Ook wij gingen naar Rokytnice nad Jizerou!!!

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

ook wij gingen naar Rokytnice nad jizerou !!!!!!!!!!

Anjum 24-02-2007 tijd 02.30 uur

De spullen zijn gepakt,we zijn klaar voor vertrek,de hete tomatensoep wordt in de kan gedaan,de koffie wordt in een kan gedaan.
De kinderen moeten uit bed 03.00 uur.boterham eten,en om 03.30 uur trekken we de deur achter ons dicht.
Berichtje sturen aan de rest van de familie die dan al een paar uurtjes inde bus zit dat we onderweg zijn.
Ik rijd eerst,gerben was laat thuis dus kan hij nog even een paar uurtjes uitrusten,de reis gaat superals het zo doorgaat zijn we om 13.00 uur in rokytnice.
vlakbij leipzig tanken,soepje eten,kopje koffie,broodje eten,en we gaan vrolijk verder.
we rijden de grote weg op,in de 1e versnelling,in de 2e versnelling het ding is niet vooruit te branden,en er komt een zwarte rook uit de uitlaat.
oke we gaan naar beneden,met moeite komen we tot de 100 km.
oke we rijden op een gegeven moment weer 120 km,het haalt het niet bij de 160 maar goed zo komen we er ook wel,ondertussen bellen met de garage hier wat het kan zijn.
Ze hebben geen idee,dus we rijden verder.
poolse grens gehaald,richting jelenia gora,als we daar eerst maar zijn dan zijn we al een een heel eind en dan zien we dan wel weer.
14.00 uur zijn we dan eindelijk in jelenia gora,en bezoeken een garage,de beste man kan ons niet vertellen wat er aan de hand is,dus wat gaan we doen.
De auto (ford focus station bouwjaar 2001)gaat niet sneller meer dan ongeveer 40 km per uur.
Gerben denkt dat het wel kan,we zijn er bijna,ik denk dat het niet kan,we moeten over het reuzengebergte,dat gaat nooit lukken !!!!!
bij de fiat garage in jelenia gora zetten we de auto neet om 14.30 uur en bellen de anwb.
Ja het is druk daarzo,dat snap ik ook wel,en krijg iemand aan de lijn die over de wegenwacht van brasilie gaat.
prima er wordt aan gewerkt,en binnen een uur zal er iemand komen.
die is na 2 uur nog niet het geval,dus ik ga nog maar eens aan het bellen.en gooi al mijn vrouwlijke sjarmes over boord dat er nog niemand geweest is,nee dit duurd wel lang zegt de meneer van de anwb.
hij belt me binnen 2 minuten terug zegt hij,en jawel dat is het geval.
binnen een half uur zal er iemand zijn,en inderdaad na 20 minuten is er iemand met een takelwagen.
Het is weekend,de man wil er niet meer naar kijken(gelijk heeft hij,want we konden hem gelijk wel vertellen dat het goed mis was).
Gerben vraagt hem waar we heen gaan,naar een grote stad 70 kilometer verder polen in(ik weet zo niet meer welke dus dat vertel ik morgen)maar daar zit een ford garage.
Gelukkig had ik de meneer van de anwb aan de lijn die belde om te vragen of ze er al waren,en die zij gelukkig van NEEEEEEEEEEE,dat doen we niet,dan moeten jullie deze week weer helemaal terug om jullie auto,hij stelde voor om de auto op de takelwagen naar rokytnice te brengen en dan maandag te kijken wat we verder gingen doen.
Wij vonden dit een goed plan,dus de anwb weer naar de garage in jelenia gora gebeld en vonden dit ook beter.
De jongens vonden het geweldig,ze mochten in de takelwagen,ja ik mocht er ook in en gerben en tiny ook(de tranen vloeiden rijkelijk over mijn wangen).
De man van de takelwagen moest dan nog wel even zijn paspoort halen,zodat wij een toeristische route door jelenia gora hebben gehad.
waar we toch ook wel weer van hebben genoten(ja in de takelwagen)
Zo kwamen we om 20.00 uur aan in rokytnice nad jizerou,waar schoonpa een plekje had vrijgehouden op het parkeerparkje voor hotel krakonos,de auto van de wagen,en daar stond ook al de taxi die mijn zwager had besteld om onze bagage naar ons huis te brengen.
om 20.30 uur waren we eindelijk waar we moesten wezen,en toen mijn schoonzus de pan met nasi voor ons neerzette werd het me helemaal te kwaad.
zaterdagavond om 22 uur naar bed,23 uur de telefoon gaat,ik schrik me rot(slaap nog niet)de anwb,of we veilig zijn aangekomen,daar ging ik weer,de tranen(ik kon wel zwanger zijn)(nee kan niet !!!!)vondt het zo aardig dat ze belden
zondag ik had helemaal gehad,ik had die week zoveel plannen,wilde met mijn schoonzus en de kinderen naar janske lazne om te sleeen,of naar beneden te lopen.
We wilden naar Esther lukas krystof en albert,ik zat met mij suikerbrood,mijn vla ik moest het wel kwijt.
zondag heb ik de hele dag pijn in mijn kop gehad,stress stress,weinig sneeuw,en we waren er nog maar net,maar hoe komen we weer thuis.
oke het is maar blik,geen mensenleven,maar toch je zit er maar mee.
toch vol goede moed naar de skiverhuur,zomaar klaar want het was er niet druk en de dag maar laten voor wat het is,genieten van wiebe die de berg op ski's afgaat,en siebren die op de slee gaat,tiny geniet van het skieen.de kinderen hebben het naar hun zin,das het belangrijkste op dit moment.
