Oorlog Rusland-Oekraïne, impact en reactie Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Europese premiers na bezoek Kiev veilig teruggekeerd naar Polen

WARSCHAU - De premiers van Polen, Slovenië en Tsjechië zijn na hun bezoek aan de Oekraïense hoofdstad Kiev veilig teruggekeerd in Polen, meldt een woordvoerder van de Poolse regering.


445632768.jpg


Mateusz Morawiecki (Polen), Janez Jansa (Slovenië) en Petr Fiala (Tsjechië) gingen dinsdagochtend met de trein naar Oekraïne om steun aan de regering in Kiev te betuigen. Zij waren de eerste regeringsleiders die het land bezochten sinds het begin van de Russische inval op 24 februari. De premiers hadden 's avonds na hun lange treinreis een ontmoeting met de Oekraïense president Volodimir Zelenski en hun Oekraïense ambtsgenoot Denis Sjmihal.

Bron: anp.nl
 

kuurgast

Donateur
oekraine 16 maart 2022.PNG
Afbeelding van terugreis premier Fiala in de trein, circuleert op twitter.

Tsjechische premier terug uit Kiev: meer humanitaire hulp en wapens nodig.

Bij zijn terugkeer van persoonlijke gesprekken met president Volodymyr Zelensky in Kiev, zei premier Petr Fiala dat het gezamenlijke bezoek van de regeringsleiders van de Tsjechische Republiek, Polen en Slovenië niet alleen symbolisch was door ondubbelzinnige steun voor Oekraïne te betuigen, maar dat het ook een aantal praktische problemen had aangepakt.
Volgens de heer Fiala stonden onder meer sancties tegen Rusland op de agenda en de behoefte aan meer humanitaire hulp en militaire voorraden, namelijk antitank- en luchtafweerwapens. De politici bespraken ook de mogelijkheid om een alliantie te vormen van staten die asiel zouden bieden aan deserteurs van het Russische leger.
De Tsjechische premier erkende de moed van het Oekraïense volk en zei dat als Europa en de NATO door zouden gaan met hun steun aan Oekraïne en sancties tegen Rusland, er een kans was om tot een vreedzame diplomatieke oplossing te komen.
De Tsjechische premier is dinsdagochtend onverwacht met de Poolse premier Mateusz Morawiecki en de Sloveense premier Janez Janša per trein vanuit Polen naar Kiev gereisd. De regeringsleiders ontmoetten daar de Oekraïense premier Denys Shmyhal en de president Volodymyr Zelenskyj.
De Tsjechische premier Petr Fiala zei dinsdagavond na een ontmoeting met de Oekraïense president Volodymyr Zelenskyy in Kiev dat Europa achter Oekraïne staat. "We weten dat jullie ook vechten voor ons leven en onze vrijheid", benadrukte Fiala.
De Oekraïense president Volodymyr Zelenskyy prees het bezoek van de drie premiers en noemde het een krachtige steunbetuiging.
Na terugkomst in Rzeszów in Polen, informeerden Fiala en zijn collega's de voorzitter van de Europese Raad, Charles Michel, telefonisch over de resultaten van de reis. De reis vond plaats in nauwe samenwerking met de EU.
Over de specifieke inhoud van de overeenkomsten zijn geen details bekendgemaakt. De premiers van Tsjechië, Polen en Slovenië zullen deze de komende week in de EU en ook in de NATO presenteren.
---------------------------------
Meer dan 170.000 speciale visa toegekend aan Oekraïners.

Meer dan 94.000 Oekraïense vluchtelingen zijn geregistreerd door de Tsjechische migratiepolitie in hulpcentra die voor dat doel zijn opgericht in alle regio's van het land.
Het totale aantal speciale visa dat aan Oekraïners is uitgedeeld, bereikte woensdag meer dan 170.000, volgens gegevens van het ministerie van Binnenlandse Zaken.
De meeste mensen die een speciaal visum hebben gekregen, meer dan 40.000, hebben zich in Praag geregistreerd, gevolgd door de regio Midden-Bohemen met bijna 25.000 mensen en de regio Zuid-Moravië met meer dan 15.000 vluchtelingen.
--------------------------------------
Na overleg is er overeenkomst om de huisvestingssubsidie voor vluchtelingen te verhogen.

De Tsjechische staat betaalt 200 tot 250 kronen (8 tot 10 euro) per dag om Oekraïense vluchtelingen op te vangen. Dat hebben de ministers vandaag samen met de districtshoofden afgesproken.
De hoogte van de subsidie is afhankelijk van het type huisvesting. Accommodatie in gymzalen en soortgelijke voorzieningen wordt gesubsidieerd met 200 kronen, in accommodatie zoals pensions met 250 kronen, zonder onderscheid tussen volwassenen en kinderen.
Het besluit moet nog officieel worden goedgekeurd door de regering als geheel. Dergelijke subsidies maken het voor regionale overheden mogelijk om particuliere huisvesting zoals hotels en logementen te huren voor Oekraïense vluchtelingen die het conflict in hun thuisland ontvluchten.
De ministers en districtshoofden kwamen ook overeen om de vluchtelingen te herverdelen naar minder drukke regio's. Bepalend hiervoor zou de bevolking van de regio en haar economische macht moeten zijn.
--------------------------------------
Aankondigingen op Tsjechische treinstations ook in het Oekraïens.

Op verschillende treinstations in Tsjechië worden ook aankondigingen in het Oekraïens gedaan. Aanvankelijk werden de aankondigingen alleen gebruikt op het hoofdstation van Praag, maar ze zijn nu ook te horen op andere stations die op de humanitaire treinroutes liggen. De aankondigingen zijn bedoeld om het makkelijker te maken je weg te vinden op het station. In Pilsen en Bohumín worden ze ook gebruikt om de vluchtelingen naar de locaties van de registratiecentra te begeleiden.
De meeste vluchtelingen bereiken Tsjechië per trein vanuit Slowakije of Polen. Talloze Oekraïners reizen vervolgens verder naar het westen. Zoals de minister van Transport liet weten, reizen dagelijks ongeveer 1.400 vluchtelingen per trein naar Duitsland en nog eens 1.100 naar Oostenrijk.
---------------------------------------------
Tsjechië is van plan een kantoor te vestigen in Oezjhorod, Oekraïne.

Het Tsjechische ministerie van Buitenlandse Zaken is van plan binnenkort een vertegenwoordigingskantoor op te zetten in de stad Oezjhorod in het westen van Oekraïne, op slechts een paar kilometer van Slowakije. Het Tsjechische ministerie van Buitenlandse Zaken heeft momenteel geen fysiek kantoor in Oekraïne om zijn diplomaten te huisvesten.
------------------------------------------
Aantal actieve reserves van het leger is vertienvoudigd sinds de Russische invasie van Oekraïne.

De afgelopen maand is de belangstelling van Tsjechen om te dienen in de actieve reservetroepen van het land vertienvoudigd. Sinds half februari hebben bijna 1.400 mensen een opleiding aangevraagd en meer dan 500 hebben zich aangemeld voor een vrijwilligersopleiding. Het Tsjechische leger verhoogt daarom zijn trainingscapaciteiten. De stijging van de belangstelling om te dienen is een gevolg van de Russische invasie van Oekraïne, meldt het Czech News Agency.
Momenteel dienen 3.640 mannen en vrouwen in de actieve reserves. Het leger wil dit jaar 1.200 nieuwe reservisten rekruteren.

Bronnen oa english.radio.cz + deutsch.radio.cz + seznamzpravy.cz.
 

kuurgast

Donateur
De oppositie Fiala verslaat de prijs van diesel. Hij loopt gewoon voorzichtig over de weg naar Kiev.

Europa en coalitiepolitici juichen Peter Fial toe voor zijn reis naar Oekraïne. Oppositiepolitici zwijgen tot nu toe meestal,
of ze lopen licht rond de missie.
Terwijl leden van de ANO-beweging een paar dagen geleden foto's maakten bij benzinestations en de regering sloegen omdat ze niet inging op de stijgende brandstofprijzen, werden dinsdag de meeste accounts op sociale netwerken stil. De meeste geïnterviewde politici van de oppositie gaven geen antwoord op de vragen. Alleen de voorzitter van de parlementaire club, Alena Schillerová, antwoordde de ANO-beweging en stelde het op prijs dat de premier op weg was om de Oekraïense president Volodymyr Zelensky te ontmoeten.
SPD-voorzitter Tomio Okamura stapt voorzichtig in de evaluaties. Hoewel zijn beweging aanvankelijk de Russische agressie veroordeelde, begon ze zich later te verzetten tegen de levering van wapens aan Oekraïne door Tsjechië.
Voormalig president Václav Klaus: "Het is goed dat er niets is gebeurd, want als dat wel het geval zou zijn, denk ik dat de drie landen zouden worden meegesleurd in iets wat ze waarschijnlijk niet wilden". Volgens hem is het symbolisch dat de Europese Unie zich een beetje terugtrekt van het hele evenement, want als het een EU-actie zou zijn, zouden er belangrijkere vertegenwoordigers van de Unie naar Oekraïne gaan.
Bron seznamzpravy.cz.

Onder dit artikel stonden weer heel uiteenlopende reacties vooral ook omdat de benzine+dieselprijs omhoog is geschoten net zoals in alle landen:

Jindřich
Premier Fiala en onze hele regering moeten diep worden gerespecteerd door elke fatsoenlijke burger. De vastberadenheid van het huidige kabinet om crisissituaties op te lossen zien we in een live uitzending, zo daalde de benzineprijs vandaag met vijf kronen. Premier Fiala ging naar Kiev, terwijl agent 25085 ziek werd omdat zijn koolzaadhandel voorbij was. Meneer Fiala man op de juiste plaats, bedankt.
Miroslav
Bohnice heeft nog een bed beschikbaar, maar wel snel.
Petr
Ik ben bang dat je hier niet veel overeenstemming zult vinden. Dus ik ben het in ieder geval volledig met je eens. En laten we geen non-agent nemen, Bureš. We kunnen niet weten hoe hij zich zou gedragen, dus laten we hem geen hondenkop opleggen. Misschien zou hij ons als president aangenaam verrassen.
Antonin
Je hebt waarschijnlijk een probleem, maar het vereist ziekenhuisopname in Bohnice als de tanks weer onder de ramen naar je toe komen, dus je zult net als iedereen in 1968 wachten uit angst voor wat er zal gebeuren. Gelukkig worden er nu al luiers gemaakt, dus je kunt ze maar beter kopen, want als de regering doet wat ze doet en de heldhaftige partizanen speelt waarvoor ze Javoříčko toen verbrandden nog meer onzin wegsmelten.

Alka
als meneer Fiala zichtbaar wilde zijn, is dat gelukt, hij zal de geschiedenis ingaan, maar dat is alles, het heeft niets geholpen, noch wij, noch de Oekraïners.

Jan
Hij weet wat het zou betekenen om een overloper van het Russische leger te steunen. Alleen ontkenningen kunnen denken dat ze alleen maar pure weglopers zullen zijn, alleen infiltrerende onzin die zal zorgen voor afleiding en latere liquidatie van de vrede. Jojo Fialo hoofd gezalfd.

Milos
Wat betreft Fialka's reis naar Kiev, als hij daar al was, was het niet zo gevaarlijk. Hij jaagt gewoon zijn ego na terwijl hij een slecht persoon is, kijk naar hem met welke passie hij spreekt als hij zegt dat we wapens daarheen zullen sturen, enz. of dat Oekraïne lid moet worden van de NATO, enz. Hij is volledig geobsedeerd, maar jullie beseffen allemaal dat jullie leven de levens van jullie kinderen, jullie dierbaren, bedreigt en denken dat Poetin geen kernwapens zal gebruiken, dus geloof dat wanneer hij zijn verlies voor het leger voelt, maar deze helden zoals Fiala en anderen zoals zij hebben ontsnappingsroutes ergens op een mooi eiland, enz. Natuurlijk niet allemaal, maar veel van hen wel.
Josef
Of je hebt speciale middelen of je kookt uit water. Of zou je een betaalde trol zijn? Dat was nog te begrijpen. Het ergste zijn trollen van overtuiging.

Tomáš
De prijs van olie zoals in 1993. Iedereen kent de prijs van brandstof. Kan iemand het eindelijk uitleggen? Als ze in Tsjechië jong willen zijn, moeten ze waarschijnlijk van nationaliteit veranderen zodat iemand voor hen kan zorgen.
Vaclav
Het oude motto zegt "zorg voor jezelf en de staat zal je helpen" weet je niet? Dus ga aan het werk en maak het "zoals je het doet, zoals je het hebt". Ik volg dit motto sinds ik van school ben en ik ben redelijk goed als gepensioneerde.

