Onze vakantie in Blankartice-Hermanov van 28/04 tot 12/05/2018

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dag 11. Dinsdag 08 – 05 -2018


Na de deceptie van mijn vrouw gisteren bij de terugtocht van de Pravcicka brána , van ons 50 jarig huwelijk wat ik mij mooier had voorgesteld dan dit .
Niet wetende dat de weg daar naar toe zo slecht beloopbaar was .( U bent gewaarschuwd ) .
„ Maar “ nog wel na genietend van de mooie dingen van deze dag plus nog een stuk taart
Sluiten wij deze dag in goede harmonie af .

Dinsdag morgen een nieuwe dag breekt aan ,ik ben al vroeg wakker en maak voor mij vrouw en kleindochter een ontbijt , bestaande uit 1 sneetje brood met boter op een bord , dan een ei bakken peper en zout naar smaak toevoegen daar bovenop ruim plakjes salamie en daar bovenop jonge kaas , wacht dan tot de kaas gesmolten is dan is het ei ook gebakken en dan op het sneetje brood doen .
Als u dit ook wil maken hou er dan rekening mee dat het best machtig is .
Intussen is de koffie en thee ook klaar en roep ik de dames .

Mijn vrouw heeft zeer goed geslapen en heeft bijna geen last meer van haar knie , Kimberley is nog half slaapdronken ,van het geslenter gisteren .
En na het eten knapt iedereen weer op en kunnen wij ook nog lachen , beter medicijn is er niet voor de mens .

Gezien het voorval van gisteren wil ik graag alles rustig aan doen , omdat ik niet weet wat ons vrijdag te wachten staat bij Rabstejn misschien moeten wij ook wel lopen gezien de + - 3 uur durende tocht ?
Dus laat ik de vrouwen maar beslissen wat zij willen , en geloof het of niet , maar mijn vrouw wil terug naar Hrensko naar de markt , want die hadden wij gisteren gemist .

Nou een ieder is wel eens op een Chineesche markt geweest dus daar hoef ik niks over te schrijven .

Wel dat er nu ook een mooi houtenbankje is verrezen , en er moest natuurlijk ook wat in het menselijke lichaam .

DSCN4784.JPG DSCN4785.JPG DSCN4786.JPG

Mijn vrouw is toch moe en wil naar het vakantiehuis rustig zitten .
Kimberley en ik zitten nog vol van energie en wij besluiten om oma thuis te laten en wij zoeken een vodopad op .


DSCN4793.JPG DSCN4788.JPG DSCN4792.JPG DSCN4809.JPG DSCN4799.JPG

Het eerste stuk was een goed beloopbaar wandelpad met zo nu en dan kleine stroompjes over het pad wat het wel modderig maakte en je moest springen om schone schoenen te houden .
Dan een boomstam over het pad , dat word klimmen langs de waterkant , wij lopen met Binky , die vond het prachtig allemaal en genoot zichtbaar van alles wat hij zag , ja dit was dus ook zijn allereerste buitenlandse reis voor hem met zijn leeftijd van 1,8 jaar .

En gaan gestadig door met wandelen en de boomstammen leken wel exspres over het pad gelegd te zijn ,het werden er steeds meer , dan er weer overheen dan er weer onderdoor ,dan weer via de zijkanten en opletten dat je niet uitglijdt .
Komen wij bij een bruggetje met een grote dikke boom bij het einde van de brug , ik zie dat het pad steeds slechter wordt en er meer bomen over het pad liggen .
En zei tegen Kimberley , ik heb het idee dat wij niet verder mogen en kunnen ik ga terug ik vindt dit wel welletjes .

Kimberley is het er niet mee eens en wil verder gaan , kom op opa !
Ik zei nee , straks glijdt een van ons uit en hoe komen wij dan terug ?
Oké opa je hebt gelijk .
Na een poosje bereiken wij de parkeer plaats weer en zie ik nu pas het gebiedbord van het vodopad en maak er een foto van .

Wij rijden naar het vakantiehuis en ondertussen praten wij dat het wel jammer is dat wij niet alles gezien hebben , maar weet je Kimberley jij bent nu eens geweest waar misschien maar heel weinig mensen komen , en tevreden zei kimberley , dat is misschien ook wel waar .

Thuis gekomen zet oma koffie en thee en natuurlijk een groot stuk van de bruidstaart .
En genieten wij na van deze mooie dag .


Ik schrijf volgende week weer verder, morgenavond heb ik nachtdienst bij de BOB ( TT in centrum in Assen )
 

Bijlagen

  • DSCN4807.JPG
    DSCN4807.JPG
    129,4 KB · Bekeken: 145
Dag 12. Woensdag 09-05-2018 .


Wat treffen wij het ook met het mooie weer , ook vannochtend straalt de zon , iedereen die hem bekijkt geeft hij zijn straling weer .
Wij ontbijten weer buiten op het balkon en genieten van de totale rust , en de koffie gaat erin als koek ik bedoel bij de broodmaaltijd .
In de beschrijving van ons vakantiehuis wes te lezen dat de toen aanwezige bewoners van het vakantiehuis reeën zagen , wij hoopte er ook op maar hebben deze dieren niet waargenomen .

Na overleg met de dames besluiten wij om niet morgen maar vandaag naar Liberec te gaan ,
dit mede ingegeven mocht de knie van mijn vrouw , zich goed houden ? dan is er voor vrijdag niks aan de hand , maar mocht zij onverhoopt toch weer last krijgen dan gebruiken wij de donderdag ( morgen dus ) als extra rustdag .

Ik parkeer de auto in het centrum bij het Forum
De knie heeft zich kranig gedragen en zelfs in de schuine winkelstraat naar beneden en later naar boven bleek gelukkig geen last te zijn .

DSCN4810.JPG DSCN4811.JPG

En Opa zoals gewoonlijk wordt deze gebruikt als pakezel , maar wel een blije pakezel als ik bemerk hoe leuk de dames het hebben , dat is toch prachtig om mee te maken .
En tegen 15.30 rij ik weer richting Decin naar een restaurant toe .
U heeft wel gemerkt dat ik eigelijk heel weinig over eetgelegenheden schrijf , mede omdat iedereen hier zijn eigen ideeën over heeft en iedereen een heel ander budget om te spanderen .
Maar ik maak toch een uitzondering omdat ik dit restaurant gevonden had via google maps waar ik in het begin al over sprak .

Wij gaan naar Bar - Restaurant – Sushi SEA OF BLUE
Kamenicka 657/155 405 02 Decin .
De TamTam ingesteld en ik rij Decin binnen en zijn wij op zoek naar een blauw pand ,
waarom ! ik vermoed zo dat het iets met de SEA te maken heeft ( logisch toch ? ) .
De Tam Tam geeft aan dat ik nog 150 meter moet rijden tot de finisch , ik sla rechts af en zie alleen een heel groen geschilderde muur ?? ben ik hier wel goed vraag ik mij af .
Maar als je niet naar binnen gaat weet je het ook niet , buiten op het terras zitten aardig wat mensen en drinken wat , dus ik het café gedeelte naar binnen , maar geen Sea of Blue te bekennen , dan zie ik de barman en maak met mijn hand een eet beweging naar mijn mond en hij wijst dat ik buiten de trap op moet lopen naar boven toe

DSCN4816.JPG DSCN4817.JPG

Mijn dames stonden nog op het bordes en de wat oudere mannetjes keken naar mijn vrouwen en knikte en lachte ( u mag zelf invullen wat deze oude knarren dachten ) dus ik laat de vrouwen eerst naar boven toe lopen toen ik langs een tafeltje liep en zo,n wat oudere wat zei tegen mij , maar ik begreep hem niet , dus ik zei tegen hem in het Nederlands lekker wijf heb ik hé ! de vijf mannen lachtte hard begrepen zij wat ik gezegd had ?
Dus ik ook lachend naar boven .


Wat een mooi en schoon testaurant , wij werden heel vriendelijk verwelkomt door de eigenaar en de twee vrouwen die de bediening deden .

DSCN4812.JPG Bekijk bijlage 79925 DSCN4814.JPG DSCN4815.JPG

Het zag er allemaal appetijtelijk uit en dan heb je wel trek en de Polévka was heerlijk , ikzelf hou wel van allerlei soorten vis gekookt , gestoomd of gebakken en in het zuur , maar sushi lust ik niet ,dat vindt ik dan niet lekker , maar mijn vrouw genoot ervan en met ook een tevreden kleindochter kan deze dag ook al niet meer stuk .

DSCN4818.JPG DSCN4819.JPG DSCN4821.JPG

Na het eten lopen wij de zaak weer uit en lopen naar beneden en zegt een van de mannen aan het tafeltje , en heeft het gesmaakt ? vol verontwaardiging kijk ik hem aan en ik stommel kun jij Nederlands spreken en hij zei : ja ik ga maandag er weer naar toe , oohw zei ik .
Ja het eten boven vonden wij geweldig , ja zei hij dat weet ik .
Wij spraken nog wat en ik trakteerde op een rondje pivo aan deze tafel betaalde en nam afscheid , nagenietend liep ik naar mijn auto , zoun hij het begrepen hebben wat ik over mijn vrouw had gezegd ?

Thuis gekomen drinken wij nog wat , en dan nog koffie en thee gemaakt en weer een stuk bruidstaart voor een ieder wat is deze taart lekkerrrrr.
Het lijkt wel of de dagen korter worden naarmate het einde nadert van onze vakantie
Wij doen nog twee spelletjes SkipBo en gaan tevreden naar bed toe .
 
Dag 13. Donderdag 10-05-2018

Wij zitten te ontbijten, ja op het terras als Binky gaat blaffen wij hebben visite ! maar hebben niemand uitgenodigt , maar vanaf het terras zie ik een hondenkop om de hoek van het vakantiehuis kijken het lijkt wel een cockerspaniel ( u weet wel zo,n lange hond op korte pootjes die je tussen broodje stopt ) tja , ik heb vakantie dus andere gedachtes .
Ik neem onze grote waakhond mee na beneden om kennis te maken met ....., maar hij was al weer weg .
Van wie deze hond is weten wij niet en zijn het ook zo weer vergeten .

Binky en ik gaan weer naar boven , wij moeten hem dragen wij hebben hem namelijk geen trap lopen geleerd , hij gaat s,nachts gewoon in zijn bensch , en komt niet bij ons op de bedden niet in het vakantiehuis en ook niet bij ons thuis .
Inmiddels is de koffie koud geworden en krijg een nieuwe van mijn filmster hahahaha dat heet service !

Wij besluiten om naar Novy Bor te gaan naar het glasmuseum , in 2001 of 2002 zijn mijnvrouw en kinderen en twee kleinkinderen naar de Kristalfabriek geweest en dat is inmiddels failliet heb ik begrepen in ieder geval is het gesloten .
En omdat wij ook al de twee glasfabrieken hadden gezien in Chribska de eerste en bij de tweede op speciale uitnodiging van de directeur , toen was onze kleindochter er ook al bij , tijdens de heropening van fabriek 2 in Horni Cribska .
leek ons een museum ook wel eens leuk .

Wij vertrokken vrij vroeg
Maar ik rij eerst naar Janska naar Rabstejn , ik doe er alles aan om morgen op tijd en op de juiste plaats te zijn niet dat ik dan ook nog moet zoeken , en wij zoeken en rijden verkeerd
dan maar weer terug , en Bram onze de stem van de TamTam zegt wat ik moet doen en eindelijk zijn wij er en bleek het de ingang te zijn waar ik vorige week naar de grot was gereden en de zoon van de gids had ontmoet .
Maar nummer 65 gaf hij dus niet aan , maar hier gaan wij morgen naar toe .

Tevreden rij ik door naar Novy Bor naar de grote parkeerplaats voor de deur van het museum , waar op dat moment ook een paar kraampjes stonden ( markt ? ) en parkeren was gratis .

DSCN4855.JPG

Na betaald te hebben beginnen wij aan de rondgang er is een tv die speelt een film af van een glasblazer die zebrapaarden in het glas aan het maken is , wij kijken hierna vol bewondering na een kleine 10 minuten is de film afgelopen ,
Tijdens de rondgang in het museum kwam ik dus de twee zebra,s tegen die gemaakt waren in de film , een schoonheid en wat een werk en inspanning van deze glasblazer .

DSCN4829.JPG

Dan lopen wij verder en genieten bij het zien van al dat mooie glaswerk van vroeger tot op heden .

DSCN4828.JPG DSCN4843.JPG DSCN4844.JPG DSCN4841.JPG

Ook was er er soort van expositie van de tweede wereld oorlog .

