Oorlog Rusland-Oekraïne, impact en reactie Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Pojar: wanneer Poetin de controle over Oekraïne overneemt, kijkt hij over de Slowaakse grens

Het Westen moet Oekraïne helpen zich te verdedigen tegen de Russische Federatie, zegt Tomáš Pojar, diplomaat, veiligheidsanalist en adviseur van premier Petr Fiala. Volgens hem wil Rusland de kaart van Europa opnieuw tekenen. Tsjechië zal binnen de Unie de meest drastische sancties tegen hem opleggen.

Rusland begon een oorlog met Oekraïne. Het Westen wil Oekraïne van wapens en materiële hulp voorzien. Het biedt een toevluchtsoord voor vluchtelingen. Denkt u dat de NAVO er binnenkort bij betrokken kan raken?

Ik verwacht niet dat de NAVO troepen naar Oekraïens grondgebied zal sturen. Het staat niet op de agenda.

Poetin dreigde dat Rusland onmiddellijk hard zou reageren op pogingen om zich in de acties van het Kremlin te mengen. Hoe neem je het waar?
Poetin dreigt met oorlog, en dat moeten we serieus nemen. Maar het was vanaf het begin duidelijk dat NAVO-troepen het grondgebied van Oekraïne niet zouden binnenkomen, dat ze alleen het grondgebied van de Bondgenootschappelijke lidstaten zouden verdedigen. Zo is het, en zo is het op dit moment.

Moeten we Oekraïne niet op een andere manier helpen dan alleen materieel?
We moeten duimen dat Oekraïne zoveel mogelijk Russische tanks en vliegtuigen neerschiet. Op dit moment vechten Oekraïners voor hun vrijheid en onafhankelijkheid. Het zijn de Oekraïners die de wil moeten tonen om te verdedigen. Het ligt helaas aan hen. Maar zo is het in oorlogen. We moeten ze maximaal ondersteunen. Niet alleen humanitair, maar ook economisch. En op den duur. Oekraïne is omsingeld, het is in oorlog. Rusland probeert het op de knieën te krijgen. We moeten proberen Oekraïne te helpen zodat Rusland het niet inneemt.

Het Oekraïense leger is vele malen kleiner dan het Russische leger. Wat als Oekraïne valt. Zal Rusland geen andere landen aanvallen? Wil Poetin niet verder uitbreiden in Europa?
Natuurlijk zullen de Russen verder willen uitbreiden. President Poetin maakte dit duidelijk in zijn televisietoespraak. Rusland wil een volledige ommekeer in Europa. Hij wil het veiligheidssysteem in Europa hertekenen. Vladimir Poetin wil de Sovjet-Unie, die de Russische Federatie zou gaan heten, herstellen. Hij zegt het duidelijk, hij doet er alles voor. We moeten hem serieus nemen. Ik hoop van harte dat het hem niet gaat lukken. Daarom moeten we de grenzen van het Noord-Atlantisch Bondgenootschap en de Europese Unie verdedigen en versterken en dankbaar zijn dat we lid zijn van het Noord-Atlantisch Bondgenootschap en de EU en dat we ons veilig kunnen voelen. Helaas zijn alle landen die er niet zijn gekomen op dit moment veel slechter. Ik bedoel alle landen die aan de Russische periferie liggen of deel uitmaakten van het Sovjetblok. Dit zijn de landen die Poetin claimt. Gelukkig worden we beschermd door deze collectieve organisaties en afspraken.

Zijn we veilig als Tsjechië?
Op dit moment lopen we geen risico. Als God verhoede dat Poetin heel Oekraïne zou consolideren en controleren, zou hij over de grenzen heen kijken. En ze zijn Slowaaks. Het kan in principe niet anders. Rusland is de ziel van het rijk. Het rijk moet uitbreiden. Wanneer het stopt met uitbreiden, stopt het. Er zal altijd druk en altijd instabiliteit zijn aan de grenzen van Rusland met de rest van Europa. Het is in ons levensbelang dat de grenzen stevig zijn en dat hij ze helemaal niet durft te overschrijden.

Welke sancties moet de Europese Unie onmiddellijk tegen Rusland nemen?
Ik ken de specifieke sancties niet, dit zal het debat in Brussel zijn. De lijst is lang en we zullen zien wat de match is. Ik ben ervan overtuigd dat Tsjechië zal aandringen op strenge sancties. Misschien wel de meest opvallende.

