Ons bouwproject in Slavce

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Slavče is een kleine gemeenschap met iets meer dan 500 inwoners.

De buurtbewoners reageren vrij positief. Onze directe buren zijn jong en vrij open-minded. Ze snappen alleen niet waarom we uitgerekend voor dit dorp kiezen. Ook is het verhaal met de container niet echt duidelijk bij de bewoners. Dat krijgen ze vanzelf wel te zien. Zelf bouwen doet bijna iedereen in de straat, dus daar zullen ze niet van staan kijken. De strobalen zullen vast wel de nodige vragen op gaan roepen....

We hebben ook een overbuurman die ons erg goed helpt met alles. Hij spreekt matig engels maar het maakt sommige zaken wel iets makkelijker zoals het regelen van elektra, bouwmateriaal, nieuw wiel voor de auto, caravan op zijn plaats duwen etc. Hij wil er echt niks voor hebben, zelfs geen Pivo.

Het dorp heeft ook een klein winkeltje. De mensen die daar werken zijn ook erg vriendelijk. Ze proberen ons te helpen met de taal. Eigenlijk ervaar ik dat overal wel in Tsjechië dat als je gewoon je best doet om de taal te spreken ontvang je direct veel waardering. We zijn nu hard aan het studeren maar het zal nog lang duren voor we een goed gesprek in het Tsjechisch kunnen voeren. We spreken overigens wel vloeiend "horeca-Tsjechisch" intussen. Dat hebben we ook veel geoefend door de jaren heen...

Groet,
Jeroen
 
Stro wordt tegenwoordig meestal in grote rollen geleverd. Maar we kennen iemand op ongeveer 80 km afstand die nog een sovjet-strobalen machine heeft. Volgens die persoon heeft bijna elke boer nog wel zo'n ding staan.

Het is overigens wel aan te raden om de balen extra strak te laten persen. Daarom zullen de balen speciaal voor dit huis gemaakt worden.

Groet,
Kirsten
 

Vodnik

† In Memoriam
Als ik de beschrijving zo lees haal je een oude techniek weer terug! Onze chalupa (190 jaar oud) is gedeeltelijk nog geisoleerd met stro en leem. Stro is om latten gevlochten, net zoals een mand gevlochten wordt. Hier over is leem gesmeed. Leuk en mulieu vriendelijk maar als je het gaat verwijderen een ramp! Enorme hoeveelheden stof van de gedroogde leem!

In CZ is trouwens een alternatieve bouwer die ipv stro hennep gebruikt, deze firma had afgelopen jaar een stand op de CZ bouwbeurs. Heel interessant, hij gebruikt ook nog een hennepplant blaadje als logo.

P
 
semabyt schreef:
In CZ is trouwens een alternatieve bouwer die ipv stro hennep gebruikt, deze firma had afgelopen jaar een stand op de CZ bouwbeurs. Heel interessant, hij gebruikt ook nog een hennepplant blaadje als logo.
Het is in feite niets nieuws onder de zon. Vroeger werd er gewoon gebouwd met alles wat lokaal voor handen was. Hout in Scandinavië, natuursteen in Frankrijk en Italië, rivieren leveren klei, dus in Nederland voornamelijk baksteen.

In o.a. Duitsland en in zuid-limburg kom je ook wel vakwerkhuizen tegen. De balken zijn meestal zwart geverfd en de met leem, stro en wilgentakken gevulde vakken zijn vaak wit. Deze huizen staan er ook al honderden jaren.

Je hebt ook de zogenaamde Nebraska-style om te bouwen met strobalen. Hierbij wordt geen gebruik gemaakt van een houten draagconstructie, maar dragen de balen zelf. De balen worden als het ware voorgespannen tussen de fundering en een balk t.p.v. de verdiepingsvloer. Deze methode is nog goedkoper en eenvoudiger, maar heeft vaak zettingsverschillen en daardoor scheuren tot gevolg. daarbij willen wij eerst het dak maken en daarna de muren, en dat kan bij deze methode niet.

Wordt dat hennep ook als baal verwerkt? Of meer in de vorm van isolatiedekens?
Ik had trouwens al de indruk dat hennep een veel gebruikte grondstof is in Tsjechië, en dan niet alleen om te bouwen....
 
Op TV een uitzending gezien van "de grote verbouwing"of zo van Engelsen die in Frankrijk een huis van stro gingen maken. Het eindresultaat was fantastisch! De bevolking vond het maar een raar gedoe.
 
Verzekering nieuw te bouwen huis

Zoals in andere topics al te lezen is zijn Jeroen en ik bezig om een huis te bouwen in zuid-bohemen. Nu zijn we bezig met het bouwen van het high-tech gedeelte (met keuken, badkamer, wc, installaties e.d.) en die gaat dit voorjaar op een vrachtwagen naar Tjeschie.