de anwb belt om 17.00 uur,dat de auto maandagmorgen wordt opgehaald en naar een garage gaat in rokytnice.
om 10 uur,dit wordt 12 uur,dus is de halve dag voor gerben alweer verloren,ondertussen ben ik met de kinderen op de piste(sjouw me een ongeluk met die ski's)maar de fun zit erin bij de kinderen.
besluit maar om geen les te nemen want we zijn allemaal gebroken,en de sneeuw is niet super dus zien we volgend jaar wel weer.
Die avond heb ik mezelf maar even in het eten gestort want na een dag nasi en een dag macaroni had ik ook wel eens zin in iets voedzaams(ook voor de kinderen)dus het menu was gebakken en gekookte aardappelen,sla met komkommer en tomaat ui en ei en vissticks en worteltje's met suiker.
het was stil aan tafel dus dat vondt ik een goed teken.
dinsdag,de anwb belt,de auto word naar jablonec gebracht en daar kijken ze wat ze kunnen doen,oke prima we wachten het af,voor woensdag zullen we het weten.
die dag wat met de kinderen op de studenov gehangen,beetje skiien enz enz,tiny is die dag met mijn zwagers bij de lisa hora gaan skieen.
woensdag telefoon van de anwb,de auto kan gemaakt,er schijnt iets met de schakelkast te zijn en met de verdeling van de brandstof,en iets met het roetfilter(ja we hadden de auto ook nog voor de vakantie voor de keuring gehad en grote beurt)het duurd ongeveer 4 dagen voordat de onderdelen er zijn,das in het weekend en dan moet het nog gemaakt.
help,gerben moet maandag weer naar zijn werk,de kinderen weer naar school,en ik jaaa ik wil we in tsjechie blijven(wij allemaal wel)maar dat kan nu niet.
oke de auto wordt naar nederland gebracht,we moeten dan even naar jablonec gaan en daar de papierne inleveren enz enz,en we kregen een auto een golf,o jee hoe kom ik hier in thuis,optie was dat er vrijdag een ander zou komen,prima geregeld
Donderdag,het uitje naar eshter was de dag gepland,maar het werd jablonec,maar welke jablonec.
oke we rijden naar jablonec nad nissau,vragen daar naar garage arena ,niet een mens die de garage kent,oke weer terug naar jablonec nad jizerou,hee daar staat de taxichauffeur die mij steeds van beneden naar boven brengt met de boodschappen en de heel meute.
de beste man kan ons niks vertellen en kent geen garage arena.
nou dan de anwb maar bellen,zij weten het ook niet maar hebben wel een telefoonnummer.
in nad jizerou vragen en ja het was toch echt nad nisau,ok weer 40 kilometer die kant op,daar gekomen eerst maar wat eten,de kinderen zijn echt schatten want ze hebben de hele week niet geklaagd.
oke een taxi,de beste man weet waar het is,en rijd ons voor,super we zijn er,als we vragen wat de kosten zijn geeft hij gerben de hand en geeft een gebaar van je hebt al ellende genoeg.
daar gingen mijn tranen weer !!!!!!
papieren ingevuld,en het kan we 14 dagen duren voordat onze auto weer in nederland is,nou ja er is erger.
die avond even met schoonpa overleggen(zij hebben 2 auto's)of het dan mogelijk is om dan een auto van hun te lenen,het antwoordt was dat er ook wel bussen reden.
Gerben is niet gauw van zijn stuk maar ik kan je vertellen dat het goed mis was,en dat de laatste 2 dagen niet echt gezellig zijn geweest.
mijn ma gebeld en die haar auto krijgen we nu voor zolang het nodig is.
vrijdag de spullen inpakken,het regent we gaan later die dan toch nog even met de kinderen skieen en juichen het toe wat voor geweldige vakantie het toch nog was.
de voorspelling was geen sneeuw,gerben heeft toch nog een middag kunnen skieen op de lisa hora,helaas had ik de moed niet,maar niet getreurd ik was spongebob al voorbij gekomen bij de tesco(had helaas mijn fototoestel niet mee !!!)
De grote kinderen zijn donderdagavond naar het feest in hotol krakonos geweest waar ik met janneke (ook forumlid)gezellig een biertje heb gedronken.
en vandaag was alweer de dag van vertrek.
gister de auto omgeruild voor een toyata carollla (geweldige auto)en ingepakt,gelukkig paste alles erin,morgen moet hij weer in leeuwarden worden afgeleverd.
een verdrietige week,zoveel plannen waar niks van is gekomen.
We hadden zo graag naar esther lukas krystof en albert gegaan,wiebe was vooral verdrietig omdat hij toch wel op diezelfde dag jarig is,we hebben afgesprokken met wiebe dat we zeker rond 19 januari volgend jaar zullen langsgaan(ik hoop eerder)zodat ze samen een feestje kunnen vieren,en es ik denk wel dat je weet hoe verdrietig ik me heb gevoeld,en ja ik had even moeten bellen(doe ik deze week even met je)
en die suikerbrood halen we echt wel in dubbel en dwars,met gele vla en slagroom.
vanmorgen zijn we om 9 uur vertrokken en waren om 19 uur thuis,wat vaker een pauze onderweg,wat vaker wisselen onderwegen met rijden.
En nu zijn we moe,hartstikke moe.
gerben bracht siebren naar bed,de kleine knul is 4 jaar,hij zei he he morgen uitslapen heel heel lang.
ik denk dat het een goed plan is.

