass zal uit twee delen bestaan. Het traject Hodějovice - Třebonín zal 12,5 kilometer lang zijn, waarvan de oorspronkelijke kosten zeven miljard kronen bedroegen, en het 7,2 kilometer lange traject Úsilná - Staré Hodějovice 5,28 miljard.

Er is 70 kilometer D3 in gebruik, die Praag in de toekomst zal verbinden met České Budějovice en de Oostenrijkse grens. Het zou 170 kilometer moeten zijn. Volgens het ministerie van Transport wil de staat de gehele D3 van Praag tot aan de grens, inclusief delen van Midden-Bohemen, tegen 2030 voltooien, en het Zuid-Boheemse deel tegen 2026.

bron: idnes.cz
 
Bovenaan