Is het gebruikelijk in Tsjechie om al een opstalverzekering af te sluiten in een vroeg stadium in de bouw? Als je met een aannnemer bouwt zal die aannemer verzekerd zijn, maar hoe zit dat bij zelfbouw?

Heeft iemand nog tips voor het afsluiten van (opstal/inboedel)verzekeringen? En hoe noem je dit in het Tsjechisch?

Groeten en alvast bedankt voor de reacties!
Kirsten en Jeroen
 

Vodnik

† In Memoriam
CZ is niet zo verzekerings"ziek" als NL.
Maar het lijkt mij wel verstandig dit tijdig te doen, kijk is op de site van Allianz: www.allianz.cz, of bij ceska pojistovna: www.cpoj.cz.
Persoonlijk vind ik eerst genoemde beter, de tweede is zeker ook een goede verzekeraar maar administratief (en klantvriendelijkheid) staan op een achterhaald niveau.

Pieter
 
Heer Dingemans,

Dit schreef je:

De architectuur:
Ik ben erg gecharmeerd van modernistische architectuur zoals van Mies van der Rohe (Tugendhat villa in Brno), Adolf Loos (villa Muller te Praag) en le Corbusier. Platte daken, witte gladde wanden, beton staal en glas en open plattegronden met een bijzondere ruimtebeleving. Historische gebouwen kan ik ook enorm waarderen, maar ik heb een afkeer van historiserende gebouwen (nieuwe gebouwen die doen alsof ze oud zijn).
En dan zie ik tekeningen er onder staan van een tut hola huis.

Dit zal het toch niet worden?

Over afkeer gesproken.
 
Beste Kukel,

smaken verschillen uiteraard, dat mag. Maar er zijn zeker overeenkomsten met villa Tugendhat en Villa Muller: Jeroen schreef: "Deze woning heeft ook een open plattegrond en een grote vide. Zowel horizontaal als verticaal zijn er hierdoor zichtlijnen waardoor het hele volume in een keer te overzien is. Hierdoor krijgt het huis een prettige ruimtebeleving."
Architectuur gaat verder dan alleen 'de schil'; ruimtebeleving is ook een belangrijk aspect.

Platte daken zijn in zo'n dorpje als waar wij ons bouwkavel hebben niet gebruikelijk. Je zal je aan moeten passen aan de omgeving en gebruiken van het land/regio waar je gaat bouwen. Daarom schreef Jeroen ook: "Gezien de landelijke context waar dit huis moet komen heb ik voor een klassiek archetype gekozen met een symmetrisch zadeldak." Kijk, je kan wel een huis tekenen met een plat dak enzo, maar als je van te voren weet dat zo'n dorp dat niet goed gaat vinden, kan je beter meteen een klassiek archetypische vorm kiezen. Binnen die vorm kun je dan nog steeds een bijzonder huis ontwerpen.

Dus ik zou zeggen: bekijk de artist impressions nogeens met dit verhaal in je achterhoofd erbij, misschien zie je dan toch dat het huis minder 'tut-hola' is dan je in eerste instantie denkt. ;)

Beste Semabyt,
bedankt voor de links. Ik zal eens kijken of ik er een beetje wijs uit kan worden. Bij Allianz werkt de engelse versie van de site nog niet, dus dat wordt nog wel een puzzel.
 
Smaken verschillen : God zij dank !!!
Hoe zou de wereld er uit zien als dat niet zo was ...

Iedereen een huis in Tsjechie?
Iedereen op het zelfde mooiste strand van Spanje?
Iedereen op wintersport?
Overal exact dezelfde huizen?
Overal dezelfde winkels (Blokker etc. in Praag...)?
Elk restaurant hetzelfde eten (Mac)?

En zo zijn er nog wel een paar te verzinnen...
 
CZ is niet zo verzekerings"ziek" als NL.
Maar het lijkt mij wel verstandig dit tijdig te doen, kijk is op de site van Allianz: www.allianz.cz, of bij ceska pojistovna: www.cpoj.cz.
Persoonlijk vind ik eerst genoemde beter, de tweede is zeker ook een goede verzekeraar maar administratief (en klantvriendelijkheid) staan op een achterhaald niveau.

Pieter
Als het om een verzekering gaat op privé naam is allianz het voordeligste
Betreft het een verzekering op firma naam dan Ceska pojistovna
Overigens worden zowel opstal als inboedel verzekeringen hier grotendeels samengesteld. Dus zul je goed moeten overdenken wat en hoe je ze samenstel. Dit maakt trouwens je kostenplaatje verzekering.
 
Korte Update

Beste lezers van dit topic.

Eindelijk begint er schot in te komen. Vandaag heb ik een paar foto's van de aannemer gekregen waarop ze bezig zijn met de graafwerkzaamheden en het storten van het beton. Er moet nog veel gedaan worden maar ik heb er wel vertrouwen in dat het af komt voor het eind van deze maand.

Verder hebben we 15m3 hout besteld en aanbetaald. Van de zomer willen we het houten skelet klaarhebben.

