Ook een huis gekocht

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoi Hoi,

Wat leuk om te zien dat er nog meer Nederlanders aan het klussen zijn in Tsjechie en wat ziet het er allemaal prachtig uit. Wij hebben een half jaar geleden ook een boerderijtje gekocht om op te knappen echt leuk om te doen. Zondag gaan we weer en we hebben hebben er weer veel zin in. Helaas zijn we nog niet zo ver als jullie maar van binnen schiet het al lekker op. Voor de liefhebber doe ik er een paar foto's bij.

Fijne dagen allemaal.

20151111_135456.jpg 20151111_135602.jpg 20151111_135619.jpg 20151111_135652.jpg 20151111_135734.jpg
 
Voor sommige dingen heb je een aannemer nodig. Bij ons is er ook een aannemer aan het werk. Die doet voorlopig niets anders dan stucen en daar is hij nog wel even mee bezig haha. Maar de binnenkant is bijna klaar. De keuken, badkamer en de slaapkamers zijn klaar, alleen de hal en de trap naar boven nog. En deze zomer kan hij aan de buitenkant beginnen het hele pand moet rondom gedaan worden.

Maar we kunnen er in ieder geval koken, douchen en slapen dat is wel handig na eerst in een caravan geslapen te hebben.

Gelukkig hebben we inmiddels ook gas water en licht alles zelf opnieuw aangelegd. Het heeft wel lang geduurd want het blijkt zo te zijn dat in Tsjechie de gas en electra meter aan de weg moeten staan zodat ze er altijd bij kunnen om de meterstanden op te nemen en dat was er niet dus dat moeten we ook nog even aanleggen.

We zijn ook al helemaal opgenomen in het dorp Tsjechen zijn echt hele aardige mensen zeer behulpzaam en houden wel van een feestje.

Ik doe er even een foto bij dan kan je zien hoe het geworden is. op de foto zie je dat de stuc nog niet eens droog is maar we kunnen gewoon niet wachten haha.

gr René

20151020_103438.jpg 20151111_135422.jpg 20151230_170237.jpg 20160101_182904.jpg
 
Wij hebben een half jaar geleden ook een boerderijtje gekocht om op te knappen echt leuk om te doen. Zondag gaan we weer en we hebben hebben er weer veel zin in. Van binnen schiet het al lekker op.
Wow, we zitten in het zelfde schuitje:) maar wat is er nu leuker als deze er straks ook weer prachtig bij staat. Geeft veel voldoening. Welk gebied staat jullie huis?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben ook nog niet veel Nederlanders tegengekomen, maar bij Jicin zitten er genoeg heb ik begrepen. Sowieso op 20 km afstand een compleet park met huizen van alleen maar Nederlanders. Maar dat is niet het belangrijkste.
 
Ik heb ook elektrische cv verwarming.
En de " stookkosten" zijn gigantisch.
Ik overweeg om alles eruit te slopen en per kamer een elektrisch verwarmingselement op te hangen.
Dan mis je het opwarmen van het water, dus directe warmte afgifte.
En geen gedonder om in de winter voorzieningen te treffen tegen bevriezen van de CV installatie.
Dus onderzoek goed wat je gaat doen zou ik zo zeggen.
 
Dat wil ik ook doen wereldreiziger! Heb je daar een speciale houtkachel voor nodig? Ik wil namelijk een leemkachel gebaseerd op het rocket stove principe gaan bouwen, maar ik hoop daarmee ook het water te verwarmen. Water voor cv en voor tapwater ..
 
na bijna alle systemen hier in gebruik te hebben (gehad)
houtkachel op cv goed maar veel werk ,continu hout vullen etc.
in de winter probleem als er een paar dagen niet gestookt wordt ivm bevriezing.
het allerbeste tot nu toe is een simpele toshiba heater/airco air to air,verbruikt weinig stroom en geen omkijken naar.
ps ik heb nog 2 houtkachels voor de cv te koop......
 
Ons nieuwbouw huis was al bijna klaar toen wij het kochten en er zat een warmtewisselaar in de schoorsteen.
De elektrische CV staat altijd op 10 graden en gaat dus alleen maar aan als we meerdere dagen weg zijn.
Het hout kopen wij voordelig bij de houtfabriek in Polen, daarna zijn we wel een paar dagen aan het zagen en stapelen maar daar hebben we voldoende tijd voor. Het houthok is gebouwd van de palen van de pergola die weg moest voor de bouw van onze garage.
Komende zomer gaan we er nog 4 hokken bij bouwen en dan is onze erf afscheiding klaar.
Afgelopen winter hebben we tot nu 4 hokken leeg gestookt.
We kunnen de volgende winter ook nog wel vooruit want het houthuisje is ook nog helemaal vol. 20141118_111727-1.jpg
Het terrein bij de houtfabriek. SDC12478.JPG
Han aan het zagen, rechts liggen de balken voor de "aanbouw" van het houthok. 20141121_141102.jpg
Inmiddels 4 lege hokken. SDC11565.JPG
Hier zit nog ongeveer 6 kub in.
 
Wij hebben zelf een houtkachel in de woonkamer en een kolenfornuis in de keuken. De laatste gebruiken we alleen als het echt koud is want rond het vriespunt stookt de houtkachel alles warm. In de slaapkamers en zo hebben we elektrische olieradiatoren staan. Wij wonen er niet het hele jaar dus als wij weggaan laten we alleen de radiator bij de leidingen op de antivriesstand staan. We laten de leidingen en boiler leeglopen.
 
Bovenaan