Onbedaarlijk lekkere Tsjechische stinkkaasjes

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

De kazen lijken op de Limburgese (stink)kaas en de Herfse. In het geval van de Tsjechische spreekt men van Romadur kazen. En die kunnen bijna net zo goed stinken als de nauw verwante Limburger en Herve.

Ooit kreeg ik er bij afscheid uit Praag een paar door het raam van de nachttrein aangereikt. Natuurlijk niet volgens de verpakkingsvoorschriften verpakt. De volgende ochtend stonk het dermate in de slaapcoupé dat ik vreesde dat ik de trein uit gezet zou worden, dus heb ik de kaasjes uitgezet. Met een sierlijke boog belandden ze in de meest keurige (West) Duitse achtertuin die ik ooit heb gezien. Daar zullen ze vervolgens de mijnopruimingsdienst hebben gealarmeerd...

De Olomoucké tvarúzky (Olmützer quargel) is overigens geen Romadur-type, heeft een lager vetgehalte en - volgens mij, ik at hem maar een keer en was er niet weg van - als onderscheid van de Romadur-types geen gewassen korst. Maar smaken verschillen gelukkig...
 
Deze stinkies vind ik persoonlijk heel erg lekker. De syrecky zijn het beste als zij een paar dagen blijven liggen, dan zijn ze pas rijp en smaken geweldig (handig is deze in een lege jampot te doen en afsluiten anders krijg je het idee dat er ergens in het huis een hele grote dode muis ligt te stinken ..)

Probeer eens volgende:
steeds 2 olomoucke syrecky met daartussen plakje herkules salami
Dit in een jasje gooien (zoals bij schnitzels gewoonlijk is, dus bloem, ei en paneermeel) en bakken maar.

Smaakt verrukkelijk!!! Aanbevolen: Na het eten tanden poetsen.

Tip: doe dit buiten op een campingset !!!
 
Andere tip: hol een rohlik (Tsjechisch hard puntje) uit van binnen, vul deze met uienringen en tvarusky (andere stinkkaas mag ook) prik dit aan een stok of spies en even boven het vuur houden.
 
En inderdaad zoals Beruska al zei, als je ze gaat vervoeren, wees dan lief voor je omgeving en stop ze in een glazen pot met de deksel goed dicht. Dit houdt de stank wel binnen en houdt ze ook langer vers.
 
Even een anekdote uit de tijd dat wij net waren getrouwd. In (toen nog) Tsjechoslowakije ook stinkkaas gekocht. We kampeerden toen nog met een tent, dus geen koelkast, maar wel tupperware doosjes. Daar de kaasjes in verpakt.
Thuisgekomen de boel uitgepakt en manlief bleef maar klagen over de lucht die uit de kofferbak kwam. Volgens hem zaten er dooie muizen in de tent, dus die moesten we eerst open maken anders rotte die helemaal weg!!! Geen (dooie) muis te bekennen dus!!!
Uiteindelijk vonden wij het (Tupperware)doosje met de kaas, die meurde door het (zeggen ze) luchtdichte doosje heen en de kaasjes dreven in het vocht!!! Helemaal vergeten dus.
We hebben die kaas met doosje en al weggegooid (en die doosjes zijn en waren duur!!)

Ondanks dat lusten we de kaasjes nog steeds heel erg graag!!! :D :D
 
Hermelin

Vraagje dus daarover.
Ik heb van de week een lading gekocht in olie en uitjes ed mnjammnjammnjam, maarre.....mag je dat hebben als zwangere. Ivm rauwe melk, heb echt geen idee of dat erin zit. Ik ben er verslaafd aan, dus hoop dat het mag.Ik hoor het wel, alvast bedankt.
 
*huil*, Es ik wil het met alle liefde naar je toesturen maar dat gaat echt onwijs stinken in de post! Heb gister al wel wat gegeten,maja, de rest is dan maar voor m'n vriend. Zal wel vragen of hij het wil eten als ik er niet ben....
 

Tabe

† In Memoriam
Owwww die kaas is verschrikkelijk, die stank blijft echt een week in je huis hangen nog.

Daar heb ik nog wel een verhaaltje over.

Ik ben een beetje verknocht aan die lekker stinkkaas uit Olomouc. Vaak in ronde schijfjes met een stukje ananas. En stinken?..... heerlijk. Mij sokken zijn er niks bij.

Toen wij weer eens op het punt stonden naar Nederland te gaan kochten we in een winkeltje een twintigtal van die kaasjes. Moet altijd in het groot , of niet. Kaasjes werden in Zbyslav in de keukenkast gedaan.

De volgende morgenvroeg vertrokken we uit Zbyslav, richting Almere. Ik denk dat we ergens bij de grens waren toen Doety vroeg: "waar heb je die Olomouc gelaten "? Het bleef eventjes stil in de auto. Die heb jij toch ingepakt? Nee? Dan liggen die nog in de kast!.

We hebben niet gewacht tot we in Nederland waren. We hebben Mira, onze huisoppasser gebeld. Is gelukkig ook een liefhebber van Olomouc.

Moet er niet aan denken hoe het in ons huis had gemeurd als die kaasjes een tijdje in de kast waren blijven liggen.
 
Nog even voor duomamlas die vroeg naar gevaren van stinkkaasjes bij zwangerschap; dat zit zo: in rauwmelkse kaas kan de lysteria bacterie zitten. Deze is zeer gevaarlijk. Echter overleeft deze bacterie de 6 weken niet. Dus kan 'ie in zachte kaasjes zitten, maar niet in harde kaas van rauwe melk, zoals boerenkaas. Jonge kaas is immers al 6 tot 8 weken oud. Dus zachte kaasjes... niet doen!
 
Kaasautomaat

Er zijn maar 2 kaasautomaten in de wereld. Een ervan bevindt zich direct in het informatiecentrum van Olomouc. Op de menukaart staan klassieke vormen, zoals soesjes en sticks, maar ook roomkazen en spreads.

Tvarůžky is onlosmakelijk verbonden met Olomouc. Weinig mensen weten echter dat ze niet rechtstreeks in Olomouc worden geproduceerd, maar in het nabijgelegen Loštice. Er is ook het beroemde Museum van Olomouc Cheesecakes, dat het hele jaar door geopend is voor publiek. Naast het museum hebben ze ook een winkel in Loštice waar je een compleet assortiment Olomouc cottage cheese kunt kopen. Je vindt ook een filiaal van deze winkel in Olomouc aan de Horní náměstí, direct tegenover de astronomische klok. Als je cottage cheese wilt proeven op een totaal onconventionele manier, vergeet dan niet om de "Tvarůžková zoetwaren" in Denisova straat 13 in Olomouc te bezoeken. Het proeven van deze regionale specialiteit is bijna verplicht voor bezoekers van Olomouc. :)

tvaruzky02.jpg

Olomouc-kaas trekt niet alleen aan door zijn smaak, maar vooral door zijn specifieke aroma. Ze zijn erg populair, zowel bij de bereiding van snelle snacks als bij "grote" gerechten. In combinatie met lokaal bier is het een onvergetelijke gastronomische ervaring.

bron: tourism.olomouc.eu
 
Bovenaan