Onroerendezaakbelasting 2020

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Gezien de coronacrisis kan ik sinds februari niet naar mijn appartement in Praag 3. Ik heb wel keurig het jaarlijks onveranderde bedrag aan "dane z nemovitosti" overgemaakt. Nu las ik wat protesten over deze belasting, waaruit ik opmaak dat deze onroerendgoedbelasting is verdubbeld. Normaal zie ik dit in mijn brievenbus liggen, nu natuurlijk niet. Dus ik heb het jaarlijkse bedrag nogmaals overgemaakt en derhalve dubbel betaald. Hopelijk heb ik dat nu goed gedaan en vooral voldoende betaald. :)

Op de site van praha3.cz kan ik niets vinden over deze verhoging. Echter Jiri Ptacek, starost van Praha 3 schreef:

V průběhu loňska se většina městských částí odhodlala k bezpochyby velmi nepopulárnímu rozhodnutí, kterým je zvýšení daně z nemovitosti. Tento krok hodně lidí zaznamenalo až nyní, kdy byly finančním úřadem rozeslány složenky k úhradě. Je mi jasné, že nám za to nikdo tleskat nebude, ale přijde mi na místě věc alespoň vysvětlit.

en:

4) Průměrný byt na Praze 3 má velikost cca 70 m2. U takového bytu se navyšuje daň z nemovitosti zhruba o 70 Kč/měs. Ono 100 % navýšení daně z nemovitosti zní fatálně, ale reálně se jedná o situaci, kdy po deseti letech dochází k navýšení měsíční platby o 70 Kč za byt.)

Iemand meer info ?
 
Zal ook wel plaatsgebonden zijn, en je hebt waarschijnlijk meer grond dan wij hebben? Wij hebben 1300m2 en een huis van totaal 200m2 woonoppervlak in 2 verdiepingen.
 

kuurgast

Donateur
Složenky by měly být doručené nejpozději do 25. května, může se ale stát, že dorazí i později kvůli nečekaným okolnostem v souvislosti s epidemií koronaviru. "Lhůta pro zaplacení daně (nebo její první splátky) sice končí 1. června 2020, ale vzhledem k současným mimořádným okolnostem vzniklým v souvislosti s opatřeními proti koronaviru je možné daň uhradit později," informuje finanční správa.
Bron oa tn.nova.cz.
 
Ik heb al betaald, maar het vreemde is dat ik al jaren geen rekening meer krijg. Betaal gewoon ieder jaar hetzelfde en ik heb ze er nog niet over horen klagen ;) Op één keer na 3 jaar geleden. Ik moet 998 kronen betalen en toen had ik per ongeluk 989 over gemaakt. Toen stuurden ze wel een rekening voor die laatste 9 kronen.
 
Ik was een keer vergeten te betalen. Bijna een jaar later kwam zonder waarschuwing de belastingdienst in actie. Gingen gelijk beslag leggen op mijn bankrekening. Daarvoor vraagt ook de bank erg veel geld. Voorkom dus ellende!
 
Vandaag bij het belasting kantoor in Rumburk geweest om dat formulier in te leveren waarvan markosovice hier een link geplaatst heeft. Werd mij gevraagd of ik nog moest betalen, maar dat had ik in februari al gedaan.
Toch maar gelijk ook even gevraagd of ik het juiste bedrag had betaald (ik betaal vanaf het 1e jaar, 2012, al hetzelfde bedrag) en dat was goed.
 
Vorig jaar april heb ik via deze link gevraagd de aanslag per e-mail te sturen voor de onroerendzaakbelasting.
Ik heb dit jaar nog geen mail gehad. Kan die nog komen of moet ik echt iets gaan ondernemen?
Is het een optie om gewoon hetzelfde bedrag als vorig jaar over te maken en dan zien of ik moet bijbetalen?

Groet Luigi.
 
Is het een optie om gewoon hetzelfde bedrag als vorig jaar over te maken en dan zien of ik moet bijbetalen?
Wel lezen Luigi ;)
**Toch maar gelijk ook even gevraagd of ik het juiste bedrag had betaald (ik betaal vanaf het 1e jaar, 2012, al hetzelfde bedrag) en dat was goed.**

Waarom zou het dan voor jou niet goed zijn ?
 

kuurgast

Donateur
Pokud jste však složenku stále ještě nedostali a nedorazí vám do schránky do 25. května, finanční správa doporučuje, abyste se na ni obrátili. "Pokud ani k 25. květnu poplatník složenku neobdrží, pak je nutné kontaktovat územní pracoviště místně příslušného finančního úřadu," uvádí Finanční správa ČR.
Bron podnikatel.cz.

Als u uw ontvangstbewijs echter nog steeds niet hebt ontvangen en deze niet voor 25 mei in uw inbox is aangekomen, raadt de financiële administratie u aan contact op te nemen met het regionale kantoor van de lokaal bevoegde belastingdienst.
 
Wel lezen Luigi ;) **Toch maar gelijk ook even gevraagd of ik het juiste bedrag had betaald (ik betaal vanaf het 1e jaar, 2012, al hetzelfde bedrag) en dat was goed.**

Waarom zou het dan voor jou niet goed zijn ?

De hoogte van de OZB kan wel elk jaar wijzigen. Dit gebeurt niet landelijk, maar is regionaal verschillend.
Dus als Luigi in een andere regio zit, dan ...

(Zie ook de topic-starter, bericht #1)
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Alleen volgende info op strakonice.eu:
strakonice.PNG
Volgende op financnisprava.cz:
De Financiële Administratie waarschuwt belastingplichtigen voor de onroerende voorheffing dat de betalingstermijn op 01-06-2020 afloopt. Degenen die zich in een moeilijke situatie met coronavirus bevinden en niet in staat zijn de belasting tijdig te betalen, kunnen de desbetreffende belastingadministrateur verzoeken de belasting uit te stellen of in termijnen te betalen. Als de aanvraag uiterlijk op 31-07-2020 is ingediend, wordt de administratieve vergoeding kwijtgescholden.
 
Bij aankomst bleek de brievenbus inderdaad een melding te bevatten dat de onroerendezaakbelasting van 560 naar 1120 kronen is gegaan.
 
Ik heb afgelopen week gewoon hetzelfde bedrag overgemaakt als vorig jaar. Ik zie wel hoe het loopt.

Groetjes Luigi.
 
Bovenaan