Ons boerderijtje in Vrcen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Thx, hou het nu tot en met eind oktober maar bij Praag.

Gisteren eerste dag klas in Plzen gehad voor de 70 uren extra Tsjechische les voor de kids. Ze zijn ook daar weer goed ontvangen en gaan vanaf nu elke dinsdag en woensdag 1,5 uur in een groep Tsjechisch leren. Samen met andere kinderen uit verschillende landen. Erg leuk ook! Voor de gein zei mijn man: Dan gaan wij ook meedoen, leren we zelf ook nog extra bij ;)
Maarrrr we mogen dus meedoen haha. Met andere woorden, we gaan zelf 2 x per week mee met de kids en dan 1 dag per week naar Praag. Moet lukken lijkt mij om dan rond kerst toch een beetje te kunnen communiceren. (al lukt dat nu ook wel, in steno tsjechisch komen er nog ergens....)

Vandaag was het "dierendag" op school. Het was jaren geleden dat ze nog een pony hadden gehad dus onze kids vroegen of wij Lunabelle mee wilde nemen. Tuurlijk! Enorm fijne middag gehad. Heel veel leuke dieren gezien (had (slang) pes (hond) kochka (kat) morce (cavia) en een reuzenslak, rups, kralik (konijn), vissen en onze eigen pony) D en X mochten in het Engels hun uitleg doen en daarna werd er samen met hen een beetje vertaald. We hebben toegestaan dat de kids een ritje op de pony mochten en toen pas merkte we hoe snel onze kids al Tsjechisch communiceren haha. Ze moesten soms als tolk spelen (in zoverre ze konden). Wil de foto's niet onthouden ;)

14448950_1221401131256931_1431744893215834148_n.jpg
14368716_1221401217923589_1580920417012566778_n.jpg
14440803_1221401431256901_3188659860379566540_n.jpg
14329981_1221401581256886_4441997935138000852_n.jpg
14370440_1221401784590199_2662679090620748919_n.jpg
 
Vandaag nog maar eens wat foto's gemaakt van de vorderingen. Het gaat langzaam aan, maar momenteel doet mijn vader bijna alles alleen binnen, ik werk en ben met de kids bezig en man doet het buitenwerk en de kids. Maar het begint iets te worden. Vandaag heeft manlief (als zijnde verrassing voor mijn vader) het grootste deel van het plafond verder dicht gelegd. Nog even en we kunnen aan de afwerking beginnen.

14449866_1226680827395628_1628203933592170876_n.jpg


14469634_1226680854062292_7168430156991945118_n.jpg
14470614_1226680867395624_9208882396066014844_n.jpg
14446238_1226680894062288_1136056966887182926_n.jpg


En zelf bezig geweest met de benedenverdieping weer eens schoon te maken. Niet makkelijk, met 7 man in 1 (wel grote) woonkamer leven en slapen. Maar ja, we moeten wat om onze droom werkelijkheid te laten worden ;) Rome is niet op 1 dag gebouwd. We hebben de houtkachel ook al mogen uitproberen (erg warm!!) en de gaskachels in de 2 andere ruimtes werken ook super. Dat is al een geruststelling. We zijn nu "simpele" mensen en ik merk nu met hoe weinig een mens tevreden kan zijn en kan leven.
Zitplaats, slaapplaats, water en verwarming. En elkaar. Meer heb je niet nodig. Ik word er zelf ook met de weer rustiger van in mijn hoofd. Heerlijk!

(kids zijn nu appels en peren plukken en spelen meer buiten dan ooit! zo zou het moeten)

De eerste les Tsjechisch voor de kids was ook fantastisch leuk! Echt heel spelenderwijs. Ze leerden de cijfers, zichzelf voorstellen, hoe ze vertelden waar ze woonden en hun leeftijden. Plus, en dat vond kleine Jade van 4 geweldig, de kleuren. Ze riep ze werkelijk door de klas en ook voor haar beurt. Is smakelijk mee gelachen ;) Mooie uitspraak ook! Maar ja, na 2 maanden hier lijkt zij ook prima te verstaan wat men tegen haar zegt, soms gebruikt ze tegen ons ook Tsjechische woorden. De ander vier deden het ook prima. Papa en mama hebben nog heel wat in te halen :p
 
Geweldig! Zo ziet het er bij ons ongeveer ook uit. Maar dan nog met een paar bedden ernaast ;) Toch heeft het ook wel wat al zeg ik het zelf.
Moet alleen wel wennen aan de houtkachel. Het geeft een heerlijke warmte maar door de lichte houtgeur (die niemand hier lijkt te storen) ben ik steeds bang dat er ergens een "lek" is.
Maar goed, zoals man al zegt: Vlam gaat netjes naar boven, schoorsteen is vrij en er komt en vrolijke witte pluim uit. Zolang niemand hoofdpijn heeft, duizelig is of er last van heeft is het helemaal normaal.......tsja en dan geloof ik hem (en mijn vader) wel.
 