Petr
Waarom laten ze ons niet één foto zien dat hij in Oekraïne was. Ik kan mezelf antwoorden, hij was nergens en het is één groot theater.

Andrej
We hebben eindelijk een premier waar we ons niet voor hoeven te schamen, we kunnen praten, we hebben geen poespas en we kunnen constructief optreden. Voor mij is deze regering nog steeds een leuke verrassing 5-partijen overeengekomen en het werkt. Vroeger konden zelfs 2 partijen het niet eens worden. Het wil het een beetje vanuit een breder perspectief bekijken dan alleen vanuit de positie waarin ik slecht lijd. Jij, niemand heeft last van mensen in Oekraïne, je vecht als varkens in de ochtend en je vindt het niet eens erg om te huilen en rotzooi te malen!

Miki
Roep dan maar als de diesel is zoals in Nederland en Duitsland. We hebben hun inkomen niet, maar we kopen hetzelfde in dezelfde markten. Realiseer dat. Het tweede ding is de dieven 'dieven' marges - zal de prijs veranderen zonder een pick-up gedurende de dag? Hoe is het mogelijk? Alleen door kopers te beroven.

Blanka
De theaterreis van het theater toont duidelijk de prioriteiten van Fiala. Onnodige gebaren, signaaloverdracht en huishoudelijke problemen zijn secundair.
Kateřina
Ja, hij geeft niet om onze mensen, of wel? De nieuwe meest populaire connectie van lokale gefrustreerde burgers, die constant op de loer liggen, wanneer iemand ze iets geeft omdat ze niet voor zichzelf kunnen zorgen.

Milada
De prijs van diesel in ons land is vergelijkbaar, of zelfs lager dan in andere EU-landen, ik ben trots op de minister-president en de regering!!
Silvie
Ik ook, en ik begrijp niet dat wanneer iemand een auto koopt die hij geen onderhoud heeft, als hij een paard koopt, het paard ook niet wil eten..ik begrijp het niet..

Jiří
Die critici van premier Fiala, het is moeilijk om het gevoel van jaloezie te verbergen dat hun Babiš (niet) zo'n succesvolle regering had, die hier een goede basis voor inflatie had voorbereid, twee jaar aan de staat verschuldigd was als niemand voor hen voor de hele verkiezingsperiode! Vandaar de onzinnige kritiek op het verraderlijke karakter van ons volk en politici!? Het wordt bekritiseerd voor pc-monitoren in de hotspot en adviseert wat als, maar om de huid op de markt te brengen, dus dat is het niet!?!
Persoonlijk heeft de huidige regering het niet gemakkelijk, ze heeft een lege staatskas geërfd, met enorme schulden en zal lange tijd de onvoorstelbare, chaotische en andere ondeugden "verslinden" die zijn begiftigd door de voormalige regering onder leiding van Babiš, de belangrijkste chaotisch, zeurpiet, pomp ... !!!
Ik steun deze regering, het is niet makkelijk dankzij bekende, erfelijke problemen! Laten we blij zijn voor haar, ik kan me Alibaba en co niet voorstellen!!! Het was genoeg !!

Jiri
Iedereen die vindt dat we ons alleen op onszelf moeten concentreren, dus ik wil zeggen dat we zelf niets zijn. Wees niet egoïstisch en bekijk alles van bovenaf. Heb geen honger, de wereld is al erg met elkaar verbonden en alleen aan jezelf denken zal ons alleen maar in een isolement brengen. Wij zijn niks. En iedereen die om hulp vraagt, vraagt het van ons werken... En de waarden die hier worden gecreëerd, zodat mensen van over de hele wereld eraan deelnemen, bedrijven zijn al wereldwijd. Als u bijvoorbeeld naar de apotheek gaat, is alles wat u meeneemt daar dankzij de samenwerking van mensen in vele landen, dus op elk gebied. Wees niet introspectief. Wees niet zwakker, chagrijnig egoïstisch.

Martin
Wordt het niet eens tijd om onze Tsjechische vlaggen te hijsen? Ik ben Tsjech en ik heb de Tsjechische vlag op mijn auto! Ik zal daar nooit heen gaan, zelfs niet Russisch, Tibetaans, Amerikaans of anderszins! Er is geen tijd om voor het Tsjechische volk te zorgen, wie doet het niet goed als moeders met kinderen? 14% inflatie helpt mensen niet verder dan het populistische westen of oosten te maken! Is het niet tijd om een trotse Tsjech te zijn en voor de Tsjechische natie te zorgen? Wat een geschiedenis. Niemand heeft ons ooit geholpen en iedereen heeft ons altijd verraden. Moeten we eerder aan de kant van verraders staan, of degenen die hier met geweren waren? Noem me geen Rus of Amerikaan. Ik ben Tsjech en ik geef om Tsjechië. Ik ben tegen oorlogen. Niet alleen hiertegen, ook tegen degenen die dat wel waren. Niemand hier verwachtte de doden in andere landen. Dat het ver was? Verbrande kinderen met napalm, of moeders verkracht! Maar anderen deden het en het was ver. De schreeuwende kinderen werden niet gehoord. Het was heel anders vlaggen nergens! Ik ben blij dat ik Tsjech ben. Trots op het prachtige Tsjechische land en de Tsjechische taal (ik lees geen diesel, maar nafta!) Geweldige mensen in de buurt.
Ik ben trots op mezelf dat ik voor mijn gezin kan zorgen en als het slecht is, bied ik hulp aan de behoeftigen om me heen. Ik zal graag helpen. Ik ben trots op de Tsjechische vlag die trots op de auto is geplakt. Het is dus tijd om onze vlag te wapperen! En zorg voor onze mensen die het nodig hebben! Ik moest het schrijven omdat ik door Tsjechië reis en mensen bang zijn om te praten. Als ze praten, hebben ze dezelfde mening. Ik wens u een mooie Tsjechische lente en een goede gezondheid en een positieve stemming. Laten we elkaar helpen. Gezonde familie, gezonde relaties in de buurt. Het kan helpen in de slechtste tijden! Dan kan Bohemen gezond zijn.
Pavel
Goed geschreven en ik ben het met je eens.
Jara
Prachtig geschreven, ik voel me ook zo en daarom kan ik het niet eens zijn met alles wat er nu gebeurt. Het wordt hier allemaal een beetje verdraaid door de media.
Vlastimil
Je hebt gelijk over de economische problemen van Babiš en Schiller, we zullen nog lang herstellen.
Jan
Dat is jouw mening. Gezien het aantal keren dat het woord Tsjech of Tsjechisch in je post voorkomt, klamp je je natuurlijk veel aan je nationaliteit vast. Maar misschien speelt het voor mij niet zo'n rol. Ik probeer het juiste geweten te leven en ik hoef geen vlag te voeren.
Petr
Ik begrijp u in wezen, maar ik ben het er niet mee eens dat de regering de Tsjechen ophoest. Het is ontzettend pakkend en simpel om op te roepen tot een oplossing voor de inflatie, maar de overheid neemt naar mijn mening redelijke stappen.
De olie- en energieprijzen zijn omhooggeschoten vanwege de marge van de verkopers en de angst voor wat de oorlog Oekraïne zal brengen. Het kwijtschelden van btw of accijnzen betekent niets anders dan dat de overheid gaat snijden in haar inkomsten en nog meer moet lenen.
Het moet ook gezegd worden dat er een vraagcrisis is, dus mensen hebben geld en goederen zijn schaars, dus verkopers hebben de mogelijkheid om prijzen te verhogen.
Op het gebied van energie moet de green deal worden aangepast en in de goede richting worden gezet, namelijk op korte termijn kolen vergeven en het gebruik van gas voor verwarming verminderen. FVE voor daken met een hogere subsidie voor de inrichting (nu ongeveer 35% van de kosten). Stop met rotzooien met elektromobiliteit, niet verdoemd de kern en ga zo maar door.

Josef
Ook heb ik vandaag thuis geklaagd dat ik last had van energie- en benzineprijzen. Ik was verrast door de nadrukkelijke reactie van mijn vrouw. Je lost geen onzin op, we kunnen het op de een of andere manier doen, wat belangrijk is, is wat er in Oekraïne gebeurt. Ze hebben hulp nodig. En ze heeft gelijk.
Petr
Meneer heeft een redelijke vrouw. De overheid moet de zaken integraal en vooruitziend aanpakken. Als een artikel of dienst duurder wordt, is het redelijk om het verbruik te optimaliseren/minimaliseren, niet op te warmen tot max, in alle kamers op te lichten, ook als je er niet bent, en dan een lening aan te gaan om te betalen.
Josef
En onze 15-jarige zoon begrijpt dat hij niet elk jaar hulde kan brengen aan een nieuwe mobiele telefoon onder de boom, met onbeperkte data voor een jaar. De vrouw geeft de auto op. We zullen maar één hebben.
Petr
De jongens en meisjes realiseren zich niet dat het kwijtschelden van btw of accijnzen betekent dat de staat, die ergens moet lenen, moet snijden in het inkomen. En aangezien de staat niets anders is dan wij Tsjechen, zullen we allemaal de lening betalen.
 
Laatst bewerkt:

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechië heeft bijna maximumaantal vluchtelingen bereikt

De Tsjechische premier Petr Fiala heeft opgeroepen tot hulp aan de circa 270.000 Oekraïense vluchtelingen in het land, maar hij zei daarbij dat Tsjechië er niet veel meer kan opnemen. "We moeten ons realiseren dat we de grens bereiken van wat we zonder enorme problemen kunnen opnemen", zei Fiala, doelend op de stroom vluchtelingen.


Het Tsjechische parlement heeft een wet aangenomen waarmee armlastige vluchtelingen 200 euro per maand krijgen. Mensen die Oekraïense vluchtelingen in huis nemen krijgen 120 euro per vluchteling per maand.

In de drie weken van oorlog in Oekraïne zijn meer dan 3 miljoen mensen het land ontvlucht, de meesten eerst naar Polen. Tsjechië telt ruim 10 miljoen inwoners en grenst niet aan Oekraïne.

Bron: dvhn.nl
 

kuurgast

Donateur
In Tsjechië gaat de zoektocht naar huisvesting voor vluchtelingen door.

Elke dag melden zich duizenden vluchtelingen uit Oekraïne in Tsjechië aan. De regering heeft verschillende maatregelen genomen om hen onderdak te bieden.
Tsjechië nadert het aantal vluchtelingen dat zonder grote problemen kan worden opgenomen.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft bijna 190.000 visa afgegeven aan mensen die op de vlucht zijn voor de Russische invasie van Oekraïne naar Tsjechië. Bijna 100.000 Oekraïners hebben zich ook gemeld bij de immigratiepolitie. Volgens statistieken van het ministerie van Binnenlandse Zaken bevinden de meeste vluchtelingen, namelijk meer dan 43.000, zich in Praag. Daarna kwamen de districten Midden-Bohemen met ongeveer 25.000 vluchtelingen en Zuid-Moravië met meer dan 16.000 mensen. De huisvestingscapaciteiten in deze drie regio's zijn al uitgeput, dus de aanvragers worden van daaruit naar andere regio's overgebracht. In het district Zlín bijvoorbeeld is het aantal geregistreerde mensen nog steeds minder dan 5.000.

De regering heeft woensdag met de districtsbesturen overeenstemming bereikt over een systeem voor de herverdeling van de vluchtelingen. Afhankelijk van het aantal inwoners en de hoogte van de belastinginkomsten in het betreffende district wordt een quotum voor de huisvesting van vluchtelingen vastgesteld. Minister van Binnenlandse Zaken Vít Rakušan (partij van de burgemeester van Stan):

De regering heeft woensdag met de districtsbesturen overeenstemming bereikt over een systeem voor de herverdeling van de vluchtelingen. Afhankelijk van het aantal inwoners en de hoogte van de belastinginkomsten in het betreffende district wordt een quotum voor de huisvesting van vluchtelingen vastgesteld.
Tegelijkertijd heeft de overheid de financiële bedragen vastgesteld waarmee de staat de huisvesting gaat ondersteunen. Deze zijn 200 kronen (8 euro) per dag voor noodopvang in een sporthal en 250 kronen (10 euro) voor pensions en hotels.

Ook mensen die vluchtelingen uit Oekraïne in huis willen nemen, kunnen geld krijgen. Het bedrag voor particuliere huishoudens zou 3.000 kronen (121 euro) per persoon per maand moeten zijn, maar het maximale bedrag is 9.000 kronen (365 euro) per huishouden. De regering zal volgende week het voorstel voor particuliere verhuurders goedkeuren.
------------------------------------
Gratis bankrekeningen voor vluchtelingen uit Oekraïne.

