Ons huis in Velké Březno

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Na enige tijd rustig aan gedaan te hebben, de laatste paar weken weer doorgewerkt om onze pracovna ( werkkamer) klaar te krijgen. Deze keer heb ik het plafond hoog gemaakt zodat de balken van het huis zichtbaar blijven,
Bureaus, bank en kast voor mijn vrouw haar leeshoek gekocht, tafelvoetbal gehaald en zover de kamer ingericht.
Komende tijd kleden we de boel meer aan en komen er boekenkasten en planken voor de vele boeken die we hebben, voor nu even een tijdje geen bouwen. De overloop wordt in January afgewerkt en het enige wat ik nog doe komend weekend is de hal beneden voorzien van een nieuwe laag verf.
Hier enige foto's ter impressie.

IMG_20171104_101814.jpg IMG_20171104_101833.jpg IMG_20171104_101841.jpg IMG_20171118_164639.jpg IMG-20171117-WA0003.jpg IMG-20171119-WA0000.jpg
 
Ziet er goed uit, chapeau!

Toch fijn als je zelf twee rechterhanden hebt en daadwerkelijk echt kunt bouwen. Veel zeggen wel dat ze het kunnen (vooral Tsjechische mannen hebben daar last van ...) maar kijk dan niet wat er uitkomt.
Dit ziet er prima uit.

Schilderen lukt mij zelf nog wel, maar dat is het dan ook. De rest hebben aannemers gedaan, want als ik het zelf moest doen, gaat dat niet goed komen..
 
Mooi werk, ik heb altijd respect gehad voor mensen die met hun handen iets kunnen maken, en [vooraf ] met hun hoofd iets kunnen bedenken, plannen, wat en hoe ?
Als kind keek ik al graag handwerkers op de vingers, bij hun werk, vaak rustige mensen die, zeker van zichzelf hun gang gaan.
Tegenwoordig kijk ik ook graag naar TV programma's over oude handwerk beroepen, of ook leuk, mensen die zelf een oud huis opknappen of een boomhutte, camper, maken.
Helaas moeten de doeners vaak voor een bescheiden vergoeding werken, het grote geld word eerder betaald aan "praters" , de "doe het zelfers" hebben het voordeel van een lang aanhoudend geluksgevoel, dit in tegenstelling van de mens met twee linker handen, die alles kant en klaar koopt.
 
Bovenaan