Vindt u dat Europa het zonder Russisch gas moet stellen?
Op dit punt begint een nieuwe Koude Oorlog. Het zal niet hetzelfde zijn als de vorige, maar het zal vergelijkbaar zijn. En dat zeg ik met alles wat ik weet. Zelfs met het oog op de zeer aanzienlijke vermindering en bevriezing van contacten, financiële stromen tussen de Russische Federatie en haar vazallen en de rest van het Westen. We wilden de Koude Oorlog niet. Maar we wilden niet eens een hete oorlog. Het is een Russische beslissing. Met dit in gedachten ging Poetin Oekraïne binnen. Europa is vandaag veranderd. Er zullen beduidend minder contacten zijn tussen Rusland en Europa vanuit alle mogelijke sferen.

De Unie dreigde al met sancties, maar Rusland viel Oekraïne aan. Dus denk je dat het het gewenste effect zal hebben?
Het zal enig effect hebben. Als ze oorlog willen voeren tot de laatste adem, is dat hun beslissing. We moeten het hen zo moeilijk mogelijk maken en Oekraïne zoveel mogelijk steunen, dat ongetwijfeld agressief wordt aangevallen en bezet. Onze rol is nu om het de Russische Federatie zo moeilijk mogelijk te maken. Om Rusland pijn te doen en niet gemakkelijk. Het besluit om ten strijde te trekken werd genomen. Het was een besluit van de Russische Federatie en president Poetin.

Moeten we de Russische ambassadeur het land uitzetten?
Deze stappen stemmen we af met andere landen. We zullen zien wat er op tafel ligt. Wie gaat wat presenteren. We zijn klaar om deel te nemen aan tal van activiteiten die zinvol zijn. We zullen alles coördineren met onze bondgenoten om het effect te maximaliseren.

bron: novinky.cz

Volgens de kranten zijn bombardementen uitgevoerd op 60 km van de Poolse grens, (Lviv) dus het kan bijna niet anders of de voormalige communistische landen zijn hier ongerust over, daar zit immers de NAVO-grens. Veel Tsjechen lopen sowieso niet hoog op met de strategieën van Poetin!
 
Laatst bewerkt:
Demonstranten besproeiden de muur van de Russische ambassade in Praag

Tientallen demonstranten verzamelden zich in de loop van de ochtend bij de Russische ambassade in Praag. Ze bespoten de muur en plaatsten spandoeken om het gewelddadige conflict in Oekraïne te veroordelen.


"De politie heeft de persoonlijke vrijheid beperkt van twee mensen die op de muur hebben gespoten. De zaak zal verder worden opgelost door politieagenten in Praag. Het ging zonder geweld, "vertelde Ondřej Moravčík, een woordvoerder van het politiepresidium, aan het nieuws. Volgens hem zijn er ongeveer 30 mensen op het Boris Nemtsov-plein en ongeveer 100 mensen op het Wenceslasplein. Moravčík benadrukte dat de politie alle ambassades moet beschermen volgens de internationale conventie. Volgens een schatting van ČTK waren er voor twee uur 's middags ongeveer 60 mensen op de ambassade.

Iemand morste rood op het ambassadehek en op het trottoir ervoor, als symbool voor bloed. "Poetin ga naar huis" verscheen op de muur van een van de naburige huizen.

Rond 10.00 uur waren verschillende mensen bij de ambassade in de Korunovační-straat met de vlaggen van de Europese Unie, en iets meer van hen verzamelden zich op het aangrenzende Boris Němcov-plein. Naast de EU-vlaggen waren ook de Tsjechische, Oekraïense en Wit-Russische vlaggen of spandoeken aanwezig die de oorlog veroordelen, en ook het Oekraïense volkslied was te horen.

Demonstranten, waaronder Tsjechen en buitenlanders, plaatsten een spandoek voor de ambassade en noemden de Russische president Vladimir Poetin een moordenaar. Het protest is tot nu toe ongedeerd gebleven. Maar rond 10.30 uur begon een van de aanwezige demonstranten te roepen om "Public Security" en de andere beschuldigde de politie van het beschermen van de Russische ambassade.

novinky.cz
 
Het Tsjechische leger is klaar voor alle scenario's, zegt Černochová

Volgens het hoofd van het ministerie van Defensie, Jana Černochová (ODS), is het Tsjechische leger klaar voor alle scenario's van conflictontwikkeling in Oekraïne, maar is het niet in enig belang dat de situatie verder escaleert. Ook het gebruik van militaire gezondheidszorg staat, indien nodig, op het spel.