Vluchtelingen uit Oekraïne kunnen sinds donderdag gratis een bankrekening openen in een tent recht voor het congrescentrum van Praag. Hierop wordt de noodhulp overgeheveld.
Vluchtelingen uit Oekraïne kunnen speciale bijstand aanvragen bij de Tsjechische arbeidsbureaus om in hun basisbehoeften te voorzien. De subsidie voor volwassenen is 2490 kronen (100 euro), wat overeenkomt met het lokale bestaansminimum. Kinderen krijgen een zogenaamd minimumloon van 1.970 tot 2.770 kronen (79 tot 111 euro), ingedeeld naar leeftijd. Alle banken bieden gratis het openen van een rekening aan. Zes financiële instellingen werken rechtstreeks in de opvangcentra voor vluchtelingen.

De bijzondere bijstand wordt eenmalig uitgekeerd. Die wordt binnenkort vervangen door een humanitair bedrag van 5.000 kronen (200 euro), dat verschuldigd is aan mensen met een gedoogvisum. De vluchtelingen kunnen dit bedrag desnoods voor nog eens vijf maanden ontvangen.
---------------
President Zeman ondertekent wetten om het verblijf van vluchtelingen te vereenvoudigen.

President Miloš Zeman heeft donderdag drie wetten ondertekend die het voor vluchtelingen uit Oekraïne gemakkelijker moeten maken om in Tsjechië te blijven.
De eerste wet heeft tot doel de procedure voor de afgifte van verblijfsvergunningen aan Oekraïense vluchtelingen te vereenvoudigen. De wet regelt ook de ziektekostenverzekering voor Oekraïners. De andere wet is bedoeld om Oekraïners aan werk te helpen. U kunt werken zonder tewerkstellingsvergunning. De derde wet staat scholen toe om de klascapaciteit voor kinderen uit Oekraïne te vergroten. Leraren uit Oekraïne die geen Tsjechisch spreken, zouden ook voor de kinderen kunnen zorgen.
-----------------
Arbeidsenquête: Oekraïense vluchtelingen vooral geïnteresseerd in kortetermijnbanen.

Oekraïense vluchtelingen in Tsjechië zijn momenteel vooral op zoek naar klussen of snelle kansen om geld te verdienen met ongeschoold werk. De lokale werkgevers willen de nieuwe werknemers daarentegen voor een langere periode in dienst nemen, afhankelijk van hun opleiding.
Het zal zowel voor de vluchtelingen als voor de lokale bedrijven voordelig zijn om de feitelijke kwalificaties van de nieuwe werknemers te gebruiken. Want de Tsjechische arbeidsmarkt mist al jaren een groot aantal geschoolde arbeidskrachten.
Er zijn ook haatuitingen die nu al de kop opsteken dat de vluchtelingen banen afpakken van de lokale bevolking. Maar in Tsjechië zijn talloze vacatures zijn die al jaren niemand heeft kunnen/willen invullen. Bron deutsch.radio.cz.
-----------------
Tsjechische regering kreeg verzoek van Kiev voor brandweeruitrusting.

De Tsjechische regering kwam vrijdag bijeen om verdere hulp aan Oekraïne goed te keuren, dit keer in reactie op een verzoek van de burgemeester van Kiev om uitrusting voor de brandweerlieden van de stad, zoals hoogbouwladders en maskers. Deze essentiële uitrusting wordt steeds schaarser als gevolg van de intense Russische bombardementen op Oekraïense steden waar het wordt gebruikt bij noodhulpoperaties.

Tsjechië schenkt twee brandtrappen, vier platforms, beschermende pakken, helmen en ademhalingsapparatuur aan de Oekraïense brandweer.
Bovendien koopt de Oekraïense ambassade duizend kogelvrije vesten voor brandweerlieden van opbrengst inzamelingsactie in Tsjechië.
-----------------
Recordopbrengst: Tsjechische burgers schonken 108 miljoen euro voor Oekraïne.

Tsjechische burgers hebben al 2,7 miljard kronen (108 miljoen euro) aan Oekraïners geschonken sinds Rusland de oorlog tegen Oekraïne ontketende. Het is nu al een recordopbrengst van een humanitaire actie in dit land. Veel Tsjechen helpen Oekraïne ook op andere manieren.
Meestal doneren ze via bemiddeling van NGO's en de Oekraïense ambassade in Praag. Het bedrag wordt elke dag met miljoenen kronen verhoogd.
------------------
Tsjechische president Zeman vangt vluchtelingen op in appartementen in Hradčany.

Vluchtelingen uit Oekraïne mogen verblijven in twee appartementen in het Praagse Burchtcomplex die toebehoorden aan het kantoor van de president van de republiek.
Ze kunnen echter niet direct op het terrein van de Praagse Burcht of op het kasteel in Lány wonen. Het kantoor van de president informeerde erover.
"Het Na Opyši-gebouw, waarin twee grotere flats beschikbaar zijn, werd geselecteerd als geschikt voor huisvesting van vluchtelingen uit Oekraïne, moeders met kinderen", staat in het persbericht van Kasteel.
Het hoofd van het kabinet van de president van de republiek, Vratislav Mynář, onderzocht op verzoek van president Miloš Zeman de accommodatiemogelijkheden voor vluchtelingen uit Oekraïne in gebouwen die door het kabinet van de president van de republiek worden beheerd.
De appartementen, aangepast aan de behoeften van vrouwen met kinderen, zouden worden aangeboden aan de NGO Caritas CR. Bron seznamzpravy.cz.
---------------------
Het ministerie zal vluchtelingen opvangen in het omstreden appartement van Schillerová.

"Het appartement na mevrouw Schillerová zal eindelijk goede dingen helpen", zei minister van Regionale Ontwikkeling Ivan Bartoš. Zijn afdeling bood de vluchtelingen, zoals hij zegt, media-beroemde flats aan naar de voormalige ministers Alena Schillerová en Klára Dostalová (beiden ANO-partij) in de Salvátorská-straat in het centrum van Praag.
Er wordt echter ook gezocht naar ruimte in de huisvestingscapaciteiten van de Bergdienst, die onder het ministerie valt. De bergdienst zou tot 80 bedden in het land kunnen bieden. Het ministerie voor Regionale Ontwikkeling heeft ook een gebouw in een hostel in Velehradská met 14 bedden.
Het heeft voor hen ook twee recreatiecentra in Harrachov en Lipnice nad Sázavou geopend, die meestal beschikbaar zijn voor afgevaardigden of medewerkers van de Kamer van Afgevaardigden om vakanties door te brengen. Het Harrachov-gebouw heeft 47 bedden, dat in Lipnice heeft 35 bedden. Gezinnen met kinderen zijn er afgelopen weekend naartoe verhuisd.
Het recreatieverblijf van Lipnice nad Sázavouwas onkangs in het nieuws omdat het weinig gebruikt werd en mogelijk verkocht kan worden.
De dure appartementen van de voormalige ministers waren in het nieuws omdat deze ministers geen huur betaalden en ondertussen wel hele hoge salarissen hadden. Bron seznamzpravy.cz.
-----------------------------
Balletgezelschap Kiev vindt onderdak in Olomouc.

Het Moravische Theater in Olomouc biedt tijdelijk artistiek asiel aan een dertigtal leden van het Kiev City Ballet. De dansers waren op tournee in het buitenland toen de oorlog uitbrak in hun thuisland. Nu komen ze vanuit Frankrijk naar Olomouc.
Het Olomouc Theater stelt hen oefenruimtes ter beschikking voor training en repetities. Een woordvoerder van het theater laat weten dat er ook wordt gesproken over optredens van het Kiev Ballet op podia in Olomouc en andere Tsjechische steden. Volgens hem zal het districtsbestuur van Olomouc zorgen voor de huisvesting van de kunstenaars.
-----------------------------
Poetins oorlog treft Russische studenten in Tsjechië.

Poetins invasie van Oekraïne heeft ook een negatief effect op Russische burgers die voor de oorlog in het buitenland gingen studeren. Zo raakten sommige Russische studenten door sancties plotseling de financiële steun van hun familie kwijt. Enkele studenten hebben ouders die hen vooraf contant geld hadden gegeven.
Er zijn ongeveer 7,5 duizend Russische studenten aan Tsjechische universiteiten. Een groot aantal van hen komt eerst om de Tsjechische taal te studeren.
Als Russische studenten Tsjechische visa in orde hebben, kunnen ze natuurlijk in het land blijven en kunnen ze ook hun documenten vernieuwen, bevestigt het ministerie van Binnenlandse Zaken. "Ik heb herhaaldelijk gezegd dat Russische studenten in Tsjechië niet echt verantwoordelijk zijn voor de crisis", zei minister van Binnenlandse Zaken vorige week.
Tsjechië heeft de afgifte van nieuwe visa voor Russische staatsburgers opgeschort, inclusief studenten die van plan waren om volgend schooljaar naar Tsjechische scholen te gaan. De enige uitzondering voor het verkrijgen van Tsjechische visa zijn humanitaire redenen. Bron seznamzpravy.cz.

Bronnen oa english.radio.cz + deutsch.radio.cz + seznamzpravy.cz.
 

kuurgast

Donateur
Meer dan 200.000 speciale visa verstrekt aan Oekraïners in Tsjechië.

Het aantal mensen dat getroffen is door de Russische inval in Oekraïne en die speciale visa ontvingen in Tsjechië bedroeg meer dan 200.000.
107.797 mensen hebben zich aangemeld bij de Vreemdelingenpolitie, waar mensen 30 dagen de tijd hebben om hun aankomst in Tsjechië te melden.
Kinderen onder de 15 jaar hoeven hun verblijf niet te melden bij de Vreemdelingenpolitie, zij behoren tot ongeveer een kwart van de vluchtelingen.
Het totale aantal vluchtelingen in het land, volgens mobiele operators, nadert de 300.000.
Niet alleen mensen die na het uitbreken van de Russische agressie uit Oekraïne zijn gevlucht, kunnen een visum aanvragen, maar bijvoorbeeld ook zij die langer in Tsjechië wonen, hun verblijfsvergunning verloopt en zij zouden anders terug moeten naar Oekraïne.
Bronnen english.radio.cz + seznamzpravy.cz.
---------------------------------------------------------
oekraine 20 maart 2022 praag.PNG

Muurschildering in Praag-4 van een jong meisje dat onder een Oekraïense vlag schuilt met populaire figuren van kinderanimatie.
Zie artikel over de kunstenaar ChemiS, op expats.cz.
---------------------------------------------
oekraine 20 maart 2022.PNG

De oorlog trof de plannen van Kretinsky om Oekraïens gas te winnen.

De Russische invasie verijdelde de inspanningen van Tsjechische miljardair Daniel Křetínský om een belangrijke gasmijn in Oekraïne te worden. Oekraïne heeft ook een rol gespeeld in de plannen van EPH-groep om een "waterstofsnelweg" naar West-Europa aan te leggen.

In plaats van gaswinningsplannen in Oekraïne uit te voeren, richt het Slowaaks bedrijf Nafta behorend tot de EPH-groep van zakenlieden Daniel Křetínský en Patrik Tkáč, zich op de veiligheid van zijn mensen in een door oorlog verscheurd land. Maar ook op het helpen van mensen in nood in Oekraïne. Met betrekking tot Nafta's projecten in Oekraïne is de noodtoestand uitgeroepen, waarbij het niet mogelijk is om een groot deel van de activiteiten in Oekraïne uit te voeren. Bovendien is het volgens het bedrijf niet eens mogelijk om in te schatten wat er in de huidige situatie met zijn activiteiten in Oekraïne zal gebeuren.

Nafta heeft vergunningen om gasvelden te onderzoeken in vier Oekraïense regio's, waaronder die waar momenteel oorlog gaande is.
Nafta betrad de Oekraïense markt in 2016. Geleidelijk verkreeg het via zijn dochterondernemingen licenties om gasvelden op vier verschillende locaties te verkennen. Dit zijn plaatsen in het hele land, van Oezjhorod bij de grens met Slowakije tot de oostelijke Oekraïense regio's in het oosten, in het zicht van Charkov, waar enkele van de hevigste gevechten met de Russische bezetter plaatsvinden. Nafta heeft in 2020 een vergunning verkregen in Oost-Oekraïne in de regio's Hrunivka en Okhtyrka.

