Onze herfstvakantie in Horni Kostelec - oktober 2012

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Op verzoek een topic van onze laatste herfstvakantie in 2012.

Na best wel een wat druk seizoen op de camping en werkzaamheden zowel bij mijn vriend als thuis, kwam ik de laatste tijd wat in tijdnood. Ook mijn bus moest voor de vakantie nog klaargemaakt worden, een lekkende uitlaat (zonde van het geld als ik een boete oploop), en de zomerbanden wisselen voor winterbanden, want je weet het maar nooit in Tsjechië.

Vertrek op vrijdag 19-10-2012

Na onze vriendin in Groningen opgehaald te hebben en onze andere kleindochter in Duitsland, reed ik 's avonds om 23.00 uur richting Tsjechië, waar ik 's morgens rond 07.00 uur de grens passeerde. Op naar Praag naar Veselka 663 voor een 24 uurs Non Stop Tesco. Daar kochten we ook alvast voor 's avonds een Marlenka honingtaart.

Het autovignet van Tsjechië had ik al in mijn bezit, besteld via hartmanova.eu van het Tsjechisch forum en perfect en snel afgehandeld (waarvoor dank). De geruststelling dat je hierop niet gepakt kan worden, werkt ontspannend. En dat slechts tegen € 5,00 extra administratiekosten, terwijl de tankstations er € 4,00 extra voor kunnen vragen, al doet niet elk verkooppunt dat.

Nu wilde ik gaan winkelen in Hradrec Kralové. In deze stad waren wij nog nooit geweest en het leek mij wel leuk. Echter toen wij daar om 10.45 uur aankwamen, bleek alles gesloten te zijn. Nu wisten wij wel dat in dorpjes de winkels sluiten om 11 uur of half één, maar bij navraag bleek dat in deze stad de winkels opengaan om 13.00 uur. Daar wilde ik niet op wachten en ben doorgereden naar Nachod om daar de boodschappen te halen voor de zaterdagavond. Dus waren wij om 3 uur al in Horni Kostelec aanwezig bij ons vakantiehuis ipv. 4 uur in de middag.

Zondags zijn wij weer naar Nachod gereden voor het Státní Zámek = The State Castle.



De gids deed later in de middag om 15.00 uur een rondleiding en ook daar wilde ik niet op wachten. Wij waren er veel te vroeg (om 12.30 uur), dus op eigen gelegenheid wat rondgekeken, ook in de toren met al die traptreden omhoog, voor een prachtige panoramisch gezicht over de stad Nachod of een mooi uitzicht op het pleintje in het centrum met zijn mooie huizen.
Dat kasteel wordt bewaakt door beren en wel echte beren! Ik raakte al gauw in gesprek met een jong stelletje en de jongen vertelde mij dat de mannetjesbeer Loduwiecke (Lodewijk) heette en het vrouwtje Tasja.



Wel vond ik de beren wat rustig. Tasja bleef maar op de grond zitten en Loduwiecke was continu aan het eten. Maar wel een heel mooi en apart gezicht.



Kennissen van ons gaan heel vaak naar Canada om beren te bekijken, terwijl ze net om de hoek te zien zijn, maar dat is toch anders.

Prehrada Les Kralovstvi Bila Tremesna, 8 km verder dan Dvur Kralové. Een stuwdam die getekend zou kunnen zijn door Anton Pieck, prachtig creatie om te zien en hoe er bijna in dezelfde stijl wordt bijgebouwd.




Ook zijn wij naar Polen geweest, naar de grote markt in Kudowa Zdroj, +- 2 km over de grens bij Nachod. Een zeer grote markt met veel kleine kraampjes met allerlei soorten handel van aardappelen, uien en groenten, net als speelgoed en worststallen, maar hoofdzakelijk kleding. Er was haast niks geprijsd, dus prijzen vergelijken kon niet. Maar we wilden niet afgezet worden.
Voorbeeld:
Mijn kleindochter wilde wel een kort leer uitziende grijs kort jasje hebben. Vragen wat het kost? 3000 kc (= +- € 120,00) mijn vrouw zei nee! De verkoper nam mijn vrouw apart en zei toen 2000 kc (= +- € 80,00). Binnen 20 seconden € 40,00 korting! Wij zijn doorgelopen, want ook op 2000 kc maakt hij denk ik meer als 75% winst. Kwestie van vraag en aanbod, denk ik dan maar. Wel kon je hier met zowel Tsjechische kronen als met Poolse Slotys betalen.

Ook heb je in Polen in dezelfde plaats Kudowa Zdroj-Czermna een Chapel off Skulls (schedels). Het was wel even zoeken en de TomTom gaf alleen het centrum van de plaats aan. Maar... Eureka!!!!


KAPLICA CZASZEK

Ik naar de kassa, kon daar alleen maar met sloty's betalen, niet met euro's of Cz kronen. Polen, een land dat in de EU! Ik bezat nog 4,75 Sloty uit 2007, de tolk kwam erbij en deze stuurde mij weg om maar eerst euro's te wisselen.
Wij zijn terug naar Tsjechië gereden zonder in de kapel te zijn geweest. 2,5 km van de grens af en geen andere muntsoort als betaling aannemen, is in mijn ogen een achtergebleven gebied.

Maar wij hebben ook langos gegeten, (in mijn woorden) een plat geslagen oliebol zonder krenten en of rozijnen van zo'n 20 cm doorsnede.



