Onze vakantie in West Bohemen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

14-08-2009
Afgelopen vrijdag rond elf uur vertrokken uit Nederland. Wij werden uitgezwaaid door onze dochter en kleindochter. Bewust, zodat zij begreep dat wij op vakantie gingen. Nou ja. Echt begrijpen deed ze het niet, want morgen kwamen wij weer terug volgens haar.
Wij kwamen na een rit met twee keer stoppen voor de honden, aan in het hotel Reichskrone in Heidenau. Gelukkig konden wij nog net warm eten en nadat wij de honden uitgelaten hadden, heerlijk naar bed.
Het is een mooi en goedkoop hotel, ligt wel langs een drukke weg.
Het viel ons op de de parkeerplaatsen in Duitsland niet meer zo schoon zijn als voorafgaande jaren.

15-08
's-Morgens heel vroeg de honden uitgelaten. Alles was nog op slot, alleen de deur achter was open, maar zodra je die losliet viel hij in het slot. Geen probleem gewoon de krant er tussen geklemd en zo kon ik weer naar binnen.
Lekker ontbijt gehad en op naar Sucha. Dat was een heel mooie rit eerst door Duitsland en bij Bozi Dar de grens over. Wat is de natuur toch mooi.
Hele stukken rijden en zo heerlijk rustig. De zon stond stralend in de lucht. Dat belooft wat.
Bozi Dar zag er goed uit en waarschijnlijk gaan wij daar nog eens naar toe.
Rond 12 uur waren wij in Sucha. Nu het huisje zoeken. Na twee keer verkeerd gereden te hebben (hoe kan het in een dorp met een paar straten), vonden wij het huisje. Wij gaan altijd eerst ontdekken waar het huisje is, om vervolgens in de buurt boodschappen te doen.
Wij maakte kennis met de Tsjechische buurman en onze honden met zijn hond. Het viel ons op dat er veel honden waren. De schoonmaakster was nog druk bezig, die wilden wij niet laten schrikken en besloten boodschappen te doen.
Terug naar Jachymov, daar had ik een bord gezien van de Lidl. Ja, dat klopt, maar dat was een plaatje verder. In Ostrov.
Snel boodschappen gedaan, de honden zaten in de auto en er was nergens schaduw.
Nu konden wij met goed fatsoen naar het huisje. Sucha is een heel klein dorp dat tegen Jachymov aan ligt. Jachymov is bekend door zijn kuuroorden. Wij zagen wel 4 a 5 kuuroorden. De gemiddelde leeftijd van de mensen die wij daar zagen lopen was ook rond de 70 jaar. En ik dacht nog wel dat wij in een niet toeristisch gedeelte zaten.
Wij hoorden vrijwel alleen maar Duits om ons heen. Is ook niet zo raar, het ligt net over de grens. De huizen zelf in Jachymov zien er vrij verwaarloosd uit. Ons is verteld dat dat komt omdat veel Russen die huizen opgekocht hebben en er vervolgens niets aan doen (dit is van horen zeggen).
Het huisje zelf ligt aan een heerlijk rustig straatje. Als je dat straatje uitloopt, kom je in het bos terecht. Het is zo'n huisje met drie verdiepingen. Eerst de trap op om bij de deur te komen.
Vervolgens vier treden en dan heb je de voordeur. Voor onze oude hond die niet echt meer goed ziet, is het iedere keer weer even twijfelen of hij het wel durft, dus helpen wij hem even.
Wij pakten de spullen uit en wij gingen lekker genieten op de veranda van de zon, uitzicht en de rust.
Wat is het toch stil hier, heel af en toe een auto en voor de rest hoor je alleen het bloed suizen in je oren.
's Avonds lekker gegeten bij het Panoramahotel. Deze ligt als je uit Sucha komt, links tegen de berg. Het eten was lekker, de bediening prima en het uitzicht prachtig.