Voor Oekraïne maakte het project deel uit van de inspanning voor energieonafhankelijkheid van Rusland. Nafta wilde op haar beurt profiteren van de synergieën met het Kustrín-pijpleidingbedrijf Eustream, waardoor gas naar Europa stroomt.
Nafta was op zijn beurt bedoeld om te profiteren van de synergieën met de gasleidingen van Křetínský zijn bedrijf Eustream, waardoor gas naar Europa stroomt.
Daarnaast speelde het gasnetwerk een sleutelrol in het geplande plan om een "waterstofsnelweg" aan te leggen van Oekraïne via Slowakije en Tsjechië naar Duitsland en andere Europese markten. Oekraïne was van plan een belangrijke producent van waterstof te worden, dat een belangrijke rol zou gaan spelen in de Europese energievoorziening. Waterstoftransport zou mogelijk zijn via aangepaste pijpleidingen. Eustream en drie andere gasbedrijven, waaronder het binnenlandse Net4Gas, presenteerden afgelopen september het waterstofcorridorproject.

Begin maart plaatste ratingbureau Fitch de EP Infrastructure van Křetínský in een negatief vooruitzicht, juist vanwege de risico's die voortvloeien uit de internationale situatie op de gasmarkt. Een ander ratingbureau, Moody's, nam ook een soortgelijke stap.
Bronnen seznamzpravy.cz + thetimes.co.uk + reuters.com.
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
In Tsjechië meer dan 230.000 visa toegekend aan Oekraïense vluchtelingen.

Het Tsjechische ministerie van Binnenlandse Zaken heeft volgens nieuwe gegevens van het ministerie van Binnenlandse Zaken meer dan 230.000 speciale visa toegekend aan vluchtelingen die de Russische oorlog tegen Oekraïne ontvluchten. Het aantal nieuwe afgegeven verblijfsvergunningen per dag daalt echter.
Volgens minister van Binnenlandse Zaken Vít Rakušan wordt het totale aantal Oekraïense vluchtelingen in Tsjechië geschat op meer dan 300.000. Bijna 50 procent van hen zijn kinderen en 80 procent van de volwassenen zijn vrouwen.
--------------------------------------------
In Tsjechië wonende Russen protesteren tegen de invasie van Oekraïne.

Russen die in Tsjechië wonen, verzamelden zich zaterdagmiddag in het centrum van Praag om te protesteren tegen de Russische invasie van Oekraïne en tegen president Vladimir Poetin. Volgens de politie namen naar schatting 3.000 mensen deel aan het protest.
De menigte marcheerde van het Náměstí Míru-plein (Vredesplein) naar het Oude Stadsplein, met blauw-gele Oekraïense vlaggen en borden die de agressie van Moskou veroordelen.
Ze droegen ook anti-oorlog wit-blauw-witte vlaggen mee, De Russische driekleur rood, blauw en wit. Maar de rode streep die bloed symboliseerde haalden ze er vanaf en zo liepen ze in Praag rond met vlaggen van witte sneeuw en een blauwe lucht met witte wolken.
Het "Russische Anti-Oorlog Comité" in Praag had opgeroepen tot de protestactie. De bijbehorende tekst op Facebook zei dat "samen met de Tsjechische Republiek, Europa en de hele wereld actie ondernemen tegen Russische agressie" in Oekraïne.
-------------------------------------------------
Premier Fiala: kritiek van de oppositie op de regering is bedoeld om mensen tegen vluchtelingen op te zetten.

De bewering van de oppositie dat de regering de Tsjechische burgers vergeet vanwege haar hulp aan migranten, is een poging om de Tsjechische samenleving tegen de vluchtelingen op te zetten, zei premier Petr Fiala. Door Oekraïense vluchtelingen te helpen die de Russische invasie ontvluchten, helpt de regering volgens de heer Fiala ook indirect Tsjechische burgers.
Bij het beoordelen van de eerste 100 dagen van Fiala's coalitiekabinet, zei de voormalig premier Andrej Babiš en leider van de oppositiepartij ANO dat het kabinet zijn eigen burgers niet mag vergeten vanwege de hulp aan Oekraïners. Hij zei ook dat de Tsjechen in armoede verzonken vanwege het gebrek aan actie van de huidige regering.
-------------------------------------------------
Praag wil de straatnaam voor de Russische ambassade veranderen in "Straat van Oekraïense helden".

Een deel van de Korunovační-straat in Praag, die langs de Russische ambassade in de Tsjechische hoofdstad loopt, wordt omgedoopt tot de straat "Oekraïense helden". Tegelijkertijd zal de stad een nabijgelegen spoorbrug hernoemen naar de Oekraïense oorlogsheld Vitalii Skakun die stierf in de eerste dagen van de Russische invasie door een brug op te blazen om de Russische opmars te vertragen. De naamswijziging werd voorgesteld door de administratie van Praag 6. Stadsvertegenwoordigers riepen de gemeenteraad van het stadhuis op donderdag om het besluit goed te keuren.
Wethouder Jan Chabr zei dat de Korunovační-straat zal blijven bestaan, maar zal worden ingekort om de naamsverandering mogelijk te maken. Het heeft alleen gevolgen voor de laatste 150 meter van de straat, waar alleen de Russische ambassade staat en niemand anders woont.
--------------------------------------
Tsjechische minister van Volksgezondheid wil de regels voor het in dienst nemen van Oekraïense gezondheidswerkers vereenvoudigen.

Volgens het plan zullen de betrokken gezondheidswerkers alleen worden ingezet voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen.
De erkenning van buitenlandse diploma's wordt georganiseerd op het niveau van de hele Europese Unie. De Europese Commissie werkt aan een oplossing voor de erkenning van de kwalificaties die voor alle lidstaten geldt.
-----------------------------------
Na de speciale NATO-top: Tsjechië neemt deel aan versterking oostflank.

Als reactie op de oorlog in Oekraïne voegt de NATO 40.000 troepen toe aan de oostflank. Tsjechië zal deelnemen met maximaal 650 soldaten.
De Russische aanval op Oekraïne zal de herbewapening van het Tsjechische leger waarschijnlijk versnellen. Minister van Defensie Jana Černochová zei dat ze van plan zijn vuurwapens te kopen, de modernisering te versnellen en uit te rusten met gepantserde voertuigen op wielen, en met de Amerikanen te praten over extra leveringen van helikopters.
Volgens Černochová zal Tsjechië niet aarzelen om militaire technologie te kopen "als we snel geschikte aanbiedingen op de markt vinden". De minister is ook van plan om dit jaar een besluit te nemen over de aanschaf van supersonische straaljagers. Tsjechië heeft momenteel 14 Gripen-interceptors in leasing. Het contract met de Zweedse vliegtuigbouwer loopt in 2027 af.

Bronnen oa english.radio.cz + deutsch.radio.cz.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik hier voornamelijk zie zijn gekopieerde berichten vanuit allerlei media, dat zal we z'n nut hebben.... ik ga daar NIET over oordelen maar ik denk dat het nuttiger en informatiever is als er reactie/berichten van de situatie/gevoelens van de Tsjechen geplaatst worden. Nou ja, 't zal wel. Ik heb er een (korte..)

Vandaag zat ik met een vriend (Tsjech dus) te eten rn hadden we het over de oorlog. Hij kwam meteen met een aantal video's waar hij mee wilde aangeven dat de Oekraïners ook heel wat inbreng hebben in het voortbestaan van de oorlog. "Ze willen dat de NATO of Europe komt" was zijn insteek. Hij had een filmpje van een belangrijke Oekraïense persoon die bikkelhard stond te vertellen dat het theater waar 300 mensen zijn omgekomen beschoten was door de Oekraïners zelf. Ik vroeg hem of hij zeker wist WIE dit bericht gemaakt had en hij gaf aan dat dat toch duidelijk was.... stond erbij. Zo had hij nog meer filmpjes.

Op allerlei manieren wist hij aan mij te tonen dat de oorlog niet alleen door de russen gevoed werdt. Enne.... in volle overtuiging. Hoe dus ook de Tsjechen gebrainwassed (hoe schrijf je dat??) worden, dat is duidelijk

Wat ik bedoel te zeggen is dat het lijkt te gaan net als met de Corona.... veel nieuws, veel nep-nieuws en dan moet de "gewone man zelf filteren en dat valt om de dooie dood niet mee !!
 
Wat ik hier voornamelijk zie zijn gekopieerde berichten vanuit allerlei media, dat zal we z'n nut hebben.... ik ga daar NIET over oordelen maar ik denk dat het nuttiger en informatiever is als er reactie/berichten van de situatie/gevoelens van de Tsjechen geplaatst worden.
Kortom: je oordeelt er wel over... :stout:
Ik vind het allemaal interessant, ik heb dus geen voorkeur voor het een of ander.
 

Ad Verschoor

Donateur
Praag: Duizenden Russen protesteren tegen oorlog in Oekraïne

Duizenden Russen hebben zaterdag door de straten van Praag gelopen in protest tegen de invasie van Moskou in Oekraïne. Ze zwaaiden met de wit-blauw-witte vlag die een symbool is geworden van protesten tegen de invasie van Moskou in Oekraïne.

27 Mar, 08:47
foto

Leden van de Russische gemeenschap van Praag nemen deel aan een anti-oorlogsdemonstratie, na de Russische invasie van Oekraïne, in Praag, Tsjechië. (Foto: Reuters)
69443

Met borden met de tekst 'Killer' boven een foto van president Vladimir Putin en 'Nee tegen oorlog' scandeerden demonstranten vanaf het Vredesplein in Praag door het centrum van de Tsjechische hoofdstad. De politie schat het aantal demonstranten op ongeveer 3.000.

"Wij zijn tegen Putin", zei Alexander Sibrimov, een 19-jarige student die samen met zijn vader het protest bijwoonde. "We zijn het niet eens met zijn politiek. Dit is een manier om de wereld te laten zien dat de dingen die in Oekraïne gebeuren niet juist zijn."

Moskou noemt zijn acties in Oekraïne een "speciale militaire operatie" om zijn buurland te demilitariseren en te "denazificeren". Het ontkent dat het zich op burgers heeft gericht. Oekraïne en zijn westerse bondgenoten hebben dat een ongegrond voorwendsel genoemd voor een niet-uitgelokte invasie.

De Tsjechische Republiek is de thuisbasis van 45.000 Russen, de vierde grootste buitenlandse gemeenschap in het voormalige communistische land.

Bijna 200.000 Oekraïners woonden in de Tsjechische Republiek - waardoor ze de grootste buitenlandse gemeenschap waren - vóór de Russische invasie van Oekraïne op 24 februari. De Tsjechische regering schat dat 300.000 Oekraïners naar het land zijn gevlucht.

"Dit is een daad om de Tsjechische Republiek en het Tsjechische volk te laten zien dat Russen tegen Putin zijn", zei protestorganisator Anton Litvin.

De demonstranten in Praag zeiden dat ze dachten dat ze weerspiegelden wat veel mensen in Rusland voelen, maar niet kunnen zeggen. "Het feit dat we Russen zijn, betekent niet dat we automatisch voor de oorlog zijn. We zijn tegen de oorlog", zei demonstrant Oleg Golopyatov, een voormalige soldaat die al 15 jaar in Praag woont. "Oekraïne is een normaal land. Het is verschrikkelijk wat daar gebeurt."

Bron: starnieuws.com

P.S. Gekopieerd, maar wel echt ! (Ad)
 

kuurgast

Donateur
belangrijke Oekraïense persoon die bikkelhard stond te vertellen dat het theater waar 300 mensen zijn omgekomen beschoten was door de Oekraïners zelf.
Was ook melding van op novinky.cz.
Weet je de naam van "belangrijke" Oekraïense persoon? Zou zomaar voormalig parlementslid Illia Kyva kunnen zijn die 15 maart uit zijn ambt ontheven werd ivm pro-Kremlin.

Veel van dit soort berichten worden aangemerkt als nepnieuws, hoax of fake news. Zie het ontkrachten op bv fakticke.info, manipulatori.cz of facebook.com/manipulatori.
Toevallig las ik afgelopen dagen meer over desinformatie in Tsjechië. Hieronder een artikel;

"Ze maakten er een zooitje van en gooiden eten weg.” Desinformanten verspreiden haat jegens Oekraïners.

Een maand na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne richten desinformanten zich op sociale media om leugens over vluchtelingen te verspreiden. Bijdragen op internet worden gedeeld door duizenden mensen, waardoor de meest actieve zelfs geld verdienen. Het ministerie van Binnenlandse Zaken onthult de grootste complottheorieën op haar website en probeert het publiek daarover op internet te informeren.