Hier zijn vele variaties van, opgemaakt met of zonder ham of witte knoflooksaus. Wij hadden voor onderstaande gekozen en dat smaakte lekker.

Ook zijn wij met ons allen naar de Adrspach geweest waar Kimberley en ik in 2007 een verkorte route hadden gelopen. In 2008 kon ik dat om medische redenen niet herhalen.



Nu was de kans er wel, dus hebben wij vanaf de start de groene en halverwege de gele route gevolgd, wat ons ongeveer 3,5 uur koste om bij Teplice Skaly te komen. Met heel veel klimmen en klauteren en over zeer slechte boomstammetjes bruggen te lopen, waar je uit moest kijken dat je er niet doorzakte (zeer slecht onderhoud) of waar hele grote gaten tussen zaten wegens het ontbreken of rotten van de boomstammetjes.
Bent u slecht ter been of kan u niet klauteren? Loop dan alleen de groene route, deze is zeer begaanbaar.




Maar buiten dat hebben wij heel veel plezier gehad en genoten van al het natuurschoon wat Adrspach heeft te bieden.



Bij Teplice Skaly aangekomen, nog een klein stukje lopen naar het spoorperron om dan weer met de boemeltrein teruggebracht te worden naar het startpunt, en dat voor de lage prijs van slechts 35 kronen (= € 1,40 voor vier personen). Er waren geen aankomst of vertrektijden te lezen bij het spoor en we hebben één uur staan wachten, maar wij waren gelukkig niet de enige.

Dit zijn slechts enkele punten uit een geweldige week vakantie in Tsjechië.
Alhoewel er van vrijdagnacht op zaterdag 27-10-2012 behoorlijke sneeuwstormen waren die tegen onze slaapkamerramen aan het bonken waren. Dus vertrokken wij met sneeuw van Horni Kostelec dwars door Tsjechie via Praag via de 8, E55 richting Dresden. Onderweg weer bij een Tesco gestopt om twee Marlenka taarten voor thuis te kopen, een chocolade en weer een honingtaart met nootjes (om te watertanden, echt heel lekker).



Voorbij Usti nad Labem was de rotonde afgesloten en mochten wij niet naar Dresden. Ook de afslag naar Teplice was totaal onberijdbaar en afgesloten, dus moest ik omrijden richting Decin om daar via Hrensco, Pirna, de A17 te bereiken.
Inmiddels was het al een grote verkeerschaos geworden. Vrachtwagens die niet wisten welke kant ze op moesten, auto's die weggleden, gelukkig was ik daar net weg. Ik zei, dan pak ik wel een volgende afslag naar links. Nou ik kon het vergeten, bij elke afslag stond politie. Niemand mocht linksaf, alles was onbegaanbaar als je omhoog wilde. Vandaar dat ik doorgereden ben naar Decin.
Tussen Leipzig en Halle A17 lag de scheidslijn en hield de sneeuw op om over te gaan in mist en regen, en af en toe zagen wij wat zon.

Maar gezond en veilig weer thuis tot...... wij er achter kwamen bij de autobus uitladen dat wij het apneu apparaat waren vergeten. Dat was achtergebleven in Horni Kostelec, dus ben ik zondagmiddag daar maar weer naartoe gereden met mijn zoon.
De wegen waren weer open en schoon. Wel zag je hier en daar nog wat sneeuw in de bermen liggen in Duitsland, en in Tsjechië was het al donker toen wij er binnenreden. Voor de grens nog even een autovignet gekocht tegen de normale prijs van 310 Kc (+- € 13,00). Op de heenweg had ik gezien dat dat daar kon.
Om +- 21.45 uur waren wij op de plaats van bestemming en werden hartelijk ontvangen door de eigenaars van het vakantiehuis. Ook mochten mijn zoon en ik gratis blijven slapen en kregen wij koffie met een soort appelgebak erbij, hhmmm, heerlijk was dat.
De volgende morgen kregen wij brood en worst als ontbijt. De eigenaars wilden hier totaal géén geld voor hebben en na hun vriendelijk bedankt te hebben, zijn wij om 08.00 uur weer vertrokken naar Hoogezand.

Onderweg van Horni Kostelec richting Jaromer kwamen wij nogal rare koeien tegen die gemaakt waren van Suzuki busjes, dus stoppen en foto's maken.



Via Praag reden wij naar het grensdorpje Petrovice, waar ik hele goedkope benzine 95 tankte voor 34,85 kc (= nog géén € 1,40 per liter). Gelijk daar maar weer eens een Tax Free winkel bezocht en twee dozen Staropramen gekocht (niks goedkoper als bij Tesco), maar ik had ruimte genoeg in mijn Chevvy Spark.
De weg en omgeving naar Petrovice lag nog onder het ijs en sneeuw.



Om 19.30 uur waren ook wij weer heelhuids thuis, waar ik moe een lekkere Pivo achteroversloeg.

Inmiddels (je moet het ijzer smeden als het heet is) heb ik alweer geboekt voor volgend jaar. Nu weer naar een hele andere omgeving... Wij gaan naar Jestrebi-Ujezd (tussen Ceska Lipa en het Machovo Jezeromeer in).



Ik brul al jaren dat het de laatste keer is, dus laat ik het maar achterwege nu.

Wroeter. :cheers:
 
Bovenaan