"Het is niet in ons belang om de situatie nog verder te laten escaleren. Het leger van de Tsjechische Republiek is echter klaar voor alle scenario's', kondigde Černochová aan na de vergadering van de Staatsveiligheidsraad. Volgens haar evalueert Defensie continu alle beschikbare informatie. Tegelijkertijd overweegt het resort ook de mogelijkheid om, indien nodig, gebruik te maken van militaire gezondheidszorg.

Volgens Černochová zit het er nog niet in dat Tsjechië zijn troepen naar Oekraïne stuurt. "Het viel ons toen gewoon op. Het ligt momenteel niet op tafel', zei ze. Integendeel, Tsjechië bereidt humanitaire hulp voor. "Het is belangrijk om mensen te helpen die getroffen zijn door Russische agressie en humanitaire hulp nodig hebben. We hebben besloten om de hulp aan Oekraïne te versterken, we geven 300 miljoen kronen vrij", zei premier Petr Fiala (ODS). "Er zijn geen signalen dat ons land of zijn burgers in direct gevaar zijn", benadrukte de premier ook.

bron: novinky.cz

Langere verblijven voor Oekraïners, geen visa voor Russen. Tsjechië reageert op de invasie

Tsjechië is klaar voor storingen in de aanvoer van grondstoffen, zoals olie en aardgas, zei premier Petr Fiala (ODS) na de vergadering van de Staatsveiligheidsraad donderdag. Het land heeft voldoende voorraden en er zijn afspraken op EU-niveau met derde landen over hoe de voorraden uit Rusland kunnen worden vervangen, voegde hij eraan toe.


De Tsjechische Republiek heeft plannen opgesteld voor de opvang van duizenden vluchtelingen, zei minister van Binnenlandse Zaken Vít Rakušan (STAN). Tegelijkertijd zal Tsjechië de ontvangst van Russische visumaanvragen opschorten, behalve in humanitaire gevallen.

In Tsjechië wonende Oekraïners kunnen rekenen op een mogelijke verlenging van hun verblijfsvergunning vanwege de Russische inval in Oekraïne. Hij verklaarde dat het er 60.000 zijn. Tsjechië heeft volgens hem plannen om duizenden vluchtelingen op te vangen.

Tsjechië zal ook de ontvangst van visumaanvragen door Russische burgers op alle ambassades opschorten, behalve in humanitaire gevallen.

Ongeveer 150 Tsjechen in Oekraïne zijn geregistreerd in het Drozd-reissysteem, Lipavský beantwoordde een vraag van ČTK. Dit zijn min of meer burgers die al lang in het land wonen. Ze hebben voor de invasie geen wens uitgesproken om te vertrekken, het is niet duidelijk of dit nu zal veranderen, voegde het hoofd van de Tsjechische diplomatie eraan toe.

bron: denik.cz
 
Laatst bewerkt:
Zeman veroordeelt Russische aanval op Oekraïne

"Het moet consequent worden veroordeeld, niet alleen in woorden maar ook in daden", zei hij. Blijkbaar heeft hij voor alle burgers van de Tsjechische Republiek uitgedrukt wat hij nu voelt. Dit betekent dat ze de slachtoffers van het Russische volk in de Tweede Wereldoorlog respecteren en de Russische cultuur bewonderen. Dit alles geeft de Russische Federatie echter niet het recht om militair het grondgebied van een soevereine buitenlandse staat te betreden. "Rusland begaat met deze daad een misdaad tegen de vrede", zei Zeman.


De president sprak zijn volledige steun uit voor Oekraïne en riep de westerse staten op om hard en compromisloos te reageren. Hij noemde specifiek Ruslands loskoppeling van het financiële SWIFT-netwerk, wat zou betekenen dat het wordt uitgesloten van internationale betalingen.

Zeman verontschuldigde zich ook voor het verkeerd inschatten van de acties van Rusland, aangezien hij er onlangs van overtuigd was dat de Russen "niet gek" waren om militaire actie te ondernemen. Hij noemde het gedrag van Poetin irrationeel. "De gek moet worden geïsoleerd en met concrete maatregelen tegen hem worden verdedigd", voegde hij eraan toe.