Volgens Roman Máca, analist bij het Instituut voor Politiek en bedrijf, springen sociaal of economisch ontevreden mensen vaak op de golf van verkeerde informatie. "Het past bij hen om de vluchtelingen te portretteren door hier te komen om alles gratis te hebben, en tegelijkertijd zien ze zichzelf als behoeftig, waarvoor de staat moet zorgen', zei hij.

"Tot voor kort konden we onze eigen familie thuis niet uitnodigen, maar nu kunnen we een vreemdeling ongevaccineerd mee naar huis nemen", schreef gebruiker Marcy V. Het bericht met deze bewoording werd door meer dan drieduizend mensen op Facebook gedeeld, maar bereikte een veel groter publiek .

Analist Máca ziet het probleem vooral in het deel van de desinformatiescene dat de verspreiding van leugens tot een lucratieve bezigheid heeft gemaakt. Ze noemen zichzelf 'journalisten' of 'activisten'. De meest actieve van hen kunnen dankzij financiële steun van hun achterban snel geld verdienen. Ze vinden het leuk dat ze anders schrijven dan de reguliere media.

Sommigen verdienen wel honderdduizend per maand. Maar zelfs degenen die er van leven, hebben bijvoorbeeld vijftig supporters die hen 40.000 per maand sturen. Dit zijn mensen met faillissementen die enorme schulden hebben. Ze kunnen en willen niet legaal werken, omdat de executeur hun geld zou nemen", legt Máca uit, waarbij hij bijvoorbeeld de desinformant Pavel Zítek noemt, die honderdduizenden views op zijn reguliere video's heeft. Hij steunt ook de Russische visie op de oorlogstoestand.

"Zítek probeerde eerst Tsjechen naar frauduleuze cryptocurrencies te lokken, toen kwam de covid, dus begon hij uit te zenden over nanochips in vaccins. Het verspreidt zich nu dat er tunnels zijn onder Tsjernobyl waar Specnaz(een Russische militaire speciale eenheid) tussenbeide kwam en daar dode of vastgehouden kinderen aantrof. Hij heeft zijn publiek en voedt hem hiermee", beschreef de analist. Zítek is aangesloten op de transparante rekening van de vereniging Srdcem pro Vlast(hart voor het vaderland), waar het afgelopen jaar meer dan 467 duizend kronen zijn overgemaakt.

De poging van de desinformanten is om de hulp aan vluchtelingen te verstoren, de samenleving te verdelen en er spanning in te creëren. Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft daarom een speciaal profiel gemaakt waarin het probeert om specifieke leugens aan het licht te brengen en te informeren waar ze vandaan komen.
"Libor Malý is een van de andere samenzweringstheoretici die desinformatie over het coronavirus heeft verspreid en de afgelopen weken intensief Kremlin-propaganda heeft verspreid en de invasie van Oekraïne verdedigt”, zei een andere desinformator.
Volgens het ministerie is Libor Malý het "mondstuk van het Kremlin". Hij verspreidde bijvoorbeeld de samenzweringstheorie dat de westerse mogendheden van plan waren een 'Nieuwe fascistische wereldorde' te creëren, die Rusland verhinderde om Oekraïne binnen te vallen. "Hij weigert informatie over de aanvallen van het Russische leger op burgers. Hij beweert dat de beelden in scène zijn gezet om haat tegen Rusland te verspreiden", aldus het centrum.
Bron novinky.cz.

Daaronder uiteenlopende reacties;
Jiří
Ze zouden ook illustratieve gevallen kunnen noemen, zoals Babiš en Okamura.
David
Okamura is een goed voorbeeld van een verkeerde informant die een politieke carrière heeft opgebouwd met soortgelijke verkeerde informatie en een lucratieve business heeft gedaan. Kan hij zich voorstellen dat hij en Andy ons zouden regeren in de huidige situatie? Dat zou een puinhoop zijn, chaos, optredens van de NATO en de EU, terwijl ze een belofte hadden van iets lucratiefs van het Kremlin, als ze zouden slagen (maar dat is slechts mijn standpunt en ik zeg het als geverifieerde informatie). Helaas, een paar saaie schapen, meestal zoals beschreven door de redacteur in het artikel - ongeschoold, niet bereid om in executies te werken, afpersing etc. Hij zal dit wel geloven en aangezien ze niets te doen hebben en in zo'n rijk land wonen dat zelfs deze een mobiel/pc en internet verbinding hebben zijn ze erg actief in het delen. Het allemaal anoniem is op het net, tenminste op het eerste gezicht.

Josef
Goede dag
het lijdt geen twijfel dat er in elke samenleving mensen met verschillende achtergronden zijn. Het is een klassieke Gauss-verdelingscurve van de samenleving. Ik heb geen illusies dat alle vluchtelingen als lelies zijn. Dit zijn echter marginale aantallen, waarvan de overgrote meerderheid echt nodig is door moeders met kinderen. Maar wat ik niet helemaal begrijp is de houding van sommige mensen. Hij ziet duidelijk de problemen en zorgen van deze mensen, toch piepen ze hier alsof niemand om zichzelf geeft, hoe ze dure benzine hebben en dergelijke. Hij staat met zijn hand uitgestrekt als bedelaars en zorgt voor mij. Ik ik ik ....Geef geef geef .... Domme jaloezie en egoïstisch egoïsme verduisterden hun hersens volledig en vervormden hun morele waarden ... ik hoop in ieder geval het absolute minimum aan mensen.....
Petr
Dus Duitsland, Polen, Hongarije, het Verenigd Koninkrijk en andere landen, die hun burgers helpen in de huidige inflatie en stijgende prijzen van alle goederen, energie, ze doen het gewoon uit medelijden en ze geven niets om vluchtelingen???
Josef
Petr, de landen die je noemde hadden een overschot in een tijd van economische groei. Hier zijn we als in een gegeten winkel. Waar niets is, duurt zelfs de dood niet .... Het feest is voorbij, je moet nuchter worden en de rekening betalen ....

Milada
Mensen zouden dit elke ochtend moeten lezen voordat ze de verkeerde informatie van pro-Russische trollen verspreiden ..!!!
Zdeněk
Trol ben jij.

Karel
Ik ken een paar mensen die deze onzin geloven. Maar geen van hen volgt de website van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Hun klassieker is dat niet alleen de mainstream moet worden bekeken en de Tsjechische televisie helemaal niet. Maar je moet ook naar de andere kant luisteren om het juiste beeld te krijgen.
Kateřina
Ik ken er ook zo. En vroeger waren het best aardige mensen. Toen begon de covid, toen ze de bullshit begonnen te lezen, kwam de keuze voor Trump, nu oorlog. En ze glipten in een vreemde halve wereld, ze geloven nergens in, ik volg constant andere alternatieven. Ze hebben eigenlijk een zwaar leven. En ze voelen zich nog steeds als Janos. Ik praat met ze over gewone dingen, maar als het hierop aankomt, zijn ze agressief.

Miroslav
Het is grappig dat iedereen een kennis heeft wiens kennis (broer, vriend, collega, enz.) Oekraïners heeft ondergebracht die het niet op prijs stelden, of hulp verachtten en na drie dagen vertrokken ....
Leoš
Dan zijn er anderen die Oekraïners aan het werk hebben en hij vertelde je.......

Omdat de lijst erg lang wordt heb ik een reactie met zijn draadje in quote geplaatst;
Pavla
Op Facebook zag ik foto's van containers vol uitgepakte kant-en-klaarmaaltijden in dozen en ander voedsel.
Er was een korte tekst over dat dit is hoe Oekraïners onze hulp waarderen.
En natuurlijk duizenden verontwaardigde opmerkingen.
Binnen een paar dagen plaatste iemand meer foto's op fb. Precies dezelfde voedselcontainers (dezelfde inscriptie is op een gespoten als op de vorige foto's).
Deze keer werden ze van een grotere afstand gefotografeerd.
Het waren containers voor gebruikte goederen bij Tesco.
David
Dit is normaal, tegenwoordig met de beschikbaarheid van gratis software, waar het gemakkelijk te installeren is en je niet eens een grafisch ontwerper hoeft te zijn, het is vrij eenvoudig. Zoals Hoaxy, dat S. Seagal op straat voor de Russen vecht,
hoe Russen welkom zijn in Oekraïne, hoe ik feest in Mariupol en daar gebeurt niets, hoe de president van de UA al dood is, enz. Helaas is het een domme groep schapen die alles verslinden, zonder enig onderzoek of verificatie. Het is interessant dat iedereen altijd bij dergelijke "informatie" komt en deze vindt. Een normaal en ontwikkeld persoon, als hij het spontaan wil vinden, niet door het per ongeluk te vinden of door gegeven, zal het hem veel tijd kosten. gezien de diversiteit aan intelligentie, opleiding, etc. Het is best interessant.
Rath
Het probleem is dat deze supporters een schoolvoorbeeld zijn van domme schapen (hoewel ik het woord niet meer leuk vind), ze checken nergens informatie, ze zijn niet kritisch, ze zien alleen een foto met tekst en applaudisseren , ze sturen geld. Ze zullen deze foto niet zoeken op Google, hoewel er een mogelijkheid is.
Martina
Ik heb 100% informatie over hoe ze de kleding die mensen dragen verachten .... Het is niets van internet, maar een echte ervaring.
Pavla
Ik geloof dat de ondankbare onder hen zullen zijn.
Kristyn
Ik heb ook 100% informatie over hoe ze voedsel verachten en zelfs gewoon water, ze willen alleen cola.
Pavel
Martina, het is leuk dat je Oekraïners zonder winstoogmerk gaat helpen om informatie uit de eerste hand te krijgen.
Martina
Ik ga niet en ik zou niet. Dat neemt niet weg dat ik dit honderd procent weet. Misschien moet je daarheen gaan om het zelf te zien.
František
Martina, waar haal je 100% van de informatie vandaan? Van Spoetnik?
Petr
Martina. Natuurlijk gingen ze daar naakt heen.
Ludek
Kristyn, en ik heb 100 procent informatie dat je het niet erg leuk vindt.
Misa
Martina Bohuzel de waarheid is niet gepast - het is nodig om te verspreiden wat we willen dat mensen geloven, soms plaatsen we een artikel om het geloofwaardiger te maken en anders eenrichtingspropaganda. Ik ben iedereen dankbaar die advies zoekt en wil zien hoe het zit.
Ludek
Martina, 100% informatie van een onbekende bron op internet is een bom. Voel je vrij om op je hele eigendom te wedden.
Martina
Als je goed hebt gelezen, weet je dat dit niet van internet komt.
Miroslav
Kristyn, ja je hebt helemaal gelijk. Ik heb ook een "gegarandeerd rapport" dat twee jonge adolescente vluchtelingen (van een totaal van 300.000) zeiden dat ze liever cola zouden willen...
Marie
David Wat je hier schrijft stoort me niet veel, maar het irriteert me altijd om schapen te beledigen. Mensen zijn een domme kudde mensen, beledig schapen niet. Ze kunnen leven in omstandigheden waarin de meeste mensen binnen een paar dagen zouden sterven. De rol in de kudde wordt gecreëerd door de natuur en niet door politici!!
Ludek
Martina Je schreef dat je niet helpt, je gaat niet naar asielzoekerscentra, dus het komt van het net of een dame zei. Wat hetzelfde is. Hoogstwaarschijnlijk zult u een van de consumenten zijn van de roddels die zijn uitgevonden door een werkloze arme man met veel executies. En daarom heb ik spijt van je.
Martina
Pavla Oh ja, waarom is het zo moeilijk met sommige mensen...
Kristyn
Luděk, het is meer voor jou als je jezelf zo dom uitdrukt. Heb je toevallig niet de Oekraïense vlag in huis?
Kristyn
Miroslav, Nou, ik heb gezien dat veel moeders met kinderen water en merkloze kleding verachten, maar dat zal ik waarschijnlijk niet aan een dwaas uitleggen.
Markéta
Martina, Waarom schrijf je niet gewoon uit welke bron je 100% van de informatie hebt?
Marie
Martina Ik zag wat sommige mensen dragen, dus nogmaals een klein oordeel. Lekkend, vies, etc. Die mensen willen zich mensen voelen. En bovendien kom je b*ba ook in ons land tegen, mijn bescheiden schatting is dat b*bů in Tsjechië ongeveer 1/3 is, denk je dat ze dat in Oekraïne anders hebben? En dat alleen de aardige en aardige en dankbare mensen naar ons toe kwamen? Nee, maar dat betekent niet dat 2/3 (en tenslotte 1/3) niet geholpen moet worden. Hij moet helpen. Dit zal de integratie helpen versnellen voor degenen die blijven en een rustiger vertrek voor degenen die erin slagen om naar huis terug te keren.
Libuse
Pavla, En die vreselijke rommel in de trein, inclusief het toilet
de spoorwegarbeiders hebben het waarschijnlijk zelf gedaan, nietwaar? Dat is dus weer een hoax.
E verschijnen berichten als :
“Ik kom 's middags terug van mijn werk en wat hangt er niet aan de deur? Ik heb een week om een ander huis te vinden en ongeveer 120 andere mensen met mij. Onder hen is een oude dame die hier al enkele jaren woont. Geen kantoor kan hen helpen, overal halen ze hun schouders op. Ik ben jong, ik kan het aan, maar hoe zit het met deze oude mensen? Shit, horen Tsjechen op straat te komen om daar mensen van andere nationaliteiten te laten wonen?”
Dat klopt dus niet helemaal of een hostel-eigenaar denkt meer geld te kunnen verdienen. Zie artikel romea.cz/en.

