Ons bouwproject in Slavce

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

char

† In Memoriam
Geweldig!!....Was ik maar architect of timmerman geworden!!.. Dan heb je nog eens iets om over te schrijven!!...En dat bedoel ik positief, hoor!!..Petje af!!..

Maar!!.. Hoe is de hele boel, tijdens de bouw, verzekerd??..Dit lijkt misschien een domme vraag. (en daar ben ik heel erg goed in)...Maar je begint met een stuk land, en dan langzamerhand ontstaat er een woning.
Wat gebeurt er, wanneer volgende week de plaatselijke pyromaan zijn drang niet kan beheersen?...

Char.
 
Bedankt voor al jullie positieve reacties!

Die prefab dakstukken heb ik ook hier gezien bij de plaatselijke bouwgroothandel,het dak gaat er bij ons binnenkort af om plaats te maken te maken voor nieuw
Ik weet niet welke prefab dakplaten je bedoeld. Het zijn gewoon OSB platen van 2500 bij 625 mm. Als je het met de hand wil doen zou ik geen grotere platen nemen. Het wordt onhandelbaar.
Of unidek/opstalan geisoleerde dakplaten nemen en een kraan laten komen, deze platen beslaan in 1 keer het hele dakvlak van de muurplaat tot de nok. Dan ben je snel klaar.

Overigens wilde ik eigenlijk plywood/underlayment gebruiken maar daar kon ik niet op tijd aankomen.

Groet,
Jeroen
 
in de tijd dat wij in Bilenice nog aan het bakkeleien waren over een aantal houtvloertjes, hebben jullie kans gezien om een compleet huis neer te zetten vanaf ground zero. Goed gedaan! Leuke en informatieve foto's en ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
Succes met het verdere verloop!
 
Nou Jeroen, heel knap gedaan en vooral georganiseerd.

En dat in een vreemd land.

Ben verschrikkelijk benieuwd naar het resultaat.

Groet van een ex timmerman en ex architect.
 
Vandaag staat in idnes een artikel over een ecologisch huisje dat gebouwd wordt in Křižany bij Liberec. Het huisje wordt gebouwd met stro, hout en klei. idnes.cz

Dank je Freddy! :top: Leuk om te zien dat er in Tsjechie al meer 'alternatief' wordt gebouwd.
Ik moet er even uitgebreid voor gaan zitten om het hele artikel te begrijpen, maar google translate is een goede hulp daarbij. (Gebrekkig, maar wel te begrijpen met een beetje fantasie.)
 
Kent iemand een boer in de buurt bij ons?

Hallo,

We zijn weer bezig met de voorbereiding om de komende zomer weer een flinke slag te kunnen maken met ons huis. We gaan de constructie afbouwen en deze invullen met strobalen.
We streven er naar om deze zomer de boel wind- en waterdicht te krijgen.

Een paar jaar geleden hebben we een Czech ontmoet bij Kuklov die strobalen kan maken met een machine uit de Soviet tijd. De betreffende man heeft een pension en is daarnaast een soort hobbyboer. Hij stond niet erg te springen om de balen te leveren omdat hij eigenlijk alleen balen perst voor eigen gebruik en daardoor eerst stro ergens anders moet inkopen en transport moet regelen.
Hij zei dat in zowat ieder dorp in Zuid-Bohemen wel een boer is met zo'n machine.

Dit contact wil ik dus gebruiken als back-up mogelijkheid. Als iemand een beter contact heeft met een boer die balen kan maken is dat zeer welkom.

Strobalen raken langzaam aan in onbruik, je ziet meer en meer van die grote rollen. Om deze reden en omdat het geen oogsttijd is moeten er wellicht een aantal rollen uit elkaar worden gehaald en in de vorm van balen worden herperst.
Ook is het van groot belang dat de balen extra strak worden geperst. Dus strobalen die we zo uit de markt zouden kunnen kopen voldoen waarschijnlijk niet.

Groet,
Jeroen
 
strobalen

Jeroen waar zijn de strobalen?

Die komen er nog steeds wel in hoor, maar we hadden bedacht dat we ons wel heel erg veel werk op de hals haalden voor 4 weken: Dak isoleren en pannen erop, ramen en deuren plaatsen, wanden opdikken, stro proppen en stuc erop... Onhaalbaar!
Daarom hebben we een soort tussenfase ingebouwd. Nu is alles wind- en waterdicht en kunnen we volgend jaar van binnenuit de strobalen in de wanden proppen, en afstucen.

Als ik zie hoe hard we dit jaar weer hebben moeten werken om het allemaal af te krijgen in die vier weken, dan ben ik blij dat we voor deze oplossing hebben gekozen. De houtvezelcementplaten die je ziet kunnen ook gewoon blijven zitten (kunnen ook tegen het weer)en daar kunnen we gemakkelijk over stucen.
 
Geodet

Weet iemand van jullie wat je ongeveer aan een Geodet (landmeter) kwijt bent? De buurman zijn huis werd ingemeten afgelopen zomer door een landmeter, de landmeter vroeg of hij ons huis ook kon inmeten voor het Kadaster en het Pozemkovy fund. Dit zou dan ongeveer 8000 CZK kosten ex. DPH. En het kan vreemd genoeg ook nog zonder DPH bood hij zelf aan. Ik zou een document krijgen waarmee ik zelf naar het kadaster zou kunnen gaan.

Ik vind dit nogal duur voor het inmeten van 4 hoeken van het huis. Dit komt volgens de landmeter omdat ze dure software en opleidingen hebben en omdat er geen goede digitale onderlegger is van het gebied waardoor het veel tekenwerk is.

Heeft iemand ervaring met dit soort zaken? Of kent iemand een goed bedrijf waar ik kan informeren wat zoiets kost?

Groet,
Jeroen
 
Bovenaan