16-08
Op zoek naar water in de buurt. Mijn man houdt van vissen. Dus zoeken wij altijd het water op.
Op de kaart zagen wij een meer Vodi n. Pilsecnice. Alleen de rit er naartoe is al de moeite waard. De natuur, ondanks dat het zondag was af en toe en auto, veel fietsers en wandelaars. Dat was vooral in de omgeving van Bozi Dar. Wij hebben het water gevonden. Helaas, daar mocht niet gevist worden, zelfs de honden konden niet in het water. Logisch, het was een stuwmeer voor drinkwater.
Iets verderop was ook nog water in de buurt van Kadan. Het meer rondgereden, wij zagen aan de kant campings, daar konden wij bij het water komen. Heerlijk aan de waterkant gezeten en de honden lekker pootje baden. Na zo'n rit hadden ze dat ook verdiend.
Wij dronken nog wat in een restaurantje. Het duurde bijna een kwartier dat ze bij ons kwam voor de bestelling en nog langer voordat wij de bestelling kregen. Wij hebben in de tussentijd heel wat mensen zien komen en gaan zonder wat te drinken. Het viel ons ook op dat de mensen die daar op de camping zaten, langsliepen met hun gezicht stug naar voren, er kon geen lachje van af. Dat ben ik toch anders gewend van mensen op de camping. Wij zoeken nog steeds een huisje aan het water om van daaruit te vissen, maar ook die info konden wij niet krijgen. Er stond op de kaart hoe duur het was en voor meer info moest je naar de receptie. Bij de receptie hing een bordje voor info moest je bij het restaurant wezen. Tja, zo kom je ergens. Het was het dorpje Vikletice.
Wij gingen maar terug naar het huisje. Weer genoten van de rust en het uitzicht.
Heerlijk gegeten bij het enige restaurantje wat er is in Sucha.
Na het eten een grote wandeling gemaakt met de honden.
Wij voelden onze kuiten goed en wat een conditie hadden wij. Niet dus.

17-08
Maandag gingen wij op zoek naar een kuuroord waar je gewoon langs kunt gaan voor een sauna en/of massage. Eerst in Jachymov en daarna in Karlovy Vary. Wat een mooie stad. Heerlijk gewandeld en info ingewonnen. Zoals ik al gelezen heb hier op het forum. Het is niet te vergelijken met de sauna's in Nederland. Maar wij hebben heerlijk genoten van de stad, ook hier komen wij terug. Volgende week krijgen wij een week logees die willen dit beslist zien.
In Sucha weer heerlijk gegeten en een tijdje met de Nederlandse eigenaar van het huisje gesproken.

18-08
Dinsdag naar Potucky. Daar is een hele grote Vietnamese markt.
Het verbaasde ons dat de prijzen in euro's staan.
Wij hebben alleen rondgekeken en op een korte broek na, niets gekocht. Tijd om te lunchen. Bij een restaurantje wilde mijn man het dagmenu. Was er niet of op. Dan wat anders was er ook niet.
Tja, dan gaan we wel ergens anders eten. Het verbaast mij dat ik hier in Tsjechië daar niet boos om wordt. In Nederland had ik er wat van gezegd. Hier heb ik iets van, dat hoort erbij. Het is iets wat bij Tsjechië hoort. Je hebt hele stugge mensen en hele vriendelijke mensen. Ook in restaurants, ze lopen erbij alsof het ze niets kan schelen dat je er bent of je wordt supervriendelijk behandeld. Een land van uitersten.
De rit er naar toe en weer terug was weer zo mooi. Ik blijf genieten van de vergezichten.
In Sucha weer gegeten. Daar moet je ook geduld hebben, maar hij is vriendelijk.