Zo wordt er ook verhalen gedeeld dat mensen worden ontslagen en hun banen worden ingenomen door Oekraïners of dat het arbeidsbureau alleen banen heeft voor Oekraïners en Tsjechen daar geen vacatures krijgen. Zie bv artikel romea.cz/en.

Onderstaande draadje is voor sommigen interessant om te lezen.

Jaroslav
ik heb na het verbod, opnieuw de mogelijkheid om commentaar te geven. Dus ik moet voorzichtig zijn en gewoon licht. Ik wens je dat, maar misschien wil je niet luisteren naar de meningen van Oekraïners die hier al heel lang zijn over de nieuwkomers. Sommigen van jullie zouden daar naar kijken. Helaas kan ik het niet publiceren. Naar verluidt zou onder meer
Vluchtelingen uit Polen reizen voor een uitkering naar Tsjechië. Gewoon een beurt. Geen of zeer slechte registratie en controle. Natuurlijk heb ik heel veel spijt van al die vluchtelingen van voor de oorlog. Maar het is nodig om onderscheid te maken. Ik wil het niet meer hebben over onze regering. Ieder redelijk mens weet al dat dit een ondergang is voor onze natie.
Roman
Dit is interessant ... Veel van degenen die hier al jaren wonen, zijn erg actief in het helpen van hun nieuwkomers ... En nog een, natuurlijk, dat de vluchtelingendatabases van de EU met elkaar verbonden zijn, dus dat doen ze in ieder geval niet.
Ales
Jaroslav, Naar verluidt en misschien is dat een duidelijk bewijs. U kunt de uitkering pas aanvragen na inschrijving en nadat u de vluchtelingenstatus hebt gekregen. Dus het is mogelijk en zogenaamd rijden onder de jouwe.
Marian
Jaroslav, Ja, dit artikel gaat ook over jou, toch, je verspreidt waarschijnlijk gratis de gekke onzin van het Kremlin, ja, domme mensen zijn een geschenk uit de hemel voor het fascistische Russische regime, overal, in Rusland zoals in ons land.
Jaroslav
Marian, Natuurlijk, wat te verwachten voordat je de Russische fascisten uitscheldt. Er hoeft niet lang over je domheid te worden nagedacht.
Jaroslav
Roman, je kunt niet alles geloven, naïef.
Jaroslav
Ales, Geloof niet alles wat ze naar je gluren op CT en op Nieuws.
Ales
Jaroslav, En uit welke geverifieerde bronnen haal je informatie? Wanneer alleen de jouwe de enige en echte zijn?
Jan
Roman. Je praat over hoe het ZOU MOETEN zijn, maar het is helaas NIET. Je bent uit de kom en gewoon in theorie. Geloof dat de praktijk totaal anders is.
Jan
Marian, De nazi's en fascisten regeren in Kiev. Echt moeilijk in Rusland.
Marian
Jan, Natuurlijk, in Kiev, Praag, Parijs, Washington of Perth heersen de nazi's en fascisten echt, zegt kameraad Kagebak Poetin, dus het moet waar zijn, hoe anders.

Het is een paar dagen geleden sinds het internet werd overspoeld door het incident van Petr Liška tijdens een reis vanaf de Oekraïense grens, die hij met één gezin onderging. Een man uit Brno ging de vluchtelingen aan de grens helpen en rekruteerde een gezin dat zichzelf een menu zou geven in McDonald's, de kinderen waren boos, aan de grenzen kregen de kinderen dekens en powerbanks en dergelijke.

Het ding heeft twee niveaus. Een persoon die er iets over te zeggen heeft, heeft ons gebeld. Volgens hem is het verhaal flink vertekend. Zo schreef Fox in het verhaal niet dat een van de ongehoorzame kinderen een autistische stoornis had. Fox beweerde ook ten onrechte dat de familie uit Lviv kwam, in feite kwam ze uit het gepelde Kiev. Volgens een ooggetuige die de reis regelde, kregen de kinderen geen powerbanks en dekens, maar hygiëneartikelen en wat eten voor de reis.

Het tweede niveau van geschil is menselijk. Sommige mensen kunnen anderen benijden om oorlog. Oekraïne is een van de armste landen van Europa, maar dit betekent niet dat niemand in het land geld heeft voor bijvoorbeeld eten in een restaurant of voor een smartphone. Ze zijn op de vlucht voor de oorlog en het feit dat mensen een oudere smartphone hebben of een maaltijd in een restaurant, betekent zeker niet dat ze zullen moeten betalen voor huisvesting in Tsjechië. Jan Moláček van Deník N verwoordde het heel goed: "Ik ben gefascineerd door de overtuiging van sommige Tsjechen dat wie de gebombardeerde stad wil verlaten eerst langs de pandjeshuizen moet gaan en pas op pad moet gaan nadat hij de Nokia 5210 heeft weten te bemachtigen."
Berichten over de rotzooi van de mensen in Oekraïne en hoe het is met hun merkkleding.

Er worden nog steeds berichten verspreid via sociale netwerken die de rommel benadrukken die naar verluidt wordt veroorzaakt door de bevolking van Oekraïne. In sommige gevallen kan het inderdaad een foto zijn van de Pools-Oekraïense grens. Maar het is ook nodig om de context te kennen. "De eerste dagen en weken was er verschrikkelijke chaos aan de Poolse grens. Vluchtelingen en mensen die wilden helpen mengden zich hier. Mensen brachten wilde hulp in dozen. Het was vooral kleding. Als een persoon zijn maat moet kiezen, dan is het noodzakelijk dat de kleding aan hangers hangt, en dat ontbreekt daar. En als mensen door de kleren in de dozen snuffelen, ontstaat er een rommeltje. Een ander ding is dat sommige kleding echt ongepast was. Ik zag bijvoorbeeld ook baljurken of werkkleding in de dozen”, aldus Martin Mádl, die helpt bij de grens. Zo beweren mensen uit het Šatník-centrum op het marktplein in Praag dat mensen uit Oekraïne ook naar hen toe gaan voor versleten kleding als ze duidelijk gerangschikt op hangers.

De bijdragen creëren vervolgens een verhaal dat mensen uit Oekraïne niets waarderen, ze willen gewoon merkkleding en dergelijke. Dit is echter niet waar. "Oekraïense burgers zijn dankbaar voor elke veilige haven waar ze de oorlog kunnen overleven en vervolgens kunnen terugkeren naar hun thuisland", beschrijft de ervaring van de Slowaakse politie. Daarnaast is de merkkleding die vluchtelingen dragen in veel gevallen een vervalsing. Van tijd tot tijd verhoogt de Tsjechische handelsinspectie-autoriteit markten en probeert ze de handel in namaakgoederen en gesmokkelde goederen te voorkomen. In Oekraïne wordt deze zwarte handel niet veel belemmerd. Het kunnen ook goederen van mindere kwaliteit zijn of kleding van meerdere jaren oud, die fabrikanten bijna gratis wegdoen. Er zijn ook winkels met dergelijke goederen in Tsjechië.

Hoewel Oekraïne een vreemde staat is, grenst het aan Slowakije en ligt het zeker niet ver van Tsjechië. Tegelijkertijd realiseren veel Tsjechen zich echter niet dat mensen die op de vlucht zijn voor oorlog niet helemaal arm hoeven te zijn. Ze kunnen merkkleding, sieraden en zelfs voldoende geld op de rekening of contant hebben. Maar of ze nu tot rijkere of armere Oekraïners behoren, de vluchtelingen delen een fundamenteel feit: ze hebben grote trauma's meegemaakt. Ze ontvluchten de oorlog, vrezen voor hun leven en dat van hun dierbaren en vluchten naar het onbekende. De ervaren verschrikkingen kunnen ertoe leiden dat vluchtelingen zich vanuit ons oogpunt onlogisch gedragen wanneer ze in het buitenland aankomen. Mensen die ze huisvesten, kunnen bijvoorbeeld sommige van hun acties onbegrijpelijk vinden, ontoereikend voor de situatie, enz. Natuurlijk is niet al het ongepaste gedrag te rechtvaardigen, maar mensen met een trauma moeten wat milder worden beoordeeld.
Bron manipulatori.cz.

Wist je dat Tsjechië net zoveel vluchtelingen opvangt uit Oekraïne als Duitsland?
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
De reacties naar aanleiding van volgende artikel;

Poolse vicepremier Jaroslaw Kaczynski opperde tijdens bezoek aan Kiev voor VN-vredesmacht, die “gewapend kan ingrijpen”
Het voorstel van Jarosław Kaczyński om een vredeshandhavings- en humanitaire missie naar Oekraïne te sturen, ligt op het ijs.
"Ik begrijp dit voorstel niet helemaal. We hebben niet nog een bevroren conflict op het grondgebied van ons land nodig', zei de Oekraïense president Volodymyr Zelensky zondag op een Pools voorstel om een vredesmissie naar Oekraïne te sturen.
"Ik weet dat (de Polen) deze retoriek hebben voortgezet. Gelukkig, of helaas, is het nog steeds ons land, ik ben de president, dus op dit moment zullen we beslissen of er troepen zullen zijn", voegde Zelenskyj eraan toe.
Bron seznamzpravy.cz.

Vlastik
Zelensky is zich bewust van wat deze missie heeft gebracht en het is hem ook duidelijk dat het slechts een ademhalingsoefening van de kant van Polen is. Het volstaat voor Oekraïne om wapens en munitie te sturen, voor vluchtende burgers te zorgen en Rusland af te sluiten van de pijpleidingen, meer is er niet nodig om deze Russische bezetting te laten eindigen in een totaal Russisch fiasco.
Andrej
Ja, ik ben het ermee eens, ze hebben al begrepen dat ze zich kunnen verdedigen als ze voldoende militair materieel krijgen. Na verloop van tijd zou de missie Putler een excuus geven om iets onvoorspelbaars te doen.

Jana
Hij mist een beetje nederigheid. Zoals sommige vluchtelingen. Mededogen en hulp kunnen niet worden afgedwongen. Je bent het of je bent het niet. Op dit moment lijkt de hele wereld om hem te draaien, maar dat is niet waar. Mensen hebben ook zo hun zorgen. I denk,
dat het ook een beetje kunstmatig is,
want aan de andere kant is Rusland. Fatsoen, hoffelijkheid, nederigheid zijn gratis.
Ludek
Ik begrijp het, je bedoelde
dat Oekraïners vrede en nederigheid hebben om samen met hen in Oekraïne te sterven en je niet te storen bij koffie en series.

Martin
Jij, Voloďo, zou langzamer gaan in jouw plaats. Dus kom bij elkaar en begin te onderhandelen over een wapenstilstand met die Russische Kashpara's om deze zinloze oorlog zo snel mogelijk te laten eindigen. Ik vraag me af hoe je Oekraïne weer op de been wilt helpen als je nog maar een handvol van de bevolking en verschroeide aarde hebt. En geloof niet dat de rest van Europa je voor de gek houdt. Het zal altijd ergens een verkiezing zijn en de situatie kan van minuut tot minuut veranderen en je zult niet langer de steun hebben van rectale bergbeklimmers zoals Fiala.
Vlasta
Martin, je bent waarschijnlijk op je hoofd gevallen, nietwaar? wat voor grap ben jij primitief...

Ludek
In eerste instantie waarschuwden de VS enkele weken voor de op handen zijnde invasie van Rusland. En ik heb honderden samenzweringstheorieën gelezen over hoe ze Rusland zelf willen aanvallen of de UA willen dwingen eerst aan te vallen.
Wat ze voorspelden gebeurde
Direct na het begin van de oorlog zei Biden dat de Verenigde Staten niet direct betrokken zouden zijn bij het conflict, en er waren weer veel theorieën, zolang ze aarzelden om Rusland of Oekraïne of Europa te verzwakken of niet, vanwege buskruit. Maar voor zover ik weet, verzenden ze de meeste gratis.
Maar de desinformatiescène is in volle gang.