Volledige tekst van de toespraak van Milos Zeman over de situatie in Oekraïne:

Vroeg in de ochtend viel de Russische Federatie Oekraïne aan. Het is een daad van niet-uitgelokte agressie die consequent moet worden veroordeeld. En niet alleen in woorden, maar ook in daden. Ik hou van de Russische cultuur. Ik respecteer de slachtoffers van het Russische volk in de Tweede Wereldoorlog. Maar dat betekent niet dat ik ermee instem dat een buitenlands leger het grondgebied van een soevereine staat betreedt zonder de oorlog te verklaren. Ik heb de toespraak van president Poetin vanmorgen in detail bestudeerd en zal in één zin antwoorden: vermeende of feitelijke fouten, zoals het bombarderen van Joegoslavië of de inval in Irak, kunnen mijn eigen fouten niet rechtvaardigen. Door dit te doen, begaat Rusland een misdaad tegen de vrede.

Een paar dagen geleden zei ik dat de Russen niet gek waren en dat ze Oekraïne niet zouden aanvallen. Ik geef toe dat ik fout was. De irrationele beslissing van de leiding van de Russische Federatie zal aanzienlijke schade toebrengen aan de Russische staat zelf. Ik denk dat het tijd is om toevlucht te nemen tot veel strengere sancties dan oorspronkelijk gepland, en ik denk in het bijzonder aan de sanctie op het gebied van de zogenaamde SWIFT, een internationaal bank- of financieel netwerk dat de uitsluiting van de Russische Federatie van het betalingssysteem. De gekken moeten worden geïsoleerd. En niet alleen met woorden te verdedigen, maar met concrete maatregelen. Ik zou onze burgers willen oproepen tot kalmte.

Ik wil graag mijn volledige steun uitspreken voor Oekraïne, zijn leiderschap en zijn mensen. Morgenmiddag zal ik een videoconferentie bijwonen van de NAVO-staatshoofden, en ik heb ook premier Fiala uitgenodigd voor deze videoconferentie, omdat ik van mening ben dat, hoewel we van mening verschillen over de staatsbegroting, we met volledige eenheid moeten handelen in deze ernstige situatie. Ik geloof dat de situatie zal kalmeren, niet met een laf compromis, maar met een beslissende reactie tegen de agressor. Ik betreur het ten zeerste dat dit gebeurt. Maar we moeten ons gedragen als dappere mensen die geen agressie toestaan in hun eigen belang.

bron: denik.cz
 
Het is nog niet eens zo lang geleden dat de tanks in de hoofdstraat van Praha stonden (denk aan de Praagse lente). Laten we hopen dat deze ontwikkelingen niet zo ver komen.
In de Tweede Wereldoorlog stonden de mensen met lege handen tegenover zwaarbewapende Duitsers. Nu kan men gemakkelijk aan wapens komen en moet het voor de Russen een hele toer zijn om 40 miljoen Oekraïners, die geproefd hebben wat vrijheid betekent, onder de duim te houden.
 
laten we hopen dat je gelijk hebt.is er iets bekend over het feit dat tsjechie vluchtelingen uit de ukraine opneemt?

De Tsjechen helpen Oekraïne.​


Tsjechische non-profitorganisaties hebben inzamelingen aangekondigd om Oekraïners te helpen in verband met het escalerende Russisch-Oekraïense conflict. Geïnteresseerden kunnen bijdragen aan non-profitorganisaties zoals Caritas Czech Republic, People in Need, ADRA, het Rode Kruis of Post Bellum, die de verdedigers van Oekraïne steunen door beschermende uitrusting te leveren. Het is ook mogelijk om rechtstreeks bij te dragen aan de Oekraïense Centrale Bank ter ondersteuning van de Oekraïense strijdkrachten.

Caritas CR-collectie

De non-profitorganisatie Caritas Czech Republic kondigde een openbare inzamelingsactie aan om Oekraïne te helpen en maakte een half miljoen kronen vrij uit haar eigen crisisfonds voor onmiddellijke hulp.
"In samenwerking met onze langdurige partner, Caritas Oekraïne, zullen we ons in de eerste fase concentreren op de onmiddellijke ondersteuning van mensen die getroffen zijn door de nieuwe gevechten, of ze nu in het oorlogsgebied blijven of gedwongen worden te vluchten", zegt de liefdadigheidsorganisatie op zijn website.

De hulp moet gericht zijn op het voorzien in basisbehoeften zoals water, voedsel, sanitaire voorzieningen of onderdak. Onderdeel van de interventie is het verlenen van psychologische hulp.
U kunt de inzameling steunen op de website van de organisatie , op rekening 55660022/0800 met variabel symbool 104 , of door een donor-sms te sturen naar het nummer 87 777 in de vorm: DMS CHARITASVET 30 , DMS CHARITASVET 60 of DMS CHARITASVET 90 .

