Openbaar vervoer in en rondom Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dobrý den!

Mijn vriendin en ik gaan in november een weekje met de trein naar Praag. Nu willen wij, naast het mooie Praag, ook graag een natuurgebied bezoeken. Onze voorkeur gaat uit naar Křivoklátsko of Český kras. Nu vragen wij ons af of deze natuurgebieden goed te bereiken zijn met het openbaar vervoer. Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes,

David
 

kuurgast

Donateur
Voor beide natuurgebieden kan je het beste vertrekken vanaf station Praha Smíchov.
Český kras, wil je naar Velká a Malá Amerika?
Zie mapy.cz.
Rechts onderaan kan je retour zien via > Změnit směr/van richting veranderen.
Eindbestemming > CÍL/doel kan je verplaatsen en dan zie je andere routes + reistijden, zoals via station Srbsko of Hrad Karlštejn. Of met rechtstreekse bus van Praha Zličín naar Mořina, zie mapy.cz.
Křivoklátsko gaat trein via Beroun naar Roztoky waar de gekleurde wandelroutes staan aangegeven, zie mapy.cz.
 
Laatst bewerkt:
Geweldig, bedankt voor de informatie. Hier kan ik wel een aardig eind mee uit de voeten:)
In Český kras zou ik graag willen kijken in Karlstejn en verder een flinke wandeling maken. Velká a Malá Amerika ziet er wel prachtig uit, dus wie weet! De route moeten we dan nog even uitstippelen haha.
Veel dank in ieder geval!
 

kuurgast

Donateur
OV Praag lanceert realtime kaart met tram- en buslocaties
Realtime info over hoe ver tram/bus van halte verwijderd is, nu beschikbaar via DPP-kaarten en Lítačka-app

De geïntegreerde openbaarvervoersautoriteit van Praag, PID, heeft stadsreizigers een klein cadeautje gegeven om 2021 van start te laten gaan: langverwachte realtime gegevens over tramlocaties die worden uitgerold naar diensten in de stad.

Voorlopig zijn de realtime gegevens te vinden op een online kaart op de officiële website van PID. Het zal binnenkort worden uitgerold op gerelateerde platforms, waaronder de Lítačka-app, en ook worden geleverd aan services van derden, zoals Google Maps.

De kaart op de PID-website is niet precies realtime, maar elke dertig seconden bijgewerkt met actuele tram- en buslocaties. Een groene stip geeft aan dat een tram of bus op schema ligt (binnen drie minuten), terwijl oranje en rode stippen betekenen dat het voertuig te laat komt.

"Geïntegreerd vervoer, het is niet alleen de mogelijkheid om één ticket te gebruiken voor alle vervoerswijzen, maar ook de mogelijkheid om up-to-date informatie te krijgen over alle verbindingen, ongeacht de vervoerder, op één plek", zegt Petr Tomčík, directeur van de Regional Organizer of Prague Integrated Transport (ROPID), vermeld in een persbericht.

De huidige locatie van trams is de laatste steen in een mozaïek van uitgebreide informatie voor reizigers. Dankzij de integratie in het PID-open datasysteem kan deze informatie door iedereen die geïnteresseerd is, worden gebruikt voor toepassingen.

Sinds begin 2020 zijn realtime gegevens over Praagse buslocaties beschikbaar, maar de tramgegevens en de PID-kaart met locaties zijn beide nieuwe functies die aan het eind van het jaar zijn gelanceerd.

"Eindelijk zullen de Pragers betrouwbaar kunnen achterhalen of de tram waarop ze wachten al vertrokken is of binnenkort zal aankomen", aldus de Praagse locoburgemeester Adam Scheinherr in een persbericht. Informatie over de positie van voertuigen en het sein in de metro behoren tot de basisprincipes van het moderne openbaar vervoer.
Scheinherr voegde eraan toe dat de stad doorgaat met het uitrollen van mobiele LTE-dekking in alle metrostations van Praag, en dat 36 van de 61 stations van Praag nu gedekt zijn. Eind 2022 moeten alle stations van de stad gedekt zijn.

Bron expats.cz.

De online kaart mapa.pid.cz.
Voor laatste nieuws Praagse OV zie facebook.com/prazskaintegrovanadoprava.
Of website pid.cz/en/important-public-transport-during-covid-19-outbreak.
 

kuurgast

Donateur
Openbaar vervoersprojecten voor 2023: Trams op het Wenceslasplein en een trolleybus naar het vliegveld.

Praag is ook van plan om te werken aan metro D en aan verschillende tramlijnen, hybride bussen aan te schaffen en contactloos betalen op alle bussen mogelijk te maken.

De Prague Transport Company (DPP) zal volgend jaar verschillende grote projecten uitvoeren, waaronder de start van de bouw van de tramlijn in het bovenste deel van het Wenceslasplein en van het tweede deel van metrolijn D.
De DPP zal ook beginnen met de aanleg van een trolleybuslijn naar de luchthaven en contactloze kaartaankopen op alle bussen mogelijk maken.

De exacte datum voor de start van de bouwwerkzaamheden aan het bovenste deel van het Wenceslasplein is nog niet vastgesteld, aangezien er een aanbesteding gaande is om een aannemer te selecteren. Tot 1980 reden er voor het laatst trams, maar de nieuwe indeling zal anders zijn dan de vorige. De sporen komen aan de zijkanten van het plein en in het midden komt een wandelpromenade. De nieuwe sporen sluiten aan op de bestaande sporen achter het Nationaal Museum en op de sporen op Vodičkova en Jindřiška.

DPP startte eind april van dit jaar met de aanleg van het eerste deel van metrolijn D tussen Pankrác en station Olbrachtova in Praag 4. Op dit moment heeft het ongeveer een kilometer aan tunnels voltooid en is onlangs begonnen met het uitgraven van het Olbrachtova-station en het plannen van het gedeelte van Olbrachtova tot Nové Dvory.

Het bedrijf start met de aanleg van de trolleybuslijn van Veleslavín naar de Václav Havel Airport Prague, die binnenkort zal worden bestreken door geëlektrificeerde lijn 119.

Begin volgend jaar wil DPP ook starten met contactloos betalen op alle bussen. Dit zou het kopen van kaartjes erg handig moeten maken.

Er is slecht nieuws voor mensen in het Vinohrady-gebied: de metrohalte náměstí Jiřího z Poděbrad zal het grootste deel van het jaar gesloten zijn.
Ook worden volgend jaar de roltrappen op het station náměstí Jiřího z Poděbrad vervangen. Het station moet op 14 januari 2023 sluiten en 10 maanden gesloten blijven. Na heropening wordt het een drempelvrij station met een nieuwe lift. Tegelijkertijd wordt het plein zelf gerenoveerd in een apart maar parallel project.

In het buitengebied van de stad worden tramsporen aangelegd of verlengd. DPP is van plan het tweede deel van de lijn naar Slivenec te bouwen, dat zal aansluiten op het bestaande gedeelte tussen Barrandov en Holyně.

Andere projecten zijn de voltooiing van nieuwe tramsporen van Divoká Šárka naar de woonwijk Dědina en van Modřany naar Libuš.

Volgend jaar wil DPP een leverancier van nieuwe kabelbanen voor Petřín selecteren in een aanbesteding, een aanbesteding afronden voor de aankoop van maximaal 140 hybride gelede bussen, 15 nieuwe trolleybussen overnemen en in gebruik nemen op de eerste trolleybuslijn tussen Letňany en Čakovec, start met het testen van een waterstofbus en voltooi de renovatie van de tramlijn tussen Palmovka en Ohrada.
Bron expats.cz.
 
Bovenaan