Onze "treinman"

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik wil graag even wat leuks met jullie delen. Toen ik met de oudste kinderen naar Praag ging, namen we de trein. De treinreis zou ongeveer 3 uur duren. Het maakte mij niet uit, als ik maar in Praag kwam en we zouden onderweg genieten van het uitzicht. Toen we moesten overstappen in Veseli n. Lužnici zagen we de trein naar Praag al klaarstaan, een grote trein met een gangpad aan de zijkant. Er was weinig plek, toen we de trein in gingen. Alleen in een coupe waar normaal zieken of lichamelijk gehandicapten vervoerd konden worden, was nog ruimte. We mochten van de conducteur daar plaatsnemen, Er was maar 1 bank en in de hoek aan het raam zat een man die al aan het bier zat, precies mijn "merk" Gambrinus. We zeiden elkaar gedag en zochten een plekje. De kinderen gingen op hun tassen zitten en naast de man. Ik bleef in het gangpad om de omgeving te kunnen zien.

Na enige tijd raakte we aan de praat met de man, die zijn Gambrines graag wilde delen met ons. Voor mij was het toch iets te vroeg. (11.00 uur). De "treinman", zoals we hem later noemde, kon redelijk goed engels spreken en wij zaten druk te bladeren in ons Tsjechische woordenboekje. Het werd heel gezellig in de coupè. Ik nam toch maar een slokje Gambrinus.

Tim filmde de omgeving en ons allemaal, de man wilde ook even filmen en na het terug zien van de film was zijn voorkeur duidelijk het vrouwelijk schoon. De reis vloog om en de man vroeg ons een e-mail adres of msm. We wisselde deze uit. 1 Halte voor Praag ging hij er uit, hij was Thuis! We zeiden elkaar gedag en hij bleef nog een tijdje op het perron staan zwaaien.

En weg was hij. We genoten die dag van Praag, de stad die hij zo goed kent en zo vaak bezoekt.

Eenmaal thuis in Amsterdam hadden we het nog over onze "treinman", helaas was Tim het papiertje kwijt geraakt waar zijn e-mail op stond.
En ja hoor, ineens een paar weken geleden een e-mail met prachtige foto's van Praag van Josef. Zo heet hij dus. Dagelijks krijgen we foto's van hem, van zijn vrouw, kinderen en kleinkinderen en heel veel mooie foto's van Praag. Omdat hij inmiddels weet dat ik op Tsjechische les zit, schrijft hij vaak iets in het Tsjechisch en daarna in het Engels. Of hij vraagt iets in het Tsjechisch en wil dan dat ik antwoord in het Tsjechisch. Hij houd het gelukkig wel simpel voor me.

Ik vind het geweldig dat een ontmoeting in de trein, tot zoiets kan leiden. Ook zijn vrouw Eva reageert op mijn mail.
Misschien is dit verhaal voor andere mensen niet zo bijzonder, maar voor mij wel. Ik heb het gevoel er een vriend bij te hebben.
 
Een mooie belevenis Mayca.
Ik ga eens uitzoeken of een rondreis Tsjechie met de trein iets
is voor mij. Niet teveel bagage meenemen enkel een rugzak.
Ergens een krat Gambrines kopen voor als er te weinig zitplaatsen zijn.
 
Zo, zie je maar wat een onverwachte ontmoeting op kan leveren.

Wij huren ieder jaar bij dezelfde mensen in Vrchlabi twee apartementen. De dochters hebben mijn leeftijd. De dochters spreken zeer goed Engels waardoor wij veel met elkaar praten en elkaar veel vertellen. Moeder spreekt ook wat Engels en vader Duits. Afgelopen zomer tijdens de familie bbq kwam de bezetting van de Russen ten sprake. Indrukwekkende verhalen waren dit. Zij hebben dingen meegemaakt die wij ons niet kunnen voorstellen. Wij hebben een veilig en onbezorgd leventje gehad is ons veilige landje.

Deze familie hebben bij ons inmiddels een warm plekje in ons hart gekregen. Nu wij inmiddels ook een huis in Tsjechië hebben, bezoeken we ze als we in Tsjechië zijn. Altijd zijn we welkom en kunnen we aankloppen als we ergens niet uitkomen. Er is een gezegde 'Beter een goede buur dan een verre vriend.' Maar voor ons gaat het bij deze familie niet op.
 

Marcel

Moderator
op die manier kunnen de mooiste vriendschappen ontstaan.
ooit ben ik in maar 1977 in londen geweest met een vriend. daar kwam toen ook een bus met ierse schoolmeiden. en dan 2 langharige nederlandse jongens met gitaren, dat was wel heel spannend. in het bijzijn van de nonnen die mee reisden een gewone gezellige avond gehad. adressen uitgewisseld. meteen dezelfde zomer zijn wij toen meteen naar ierland gegaan. netjes in een B&B. een paar op stap geweest met 2 meiden. dublin doorkruist. die vriend is nooit meer terug geweest naar ierland, hem heb ik ondertussen al meer dan 20 jaar uit het oog verloren.
maar in de loop der decennia ben ik daar al zo'n 17 keer geweest, ook vele keren met caroline. de ierse jongedame is ondertussen ook getrouwd, net als caroline en ik. het ierse echtpaar was bij ons huwelijk als mijn getuigen.
dus zo raar kan het lopen. het is dat ierland lastiger en duurder is om er te geraken, anders hadden we daar ooit een 2de huisje gekocht ipv in Tsjechie. met Tsjechie zijn wij natuurlijk ook uiterst tevreden. :)
ik moet er snel maar weer eens langs. ryanair heeft vanaf eindhoven goedkope ticktes naar dublin. alleen balen dat ik zo vaak de weekenden moet overwerken ... maar ja, ik mag niet klagen, ik heb nooit een echt vak geleerd. :lmfao:
 
Ruud en Esther schreef:
Er is een gezegde 'Beter een goede buur dan een verre vriend.' Maar voor ons gaat het bij deze familie niet op.
Dit is heel mooi gezegd, Ruud en Esther.