Voor de zekerheid zou ik toch een koolmonoxidemelder plaatsen.

Heb ik ook al aan gedacht, al is het maar voor mijn eigen gemoedsrust. Zeker nu er elke avond wel gestookt moet worden. Nu slapen wij ook in dezelfde ruimte (nog even, want nu alle muren en electriciteit boven staat gaat het hard), dus laat ik alles uitbranden en zet in de nacht een raam open. Maar dan nog.....
 
Tijdens het stoken is een goede ventilatie ook belangrijk.

ventilatie is er voldoende heb altijd een raampje open staan (of ja op een kier) plus er wordt elke ochtend en avond gelucht :) Vooral als de kids buiten spelen (lees deuren open laten haha)

Thx voor de tips, ga morgen sowieso even achter zo'n melder aan. Ondertussen is de kachel uitgebrand, staat de raam weer wat open en slapen de kids heerlijk :D
 
Is de schoorsteen schoongemaakt? Het is verplicht en heel belangrijk om daar een bewijs van te hebben. Mocht er problemen komen met de kachel zonder schoonmaakbewijs, dan krijg je niets van de verzekering.
Nope, nog niet nog op zoek naar eentje, maar man heeft er ook verstand van en heeft hem schoongemaakt, maar er moet nog iemand komen, daar was ik mij al van bewust. Evengoed bedankt!

Als je het over de duivel hebt......burgemeester net gesproken en hij heeft al iemand gevonden die tijd heeft :) 500 czk is niet teveel voor onze eigen veiligheid lijkt mij ;)
 
Zo eindelijk, ja eigenlijk schandalig, maar eindelijk weer een berichtje van ons. Soms is het moeilijk alles hier bij te houden, even voltijds te werken, de taal te leren, mee te verbouwen ect. En wat daaltjes gehad die eigenlijk meer heuveltjes bergop waren (maar evengoed niet prettig)

Allereerst de bouw loopt gestaag verder. Mijn vaders kamer boven is af en vlak voor de kerst is hij ingetrokken. Uiteraard is hij overdag nog gewoon hier bij ons (als hij niet aan het klussen is) tenslotte heeft hij geen keuken ect haha. Ik heb even geen betere foto maar dit is zijn badkamer.

15541416_1309494665780910_6266629257645957517_n.jpg


Dan de waterleiding die uiteraard ligt maar....er moest nieuwe stroom komen. De afspraak was voor november, deze werd (hoe kan het ook anders) verzet naar december en daarna (jaja tsjechie he) weer verzet. Ondertussen staat de afspraak vast voor woensdag, welleswaar met een andere aannemer en eentje die wij echt wel kunnen vertrouwen. Heel veel werk dus met de leidingen vast te leggen ect.

Dan de internet, een lichtelijke ramp. Heb het dan maar op de Tsjechische manier opgelost. Gebeld, gemaild en ge-smst dat ik niet meer betaalde voordat de internet stabiel was. Ik heb een zakelijk account en betaal heel wat meer dan ik in België deed voor enkel internet en dan wens ik ook de stabiliteit die zij beloven (deze keuze na gesprek met burgemeester) en hoeraaa na 1 maand mijn eigen belofte nakomen werd alles gerepareerd en hebben wij nieuwe materialen liggen.....en goed internet ;) Die ene maand mochten wij dan ook gewoon laten vallen....plus een excuus erbij. Top.

Ondertussen dus minder kunnen werken, spaargeld zo goed als op en tot overmaat van ramp konden wij met de oudste dochter naar het ziekenhuis voor een akelige breuk zo vlak voor de kerst. Gelukkig, na 5 x controle en gipsen, is een operatie vermeden en ondertussen is het gips eraf en is ze beter verklaard. Maarrr ik kreeg een serieuze peesontsteking erbij (dacht in een week wel even extra te werken en een sluipende pijn werd helse pijn) en mocht dus 2 weken niks. Nu weer groen licht en een brace en medicijnen doen de rest (plus laatste beetje spaargeld op aan een fatsoenlijke aangepaste pc.....)

