Ondřej Sekora

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Het leek me leuk om een stukje te wijden aan Ondřej Sekora.
Hij is een van de meest bekende en gewaardeerde Tsjechische auteurs/illustrators van kinderboeken.

Wie van ons is niet opgegroeid met het miertje Ferda Mravenec en zijn vriendjes Brouk Pytlik en Beruska? Nog nooit waren insecten zo leuk als met de komst van deze verhaaltjes en tekeningen. Al meer dan zestig jaar groeien generaties Tsjechische kinderen met de avonturen van Ferda op. Ferda Mravenec werd later het eerste Tsjechische tekenfilmfiguurtje ooit.

Ondřej Sekora was op 25 september 1899 geboren in Brno.
Hij werkte daar later als redacteur voor Lidove Noviny en stapte na een paar jaar over naar Praag.
Zijn artikelen en kleine humoristische commentaren, begeleidde hij met illustraties. Hij was tevens auteur van de kinder rubriek Detsky Koutek.
In de jaren twintig ging hij als correspondent voor deze krant naar Parijs, waar hij gefascineerd raakte door Rugby.
Hij begon de regelementen te bestuderen en introduceerde de sport in Tsjechoslowakije. Na zijn terugkomst in Tsjechoslowakije bleef hij over deze sport schrijven en werd als snel de eerste trainer en scheidsrechter. In 1926 vond de eerste Rugby wedstrijd plaats in Tsjechoslwakije.

In 1933 ontstond in lidove Noviny de mier Ferda Mravenec, met een rode zakdoek met witte stippen in zijn nek.
Ferda was het prototype van de gewone ''mens'' die zich van het ene probleem in het andere werkte.
In 1935 verscheen het eerste boek van Ferda Mravenec - later zouden er nog velen volgen.

In de jaren was hij samen met F.Bidlo protagonist van antfascistische karikaturen. Bidlo is overigens overleden in de concentratiekampen.

Tijdens de ocupatie was Sekora gevangen genomen in een concentratiekamp. (1944-45) na de oorlog werd hij redacteur van ''Prace'' en was medeoprichter en redacteur van het humoristische blad ''Dikobraz''.
Daarna werkte hij bij de Staats uitgeverij van kinderboeken in Praag.
Sekora was als schrijver en schilder/tekenaar actief bij zowel film als tv. Hij overleed in 1967.
 

Bijlagen

  • 10069-ferda_beruska.jpg
    10069-ferda_beruska.jpg
    20,2 KB · Bekeken: 14
</font><blockquote><font class="small">Als antwoord op:</font><hr />
Erikita schreef:
Wie van ons is niet opgegroeid met het miertje Ferda Mravenec en zijn vriendjes Brouk Pytlik en Beruska?

[/ QUOTE ]

Uhm... ik?
smiley29.gif
 
Uhm - ik!
Jouw moeder...

Jouw oma (=mijn moeder) vond hem een collaborateur...
Hij werd dus heel zacht uit ons buurt (=uit de buurt van mijn zus en mij, dus) verwijderd.

Pavla Erika
 
hmmm...
Iets anders trouwens - ik herinner me dat Ferda Mravenec hier nog op tv is geweest - weet iemand van jullie dat nog?
 
Ik heb ooit bij een Tsjechische kennis in Amsterdam naar Ferda Mravenec gekeken. Maar ik weet niet meer of het op video was of dat het op de Nederlandse TV werd uitgezonden
crazy.gif


Ik weet wel dat Ajeto op de NL tv geweest is. En nog komt...
grin.gif
 
Dat weet ik niet - maar ik weet nog dat het hier op tv was als een tekenfilmserie. Ga zo even Internet doorspitten, als ik iets vind, dan laat ik het weten!
 
Klopt Rudolf - helaas kan ik er niet veel meer van terugvinden dan een vermelding in iemands lijstje favo kinder tv programma's....
 
Daar heb ik het ook vandaan
grin.gif

Een andere site heb ik ook niet gevonden.
ahum.gif


Maar wie is er in hemelsnaam op het idee gekomen om een tekenfilm uit een 'ver communistisch land' in NL in te voeren? Zou wel een idee van een Tsjech geweest zijn die in NL bij de TV werkte. Martin S...?
grin.gif
 
Afgelopen zaterdag is de enige zoon van Ondrej Sekora, ook Ondrej genaamd overleden. Hij was familie van mij, waar ik helaas niet veel contact mee had, maar mijn vader wel.
ooo.gif
 
Nog over Ondrej Sekora gesproken, hij heeft ook een heel mooi boek geillustreerd 'U nas v Kocourkove'.

Trouwens, ik heb net zitten zoeken op een grote filmsite, maar kon ook niets vinden... dus als dat op de nederlandse buis te zien was moet dat heel wat jaartje's terug zijn.
Volgens Ralph was het te zien in de jaren 70 op de duitse televisiezenders.
 
Ja het was zeker lang geleden, een jaar of achttien schat ik. Ik kan me dus ook niet meer herinneren of dit op een Duitse zender is geweest maar weet nog wel goed dat ik het hier op tv gezien had.
Ik heb trouwens toevallig vandaag bij het inruimen van mijn moeders boekenkast het boekje Vesela Knizka Serialu gevonden van hem met o.a. Kure Napipi, Pes Rek en Kapitan Animuk. Uit 1982! Echt leuk....
 
Bovenaan