Ik word helemaal vrolijk van al de mail die Josef stuurt, de prachtige foto's van Praag, van de plekjes waar ik nog niet ben geweest en zeker van hem naar toe moet. Hij en zijn vrouw zijn geintresseerd in wat ik doe, hoe het met de kinderen gaat en laten vol trots hun kleinkinderen zien.

Het klopt Macek, als ik niet open had gestaan, had ik heel wat mooie ontmoetingen gemist. En zeker deze, die ik zo bijzonder vind.
 
Een foto van Josef die hij gisteren stuurde en waar ik zeker heen moet van hem. Prachtige foto...

Domù.JPGjosef-kl.jpg

Mooi hè!

Marcel, dat jullie zo lang nog contact hebben gehad en zelfs getuige bij je huwelijk, dat is wel heel bijzonder.
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Ik had al het een en ander over je treinman gehoord, maar ik vind het fantastisch hoor dat je zo vrienden kan maken en contact kan blijven houden, heerlijk toch.:D
Marcel weet ik hoeveel keer in Dublin, dan Tsjechie en dan nu nog geen bierdrinker, je moet je schamen :confused:
 

Freddy2005

† In Memoriam
mayca schreef:
Lukas, hij heeft bij de foto, Domú gezet. Ben nog niet helemaal zeker, maar ik denk de Praagse Burcht.
Dit zijn inderdaad de kasteeltrappen of Staré zám. schody, die u vanaf de burcht terug naar Malá Strana en metrostation Malostranská brengen.
 

Marcel

Moderator
Esthertje schreef:
Marcel weet ik hoeveel keer in Dublin, dan Tsjechie en dan nu nog geen bierdrinker, je moet je schamen :confused:
smithwicks.gif

in die tijd dronk ik wel bier, Smitkwick's, en had toen ook nog mijn wilde haren. daarna begon ik vlot mijn haar te verliezen. :traan: lag vast aan het bier drinken .. toch ... niet ... wel ???
dus meteen maar gestopt. :)
 
ceesfijneman schreef:
Een mooie belevenis Mayca.
Ik ga eens uitzoeken of een rondreis Tsjechie met de trein iets
is voor mij. Niet teveel bagage meenemen enkel een rugzak.
Ergens een krat Gambrines kopen voor als er te weinig zitplaatsen zijn.
Ja, waarom niet Fijne Man. Er zat ook een man in het gangpad en had zelf een klapstoeltje bij zich. Midden in het gangpad nam hij plaats en ging de krant lezen. Zo nu en dan kwam hij even in de coupè om wat woorden te wisselen met Josef en een pivo. Nou reis ik wel met de trein in Nederland, maar nooit 6 uur op een dag. Toch als ik met de trein ergens naar toe ga, zitten de meeste mensen achter een krant, boek etc. Of ze hebben een mobiel aan hun oor, zodat je mee kan "genieten" van hun gesprekken, of natuurlijk de mp3. Bijna iedereen sluit zich af voor de ander. Dat mag natuurlijk en soms is dat ook heel lekker, maar nu denk ik weleens "Jammer!".
 
Marcel schreef:
in die tijd dronk ik wel bier, Smitkwick's, en had toen ook nog mijn wilde haren. daarna begon ik vlot mijn haar te verliezen. :traan: lag vast aan het bier drinken .. toch ... niet ... wel ???
dus meteen maar gestopt. :)
Kan nooit aan het bier liggen, bier is zelfs goed voor je haar:deuk: En voor nog veel meer!

 
mayca schreef:
Ja, waarom niet Fijne Man. Er zat ook een man in het gangpad en had zelf een klapstoeltje bij zich. Midden in het gangpad nam hij plaats en ging de krant lezen. Zo nu en dan kwam hij even in de coupè om wat woorden te wisselen met Josef en een pivo. Nou reis ik wel met de trein in Nederland, maar nooit 6 uur op een dag. Toch als ik met de trein ergens naar toe ga, zitten de meeste mensen achter een krant, boek etc. Of ze hebben een mobiel aan hun oor, zodat je mee kan "genieten" van hun gesprekken, of natuurlijk de mp3. Bijna iedereen sluit zich af voor de ander. Dat mag natuurlijk en soms is dat ook heel lekker, maar nu denk ik weleens "Jammer!".
Zeg, dat valt mij ook altijd weer op, maar het is al jaren zo. En vroeger hadden ze geen mp3 en gsm, dus keken ze allemaal maar wat voor zich uit. ongezelligheid ten top!
 
Freddy2005 schreef:
Dit zijn inderdaad de kasteeltrappen of Staré zám. schody, die u vanaf de burcht terug naar Malá Strana en metrostation Malostranská brengen.
Ja Freddy,of van Malá Strana naar boven.
dat hebben wij de eerste keer gedaan,een behoorlijke klim op de vroege morgen.
De tweede keer zijn we helemaal aan de andere kant via de straatjes omhoog gegaan(als je van de karlsbrug afkomt helemaal rechtdoor)
Tegenwoordig gaan we heel lui met lijn 22:D
 

Freddy2005

† In Memoriam
marecha schreef:
De tweede keer zijn we helemaal aan de andere kant via de straatjes omhoog gegaan(als je van de karlsbrug afkomt helemaal rechtdoor)
Daarvan heb ik deze foto in de galerij geplaatst:

DSC02600_Mostecka.JPG
 
Bovenaan