Het voordeel hiervan: Ik had tijd na te denken. Tenslotte nog een huis in België wat nog steeds niet verkocht is en ik ben momenteel de enige kostwinner voor de vaste lasten hier. Vader betaald zijn bouw en ondetussen heeft hij al wat voorgeschoten aan andere bouwwerkzaamheden. Niet helemaal de bedoeling.....maar goed gelukkig gaat het zo nog. Nu dus een ander ritme aangenomen wat mij bevalt en ook voldoende verdiend plus een begin gemaakt voor onze plannen voor de mini camping.

In november is overigens eindelijk het vriendinnetje van Lunabelle aangekocht. We hebben vriendschappen gesloten op een hucul farm hier in de buurt en voor ik het wist was ik verliefd op het ras. En tsja, toen vielen de puzzelstukjes in elkaar. Ze is een maand proef hier geweest maar de klik is er gewoon dus ze is nu van ons. Welkom Betty (of zoals de meesten haar noemen, Betou)

15894889_1328972723833104_3865190713723404279_n.jpg


In december heel druk. De feestjes op school, het maken van werkjes en de raporten natuurlijk. J (4 jaar) spreekt praktisch vloeiend Tsjechisch en doet het super goed! Ze kan het nog niet naar ons vertalen, maar dat hoeft ook niet. Wij moeten het zelf maar leren ;)
X zit in het tweede en doet het net zo goed. Op zijn raport enkel 1-en en een keer een 2 voor Tsjechisch, maar wonderbaarlijk genoeg geen problemen. Spreekt het ook redelijk goed, maar verstaat alles.
D doet derde leerjaar over ivm de taal, dat doet hem goed. Sinds 2 maanden krijgt hij geen Engelse uitleg meer en ook volgt hij alles goed. Dezelfde cijfers als X. Beiden hebben een pedagogisch plan gekregen, beiden gaan ze geen extra ondersteuning meer krijgen, enkel voor Tsjechisch een half uurtje per week bijles. Dus een hele trotse moeder!
R (12) krijgt voor haar moeite met wiskunde een super begeleiding, de rest volgt ze weer volledig met de klas mee. Ze doet het goed, moet alleen wat zekerder worden in haar Tsjechisch, ze kan het prima ;) maar is tegenover de leerkrachten onzeker en dat is zonde. Om die reden geen vast raport gekregen, maar wel de duidelijkheid dat ze het goed volgt en ze gewoon mee kan met de klas.
L (14) krijgt nog steeds Engels ondersteuning en leert bij elke les extra Tsjechisch, dit omdat hij op Duits, Engels en wiskunde voor ligt. Hij leert de talen dus andersom. Ook hij een voorlopig raport met zeer goede resultaten en een heel mooi compliment. Volgend jaar gaat de klas (of diegene die selectie kregen op gedrag) naar Londen en hij mag mee. Dus ook op die twee heel trots.

Dan heel veel bezoek gehad. Tot 6 januari gewoonweg echt niet veel tijd gehad. En heel veel sneeuw gehad haha. Maar, we genieten ervan. Dat is het voornaamste.

15940949_1330935806970129_1981785910680424198_n.jpg
15825941_1330936330303410_88006605074513324_n.jpg


Of ja gehad, er is nog steeds sneeuwval hier. Ik heb er even om gevloekt aangezien ik 1 naar BE moet om weer wat voor het huis daar te regelen en momenteel niet kan gaan (schrik en de wagen is niet 100% momenteel) en ten 2e 4 januari wakker werd gemaakt omdat mijn 2 kleine neefjes veeeeeel te vroeg met 26 weken waren geboren. Natuurlijk wilden wij er graag heen, maar helaas dat is moeilijk. Gelukkig dagelijks contact en de twee zijn nu, 10 dagen later, nog erg licht (1100 gram en 570 gram) maar stabiel.

Dus eigenlijk niet echt tijd en mogelijkheid gehad om echt te updaten. Nov, dec en jan waren extreem druk, heftig, emotioneel en tsja....ook weer heel erg mooi want we zijn nog steeds hier en voelen ons echt gesterkt dat wij ook dit weer overleefd hebben.
Dan een nieuwtje....wij hebben lang nagedacht wat wij nu wilden doen. Ook de vergadering van het dorp vertaald en met de mensen gesproken (ja soms al in wat jip en janneke tsjechisch) en we zijn hard bezig met het starten van een mini camping. Echt mini en vooral echt natuurlijk. Maar hier open ik nog een ander topic over omdat ik wat tips enz. zou willen horen ;) Wie zijn er eerlijker geweest dat jullie toch?
Maarrrr we hebben toestemming!! Ook wandelingen met onze pony's is al toegestemd (maar dat wist ik al na het bezoekje van Lunabelle aan school).
 
Bovenaan