Op reis en geen zorgverzekering afgesloten i/h buitenland

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste allemaal,

Ik zal me eerst even voorstellen. Mijn naam is Elise, ik ben Nederlandse en heb een Tsjechische vriend die ik op reis heb ontmoet.

Mijn vriend is al lange tijd op reis en heeft toen niet in het buitenland een zorgverzekering afgesloten. Ik heb begrepen dat dit inhoudt dat zijn zorgverzekering in Tsjechië gewoon is door gaan lopen en dat hij dus in de afgelopen jaren wel een schuld opgebouwd kan hebben van een aantal duizend euro.

Nu weet ik niet exact wat de gang van zaken is in Tsjechië, vandaar dat ik hoop dat iemand hier aanwezig dat wel kan.

Klopt het dat hij aan moet tonen dat hij de afgelopen jaren, dus onverzekerd in Tsjechië, dat hij toen wel verzekerd was in het buitenland? Indien hij dit niet aan kan tonen, houdt dit dan in dat hij hoe dan ook alles terug moet betalen? En zijn ze in Tsjechië nog wel redelijk in voor betalingsregelingen?

Het stomme is dat hij zich waarschijnlijk gewoon uit had moeten schrijven in Tsjechië, maar dit niet heeft gedaan. Ingewikkeld verhaal.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen en alvast bedankt voor het lezen.

Groetjes,
Elise
 
indien hij de afgelopen jaren nergens stond ingeschreven ,was hij misschien wel een dakloze in cz.....
lijkt me sterk dat ze de premies terugvorderen van een .......
maar hij is tsjech dus gewoon de vzp bellen.

het stomme is dat hij gewoon onverzekerd rondreist.
 

kuurgast

Donateur
Hij is een EU-onderdaan.
Mensen die afkomstig zijn uit of een verblijfsvergunning hebben in een andere EU-land, zijn verplicht om zich in dat land te verzekeren tegen ziektekosten.
Artsen hebben een zorgplicht voor iedereen. Ook zonder ziektekostenverzekering heeft hij recht op medisch noodzakelijke zorg.
Een dokter beslist of de zorg medisch noodzakelijk is.
Omdat hij niet verzekerd is, moet hij direct betalen voor de zorg van de dokter of de medicijnen van de apotheek.
Voor EU-onderdanen is de regeling Onverzekerbare vreemdelingen niet van toepassing.
Mocht je vriend een ongeluk krijgen dan kan dat behoorlijk in de papieren lopen. Voorrijden van ambulance kost zo'n €600,- , spoedvervoer met zwaailichten en sirene kan oplopen tot meer dan €10.000,- !!!

Geef hem een schop onder zijn kont en laat hem snel zijn eigen zaakjes regelen.
 
paar jaar geleden leerde ik een meisje kennen ,ze had in oostenrijk gewerkt en geen verzekering gehad.
ze zat naast haar oostenrijkse vriend in de auto en kreeg een ongeluk.
en verloor een arm.
keerde terug naar cz ,helaas voor de rest van haar leven heeft ze nergens recht op.
wat is de moraal van dit verhaal ?, misschien kunnen sommigen dit wel zelf bedenken.
 
Beste allen,

Hartelijk dank voor de reacties. Ik heb contact opgenomen met forumlid Radka. Verder heeft mijn vriend ook al contact opgenomen met zijn zorgverzekeraar, dus we zullen daar inderdaad wel de meeste informatie van krijgen.
Tja, hij heeft zichzelf in een lastige situatie geplaatst, maar gelukkig wilt hij er wat aan doen en dat vind ik het belangrijkste. Dat wordt denk ik een betalingsregeling.

Allen bedankt voor de reacties!
 
Bovenaan