Op zoek naar wonen en werken in Tsjechie

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Zaterdag is het dan weer zover en gaan we dit jaar voor de tweede keer naar Tsjechie. In maart was het de wintersport en nu op zoek naar een leuke stek als woon en werkplaats. Wie heeft er enige ervaring met het zoeken naar panden om iets te beginnen in vakantieplaatsen zoals etcafe, broodjeszaak, apreskihut of luxe snackbar
groetjes,
peter.
smile.gif
 
In veel tentjes liggen boekjes van makelaars (allemaal lokale makelaars, dus geen afleggerij door buitenlanders). Hier staan ook veel bedrijfspanden in, soms nog helemaal ingericht en al........
 

G

Berichten van gasten...
yeah.gif
Ik ben benieuwd of LisaF weer komt met haar standaard verhaal van hoe belangrijk het spreken van Tsjechisch is en hoe goed ze het zelf wel niet kan! We weten nu wel dat je het kan!!
 
janos schreef:
yeah.gif
Ik ben benieuwd of LisaF weer komt met haar standaard verhaal van hoe belangrijk het spreken van Tsjechisch is en hoe goed ze het zelf wel niet kan! We weten nu wel dat je het kan!!

dat doet ze misschien omdat het waar is, kwens je vooral veel succes met je nederlands ginter in tsjechie. en als je tsjechisch kan en je kan het ook nog eens goed, dan is dit zeker een reden om erover te stoefen. begin er misschien eens aan, dan zal je wel snappen wat ik bedoel...ik vind LisaF's tsjechisch fantastisch (en dat zegt dan een belg over een nederlander) en ze heeft alle redenen om der fier op te zijn. en sinds wanneer bekladden we mensen die eens goeie raad willen geven????
 
Sorry Janos dat ik je geirriteerd heb door dat twee keer te schrijven. Ik heb hier gewoon teveel mensen ontmoet die dachten het wel even te gaan maken in Tsjechië, zonder enige moeite te nemen om iets van taal of cultuur te leren. En dan verbaasd opkeken dat ze hun werknemers niet konden begrijpen en overal liepen te verkondigen dat Tsjechen luie varkens zijn en nog een hoop van de Nederlanders kunnen leren.
Ik woon hier gewoon met veel plezier, vind dat de Tsjechen echt niet onderdoen voor de Nederlanders en veel dingen juist beter voor elkaar hebben, bijvoorbeeld de gezondheidszorg. En de enige manier om echt in contact met de mensen te komen is toch door een taal te leren, of je nou in Tsjechië woont of in Turkije of waar dan ook. Als je dat een irritante benadering vindt, jouw probleem.
 
W

wolf

Guest
Janos,
jammer voor je dat je er zo over denkt....beetje interesse voor mensen cultuur en taal kan nooit kwaad...maar goed in het Nederlands weet je prima duidelijk te maken hoe jezelf bent
 
Janos, wat pas irritant is , dat is jouw opmerking hierover.

Goede raad is goud waard!!!!!!
1, 2, of 3 keer dat maakt niet uit.

Ik denk dat je deze hints nu wel begrepen hebt.
ahum.gif
ahum.gif
 
janos, niet te verwarren met mezelf alsjeblief!, je bent wel hard voor lisa. lisa is positief ingesteld, alleen maar te waarderen... misschien kan ik je ongenoegen nog wel wat begrijpen, toch wel [oops], zij kan wel tsjechisch, jij niet, hé hé.. komt ze er weer over aandraven.. prettig is dat niet.. maar zeur er niet over, start met wat tsjechisch te leren en ga eens wat lullen met lisa, komt vast wel goed hoor!!!
 
Hoi Hans en Linda,

Bedankt voor je reactie alleen de bijlagen doen het niet slechts een foto van een huis.Wonen julie daar al ?
In Trutnov zijn we geweest en hebben het stadje bekeken ziet er leuk uit we spuren nog wat door
smile.gif

emmy en peter
 
Hallo Lisa,

Ik begrijp je bezorgdheid voor de mensen die het even snel in Tsjechie denken te maken.Voor mij is het forum de bedoeling om met anderen van gedachten te wisselen en niet om elkaar bij iedere gelegenheid een veeg uit de pan te geven. Jij woont met veel plezier in praag begrijp ik en dat is iets wat ik nu net niet zoek en als ik je naam bekijk denk ik dat je ook iets met Tsjechie van doen hebt of met een Tshech getrouwd bent en dat is misschien ook wel de reden dat je de taal zo goed beheerst. Ik ben nu een aantal keren in het land geweest en heb in korte tijd ook zonder veel kennis van de taal maar heel veel kennis van de cultuur, omdat mijn familie er vandaan komt, een aantal mensen leren kennen in het geboorte dorp van mijn moeder en zelfs wat hele oude familie opgespoord met behulp van Tsjechen dus ik weet waar ik over praat. Dat is een van de redenen dat ik mij in Tsjechie wil vestigen en daar wat omhanden wil hebben. Het is niet direct een must om er te werken maar de rust en privacy trekken mij aan en de mensen zijn bijzonder vriendelijk en behulpzaam in mijn geval. Doe me een lol en verschaf goede informatie en hou op met al dat negatieve geschrijf over mensen die het wel even komen maken en op hun bek gaan, daarom probeer ik mij ook te informeren op het forum. Om je gerust te stellen met de taal ben ik ook bezig en als ik er ga wonen kan het ook nog zonder werken. Met belangstelling zie ik je positieve info tegemoet.

groetjes peter
 
Bovenaan