Regering van de Tsjechische Republiek

De Tsjechische regering bereidt ook humanitaire hulp voor. Minister van Buitenlandse Zaken Jan Lipavský (Pirates) zei vrijdag dat Tsjechië klaar is om Oekraïne humanitaire hulp te bieden voor een bedrag van 300 miljoen kronen, die door de regering moeten worden goedgekeurd.

Er wordt ook geschonken door particulieren en bedrijven

Ivo Lukačovič, de eigenaar van Seznam.cz, stuurde via de humanitaire organisatie People in Need 23 miljoen kronen om vluchtelingen in Oekraïne te helpen.

Tsjechië gaat vluchtelingen uit Oekraïne helpen. Als er veel van zijn, zullen hotels bij het uitvoeren worden betrokken​

Tsjechië gaat ervan uit dat een groot deel van de mensen die de oorlog zullen ontvluchten in het geval van een escalatie van het conflict in Oekraïne, hier waarschijnlijk naar toe zal gaan. Het ministerie van Binnenlandse Zaken bereidt zich daarom voor op een mogelijke vluchtelingengolf. Voor het geval er meer dan vijfduizend vluchtelingen arriveren, is hij van plan de noodtoestand af te roepen. Mogelijk wordt in dit geval een bepaald deel van de vluchtelingen geholpen door hotels of hostels.

Van de huidige regering is al vernomen dat zij bereid is Oekraïne te helpen. "We zijn klaar voor de verplaatsing van troepen van het volk, maar ook van duizenden vluchtelingen, als ze zouden moeten vluchten in het geval van een militair conflict", zei premier Petr Fiala (ODS) dinsdag in een interview met Aktuálně.cz .

Volledige artikel;
 
Na de toespraak van poeting ,krijg je toch wel buikpijn .
hoog tijd om een paar wapens bij te kopen. vrijheid is duur.
we zijn al druk bezig met voorraden aan te leggen voor de volgende winter.
Helaas zit ik bij de sberbank ,dus dat wordt huilen.
Tussen ons en ukraine is maar een paar km slovakia !!!
Hadden wij maar een leider zoals poetin in de EU ,dan was dit nooit gebeurt.
Woorden van een ex nl veteraan.
 
Helaas zit ik bij de sberbank ,dus dat wordt huilen.
Volgens mij had je dit al mijlenver kunnen zien aankomen.
Hadden wij maar een leider zoals poetin in de EU ,dan was dit nooit gebeurt.
Ik denk dat we dan al jaren eerder in een oorlog hadden gezeten.
Twee van die bokito's tegen elkaar, dat kan niet goed gaan.
 

Polen en Tsjechië sluiten luchtruim voor Russische maatschappijen​


Polen en Tsjechië sluiten vanaf middernacht hun luchtruim voor Russische luchtvaartmaatschappijen. Beide landen hebben dat in samenspraak besloten als gevolg van de oorlog in Oekraïne. De Poolse luchtvaartmaatschappij LOT heeft haar vluchten naar Moskou en Sint-Petersburg vrijdagmiddag opgeschort.

De Europese toezichthouder op de luchtvaart maakte deze week bekend dat vliegtuigmaatschappijen Oekraïne moeten mijden vanwege de Russische inval. Binnen 185 kilometer van de grenzen met Belarus en Rusland moet ook „uiterste voorzichtigheid” worden betracht. Oekraïne sloot zijn luchtruim in de nacht van woensdag op donderdag al voor de burgerluchtvaart.

bron: rd.nl
 

kuurgast

Donateur
Ga niet naar Oekraïne om te vechten, er is een risico op gevangenisstraf, waarschuwt de minister de Tsjechen.

Vandaag riep de Oekraïense president Volodymyr Zelensky de mensen van Europese landen met gevechtservaring op om betrokken te raken bij de verdediging van Oekraïne en Europa. Tsjechen die hem graag willen gehoorzamen, riskeren echter een straf in Tsjechië.
"De wetgeving laat dit niet toe. Daar gaan vechten zou een schending zijn van het internationaal recht', waarschuwt minister van Defensie Jana Černochová. Het Wetboek van Strafrecht bestraft dienst in buitenlandse strijdkrachten met maximaal vijf jaar gevangenisstraf.

'Ze willen ons niet in de NATO, niemand wil voor ons vechten. Ik ben alle landen dankbaar die ons hulp bieden die niet alleen morele steun is', zei Zelenskyj vandaag, zichtbaar wanhopig.