De 10ft container staat nog in Nederland. Ik heb diverse offertes om de container daarheen te krijgen. Allemaal rond de 600,- Euro. Stuur me ajb een PM als je nog iets te transporteren hebt van NL->CZ of CZ<-NL voor het eind van deze maand. Dan delen we de kosten.

We houden jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.

Groet,
Jeroen en Kirsten
 

Bijlagen

  • DSC00003.JPG
    DSC00003.JPG
    79,6 KB · Bekeken: 12
  • Obraz005.jpg
    Obraz005.jpg
    112,8 KB · Bekeken: 9
  • Obraz006.jpg
    Obraz006.jpg
    93 KB · Bekeken: 9
Het casco staat!

Dobri den Lidi!

We zijn net terug van een maand keihard werken aan ons huis.
De bouw is boven verwachting goed verlopen.

De fundering is door de aannemer aangelegd. Er ontbreken nog wat zaken maar ook nog niet alles is betaald gelukkig.

De container is in goede staat aangekomen dankzij transportbedrijf G. Post uit Sneek. De vanuit Nederland geregelde kraan was ook keurig op tijd. Ook heeft de vrachtwagenchauffeur nog meegeholpen met het positioneren toen de container al van zijn wagen af was. (Als je dit leest nogmaals hartelijk dank voor de service Hessel!)

Nadat de container aan was gesloten op de nutsvoorzieningen konden we dus ook douchen en van het toilet gebruik maken.

De 15 m3 hout is na wat telefoontjes ruim een week te laat geleverd. Gelukkig nog op tijd om het hout met gekookte lijnolie te impregneren.

Na anderhalve week kwam ook mijn gewaardeerde vriend Twan van Hal die 2,5 week van zijn zomervakantie zich uit de naad heeft gewerkt op onze bouw. Zonder zijn inzet had het nooit zo ver kunnen komen.

Het houten casco stond er in ruim 2 weken tijd, dit is echt ongekend snel! Het leverde ook het nodige bekijks op vanuit het dorp. We gaan in het najaar en in het voorjaar nog terug om wat kleine dingen te doen. We streven er naar om de komende zomer (of de zomer daarop) de kozijnen te plaatsen, het skelet met strobalen in te vullen, het dak te bekleden en de boel te stucadoren met leem.

Tot nu toe ben ik erg tevreden over het resultaat. Er zijn maar weinig aannemers die dat nadoen en zeker niet in twee weken tijd!
Ook het prefabriceren van een element in Nederland heeft veel voordelen. Hiermee houden we de bouwtijd in het buitenland kort. Daarbij moet je er niet aan denken om nadat je je de hele dag in het zweet hebt gewerkt nog een pension te moeten zoeken om te kunnen douchen. De zeecontainer is misschien een beetje extreem voor veel mensen. Maar met een slimme plattegrond is het ook mogelijk om een "normaal" huis te bouwen op deze manier.

Dit is maar een beknopt verhaal. Voor de liefhebbers heeft Kirsten een blog bijgehouden op http://bouwen-in-tsjechie.hyves.net/blog/
Hierop is het complete verhaal te lezen met veel meer foto's.

Verder heb ik dankbaar gebruik mogen maken van het spijkerpistool en compressor van Curious. (Er zijn ruim 11.000 spijkers ingegaan)
 

Bijlagen

  • IMG_3480.jpg
    IMG_3480.jpg
    71,1 KB · Bekeken: 13
  • IMG_3505.jpg
    IMG_3505.jpg
    51,5 KB · Bekeken: 14
  • IMG_3522.jpg
    IMG_3522.jpg
    62,6 KB · Bekeken: 12
  • IMG_3628.jpg
    IMG_3628.jpg
    81,1 KB · Bekeken: 14
  • IMG_3580.jpg
    IMG_3580.jpg
    58,4 KB · Bekeken: 12
  • IMG_3556.jpg
    IMG_3556.jpg
    67 KB · Bekeken: 13
  • IMG_3641.jpg
    IMG_3641.jpg
    68 KB · Bekeken: 12
Bij deze nog wat foto's die ik bij het vorige bericht niet kwijt kon...
Groet,
Jeroen Dingemans
 

Bijlagen

  • IMG_3650.jpg
    IMG_3650.jpg
    56,5 KB · Bekeken: 7
  • IMG_3679.jpg
    IMG_3679.jpg
    51,4 KB · Bekeken: 7
  • IMG_3761.jpg
    IMG_3761.jpg
    41,4 KB · Bekeken: 11
  • IMG_3727.jpg
    IMG_3727.jpg
    69,3 KB · Bekeken: 9
  • IMG_3779.jpg
    IMG_3779.jpg
    111,9 KB · Bekeken: 9
  • IMG_3774.jpg
    IMG_3774.jpg
    81,8 KB · Bekeken: 11
Bovenaan