Enkele langere draadjes in die discussie;
Jaroslav
Zelensky heeft de laatste tijd bijna iedereen gebakken. Enerzijds bekritiseert hij andere staten vanwege passiviteit of onvoldoende steun en wijst hij het hulpvoorstel af... misschien heeft hij daar andere redenen voor dan alleen president te zijn. Het lijkt me dat als iedereen over hem zingt, hij binnenkort de president van de wereld zal zijn.
Jiří
Hij werkt ook op mijn zenuwen met die eeuwig uitgestoken hand en heeft nog steeds niet genoeg.
Jitka
Jaroslav, Vooral om Fiala niet uit te schakelen, misschien dat het in orde is.
Jindra
Jaroslav, Dit is hoe het zal eindigen, als hij denkt dat de Rus zich zal terugtrekken, dus hij heeft niet veel geleerd van de Russen, hij zal niet terugtrekken. Hij heeft er zelf mee te maken.
Lubomír
Jiří, Misschien is het omdat zijn situatie nog steeds niet is verbeterd. Raketten vallen nog steeds op zijn grond ... Zijn retoriek is scherp, maar gezien de omstandigheden nog steeds erg diplomatiek. Wat hij echt durft, is de ordentelijke burger van een soevereine staat plagen met zijn smeekbeden. Het spijt me dat u op uw zenuwen werkt, maar het is een goede kans voor u om uw mening en houding te herzien. Ik denk dat ik oprecht medelijden met je heb.
Pavel
Jiří, Ik heb hetzelfde gevoel!
Andrej
Jaroslav, Waar je zoveel harten hebt gewonnen, voor zo'n stomme post, ben ik verrast.
Jaroslav
Andrej, Het is mij ook een raadsel. Maar als het er zoveel zijn, zullen veel mensen blijkbaar niet zo dom zijn. Dus probeer je hoofd even te breken en dan kun je het maar beter ophoesten. Ik heb mijn mening geschreven en ik heb jou niet nodig om die te delen.
Andrej
Jiří, Ze zijn daar in oorlog, ze hebben elke dag veel munitie en veel wapens nodig om de aanvallen van de agressor op hun eigen grondgebied af te wenden, dus ze hebben die hulp nodig, weet je.
Maar AB zal het verval, dat ze nog weinig heeft en haar hand uitsteekt, waarschijnlijk nooit begrijpen.
Vlasta
Jaroslav, Ik neem aan dat je onder een Rus wilt leven, ik niet... Zelensky en de Oekraïners vechten. dank hem daarvoor..
Jiří
Andrej, We zijn misschien vervallen, maar met een redelijk oordeel. Maar je bent een beperkte dwaas.
Jaroslav
Vlasta, Je bent volledig uit de kom.
Vlasta
Jaroslav, voor Tsjechen zeker ... ze hebben een kom op hun hoofd ...
Radek
Jiří. Ik ben het eens
Marek
"Zelenskyj bevroor Kaczynski. Hij verwierp zijn idee van een vredesmissie." Natuurlijk, jullie Polen willen er niet met ons over praten. Stuur militair materieel netjes, humanitaire hulp, accepteer en zorg voor honderdduizenden van onze vluchtelingen. En het feit dat je nog vele jaren de gevolgen van de oorlog zult dragen, is een lawaai ...
Andrej
Dus aangezien je het hier zo mooi eens bent geworden, hoop ik dat je nog steeds in je handen klapte toen je opstond van de tafel. Ik ben ziek van je, vervallen onmens. Ga iets nuttigs doen dan spotten en draaien, zodat je een dommer deel van de samenleving kunt overtuigen dat je domme en onmenselijke mening juist is. Voor de volledigheid zijn er al meer dan 5.000 mensen omgekomen door toedoen van agressor Putler in Mariupol.
Eliska
Marek, je hebt het mooi geschreven. Helaas is dit het geval.
Lenka
Marek, Meer precies - zorg voor miljoenen vluchtelingen uit Oekraïne, anders ben ik het ermee eens.
Zdeněk
Lenka, Er zijn maar weinig van die vluchtelingen, help......
Antonin
Marek, Precies geschreven
Bohuslava
Eliska, daar ben ik het ook mee eens.
Marek
Andrej, maak je geen zorgen, we doen niets nuttigs. Wij werken en betalen belasting zodat uw broers en zussen (volgens uw naam) bij ons te eten en te wonen hebben. Het zou trouwens niet misstaan als de Oekraïense mannen in ons land hun anker uitstaken en hun broeders gaan helpen hun land te verdedigen.
Ilona
Marek, ze gaan niet, ze willen niet, ik ken er veel, ze moesten hun vrouw en kinderen hierheen krijgen zonder visum, wat ze deden. Wanneer het conflict eindigt, zullen ze sowieso niet terugkeren.
Marek
Ilona, dat klopt, helaas. Al begrijp ik niet zo goed hoe mannen hier kwamen toen ze zich daar mobiliseerden. Ik bedoel natuurlijk niet degenen die hier voor de oorlog waren.
Ilona
Marek. ze hadden correct moeten terugkeren en aan de eenheid moeten rapporteren, maar ze waren het niet waard. Oekraïners weten heel goed dat het een maffia-oorlog is en dat het helemaal niet om mensen gaat. Als je kijkt naar wie er kwamen, verlaten de oude mensen hun land niet. En ze laten je nog steeds de grens over als je betaald. Ik ben benieuwd wie de burgers van Tsjechië gaat helpen als ze niet eens een rohlik hebben.
Vlasta
Marek, je bent ziek, schat.....
Ludek
Marek. Weer zo'n domme en agressieve opmerking. Van bier leer je Oekraïners wat ze moeten doen.
Ludek
André, je hebt gelijk. De bolsjewieken en aanhangers van extremisten voeren hier de boventoon in de discussies. Gelukkig is dit geen representatieve steekproef van Tsjechen.
Lukáš
Marek, de Polen wilden met deze stap wat territorium veiligstellen
Roman
Andrej, Volodymyr had het al lang geleden kunnen beëindigen, het zullen er 200.000 zijn, land vernietigd en 10 miljoen vluchtelingen in Europa
Ilona
en ik vraag me af waar alle miljoenen die zijn geselecteerd voor vluchtelingen uit Oekraïne naartoe gaan? Hollywood-acteurs schrijven hoeveel geld ze terugbetalen aan concerten, maar uiteindelijk ligt de last bij de belastingbetaler
Marek
Luděk, en wat moeten de Oekraïners anders doen dan hun land verdedigen? Of stuur je me daarheen?
Ludek
Marek, ik zou je voor onzin ergens anders heen sturen.
Marek
Luděk, dit is mijn mening en je kunt me sturen waar je wilt. Je kunt tenminste zien hoe een democraat je bent als je in hysterie vervalt met een andere mening dan de jouwe.
Otomar
Marek, en meneer Kaczynski dacht dat meneer Zelensky zich zou verontschuldigen voor de 60.000 dode Polen die door de Oekraïners zijn vermoord? En tot nu toe wil de acteur alleen maar hebben, geef veel of we vertellen iedereen dat het niet genoeg is en zorgen ondertussen voor onze mensen.
Vondrasovi
Marek, de acteur zou nu moeten stoppen met spelen.
Renata
Marek, daar hebben ze al 2 miljoen
Oleg
Iedereen valt nu Zelenský aan. Is het gewoon niet duidelijk wat jullie allemaal specifiek van hem willen? Wat er ook aan de Russen wordt overgegeven, zal niet gebeuren. Zodat iedereen, zowel Russen als Oekraïners, zou stoppen in de toegewezen gebieden en zou stoppen met vuren. Dus zelfs in dit geval zal de oorlog niet eindigen, er zal een nieuw Afghanistan zijn, voor 10 jaar. Met vluchtelingen in Europa, met hoge prijzen. Wil je het?
Jan
Alles wat ik nodig heb is de vlag in je embleem en ik ben vrij.
Jirka
Oleg, wat wil je? Derde wereld? Je bent dus een van de weinigen.
Oleg
Jirka, waar heb je de derde wereld vandaan. Ik heb Zelenský horen praten over een derde wereldoorlog, hij praat niet. Het enige dat Oekraïners willen om hun land te bevrijden van de bezetters. Is dat niet duidelijk?
Rumen
Oleg, ik heb een vraag? Hoe oud ben je
Zbynek
Oleg, persoonlijk wil ik niets uit andere staten. Het is nog steeds niet genoeg.
Zbynek
Oleg, je bent er duidelijk helemaal weg van
De toetreding van de NAVO tot de oorlog = nucleair.
Oleg
Toen Zbynek specifiek sprak over wat Zelensky zei, verwierp hij eenvoudig de optie die hem werd aangeboden, omdat er nog steeds geen vrede zou zijn met die optie.
Oleg
Rumen, wat maakt het uit?
Oleg
Rumen, ik heb een tegenvraag aan u. Uit welke bronnen haalt u informatie over wat er in Oekraïne gebeurt?
Ivana
Oleg, de vluchtelingen en de hoge prijzen in Europa zijn al slim
Oleg
Ivana, mijn vraag was anders. Wil je dat het doorgaat?
Eva
Oleg, met de helft van de Oekraïners bedoel ik dat de jongens hier in Tsjechië zijn?
Rumen
Oleg, fatsoen is antwoorden en dan vragen.
Andrej
Oleg, ik zie dat de boerderijen van Babiš, die geïnteresseerd zijn in de totale desintegratie en polarisatie van de Tsjechische bevolking, op volle toeren draaien. Mensen gaan iets nuttigs doen.
Andrej
Rumen, Het gaat erom beleefd te zijn om naar de leeftijd te vragen als je geen enkel argument hebt gebruikt tegen de mening van iemand anders. Je enige argument is de leeftijd, waarom?
Oleg
Zbyněk, het is waarschijnlijk iets dat je hebt gemist. Zelensky vraagt niet langer om de toetreding van NAVO-troepen, de Oekraïense jongens zullen het zelf afhandelen, hij vroeg om iets anders.
Andrej
Oleg, ik zie dat de boerderijen van Babiš, die geïnteresseerd zijn in de totale desintegratie en polarisatie van de Tsjechische bevolking, op volle toeren draaien. Mensen gaan iets nuttigs doen.
Oleg
Jan, Nou, deze vlag wappert door heel Praag en Tsjechië. Of je hebt het niet gemerkt.
Zdenek
Oleg, Tuurlijk, als iemand hier verstandig zegt het eens te zijn met VREDE, is dat dan verkeerd? !!! Wat voor soort Oekraïne ?? Alle rijken, ze zijn allang weg met hun geld, auto's, jachten, de middenklasse, inclusief mannen, wat in plaats van hun vaderland te verdedigen, dus het is verborgen achter de familie, ze nemen de hoek door het groen, zowel naar Polen als Slowakije, of nou ja, de douane van de UA betaalt ook !! En wie blijft daar achter, alleen ouderdom, ziek, of zij die bezit hebben in de vorm van 3 koeien die gemolken moeten worden...
En Zelensky, een plaats van vrede als fanaticus, zou nog steeds "vechten" MAAR, geef me aan de wereld, wapens, vliegtuigen, luchtverdediging, machinepistolen, drones, voedsel, enz., en ik ga de straat op, wie het wil. Ik zal ze vrijlaten uit de gevangenis in de overtuiging dat ze ten oorlog zullen trekken, gevangenen, moordenaars, ik zal ze wapens geven, maar ze kregen wapens, maar in plaats daarvan gingen ze naar de Russen, dus de richting van Europa !!! Zelensky duwt je tenslotte constant in een verloren oorlog, een redelijk man zou het eens zijn over vrede en een neutrale aarde... andere naties. Iedereen zal het nemen, lieve, bidou, en tegelijkertijd haat tegen degenen die vluchten naar de kalme "wateren" van andere staten. Voor hun zichtbaarheid, voordelen, enz .... Het stinkt allemaal, burgeroorlog in verder vreedzame landen ....
Vlasta
Jirka, en jij wilt gebombardeerde huizen en in de grond graven? Wilt u een Russische bezetter?
Ludek
Zdenek, wat een hatelijke domheid.
Ludek
Oleg, maak hier geen ruzie met de slechtste variëteit van Tsjechen - Bolsjewieken + SPD. Je zult je geduld verliezen
Oleg
Zdenek, dat je alles hebt geschreven is correct, maar het maakt niet uit. Oorlog is altijd vies. Oorlog wordt niet in witte handschoenen gedaan. De mensen over wie je schreef zijn altijd in een oorlog en in elk land geweest. Er zijn 40 miljoen Oekraïners en maximaal 50 duizend van deze mensen. Wat betreft de wereld. Laat me je één voorbeeld geven, beantwoord het alleen eerlijk. Want wie ik het ook vroeg, niemand antwoordde. Stel je voor dat de Tsjechische Republiek in oorlog is met Rusland, je bent de president van de Tsjechische Republiek achter je 10 miljoen van je burgers. Ik heb de regio Karlovy Vary 8 jaar geleden als onderdeel van Rusland ingenomen, nu hebben mijn eenheden de regio Olomouc en de regio Moravië overgenomen. Bombarderen Brno, Olomouc, omringde Chomutov vanuit het noorden. Als president begrijp je dat je mensen lijden, dat de hele wereld je helpt en dat je moedig tegen mij vecht. Wij zitten aan de onderhandelingstafel. Ik vertel je mijn voorwaarden. Neutrale staat van de Tsjechische Republiek, wapens overhandigen. Herken voor mij de regio's Karlovy Vary, Midden-Bohemen, Moravië en Olomouc. Beantwoord nu alleen ja of nee, aangezien u akkoord gaat met de onderhandelingen.
Jan
Luděk, heb je het over jezelf als de slechtste variant van de Tsjechen? Je hebt eindelijk in de spiegel gekeken, maar het duurde even
Jan
Oleg, Gelukkig ben ik geen Praagse. Gelukkig hebben we dit niet
Josef
Zdenek, dat een mentaal wrak als jij nog niet in isolatie is geplaatst
Oleg
Jan, En niet alleen in Praag, maar in heel Europa. Zaterdag was ik in Dresden, waar ook Oekraïense vlaggen hangen
Josef
Oleg, waarom de Oekraïense regering Russisch als tweede officiële taal heeft afgeschaft op de Krim en Donetsk, waar de overgrote meerderheid van de Russen woont. Bovendien werden beide gebieden onder communistisch bewind aan Oekraïne geannexeerd. Donetsk regio na de bolsjewistische revolutie, de Krim onder Chroesjtsjov.
 

