Onderzoek naar afkomst Tomas Masaryk

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
DNA-test voor beroemde Tsjech

Wat als je grootste nationale held afstamt van je grootste vijand? Die vraag brandt momenteel op de lippen van veel Tsjechen. De mogelijkheid bestaat dat hun vader des vaderlands Tomas Masaryk (links) een bastaardzoon was van de Oostenrijkse keizer Franz Josef (rechts). Die zou het kind hebben verwekt in zijn jonge jaren tijdens een uitstapje naar de woonplaats van moeder.




Die was kokkin in het stadje Hodonin, toen de keizer daar met zijn troepen langs kwam. Hij was onderweg naar Hongarije om daar een opstand neer te slaan. Zoals toen het gebruik was, werden een paar jongedames uitgezocht voor de troonopvolger om zich mee te vermaken. De moeder van Masaryk zou daarbij zijn geweest, volgens een boek dat eerder dit jaar uitkwam.

Dat boek is voor de BBC aanleiding om een documentaire te maken over Masaryk en zijn mogelijke afkomst. In het kader van dat onderzoek willen de Britten de komende tijd genetisch materiaal verzamelen van zowel Masaryk als de voormalige keizerlijke familie. Door dat met elkaar te vergelijken moet eens en voor altijd vast komen te staan wie de vader was van de stichter van Tsjechoslowakije, de voorloper van het huidige Tsjechië.

Moeder Masaryk trouwde zwanger met een jongen uit het dorp en baarde de man die zou uitgroeien tot luis in de pels van de keizer. Opvallend is dat hij als eenvoudige dorpsjongen razendsnel de maatschappelijke ladder beklom. Zo ging hij lesgeven aan adellijk kinderen, wat niet gebruikelijk was in die tijd. Mogelijk is daarin de hand van de keizer te zien, die dan moet hebben geweten hoe zijn avontuurtje in Hodonin is afgelopen.

Hoewel hij tegen het Oostenrijkse keizerrijk was en zelfs de wapens heeft opgenomen, bleef Masaryk altijd opmerkelijk mild over de persoon van de keizer. Hij sprak over hem als een vaderlijke figuur, een teken dat ook hij wellicht het vermoeden had van een adellijke afkomst. Hoe dan ook, genen liegen niet. Over enkele maanden zullen we het weten.

Bron: faqt.nl
 
Boeiend Ad! Waar haal je al die info toch altijd vandaan? Weet jij of iemand anders (kuur?) om welk boek het hier boven gaat? Heb zelf geen tijd om dat uit te pluizen nu, te veel zieken in huis...
 
Beste Rianne, kijk op wikipedia. Jij hebt helemaal geen boek noodig.. Er is ook niet zeker of bepaalde groepen in Tsjechije met zo een film blij zijn want het bewuste huis waar zijn moeder in de keuken gewerkt heeft in Hodonin is al lang geleden afgebroken worden....
 
Ik ben afgestudeerd op Tomas Masaryk (en Vaclav Havel), en ben dus zeker wel geinteresseerd in boeken over hem, heb al een aardige bibliotheek mbt de Tsjechische geschiedenis en die breid ik graag uit.
 
Dat het Engels is snap ik, zie alleen nergens een titel/auteur, ook niet via jouw link. Maar ben ook niet erg helder de laatste dagen hoor, zowel beide kinderen als man en ik zijn al een poosje flink ziek. Tussen de bedrijven door surf ik even wat ter afleiding, maar kan me niet heel erg goed focussen dus...
 

kuurgast

Donateur
Dat boek is voor de BBC aanleiding om een documentaire te maken over Masaryk en zijn mogelijke afkomst.
Ahum.... iets over klok en klepel, geen BBC maar ČT, zie artikel demorgen.be.
"Een Tsjechische wetenschapper voert momenteel DNA-tests uit op kledij die gedragen werd door Tomas Garrigue Masaryk, de eerste president van Tsjechoslowakije........ De Tsjechische documentairemaker David Vondracek wil het mysterie nu voor eens en altijd oplossen........ Over enkele maanden maakt de Tsjechische televisie de resultaten bekend."
Over een maand zou de uitslag bekend moeten zijn volgens Tsjechische tv ceskatelevize.cz/ct24.
Een jaar geleden stond het al op radio.cz/en.

Geen Engels boek maar Tsjechisch.

cisaruv%2Bprezident%2Bdavid%2Bglockner.jpg

Boek: Císařův prezident , Auteurs: Dušan Spáčil + David Glockner.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan