Onze vakantie in Bóbr - Žacléř

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo,

Wij zijn gisteren teruggekeerd na 2 weken van vakantie wederom (8ste keer) in Tsjechië (18 aug - 01 sept) en net zoals Aad Piekenaar, zaten wij dit keer in Pension Milos in Bóbr - Žacléř. We hebben er genoten, van het uitzicht en vooral van de omgeving. De eerste week was het warmer dan de tweede week, we hebben dan ook geregeld in de eerste week in het zwembad in de tuin doorgebracht. Vorig jaar zaten we in Nachod en hadden dus ook toen al het een en ander van trutnov en omgeving gezien. Enkele tripjes zoals wederom een bezoek aan de Sněžka. Dat ook in tsjechië de zaken veranderen zie je aan de nieuwe rodelbaan links bij de grote parkeerplaats, vorig jaar juli stond die er nog niet ... nog niet eens iets dat deed vermoeden dat hier een 'relax park' zou komen. Ook op de Sněžka zelf is een nieuw gebouw neergezet.

We hebben ook een bezoek gebracht aan de dierentuin ZOO Dvůr Králové. Dit was een bezoek aan een dierentuin die je niet erg snel vergeet. Er zijn eigenlijk 3 stukken, om het maar zo te zeggen. Het eerste deel loop je langs de verschillende gebieden met zijn dieren. De meeste gebieden sta je echt voor het dier ... een glazen wand van ongeveer 3cm dik is alles wat je scheid met het dier, zo ook met die van mijn favoriet... de siberische tijger. Deze scheidingswijze is bij veel gebieden te zien, bij sommige zoals de leeuwen zie je poot afdrukken op het glas die behoorlijk hoger zijn dan de lengte van de gewone man. Dit laat zeker een goede indruk op je achter, terwijl de dieren er gewoon bij liggen en zich geheel niets lijken aan te trekken van ons rare 'apen' aan de andere kant van het glas.
Het tweede deel kun je met een treintje bezoeken die je naar het achterste deel van de dierentuin brengt. Dit stuk hebben mijn vriendin en ik terug gelopen om wat beter bij de dieren te kunnen kijken. Hier zie je diverse hokken met wat lijkt dezelfde dieren. Zo zie je giraffes, neushoorns en zebra's om en om. Maar schijn bedriegt ... het blijken alle maal verschillende soorten giraffes, neushoorns en zebra's.
Het laatste deel is een rit met de safaribus (dubbeldekker) en zie je verschillende soorten in een meer natuurlijke omgeving. Hier zijn overigens geen roofdieren te vinden.

Een trip die we ook dit jaar weer wilden doen is een bezoek brengen aan rocktown, alleen nu niet in Adršpach maar in Teplice. Hier staan staan 'maar' 100 rotsen terwijl in adrspach er 250 zijn. Maar nu beiden gezien te hebben vind ik Teplice me toch meer aanspreken dan Adršpach. Het is er niet zo toeristisch/commercieel en je bevindt je toch meer tussen de rotsen dan bij Adršpach. En hoewel het er minder zijn ben je toch nog gauw 3 uur (± 6km) verder als je er doorheen bent, maar dat is het zeker waard.

Ons volgende bezoek bestaat uit twee delen ook over 2 dagen verdeeld. Dit betreft de fortificaties ... beter gezegd bunkers kijken, de Stachelberg (tussen en Babi) en Pevnost Dobrošov. Ik ben altijd al zeer geintresseerd geweest in de 2de wereldoorlog, en de bunker complexen in tsjechie zijn toch een van de betere in europa, ook al is het overgrote deel van de bouw nooit voltooid. Bij de stachelberg moet je een steil trapje af en dan kom je bij een gat van een klein metertje in het vierkant, hier moe je dus naar binnen en kom je in het complex. Je kunt hier, na betaling, rondkijken en elk hele uur kun je met een gids mee naar beneden. je gaat hier ongeveer 60m onder de grond in een schacht van 2 1/2m bij 2 1/2m. Als je onder in bent aangekomen moet je een helm op want je komt in een klein deel van het ondergrondse netwerk van gangen en hallen die nooit zijn voltooid. maar zeer indrukwekkend wat men in die tijd van 1938-1939 heeft gedaan. Ditzelfde geldt ook voor Dobrosov (bouw 1935-1939) alleen is hier de staat iets gevorderde dan bij de Stachelberg. Wij mochten alleen de toch hier maken met een goede nederlandse beschrijving in de hand. Je gaat bij de N-S 75 genaamd Zelený naar binnen dit was een artilleriefort waar 3 Houtnice (Howitzers) het Nachod dal moesten bestrijken. Je gaat hier aan de hand van trappen (175st) schacht 32m onder de grond en komt dan wederom in een gangenstelsel uit die je in een 'L' vorm naar de N-S 72 genaamd Můstek leid. Hier moet je dan 226 treden omhoog en je eindigt op het dak van deze bunker. En deze bunker heeft behoorlijk wat voor zijn kiezen gehad als je de schade van buiten en binnen bekijkt. een eindje verderop is N-S 73 Jeřáb en nog weer een eind verder (beter te doen vanaf hotel Bonata in Nachod) heb je de N-S 82 Březinka. Deze bunkers zijn door vrijwilligers toonbaar gemaakt voor het publiek.