wij waren goed verzekerd bij de anwb en dat valt iedereen aan te raden
Wil ik iedereen nog even er op wijzen dat de anwb voor ons alles heeft gedaan wat mogelijk was,en ons erg goed heeft geholpen,en een groot probleem uit onze handen heeft weggenomen een dikke pluim.

voor nu,ik ga op mijn eigen bedje en morgen heerlijk uitslapen.

dikke kus

Rika
 

Freddy2005

† In Memoriam
Al bij al zijn jullie goed terecht gekomen. Veilig terug thuis met zijn allen dat is het bijzonderste. Volgend jaar wordt het beslist op alle gebied beter want dan is er zeker sneeuw. Slaap er eens goed over en vertel ons straks wat je nu nog vergeten bent. ;)
 
"De vakantieavonturen van Rika,Gerben en kids" zo'n boekje kunnen jullie wel uitgeven.Pracht verhaal weer.
Gelukkig weer allemaal gezond thuis,en nu maar hopen dat het met de schoonouders nog gezellig kan worden.
 
Allemachtig Rika, wat een verhaal!!! :snik:
Ik kan me goed voorstellen dat jullie het regelmatig niet meer zagen zitten maar, zoals je zelf ook al zei, het is gelukkig alleen maar blik!!
En.... over een poosje is dit een leuk en spannend verhaal!! :D
Rust vandaag nog maar even lekker uit en morgen weer aan de slag!!!
 
Nou het is absoluut geen prachtig verhaal. Wat een gedoe allemaal. Jullie zijn er dan uiteindelijk gekomen en hebben nog wat kunnen doen in jullie vakantie terwijl jullie ook tijd hebben weggegooid in de zorgen van de auto. En familie, tsja. Je weet in ieder geval meteen wat je aan die personen hebt.
Ik vind dat de ANWB een pluim verdiend. Wij zijn ook goed verzekerd bij de ANWB. En je ziet maar, je kan het nodig hebben.
Ik kan mij voorstellen dat jullie moe zijn, dat waren wij ook na onze vakantie in december. Het heeft zekers een week geduurd voor wij weer een beetje bijgetankt hadden. Want je hebt vakantie gehad maar je bent absoluut niet uitgerust.

Rika en familie, ik ben blij dat jullie weer heelhuids thuis zijn.
 