Volgens minister Černochová kunnen Tsjechen in Oekraïne echter anders helpen dan met wapens in de hand. "Als ze gaan helpen, bijvoorbeeld als medische vrijwilligers onder een van de humanitaire non-profitorganisaties zoals het Rode Kruis of Adra, is daar niets tegen", zei ze.

Verschillende Tsjechen hebben in het verleden deelgenomen aan de gevechten in de separatistische gebieden op de Donbas in Oekraïne en zijn daarvoor gestraft. Zo handhaafde de Hoge Raad twee jaar geleden een voorwaardelijke straf tegen Erik Eštu, die deelnam aan de gevechten van de kant van de separatisten.
--------------------------------------------------
De Tsjechische politie zal waakzamer zijn op het station en op drukke plaatsen.

"Hoewel we geen specifieke informatie hebben over de directe veiligheidsdreiging, zal het de komende dagen, gezien de geopolitieke situatie, mogelijk zijn om meer geüniformeerde politieagenten te zien in kwetsbare gebieden, zoals bus- of treinstations", zei Ondřej Moravčík, woordvoerder van de Tsjechische politie.
----------------------------------------------------
Tsjechische president Miloš Zeman reageerde op de Russische invasie van Oekraïne.

De Tsjechische president, die in het verleden is beschuldigd van buitensporige pro-Russische houding, veroordeelde donderdag de Russische invasie van Oekraïne in een televisietoespraak. Hij riep ook op tot de uitsluiting van Rusland van SWIFT. De Europese Unie heeft nog geen toevlucht genomen tot deze sanctie, vooral Duitsland of Italië zijn er kritisch over. Ze vrezen de gevolgen voor Europa en voor de gas- en olievoorziening vanuit Rusland. Volgens zijn woordvoerder Jiří Ovčáček heeft Zeman vandaag telefonisch contact opgenomen met de Duitse president Frank-Walter Steinmeier voorafgaand aan de alliantiebesprekingen.
SWIFT (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication) is een multinationale onderneming die optreedt als buitenlandse betalingsuitvoerder. De dienst wordt gebruikt door ongeveer 11.000 banken en financiële bedrijven uit 200 landen.

De Tsjechische president bekritiseerde de sancties tegen Rusland en noemde de zwarte lijsten grappig. Hij stelde voor Rusland uit te sluiten van SWIFT, anders bestaat het risico van bezetting van heel Oekraïne. Miloš Zeman zei dit op de B9-top van vandaag. B9 zijn NATO-lidstaten uit Midden- en Oost-Europa. Hij woonde het online bij.

Toespraak van de Tsjechische president Zeman op de B9-top:

Beste collega's,

ons probleem is heel eenvoudig. Hoe de Russische invasie te stoppen en ik ben bang dat het met alleen woorden onmogelijk is. Daarom moeten we praten over concrete maatregelen. Nou, ik heb een suggestie, maar eerst moet ik wat twijfels uiten over de huidige sancties. Sommige lijken misschien een beetje grappig, zoals zwarte lijsten. En vergeet niet dat de Russen gewend zijn aan hun sancties. Mijn voorstel is heel eenvoudig, beste collega's. Er staat een zware sanctie op namens SWIFT. En ik weet heel goed dat deze sanctie een pijnlijke reactie heeft. Dus als we Rusland uitsluiten van SWIFT, heeft dat ernstige gevolgen voor NATO-lidstaten en B9-lidstaten, maar ze zouden kunnen werken terwijl de woorden niet werken. Dus mijn conclusie in deze slechts drie minuten is heel eenvoudig. We hebben twee opties: of we sluiten Rusland uit van SWIFT, of we zullen de totale bezetting van Oekraïne door Rusland binnen een paar dagen waarnemen, terwijl we onze diepste veroordeling van deze bezetting uiten. En dat is alles. Daarom moeten we kiezen. Ik ben voor de eerste optie. Dank u.

Milos Zeman, president van de republiek, 25 februari 2022
Bron hrad.cz.
----------------------------------------------
Tsjechië blokkeerde Aeronet en zeven andere pro-Russische desinformatiesites.