Minister Hoekstra ontmoet collega-ministers in Slowakije en Tsjechië​


Minister Hoekstra van Buitenlandse Zaken brengt op woensdag 30 maart achtereenvolgens een bezoek aan Bratislava en Praag. Daar zal hij spreken met zijn Slowaakse collega Ivan Korčok, minister van Buitenlandse Zaken en Europese Zaken, en met de Tsjechische ministers Jan Lipavský van Buitenlandse Zaken en Mikuláš Bek van Europese Zaken.
Het doel van de bezoeken is om de band met Slowakije en Tsjechië en de samenwerking binnen Europa te versterken. De gesprekken staan voor een groot deel in het teken van de oorlog in Oekraïne, de daarmee samenhangende vluchtelingenstroom en het belang van eensgezindheid binnen de EU en de NAVO in de boodschap aan Rusland. Verder spreken de bewindslieden over grensoverschrijdende uitdagingen zoals klimaat, het belang van mediavrijheid en het versterken van de rechtsstaat in de EU.

Minister Hoekstra zal in Bratislava ook een bezoek brengen aan een recent geopend opvangcentrum voor vluchtelingen. Sinds de invasie zijn meer dan 280.000 Oekraïense vluchtelingen Slowakije binnengekomen via de 100 kilometer lange grens met Oekraïne. De meeste zijn doorgereisd, ongeveer 54.000 hebben tijdelijk verblijf in Slowakije aangevraagd. Slowakije is een toevluchtsoord voor journalisten en mensenrechtenverdedigers uit Oekraïne en Rusland en het land heeft Oekraïens erfgoed in veiligheid gebracht.

In Praag zal minister Hoekstra spreken met organisatie ‘People in Need’. Deze Tsjechische NGO levert humanitaire hulp in meer dan 30 landen. Momenteel levert de NGO hulp aan tienduizenden Oekraïners, in Tsjechië en in Oekraïne. 100 medewerkers van People in Need zijn in Lviv, Ivano-Frankivsk, Zaporozhye, Dnipro en Chernivtsi om deze hulp te leveren.

bron: rijksoverheid.nl
 

Ad Verschoor

Donateur

Ruzie Oost-Europa met Hongarije over neutrale houding in oorlog​

img-290322-236.jpg

Ruzie Oost-Europa met Hongarije over neutrale houding in oorlog ANP

Landen in Oost-Europa hebben felle kritiek geuit op de neutrale houding van Hongarije in de Russische oorlog met Oekraïne. De Hongaarse regering zag zich genoodzaakt een ontmoeting tussen Oost-Europese ministers van Defensie op het laatste moment af te blazen omdat Polen en Tsjechië weigeren te komen.
Voor Hongaarse politici is goedkope Russische olie belangrijker dan Oekraïens bloed, klaagde de Tsjechische defensieminister. Zij vindt het maar niks dat Boedapest geen partij kiest voor Oekraïne en maar beperkt steun biedt. Polen zegt zich hierover "zeer, zeer grote zorgen" te maken.

De Hongaarse premier Viktor Orban, die op 3 april herkozen wil worden, geldt als een vriend van de Russische president Vladimir Poetin. Hij weigert de Oekraïners wapens te sturen. Ook wil hij geen uitbreiding van de sancties tegen Rusland met bijvoorbeeld een invoerstop op olie en gas.

Het voor woensdag en donderdag geplande overleg van de defensieministers van Hongarije, Polen en Tsjechië, waaraan ook Slowakije zou meedoen, is voor onbepaalde tijd uitgesteld. Het zijn alle vier lidstaten van het NAVO-bondgenootschap en de Europese Unie. Drie van hen grenzen aan Oekraïne.

Bron: dvhn.nl
 

kuurgast

Donateur
Ik schaam me om Tsjech te zijn, we zijn arm. Mijn vrouw is Oekraïens, dus ik heb nieuwe ervaring, zegt Ivo.

De gevolgen van de oorlog in Oekraïne verbrijzelen de Tsjechische samenleving opnieuw. Na het coronavirus en de opdeling in gevaccineerde en "antivaxers", nemen de passies toe met de komst van Oekraïense vluchtelingen. Aan de ene kant de afgunst van de bijdrage van 5000 kronen of gratis huisvesting, aan de andere kant de bereidheid om tot het uiterste te helpen. "Ik ben Tsjech, maar ik ben er niet trots op. Ik was er een paar dagen, nu blijkt weer hoe arm we zijn", zegt Ivo (33) uit Ostrava.

Niets is zwart-wit, dus de Tsjechen verdelen in "schurken" en "Samaritanen" zou behoorlijk huiveringwekkend zijn. Wat wel zeker is, is dat elke crisis menselijke karakters vertoont. En veel Tsjechen hebben het behoorlijk vervormd. "Toen de oorlog uitbrak in Oekraïne, zag ik een grote bereidheid om te helpen. Een paar dagen was ik echt trots op het land waar ik woon”, knikt Ivo, een voedselwerker.

Zoals hij zegt, verliet de trots hem heel snel. Het duurde een paar uur onder de vluchtelingen en daarna op sociale media. "Mensen zijn echt slecht. Die arme mensen die hun dak boven hun hoofd hebben verloren, vaak hun dierbaren, zijn jaloers op een paar kronen van onze staat. Eerst dacht ik dat slogans als "Bohemen naar Bohemen" of "Fiala, zorg voor je volk" alleen maar de kreten zijn van individuele arme mensen. Maar dat zijn ze niet, veel mensen hebben ze als vanzelfsprekend beschouwd," Ivo begrijpt het niet.

Ivo zag het lijden met eigen ogen. Zijn vrouw is Oekraïens, dus vanaf de eerste uren probeerden haar familieleden naar Tsjechië te komen, later ook vrienden. "We hebben met vijfendertig mensen contact gehad. Iedereen is veilig vandaag. Eenentwintig in Tsjechië, de anderen gingen op bezoek bij familieleden in Duitsland en Spanje."
Hij huilde toen hij voor het eerst keek naar degenen die arriveerden. "Pas toen realiseerde ik me wat voor verschrikkingen daar gaande waren, wat ze hadden gedaan. Toen ze hun verhalen begonnen te vertellen, voelde ik me lichamelijk ziek. Poetin is een monster, hij verdient het niet te leven', zegt Ivo.

Maar ook hij heeft geen begrip voor de Tsjechen. "Iryna en ik zijn gisteren gaan winkelen. We keken naar wat kleren die we zouden kopen voor het vluchtelingencentrum. Haar telefoon ging en een neef belde haar, dus mijn vrouw begon Oekraïens te spreken. Een dame draaide zich naar haar om en spuugde. Het was geen hint, ze spuugde echt. Ze draaide zich om en ging weg. Ik was verbijsterd. Wat een haat is er in ons. Ik schaam me voor sommige mensen in dit land."
Bron ctidoma.cz.

Dit is een van de verhalen hoe mensen kijken naar Oekraïense vluchtelingen. Mensen kijken met afgunst naar hen omdat ze gratis huisvesting, vervoer, gezondheidszorg en leefgeld van 5000 kronen per maand krijgen. Zelfs al zou dat leefgeld maar 100 of 200 kronen zijn dan zou dat nog teveel zijn volgens sommige mensen.
Zo heeft de regering besloten 5,2miljard kronen vrij te maken voor scholen. Het geld zal nodig zijn voor de plaatsing van kinderen in reguliere klassen, aanpassingsgroepen voor kleuterscholen en basisscholen en Tsjechische taalcursussen voor schoolkinderen en Oekraïense leraren.. Zie
seznamzpravy.cz.
Je wil niet weten hoe daarop gereageerd word onder die artikelen in de media.
Een groepje architecten hadden een idee gelanceerd hoe ze de vluchtelingen zouden willen onderbrengen met per dorp 2 moeders met kinderen in goedkope noodwoningen. Zo zou het verdeeld worden en krijg je geen getto's met alle problemen van dien. Zie artikel
novinky.cz, de discussie daaronder mag je zelf vertalen.

"Overheden moeten niet voor de mensen zorgen, ze moeten ervoor zorgen dat het hier veilig is. Dat is nu heel belangrijk. Ik denk niet dat iemand wil dat Poetin doorgaat. De staat moet ervoor zorgen dat mensen zo goed mogelijk voor zichzelf kunnen zorgen. Ze hoeven niet het voortouw te nemen, maar ze moeten wel eerlijke voorwaarden hebben', zei de voorzitter van de TOP 09 en het hoofd van de Kamer van Afgevaardigden Markéta Pekarová Adamová zondag op CNN Prima. Zie
cnn.iprima.cz.
Pekarová bedoelde het goed, maar helaas wordt een deel van haar uitspraak weggelaten door velen en die schrijven dus 'De regering geeft niet om zijn eigen mensen'.
 
Laatst bewerkt:
@kuurgast Ik heb met belangstelling jouw verhaal gelezen. Doe ik overigens altijd ;)

Ik snap voor een deel de reacties van sommige mensen hier wel. Dit is een reactie die niets met de Tsjechen te maken heeft, want die zie je in Nederland bijvoorbeeld net zo goed.
Je moet dit echter wel in perspectief zetten vind ik.
Op de eerste plaats is het altijd zo, dat als 9 mensen iets goed doen en de tiende spuugt in een winkel naar een vluchteling, dat dan alleen dat laatste breeduit op social media uitgemeten wordt. 1 belachelijke actie wint het van 10 normale/goede acties.
Op de tweede plaats zijn sommige dingen wel erg schrijnend voor hen die het treffen. Ik ken een voorbeeld van iemand die via studentenhuisvesting nu in een studio woont maar over een tijdje daar uit moet (hij studeert niet meer). Kan met geen mogelijkheid aan een andere woning komen en dreigt op straat te komen staan. Hij zou dolgraag huisvesting willen en dan niet eens gratis, want die huur kan hij wel opbrengen. Het lukt hem niet. Niet vreemd dat hij geirriteerd is door sommige zaken die hij nu ziet gebeuren.

Zo'n situatie als nu in Oekraïne kent alleen maar verliezers en des te belangrijker is het dan om dan heel duidelijk, aandacht te hebben voor alle aspecten.
 
Ik vraag mij af of dit niet gewoon politieke stemming makerij is.
Beetje onzin in de lucht gooien ,kijken naar de reacties en je partij programma daarop aanpassen.
Ik ken niemand die de ukrainers niet wil helpen, ik denk dat steeds meer mensen wel inzien dat een doekje voor het bloeden niet genoeg is ,om de russen ver weg te houden.
 
Bovenaan