Tjonge tjonge wat een verhaal Rika.
Hoop dat jullie toch op een leuke vakantie terug zullen zien.
Maar Rika ik zeg maar zo de kinderen hebben genoten en dat is toch wel belangrijk.
Groetjes en sterke gewenst.
 
vandaag geen rustdag,de wasmachine draait,zometeen in de auto naar drachten om de auto van mijn ma op te halen,vervolgens de huurauto in leeuwarden brengen,en dan weer naar Anjum.
vandaag een rondje friesland dus,heb besproken bij de chinees want koken ga ik vandaag echt niet
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Jemig Rika, wat een TOESTAND Oh, wat vind ik dit rot voor je en wat zal je verdrietig zijn geweest! Maar idd belangrijk is dat er niets gebeurd is met jullie. En fijn dat de kinderen ondanks alles wel genoten hebben. Ik hoop dat je als troost de vla en het suikerbrood allemaal opgegeten heb. En dat je niet gebeld heb, vind ik helemaal niet gek, je had wel wat anders aan je hoofd. Vanuit Javornik hoop ik dat de chinees vanavond lekker smaakt en ik stuur je vanuit hier een knuffel van Ab, Lukas, Mobydicky (Omams) van mij en natuurlijk een extra stevige van Kryštof :troost: :kus:
 
oh rika. ik weet precies hoe je je hebt gevoeld, wij hadden zo'n zomervakantie (zie ; een beetje rare vakantie van marecha) wij hadden gelukkig ook veel hulp van de anwb en ja je bent op dat moment heel blij met een goede reisverzekering.
wij zijn nu zover dat we er toch wel om kunnen lachen maar toen ...
ik hoop dat jullie volgende vakantie gewoon weer goed gaat. wij gaan het 27-04 weer proberen (let wel met de zelfde auto, je hebt lef of niet):D
 

Maria

Geroyeerd Lid
Lieve Rika en familie,
Dit gun ik jullie helemaaaal niet, je komt altijd over als een lief en behulpzaam en Normaal Persoon, en dan krijg je dit soort pech over je heen. Natuurlijk, er zijn veel ergere dingen en jullie zijn zelf ongedeerd, maar je verwacht een lekkere bijtank-vakantie te hebben en het is alleen maar geregel en gedoe. KUT dus!!!! :traan: Ook leuk, van die meewerkende familieleden (er rijden ook bussen). Nou, je weet in elk geval weer aan wie je wel/niet wat hebt... Wat een vreselijk aardige taxichauffeur! En de ANWB heeft zich ook van haar beste kant laten zien (wij zijn er ook al jaren verzekerd maar nooit in hoeven roepen klopafklopaf). Nou, gewoon snel de zooi opruimen en verder kijken, volgend jaar in de herkansing en wie weet komen we elkaar dan wel tegen, ik heb in elk geval alweer geboekt :) , laat tzt even weten wat voor kleur jas je aan doet!!!
Hou je taai en focus je gewoon lekker op de volgende vakantie, of plan een weekendje weg in de meivakantie ofzo, een waddeneiland, lekker dichtbij?
groetjes, Maria
 
nou vanmorgen melde ik nog dat de was draaide,inmiddels staan er nog twee koffers met was,en een koffer met skipakken en broeken en jawel je raad het al.........................het stomme ding heeft het begeven,een klap veel geweld en het was gebeurd.
het zit hem zeker in het jaar want eens in de zoveel tijd moet zeker alles tegelijk stuk gaan.:snik:
De stinksokken liggen in de badkuip,de hemden en de onderbroeken,en gerben die schat is alles aan het schoonboenen,want er ligt bijna niks meer in de kast.(en nu maar duimen dat de droger blijft draaien)
De rest laat ik even liggen tot morgen,dan moet er eerst maar even iemand bij komen kijken
ik duik zo mijn bed maar in denk ik dan kan er nog weinig mis gaan.
trouwens vanmiddag wel heerlijk bij mijn ouders koffie gedronken,en ma had pannekoeken gebakken,en jawel mijn broertje uit duitsland kwam langs.
toch nog iets leuks vandaag
weltrusten allemaal
 
ik zit dus nog maar op twee,nou laat het dan het bed maar zijn,die is toch ook aan vervanging toe(als ik maar niet dubbelklap ofzo)
dan hebben we het voor de komende jaren ook maar weer gehad.
die drie die klopt overgens wel,een paar jaar geleden ging de stofzuiger,tv,en wasmachine in 3 dagen.
jullie horen het morgen wel:snik:
 

Maria

Geroyeerd Lid
wij hadden hetzelfde vorig jaar: auto kaduuk, brand in droger (112 gebeld:deuk: opeens 8 brandweermannen in vol tenue in je huis ) en wasmachine stuk. om met esthers woorden te spreken:
het komt allemaal goed!
 
Bovenaan