De binnenlandse internetvereniging CZ.NIC heeft na overleg met de staatsveiligheid en op basis van een overheidsadvies acht desinformatiewebsites geblokkeerd.
Aeronet, Protiproud, Ceskobezcenzury, Voxpopuliblog, Prvnizpravy, Czechfreepress, Exanpro en Skrytapravda met het Tsjechische nationale achtervoegsel .cz, zijn geblokkeerd.
Sites gerelateerd met de Russische invasie van Oekraïne, bedreigden de Tsjechische nationale veiligheid.
"De agressie van de Russische Federatie tegen Oekraïne gaat al lang gepaard met een desinformatiecampagne in een aantal internetmedia die het Tsjechische nationale domein gebruiken. Omdat deze informatie niet doelbewust op de waarheid berust en aantoonbaar de verspreiding van verzonnen geruchten, berichten en instabiliteit in de samenleving in de hand werkt, hebben we in overleg met de hoogste staatsfunctionarissen besloten deze significante desinformatie internetmedia te blokkeren”, aldus de uitvoerend directeur van de vereniging.
De grootste Tsjechische internetzoekmachine Seznam.cz markeert al enige tijd desinformatiewebsites door aan te kondigen dat het samenzweerderige of controversiële inhoud verspreidt.

Wat is CZ.NIC. De belangenvereniging van rechtspersonen CZ.NIC is in 1998 opgericht door toonaangevende internetserviceproviders. De belangrijkste activiteiten van de vereniging zijn het beheren van een register van domeinnamen geregistreerd onder het CZ-domein en onderwijs op het gebied van domeinnamen.
------------------------------------------------------
Tsjechische trein- en busmaatschappijen versterken de verbindingen met de Oekraïense grens.

Tsjechische trein- en busmaatschappijen hebben de verbindingen met de Oekraïense grens versterkt met het oog op het militaire conflict in het land. De Tsjechische Spoorwegen sturen twee treinen van Praag naar de Pools-Oekraïense grens voor Oekraïense staatsburgers die naar huis moeten. Daar worden ze gratis vervoerd. De treinen zullen zaterdag dienen om Oekraïense vluchtelingen terug naar Tsjechië te brengen. De Tsjechische regering heeft aangekondigd dat het land bereid is op deze manier duizenden mensen te helpen en gewonde soldaten te behandelen. Busmaatschappijen hebben ook de verbindingen met de grens versterkt, met meerdere bussen per dag die naar Oekraïne vertrekken.
-----------------------------------------------------
Gergiev zal niet dirigeren in Praag.

Het internationale festival Dvořáks Prague heeft het concert van de Russische dirigent Valery Gergiev afgelast. Dat maakte een woordvoerster van het festival vrijdag bekend. Gergiev zou op 9 september in Praag optreden met de Münchener Philharmoniker en cellist Truls Mørk.
De muzikant is een verklaard verdediger van president Vladimir Poetin en het huidige Russische buitenlands beleid.
Bronnen oa seznamzpravy.cz + english.radio.cz + deutsch.radio.cz.
Helaas zit ik bij de sberbank ,dus dat wordt huilen.
Ruslands grootste geldschieter Sberbank sluit zijn vestigingen in Tsjechië.
Sberbank, de grootste geldschieter van Rusland, heeft zijn filialen gesloten voor klanten in Tsjechië vanwege veiligheidsproblemen. Er waren lange wachtrijen ontstaan buiten de vestigingen van Sberbank, omdat steeds meer klanten geld wilden opnemen en rekeningen wilden annuleren. De bank had vrijdag geen geld meer en ook internetbankieren stortte in.
Bron oa english.radio.cz.

De Tsjechen krijgen een mogelijk een probleem in de transport. land- en tuinbouw. Daar werken veel Oekraïners die nu opgeroepen zijn om in hun thuisland te verdedigen.
Tsjechische verslaggevers op weg naar Oekraïne kwamen onderweg diverse jonge Tsjechen tegen en ook oa NL-jonge mannen op weg naar Oekraïne om mee te vechten.
 

Tsjechië levert wapens aan Oekraïne​

Tsjechië heeft beslist wapens en munitie te leveren aan Oekraïne. "We willen hiermee Oekraïne helpen om zichzelf te verdedigen tegen de aanval van Rusland", zegt het Tsjechische ministerie van Defensie. Er is een bedrag van 188 miljoen Tsjechische kroon (omgerekend zo'n 7,6 miljoen euro) mee gemoeid zijn.
De levering zou bestaan uit onder meer machinegeweren, aanvalswapens en andere lichte wapens. Ze zou door de Tsjechen geleverd worden op een locatie die door Oekraïne aangeduid wordt.

