Onkruid in het gras bestrijden... hoe doe je dat?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik heb wel eens round up gekocht in Tsjechie.

Hels spul.

Daarna in Nederland.

Nou dat Nederlandse spul doet bijna niets, is sterk afgezwakt.

Ter geruststelling: ik gebruik het niet meer omdat de buurman mij er op wees dat het spul in de drinkwatervoorziening terecht komt.

Dus onkruid in het gras accepteer ik.
 
Kom nou zeg, Corrie... Hebben de mensen net voor veel geld een leuk huisie in Tsjechië gekocht en dan moeten ze tegen onkruid in het gazon aankijken? Uitroeien die troep, maakt niet uit waarmee, ongeacht de gevolgen!!! :kwaad:

DOOD AAN HET ONKRUID!!! :boksen:

PS. Iemand al Agent Orange geprobeerd? :stout:
 
Ook in Tsjechie de verdunde en onverdunde versie verkrijgbaar.
De verdunde versie werkt voor geen meter!
Beter werkt het dan om zijn met een beetje afwasmiddel te verdunnen en dit op het onkruid te spuiten.
Het liefst in de zon, s'morgens gespoten, s'middags is het bruin!
 
paula schreef:
Het liefst in de zon, s'morgens gespoten, s'middags is het bruin!
Dit werkt zeker, kan ook met zout of chloor. Het nadeel is alleen dat drie dagen later er alweer nieuwe groene blaadjes opkomen. Het enige wat deze middelen doen is het blad verbranden en alhoewel de plant dit niet leuk vind hoeft hij hier niet definitief van dood te gaan. Round Up daarentegen gaat naar de wortel en daardoor sterft heel de plant af en komen er ook geen stekken voor terug.
 
heb naast dit forum ook advies gevraagd van mn nederlandse tuinder/boeren vrienden en die hadden het over groeimiddelen die niet schadelijk zijn voor koeien en schapen en gras..maar wel al het onkruid "Dood roeien" aa mix of MCPP, heb het alleen nog niet gevonden, waarschijnlijk allee bij groothandel voor boeren te krijgen..of weet iemand hier op het forum er meer van?
 

Pelhřimov

Donateur
Ik heb in het verleden 20 jaar bij een toeleveringsbedrijf voor de land- en tuinbouw gewerkt en daar hadden we een afdeling die bestrijdingsmiddelen verkochten en toepasten in vooral de tuinbouw. Ik heb op andere afdelingen gewerkt dus ik kan je geen advies geven over bestrijdingsmiddelen en ik wil ook geen reclame voor hun maken, dus ik stuur je wel even een PM voor enkele adres-tips.
 
Probleem in Nederland is dat de wetgeving elk jaar verandert en dan mn verscherpt. Wat men een paar jaar geleden gebruikte kan nu opeens niet meer verkrijgbaar zijn (en in sommige gevallen ook terecht)!:wijs:

Dus tips die hier geven worden kunnen inmiddels alweer achterhaald zijn.:denk:
 
Inmiddels 32 posts en niemand die een concreet antwoord heeft op de topic-vraag. :confused: Antwoorden als "korrels tegen onkruid", of "het is er wel maar ik weet niet hoe het heet", daar schieten we weinig mee op, en Roundup is dus echt niet voor onkruid tussen het gras als je nog gewoon groen gras wilt houden. Een madeliefje in je grasveldje is leuk, maar van veel paardebloemen, brandnetels etc moet ik weinig hebben. Bij een zoektocht op google krijg je wel allerlei produkten voor geschoteld, oa deze. :denk: Misschien is er toch iemand op het forum die hier persoonlijke ervaringen mee heeft?
 

Pelhřimov

Donateur
Ik heb gisteren in een PM een aantal adres-tips gegeven, waaronder Welkoopwinkels, land- en tuinbouwcooperaties en boerenbonden.

Verder meen ik me vaag te herinneren dat als je bepaalde onkruid (volgens mij mossen, maar ik weet het niet zeker) tussen je gras hebt, de bodem bepaalde voedingsmiddelen mist.
Dus door bij te mesten kan het wel misschien wel eens zo zijn dat je helemaal geen gif nodig hebt.
Een vriend van Namornik woont vlak bij de bij de Welkoopwinkel van het concern waar ik gewerkt heb, en zou verder informeren.
 
:denk: Bij oa de Welkoop lezen de medewerkers ook vaak het antwoord op je vraag vanaf de fles/pot, dus geen persoonlijke ervaring of kennis van het product, maar ik ben toch benieuwd naar het antwoord van die vriend. Alvast bedankt Jeanne! :)
 

Pelhřimov

Donateur
Bij deze winkel behorende bij de cooperatie waar ik ooit werkte echt niet hoor.
Bij dit concern is ook een afdeling loonspuiterij en bestrijdingsmiddelen en voor specifieke vragen wordt daar altijd navraag gedaan.
Wij als personeel van de andere afdelingen mochten zelfs geen antwoord geven ivm aansprakelijkheid, want als door jouw antwoord een tuinder zijn gewas naar de knoppen ging was het leed niet te overzien.
 
Verder meen ik me vaag te herinneren dat als je bepaalde onkruid (volgens mij mossen, maar ik weet het niet zeker) tussen je gras hebt, de bodem bepaalde voedingsmiddelen mist.
Dus door bij te mesten kan het wel misschien wel eens zo zijn dat je helemaal geen gif nodig hebt.
Klopt. Als je mos in je gras en of tuin hebt, dan heb je te weinig kalk. Mos groeit daar graag op, op kalkarme grond. De oplossing is niet het mos weghalen want dat staat in 2 weken weer te groeien. NPK strooien, dat is een kunstmestmiddel (ook in CZ te kopen onder de zelfde naam) met kalk erin, is de beste oplossing en het beste kun je dat doen in/tijdens of net voor een miezerbuitje. Dit is belangrijk omdat NPK als het in de zon ligt het gras laat verbranden en je dus een bruine mat hebt. Regent het niet dan dus watergeven. Als je dit drie keer per jaar doet ben je snel van je mos af (ook in het gras) en komt het ook niet meer terug.
 
Ik gebruik al een paar jaar Agrofit Kombi van de firma Agrobio te Opava een onkruidverdelger voor grasmatten. De twee componenten Starane en Lontrel zijn producten van DOW Chemicals.
Ze moeten met water gemengd worden (verhouding is aangegeven) en daarna wordt het op het gras gespoten. Een verpakking kost ong. 470 Kc en is voldoende voor 1250 m2.
Het werkt, maar voor de puristen onder ons is dat uiteraard geen "lekker" spul.
Bij de tuinafdeling van alle bouwmarkten is een dergelijke verdelger ook te koop, maar dan een ander merk. De prijs rond 100 Kc en is genoeg voor 100 m2.
 
Bovenaan