Als mijn vriendin en ik door onze foto's uitgezocht hebben, we hebben er nog al wat gemaakt aangezien we ons en digitale spiegelreflex hadden aangeschaft, dan plaats ik hier nog wel een link.
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Leuk verslag, Snezka, de Zoo, Stachelberg en Adrspach ken ik, maar Dobrosov nog niet (nu ik lees dat je 226 treden omhoog moet, zal dat zo blijven denk ik :lache: ) daarom zeer benieuwd naar jullie foto's :fluit:
 
onze vakantie in Bobr-Zacler

Wat is dat een gezellig vakantie verhaal zeg
Het is fijn om te lezen dat er genoten is in de vakantie en al helemaal als je weet dat ik in deze omgeving woon . :lache:
Zo zie je maar dat vakantie vieren in de omgeving Bobr-Zacler echt een feest kan zijn en dat je hier heerlijk kan avonturen :cheers:
 
Wat een leuk en lekker leesbaar vakantie verhaal, weer leuke tips voor volgend jaar opgedaan.
Volgend jaar willen we ook naar Teplice om de rotsen te bekijken, kunnen we ook een verglijking maken met Adrspach waar we dit jaar geweest zijn.
Ben benieuwd naar de foto's :zwaai:

Groet, Doni
 
Hallo Arjan,

Wat leuk om te lezen dat jullie ook in Pension Milos in Bobr zijn geweest. Jullie hebben dit dus ook een leuk huis gevonden; groot en ruim he! En het zwembad, luxe! Ik ken trouwens een Forumlid (Eric) die deze woning al voor volgend jaar in de zomervakantie heeft geboekt. Hij heeft mijn verhalen gehoord, foto's gezien en verkocht waren ze!
Hebben jullie ook nog de andere (echte) rodelbanen bezocht (genoemd in mijn eigen verhaal)?
Nog leuke restaurantjes bezocht?

Groeten, Aad Piekaar
 
In Špindlerův Mlýn zijn we maar even geweest. Is niet echt voor ons, een beetje teveel gericht op de winter moet ik zeggen ...
We zijn wel even door de winkelstraat in Vrchlabí geweest toen we van Janskě Lázně kwamen. Daar hebben we even naar collega Paragliders gekeken.

De keren dat we uit eten zijn geweest, zijn we in Žacléř geweest. Hier zijn enkele goede mogelijkheden. Je moet in de meeste gevallen niet op de 'tent' zelf letten, maar op wat er op je bord komt. De eerste gelegenheid waar we naartoe zijn geweest, was van binnen meer een circustent... maar eten was erg goed. We zijn 2 keer gaan eten in het sportcafe/restaurant, erg lekker, maar wat er nu eigenlijk sport aan is, weet ik nu nog niet... misschien wie de meeste keren een vol glas bier op kan tillen of zo... :lache:

Wat ook een erg goede gelegenheid is, is Kahan. Het restaurant links in Žacléř met die grote trap. Verder zitten er tegenover het VVV/postkantoor twee restaurants. Bonaqa en links ernaast, daar weet ik de naam niet van, daar hebben we shoarma gehad... En die heeft een Nederlandse eigenaar, ofwel een een Turkse Tsjech, die in Nederland gewoond heeft. Bonaqa was dicht, ondanks dat er op het bord van de openingstijden stond dat ie open moest zijn. We hebben ook nog een keer in Nachod gegeten bij een erg goed restaurant, waar we vorig jaar een huisje hadden. In Nachod zitten ook in het centrum om de kerk diverse goede zaken. Beter dan in Trutnov, moet ik zeggen. Enkele restaurants zijn geheel verdwenen in 1 jaar tijd.

De foto's zijn bijna uitgezocht en geplaatst ...
 
Bovenaan