DSCN4848.JPG DSCN4850.JPG

Ineens kwamen wij dit glaswerk tegen !

DSCN4832.JPG

Maar dit glas werk hebben wij ook thuis alleen in blauw , dat hebben wij in Chribska gekregen van de zigeuners toen wij in 2002 vertrokken uit het hotel , als blijk van waardering

Mijn vrouw vond de keuken hanglamp wel mooi .

DSCN4845.JPG

Jammer dat sommige foto,s weerkaatsen het lijkt wel of men niet wil dat je foto,s maakt ,
Of er zit een raamkozijn achter of er schijnt een spotlicht wat weerkaatst .

Na het museum besluiten wij om nog maar eens een keer naar Ciske Lipa te gaan .
Voor zo,n lekkere kaneelbroodje mijn kleindochter kwijlt al bij deze gedachte hieraan .
Zij vindt dat zo lekker .
Na het winkelen gaan wij pizza eten ergens in een zijstraatje en genieten hier van .
Dan weer terug naar ons mooie vakantiehuis , op naar de koffie met .......inderdaad een stuk van onze bruidstaart , en ontspannen bij de tv verder s,avonds en dan naar bed .
 
Dag 14. vrijdag 11-05-2018 Wij gaan vandaag naar Rabstejn in Janka

Deel 1.

Ik ben al om 06.00 uur wakker het zonnetje schijnt al , ik ga zachtjes uit mijn bed om te douchen en dan de broodmaaltijd vast klaar te zetten voor de dames en mezelf , Binky kijkt verbaast naar mij , en roept whoee whoee whoe met een knuffel in zijn mond , hij zal wel denken wat doe jij hier nu al ? meestal is het vrouwtje als eerste eruit !
Maar goed ik haal hem uit de bensch en wij spelen wat met zijn knuffels , als ik gedoucht heb en de tafel gedekt loopt het al richting 07.30 uur toe , nu maak ik koffie en thee en roep de dames .

Na de broodmaaltijd richting 09.00 uur maken wij ons langzaam op om naar Rabstejn toe te gaan , mijn kleindochter Kimberley en ik hebben er echt zin in , voor mijn vrouw hoeft het niet zonodig maar zij wil wel mee .
Wij komen aanrijden richting Janka als mijn kleindochter roept , opa er loopt daar al een hele groep geeft niet meisje wij zijn op tijd .
Omdat ik gisteren al had gekeken waar ik zijn moest , ik rij rechtsaf en bijna gelijk weer rechtsaf en rij door een open hek heen en ik stop , eerst even een foto maken van het bord Rabstejn , omdat de weg er achter loopt heb je niet in de gaten waar je wezen moet en rij je er zo maar voorbij , ook vanwege de hoge bomen en struiken .

DSCN4860.JPG

Ik rij verder maar zie geen huisnummers het lijken wel fabrieken met al die vrachtauto,s , en volg de weg met een bocht naar links en dan ......Opa opa je moet terug en dan naar links daar bij die vrachtauto staat een hele groep mensen .

Ik parkeer mijn auto en loop naar deze groep toe , het bleek de groep Duitsers te zijn waar wij bij meemochten was er ook een Duitser bij waar ik mee sprak en ik moest van hem echt Nederlands praten , die aanbood mochten wij het niet begrijpen dan zou hij het voor ons vertalen , nou zei ik , dank u wel en hij knikte en er ontsprong een lachje bij hem .
Ik heb zo veel mogelijk foto,s gemaakt zonder deze mensen erop te zetten .

Hier is dus de ingang en roep........ EUREKA

DSCN4862.JPG

Om goed 10.00 uur komt de gids met zijn vrouw aan , en verteld dat het niet goed met hem ging en dat hij een stukje gods ging doen endat zijn vrouw het dan over nam .
Onze gids heer Vladimir Pesek zag er in zijn gezicht geelachtig uit ( sorry dat ik het schrijf ) maar het leek wel iemand die opgebaard lag en liep met een wandelstok en zijn andere hand trilde , en liep heel moeizaam en wachtte op een oproep voor de ziekenhuis opname .
Na dat de groep de fietsen binnen gezet had begon de tour .