bron: vrt.be
 
Is dit nou sarcastisch of meen je dit serieus?
ik ben een ex veteraan die het resultaat van onze troepen in bih met eigen ogen heb gezien .
8000 doden. en dan nog wat ik niet eens kan en mag schrijven.
Ik kan me voorstellen dan de meeste die nog nooit in dienst zijn geweest of geen weet hebben van het verleden ,liever de vrijheid opgeven.
Hier in cz was het voor de communist ook goed onder de occupatie. (voor de rest een hel)
Onder Duitsland was het ook goed voor de nsb er
In mijn begin jaren hier was ik bevriend met een majoor bij de politie ,die mij vaak liet zien hoe de wereld in elkaar steekt, het is niet waarom doen mensen slechte dingen ,maar waarom niet.
Poetin kan doen en laten wat hij wil omdat de rest het toelaat.
Was vrijdag in de wapenzaak , godzijdank woon ik in een land waar ik ,een wapen mag kopen voor zelfverdediging . niet omdat het moet ,maar omdat het kan.
Stond versteld van de enorme verkoop ,tsjechen houden toch wel erg van hun land ,na onderdrukt te zijn. groot respect.
Kon me nog goed balkenende herinneren met de marokaantjes ,even stevig toespreken toch !!
Vrijheid kan alleen zijn als het machtsevenwicht in balans is.
Maar op de bank in nederland met de cv op russisch gas zal het het wel anders zijn.
 
Vrijheid is geen vanzelfsprekendheid. Vrijheid moet je bevechten.
Ik ben geen veteraan zoals Curious en dienstplicht heb ik weten te ontlopen simpel omdat je als kostwinner niet hoefde.
Het idee dat je met praten conflicten kan oplossen geldt alleen maar als beide partijen redelijk zijn en hun gezond verstand gebruiken en, inderdaad, als het machtsevenwicht in balans is.
Ik heb als docent in het middelbare onderwijs ook gelukkig altijd al geweten dat je met alleen praten het spelletje niet gaat winnen.
Menig collega van mij is keihard afgestraft door een klas vol pubers die dachten dat dat wel kon/moest met praten, praten en nog eens praten.
In dit conflict kan je alleen maar hopen dat uiteindelijk de bevolking in Rusland zelf de kracht en durf kan vinden om massaal zich tegen het bewind van Putin te keren.
Zonder dat, heeft Oekraïne geen schijn van kans en is het alleen maar hopen dat Putin tevreden is met alleen maar Oekraïne en de Krim.
Als hij gaat vinden dat Litouwen - Letland - Estland er ook nog bij horen dan zijn we zwaar de sjaak want dat zijn EU-landen.
Wat we dan gaan krijgen hoef ik, naar ik hoop, hier niet uit te leggen.
 

Ad Verschoor

Donateur

Een reactie uit Tsjechië​

Zojuist gelezen op facebook een reactie van een pensioneigenaar uit Splzov bij Zelezny Brod. Een pension waar wij dit jaar voor de 14e keer hopen te verblijven.

Zo'n hartverwarmend initiatief doet goed. Fantastisch !!!!!!!!!!

Restaurace a pension Formanka

3u ·

In deze moeilijke situatie bied ik voor bepaalde tijd de mogelijkheid om op meerdere kamers te verblijven in een pension voor moeders en kinderen uit Oekraïne.

·
Origineel weergeven
·
Deze vertaling beoordelen
 
Volgens mij had je dit al mijlenver kunnen zien aankomen.
klopt , ben er al 2 weken mee bezig ,eerst met mijn advokaat ,zijn mening sberbank is 50% oostenrijks dus gegarandeerd tot een bepaald bedrag.
Dan de ambassade in nederland ,(die hoe grappig het ook klinkt allen nog in het engels communiceren:oeps:.)_
Die geven dan een link naar de website !!!!! nietszeggend .
En als de boel helemaal platligt schrijven ze dit 1 dag later in je mail ,fantastisch .......
Voor een particulier is het eenvoudiger iets op te heffen/over te hevelen. Een firma heeft daar nogal wat tijd voor nodig.
Aangezien de paniek toeslaat ,wordt de limit bij de automaat naar 10000 kc bijgesteld.
Internet banking gestopt.
Dat betekend dat je dus je energie rekening lonen leveranciers etc. niet zo snel kan betalen.
Gelukkig nog wel andere rekeningen bij andere banken , maar het is wel ongemakkelijk ,het geld kan zo maar weg zijn .
maar goed er zijn wel ergere dingen.
Na het nieuws vanaf 6 uur gistravond op npo1 ,zag ik dat nl 15% van russisch gas afhankelijk is en cz 100% oeps.
duur gas betekend duurdere elektra.
Mijn advies, zorg dat je hout voorraad nokvol is voor de volgende 2 winters.
 
Bovenaan