Op bezoek bij Baret

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Het lijkt alweer eeuwen geleden, onze aanwezigheid in Tsjechië, maar ik ben nog maar 11 dagen thuis...

Wegens hele vervelende familieomstandigheden heb ik hals over kop het vliegtuig teruggepakt en ik ben sedertdien alleen maar aan het rennen en vliegen geweest. Vandaag wat rust en een momentje van bezinning, dus eindelijk maar een verhaal op het forum schrijven.:denk:

29 April vloog ik met mijn stiefzoon van 14 naar Praag. Boeda zat al vanaf de 18e in Senohraby (voornamelijk in de tuin te ploeteren dus de tuin was schitterend geworden). Naast slenteren door Praag, hebben we veel in de tuin gewerkt (lekker met een zonnetje, een drankje en de vogelvriendjes), lekker gegeten, gedronken, gestapt, de heksenverbranding in ons dorp meegemaakt, de verjaardag van onze vriend Franta gevierd, gelachen etcetera. Het was een heerlijke tijd. Op 2 mei zijn we in de auto gestapt richting Chrzin, op weg naar Baret. Alhoewel wij 28 km. van Praag afzitten en hij ongeveer 35, was het toch nog een rit van ruim 70 km., omdat wij onder Praag zitten en hij erboven. Al met al was het zeer goed te vinden en waren we er ook zo.

We werden gastvrij ontvangen met koffie, gebak (die brachten twee andere Nederlanders mee die spontaan kwamen aanwippen) en daarna uiteraard Pivo. Boeda was de BOB, dus hij aan de fris. Echt m'n complimenten voor het schitterende "optrekje" van Baret. Een aanrader voor groepen van allerlei pluimage. Fris ingericht, schitterende binnenplaats, mooi uitzicht, rustig dorpje en zeer centraal gelegen. Ik zal niet teveel reclame maken, maar ik wil bij deze toch nogmaals benadrukken hoe geweldig de Centraal Bohemen zijn (we hebben er niet voor niets zelf een huis). Behalve Praag zijn er zoveel mogelijkheden!!!

We hebben nog gezellig zitten keuvelen over reisjes en de toeristische mogelijkheden en uiteindelijk heb ik van Baret nog de beloofde DVD's van het Jongerenconcert gekregen. Heel leuk! Maar er was meer! Ik kreeg van Baret nog een door o.a. hem gemaakte DVD over Praag en zijn boekje "Tsjechië en Praag, 't enige boek over zin en onzin". Met hele geinige illustraties van de hand van zijn vrouw. Het boekje heb ik dezelfde dag nog gelezen. Lekker prettig en humoristisch geschreven, net als Baret zelf. Nog een klein beetje reclame...het is een aanrader voor iedereen die Tsjechië en de Tsjechische gewoontes nog niet goed kent, maar voor mensen die Tsjechië wel goed kennen gewoon een leuk hebbeding.

Al met al een gezellige middag. Ik heb nog wat leuke foto's van deze middag, die zet ik van de week even in de fotogalerij. Ik kom zeker vaker langs bij deze "buurman" in de Centraal Bohemen!:fluit:
 

Freddy2005

† In Memoriam
Het is er inderdaad heel goed verblijven. Ik mocht het ook meemaken en de rust die je er ervaart wanneer iedereen "weg" is, is fantastisch. De ligging bovenaan het dorp, met een prachtig uitzicht op het vlakke land juist boven Praag, geeft het een meerwaarde die ik nog niet veel heb meegemaakt in Tsjechië.

De kleine camping moet voor rustzoekers heel bijzonder zijn als er toevallig geen groepen in het pension zijn. De nabijheid van Praag op "fietsafstand" is een bijkomend pluspunt. Het grote terras en de binnenzaal zijn natuurlijk onontbrekelijk als er groepen zijn. Een bijzonder aangenaam punt is de ligging van de hospoda "Pod Kaštanem", juist om de hoek, 80 meter verder en een straat lager. Het was er iedere avond een treffen met het hele dorp.




Het boekje "Tsjechië en Praag, 't enige boek over zin en onzin" heb ik ook meegekregen en in éénmaal volledig uitgelezen. Dit werkje is soms beter en bevat meer dan menig reisgidsje.
 
Leuk!
Ook wij hebben ïn Senohraby een hospoda in ons dorp met bijna dezelfde naam: Pod Kastanu. Ook hier iedere avond gezellig met de dorpsmakkers en het voordeel is dat ik niet naar boven hoef te lopen, maar een klein stukje naar beneden kan rrrrrollen....! Naast dit café zijn er nog een aantal fantastische "uitspanningen", maar vind je ook een schitterende natuur, geweldig landschap en Praag bijna om de hoek. Ik denk toch dat velen de geweldige sfeer van de Centraal Bohemen onderschatten!!!!!!!!!!!:kwaad: :wow: :puh: :denk: :stout:
 
Kan me alleen maar volledig aansluiten bij het prachtige verhaal van Nathalie. Kom zelf ook net terug van een bezoek aan Chrzin. Werd bij Baret zeer vriendelijk ontvangen met koffie en bonbons. Zeer mooi gelegen kijk je uit op het dal en wegnr. 16.
Het pension werd op 10 mei feestelijk geopend door de burgemeester zelf en onder de gasten waren vrienden, kennissen en natuurlijk de dorpsgenoten. Mocht je in de buurt van Praag (hooguit een half uurtje) een accomodatie zoeken dan is dit zeker een aanrader. In de ontbijtzaal annex ontspanningsruimte staat een grote kleurentelevisie waar alle Nederlandse zenders zijn te ontvangen. Ook is er een DVD speler aanwezig. Op het terras staan houten picknicktafels voorzien van prachtig grote parasols. In de keuken vindt men een biertap, magnetron en fornuis.
Door de vrije ligging ook zeer geschikt voor groepen (scholen, muziekgezelschappen, scouting, sportelftallen etc.).
Door mijn goede ervaringen hier zal ik ook zeker terugkomen.

Met vriendelijke groeten van de zwaluw
 
http://www.sjorslemberk.cz/aktuality.php

De prijs lijst doet denken dat het nog steeds actief is, daar staat geen jaar genoemd.


Maar in maps krijg ik dit te zien, en aan de advertentie te zien, denk je dat ze het willen verkopen.



Sjors Lemberk & Partners, spol. S R.o.meer informatie
transparent.png


Chržín 1
273 24 Chržín, Česká republika
315 781 261
sjorslemberk.cz
Een recensie schrijven

Advertentie
CHAMR & PARTNERS s.r.o.
nabídka ready-made společností
pro Vás. Cena s.r.o. 26000 Kč.
www.prodej-ready-made-spolecnosti.cz/
 
Bovenaan