Hr. Pesek vertelde in de eerste gang dat alles wat er stond eerste prijzen waren en het niet de bedoeling is om mee te nemen .
Deze totale verzameling heeft hij en later met zijn zoon en twee kleinkinderen gevonden .
Hij laat ons van alles zien en verteld op zijn manier een paar zinnen in het Duits omdan verder bla bla bla te zeggen alsof het hem teveel is .

DSCN4863.JPG DSCN4864.JPG DSCN4865.JPG DSCN4866.JPG

Wat de Hr. Pesek verteld is aardig te volgen en vertaal zoveel mogelijk naar mijn vrouw en kleindochter , dat het wapenschild of logo een paar jaar geleden terug gevonden hebben .

DSCN4867.JPG DSCN4868.JPG DSCN4869.JPG DSCN4870.JPG


Wordt vervolgt in deel 2 .
 
Deel 2 . van Rabstejn .


Wij ( ik praat alleen over ons zelf ) zien vol bewondering en de inspaning die deze man met zijn zoon en kleinkinderen heeft gedaan om ons zoveel mogelijk van de oorlog te laten zien , het is dan ook prachtig hoe het verwoordt wordt in de folder die ik aan het einde zal laten zien samen met de toegangskaart , waar ik vandaag thuis foto,s van gemaakt heb , maar dat zien jullie wel aan de datum die er op staat .
Nu een foto van een oude kapper knipschaar .

DSCN4871.JPG DSCN4873.JPG

De Hr. Pesek vertelde hoe onsnapte gevangenen een halsband omkregen voor straf en hoe harder zij bewogen hoe kleiner het werd vanwege de tanden die aan de binnenkant zaten

DSCN4874.JPG DSCN4875.JPG

Ook vertelde hij hoe een en ander verlopen is in de oorlog over de gevangenen aan de hand van documentatie .
En liet ons zien dat een van zijn kleinkinderen tijdens een zoektocht nog een gebit heeft gevonden daar in de buurt , ook waren er Nederlandse gevangenen zie monument op foto .

DSCN4872.JPG DSCN4877.JPG DSCN4876.JPG DSCN4878.JPG

Van de groep Duitsers waren er ook bij die zonodig Adolf Hitler zijn portret fotograveerde en
ik werd er niet goed van , maar weet ook dat dit bij de geschiedenis hoort , en keek snel naar de andere kant .
Ook waren er vliegtuig stukken en onderdelen .

Wordt vervolgt in deel 3 van Rabstejn .
DSCN4879.JPG DSCN4880.JPG
 
Deel 3 . Rabstejn


De Hr. Pesek ging steeds slechter praten en moest zijn medicatie gebruiken , hoe hij misschien ook zijn best deed het lopen en steunen op die ene stok ging alsmaar achteruit en het trillen werd erger en praten steeds slechter , dan riep hij weer bla bla bla .

DSCN4881.JPG DSCN4882.JPG

De Hr. Pesek verteld dat wij de laatste groep waren en dat hij stopte als gids .
Dus wij hadden nog geluk vandaag dat wij hier bij mochten zijn .
Het is echt ongelooflijk wat er allemaal verzameld is en dat de Hr. Pesek hier ook zijn brood mee verdiend , het is hem gegund .
De eerste tour is afgelopen en nu zou zijn vrouw het overnemen voor de ondergrondse vliegtuig fabriek , nou daar keek ik dus naar uit , U ook lezers van deze topic ?


Want wat denk je bij een ondergrondse fabriek ? trappen lopen naar beneden een gangenstelsel door nat en vochtig , of met een lift of iets dergelijks !

NIETS van dit alles , je rijd met je auto verder over het complex en dan weer naar links en wij staan voor twee grote deuren ,
De weg is verder afgezet voor auto,s ,waar ik een week geleden nog kon rijden was afgezet met betonblokken .
Wij lopen met de hele groep naar binnen en de vrouw vande gids kan hoofdzakelijk Tsjechies spreken en een paar woordjes Duits , alles is gelijkvloers

Wat blijkt men heeft in de oorlogsjaren binnen acht maanden een labyrint gegraven van 4.500 meter en dat 82,000 M2 gepland uit een berg door 6000 gevangenen.
Het geheel is indrukwekkend om te zien ,al die grote hallen , echter er is nooit een vliegtuig gebouwd en zijn daar wel onderdelen voor de firma Weserflugzeugbau Bremen en onderdelen voor de messerschmidt .
In 1968 heeft er ook nog een garnisoen van het sovjetische leger gestationeerd in gezeten .