19-08
Vandaag weer op zoek naar water.
Nu het meer bij Cheb. Het is weer stralend weer, het kan niet op.
Dit is geen route die je voor je plezier neemt. Vanaf Karlovy Vary zijn ze aan de weg bezig. Ja, dat moet ook gebeuren. Er komt een hele nieuwe weg. Het uitzicht is minder. Ik weet, het moet veranderen. Maar dit is al de zesde keer dat wij in Tsjechië zijn. Laat het aub niet te netjes worden. Die oude wegen hebben wel wat. Maar dat zeg ik als toerist.
Om het water heen gereden. Het is altijd weer moeilijk om bij het water te komen. Maar het lukt vrijwel altijd. Een heel mooi meer, maar wij zien geen vissers. Wij laten de honden weer lekker pootje baden. Ze houden van water, maar niet van zwemmen. Er stonden hele leuke huisjes langs het water. Ik wilde al gaan informeren of deze te huur waren. Maar het toppunt van sadisme is een visser zo dicht bij het water en niet te mogen vissen. Dat hadden wij twee jaar geleden al. Toen lag ons huisje aan een mooi meer, dat bleek een kweekvijver te zijn voor karpers.
Op de terugweg Cheb aangedaan. Heel leuk stadje met een mooi plein en mooie huizen er omheen.
Daar weer wat kleding gekocht en terug naar huis. Onderweg in Otrov boodschappen gedaan.
Wij hebben gegeten in een restaurant net buiten Jachymov. Dat restaurant ligt naast hotel Radion tegen de berg.
Een supervriendelijke serveerster, die liep echt haar benen uit haar lijf. Het eten was redelijk. Ik geloof dat het hotel Bellevue heet.
Dit bedoel ik met uitersten. Eerst die serveerster bij het meer die absoluut niet harder ging lopen al kwamen er meer mensen, en deze rende zich rot en bleef vriendelijk. Ik geloof wel dat zij de eigenaresse was. Dat is ook anders.

Het is een heel verslag geworden.
Ik hoop dat jullie het leuk vinden.

Nu ga ik de honden uitlaten, een lekkere lange wandeling, dan is het dadelijk goed ontbijten.
 
Wat een geweldig verslag! Daar heb je veel werk van gemaakt! Leuk om te lezen ook.
Wij zijn zelf ook in die omgeving geweest op vakantie. In Kraslice, Loucna, en 3 keer in Bozi Dar maar dat was in de winter en dan ligt er over Jachimov een mooie, allesverhullende sneeuwlaag.
Hoeveel honden nemen jullie mee?
Wij hebben ook ervaren dat het lastig is om ergens even een hengeltje uit te gooien. Vooral onze vliegvissende vrienden hadden daar last van. Maar er zijn nog genoeg andere dingen te doen, gelukkig.
Bedankt voor het verhaal:lap:
 
Vervolg

Wij hebben twee Border Collies. Tommie is dertien jaar en Fayah 3 jaar.
Ze gaan altijd mee op vakantie.

20-08
Lekker met de honden gewandeld. Voor de rest het huisje wat opruimen. Ruud heeft de open haard eens goed bekeken. Ondanks dat de klep openstond, werd het toch aardig blauw in huis.
En geprobeerd die treden vast te zetten als je het huis binnenkomt, dat is aardig gelukt. Een wiebelt nog een klein beetje. O, ja en het doucheraampje opengekregen. Deze zat zo vast, het leek wel of die al jaren dichtgezeten heeft.
En wat deed vrouwlief, die nam wat stoelen en een tafeltje mee naar de tuin. Honden aan een flink touw en genieten van het ontzettend mooie weer. De honden af en toe wat laten afkoelen in het meertje verderop.
Rond 5 uur even nog wat boodschappen doen in Ostrov en een mooi en lekker restaurant gezocht en gevonden in Jachymov, restaurant Vzhuru Nohama. Het eten was heel lekker, gezellig druk. Hier komen wij vaker terug. Ik ging naar binnen om af te rekenen en hoorde ineens iemand Nederlands praten, dus ik stond even stil. Het bleken de vorige eigenaren van dit huisje te zijn. Wij hebben nog gezellig gepraat en tips opgedaan.
Vandaag gaan wij even op bezoek. Het blijkt dat zij drie huisjes verder zitten.
Morgen ga ik weer verder met mijn verslag.
 
Bovenaan