Ontvangst Tsjechische TV in Nederland

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik ben op zoek naar een ontvanger met twee CAMs om daar zowel Nederlandse TV (Canal Digitaal) als Skylink te ontvangen. Ik begrijp dat Canal Digitaal en Skylink op twee verschillende satellieten zitten (en daar ligt mijn vraag niet) maar de vraag is welke ontvanger de verschillende coderingssystemen aankan.

De installatie heeft één LNB en een motorschotel.
 
CAMs, satellieten, één LNB, een motorschotel...

Er zijn momenten dat ik me heel erg een buitenaards wezen voel.

Maar goed: Tsjechische televisie in Nederland? Kan dat niet via internet? Hadden we daar niet al een topic over?
 
Het beste kan je een satellietontvanger kopen waar ruimte is voor twee CI-modules. Je schaft dan de benodigde Ci-modules apart aan voor de twee systemen. Hierin doe je dan de bijbehorende smartkaart.
 
Ik begrijp hoe het werkt. Maar dat betekent niet dat elke ontvanger met twee CI-slots ook elke codering aankan, en aan de kaart de updates goed doorgeeft van de provider. Daarom geven Skylink en Canal Digitaal dan ook een lijst van gecertificeerde ontvangers uit, waarmee storingsvrije ontvangst is gegarandeerd - althans, hetzij voor Skylink danwel voor Canal Digitaal.

Als ik dus alleen maar Tsjechische TV zou willen ontvangen, zou ik gewoon in Tsjechië de goedkoopste Tsjechische ontvanger aanschaffen. Maar dan is het de vraag of je daar ook je Nederlandse kaart in kwijt kunt. Als ik alleen Nederlandse TV zou willen ontvangen, was ik geholpen met een Nederlandse Canal Digitaal ontvanger. Maar ik wil beiden, en vraag me af of er ervaringsdeskundigen hier zijn die dit al draaiend hebben.

Heel vanzelfsprekend is het niet, overigens, dat een Nederlandse ontvanger uit de voeten kan met een CI+ module van Skylink. De Rebox-ontvanger die mij door de lokale dealer werd geadviseerd, kan het in ieder geval niet.

Ik weet niet of er een topic is over Tsjechische TV op internet, maar daar ben ik niet naar op zoek.
 
Wij hebben hier een goedkope satelietontvanger gekocht met twee ingangen en dat werkt prima. Ook heb ik een LG tv gekocht voor de Tsjechische markt met de mogelijkheid voor een Ci-module. Hier heb ik de module voor canal digitaal ingedaan en dat werkte ook gelijk.
 
Heb je misschien het merk en typenummer? Ik zit overigens in Nederland - merken willen nog wel eens lokaal worden opgeplakt door de plaatselijke dozenschuiver.
 
Volgens de specs zou het kunnen, inderdaad. Maar heb je hier zelf ervaring mee? Wil niet zitten miepen, maar de Rebox zou het ook moeten doen, en bleek toch wel twee keer in het uur vast te lopen, ondanks alle mogelijke firmware updates.
 
Ik heb de Comag zelf in gebruik. Ik heb er niet meer problemen mee dan met voorgaande merken. Nagenoeg alle ontvangers welke ik in de loop van jaren gehad heb, staan wel eens een enkele keer stil. Even aan en uit en verder kijken. Ook bij veel duurdere ontvangers doet dit "probleem" zich voor.
 

Vodnik

† In Memoriam
Die comag die carel aangeeft zou je kunnen gebruiken, maar je hebt meer nodig! (deze ontvanger heeft twee CI-common Interfaces waar een CAM in geplaatst kan worden). Wat je nog meer nodig hebt is:

- Een CAM (Common Acces Module) mét decoder-kaart voor skylink (tsjechische programma's)
- Een CAM mét decoder-kaart voor Kanaal digitaal (nederlandse programma's)

De CAM en decoder kaart voor CZ zal je in CZ moeten kopen (prijs ca 50 euro voor de CAM en 1000 czk per jaar voor de decoder kaart).

De CAM en decoder kaart voor kanaal Digitaal zijn te koop bij canal digital.

Ik heb deze combinatie (CAM en decoder kaart) een paar jaar gebruikt in een satellietontvanger met twee CI's van Lidl (maar sinds enige tijd niet meer, omdat ook skylink steeds duurder wordt en wij als alternatief TV via internet hebben. Wij wonen in CZ!).

Nog even en aanvulling voor TS: Je kan in principe elke satelliet receiver met twee CI plaatsen gebruiken, de decodering wordt "uitgevoerd" door de CAM's die je plaatst.
 
Bovenaan