Onbedaarlijk lekkere Tsjechische stinkkaasjes

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hermelin kaas

mijn kinderen en echtgenote zijn helemaal verzot op hermelin kaas (die zo stinkt) zit altijd in een glazen pot met een wat onbekende donkere substantie. is er iemand die het recept weet?
 
Re: hermelin kaas

Olomoucke syrecky, die stinken nog veel meer.

Maar ik denk dat je het hebt over Hermelin die je in een restaurant of een cafe kunt eten, bij voorkeur met bier. Ik heb een paar recepten gevonden, maar allemaal in het Tsjechisch. Lukt dat?
Zoek dan met google op: nakládaný hermelín

11695-hermelin.jpg
 
Re: hermelin kaas

Dan overdrijf je wel een beetje...
smile.gif

Nakladany hermelin valt echt wel mee.
Veel erger:
Syrecky
Romadur
Pivni syr
Nog meer??
 
Laura schreef:
Owwww die kaas is verschrikkelijk, die stank blijft echt een week in je huis hangen nog.
Hé???

Zdenda schreef:
Dan overdrijf je wel een beetje...
smile.gif

Nakladany hermelin valt echt wel mee.
Veel erger:
Syrecky
Romadur
Pivni syr
Nog meer??

Lijkt mij ook. Heb al enkele keren Nakladany hermelin gegeten in een hospoda en je moet er al wat dichter bijhangen om de geur te kunnen waarnemen (of reukorgaan misleid door sigarettenrook? :D )
Wel lekker op roggebrood met pepertje erbij. Excellent in U hrocha (om de hoek waar de Britse ambassade zit)
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Punk, dat vind ik ook de allerlekkerste kaas :D , als je eenmaal zo'n pakje openmaakt, in 1 keer helemaal opeten :eten: , heerlijk..... en dan het liefst nog 1, maar ja we moeten aan de lijn denken hé:bloos2: .
 
Tot ons genoegen blijkt telkens weer dat Tsjechië een rijke traditie heeft van kleine, gruwelijk stinkende kaasjes. En hoe erger ze stinken, hoe lekkerder ze smaken!

Vooral de pivni syr (bierkaas, verkrijgbaar in vele soorten) is echt heerlijk op een plankje bij de pivo. Dus kaasliefhebbers: zet je over je eventuele stankweerzin heen en probeer die kaasjes eens, al dan niet gecombineerd met een drankje; je zal er geen spijt van hebben (denk ik).

Wèl een tip: als je deze kaasjes wilt bewaren in je koelkast, pak ze dan heel (en dan bedoel ik echt héééél) goed in, anders meurt je koelkast drie maanden later nog.
:D

Dit is een mooi voorbeeld van zo'n heerlijk stinkertje...

394150.jpg
 
Het is alweer zo'n tien jaar geleden dat ik de Olomoucka Spezialita ging proberen. Stinkkaas van de bovenste plank dus... brr, Ik heb nu nog de smaak in mijn mond: neem de gymschoen van degene in je buurt met de ergste zweetvoeten, doe die met een stuk goudse kaas in een magnetron totdat je een smeuig geheel hebt.. En voor nog een idee van de geur. Ik ken mensen die per-se een stukje mee moesten hebben naar Nederland en niet de inpakvoorschriften hadden gevolgd. Die hebben dus het stukje kaas onderweg op een gegeven moment maar aan de buitenkant van de auto vastgemaakt... Dit is dus echt een afdeling voor die-hards! En als bierkaas... Ja, na tien pivo kan ik mij er iets bij voorstellen. Maar bij tien pivo kan ik mij ook heel veel andere dingen voorstellen.. Bestaan er geen neusbeschermers om deze kazen voor het bredere publiek toegankelijk te maken???
 
Estrabella schreef:
..... En voor nog een idee van de geur. Ik ken mensen die per-se een stukje mee moesten hebben naar Nederland en niet de inpakvoorschriften hadden gevolgd. Die hebben dus het stukje kaas onderweg op een gegeven moment maar aan de buitenkant van de auto vastgemaakt...
:deuk:
 
Bovenaan