DSCN5202.JPG DSCN5203.JPG DSCN5204.JPG

De foto,s van de folder en toegangskaart heb ik afgelopen week gemaakt thuis .


Mijn conclusie is : wij zijn weer een ervaring rijker en zijn blij dat wij dit hebben mogen meemaken , maar ik vond de ondergrondse vliegtuig fabriek om te zien tegenvallen .
“ Maar „ laat u niet weerhouden om dit ook te gaan bezoeken het is het geld dubbel en dwars waard , en wel eerst een telefonische afspraak maken .

Wij doen smiddags nog wat boodschappen in Decin en lege flessen inleveren , en gaan nog een keer eten bij Sea of Blue in Decin en op de terugweg gelijk even lpg tanken voor de terugreis morgen .
S,Avonds pakken wij alles al in en zetten alles in de gang beneden , voor morgen en ik drink nog een kopje koffie met inderdaad een stuk van de bruilofttaart , kijken nog naar het laatste nieuws en gaan dan slapen .
 
Dag 15. zaterdag 12-05-2018 einde van onze vakantie en terug naar Nederland .

Zoals gewoonlijk zijn wij om 07.00 uur wakker , en maak als eerste de houtkachel leeg en schoon , na het ontbijt ga ik alvast de auto inpakken de vrouwen werken het vakantiehuis door en maken alles weer picco bello voor de volgende bezoekers van dit geweldige vakantiehuis .

Zelfs Binky is ingepakt door Kimberley

IMG_20180511_221727.jpg

Inmiddels is het tien uur de auto is volgepakt en de vriendelijke buschauffeur zwaait naar mij en ik zwaai terug en ga naar binnen , mijn vrouw zegt wat doen we ?
Gaan wij nu weg of drinken wij eerst nog een kop thee en koffie , ik zei laten wij dat laatste maar doen dan kan het laatste stukje gebak ook op , ongelooflijk dat onze bruidstaart tot het laatste stukje vers is gebleven en vooral heel erg lekker .

IMG_20180507_080830.jpg

Het laatste nog even afwassen en dan vertrekken .
Zo gezegt zo gedaan en om 10.40 vertrekken wij uit Blankartice naar Nederland .

Wel wil ik nog zeggen dat wij geweldige mooie 14 dagen gehad hebben vanwege het weer en het allerbelangrijkste is wel dat wij heel erg genoten hebben van het door ons gehuurde vakantiehuis met mooie tuin , de stilte de rust de koeien wij zullen het thuis gaan missen .

IMG_20180429_125418.jpg IMG_20180429_125506.jpg

En keren Blankartice onze rug toe .

IMG_20180429_124027.jpg

Het was vrij rustig op de weg en waren om 19.00 uur weer thuis .

En kunnen wij met heel veel plezier terug kijken op deze vakantie .
 
Bedankt dat we hebben mogen meegenieten, gr. Hans en Nelly
Ik heb het graag gedaan .

Bedankt Wroeter, leuk om jullie vakantie belevenissen te lezen!
Dank je wel .

mooie vakantie gehad en ik vond het leuk om mee te reizen.
Nooit geweten dat ik een verstekeling bij mij had !
erg leuk om te lezen dat jullie het leuk vonden .

bedankt dat we met jullie mee op vakantie mochten.
Er blijken meerdere verstekelingen bij mij aan boord te zijn hahahahaha .
Leuk dat zo mede lezers hiervan genoten hebben .

Ik hoop van harte dat dit jullie nog vaak gegund zal zijn en dat wij het dan ook weer mogen meebeleven.
Beste Ad Verschoor

Mede door jouw uitgebreide verslagen die ik graag lees had ik besloten om het ook eens zó te proberen ,
al weet je van tevoren niet of het aanslaat en blijkt dat het al ruim 1800 x gelezen is .
In het verleden schreef ik een korte topic van één week
En gaat er idd. erg veel tijd en uitzoeken in zitten , maar als de lezers dan ook nog tevreden zijn !
Zeg ik .......ik heb het graag gedaan .

Dank jullie allemaal .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan