Olympische winterspelen 2018

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechische ijshockeyers naar kwartfinales

De Tsjechische ijshockeyploeg heeft zich geplaatst voor de kwartfinales van de Olympische Spelen in Pyeongchang. In het Gangneung Hockey Centre rekenden de Tsjechen in hun derde en laatste groepsduel af met Zwitserland.

Michal Repik opende al snel de score voor Tsjechië, maar Thomas Rüfenacht zorgde zeven minuten later voor de gelijkmaker. In de tweede periode werd niet gescoord, maar na 43 minuten zorgde Dominik Kubalik op aangeven van Jan Kovar en Jan Kolar voor de 2-1. Roman Cervenka en Repik maakten het in de laatste anderhalve minuut dan af: 4-1. Door de zege is Tsjechië verzekerd van de winst in groep A en dus een directe plaats in de kwartfinales.

Bron: fok.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Brons voor Erbanova op 500 meter.
Het gehele seizoen hebben we prestaties zien leveren door Karolina Erbanova. Op deze spelen kwam voor haar een hoogtepunt door een bronzen plak te winnen in 37.34 seconden. De Zuid-Koreaanse Lee won zilver in 37.33 seconden en het goud was voor de Japanse Kodaira in, een absolute toptijd, van 36.95 seconden. Aardig te vermelden dat Kodaira en Erbanova al meerdere jaren in Nederland wonen, trainen en beiden Nederlands spreken.
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechische ijshockeyers naar halve finales Spelen

De Tsjechische ijshockeyers staan in de halve finales van de Olympische Spelen. In het Gangneung Hockey Centre werd na een bijzonder spannende kwartfinales, die pas na shootouts beslist werd, afgerekend met de Amerikaanse ploeg.

Al na zes minuten lieten de Amerikanen zien er geen gras over te laten groeien: Ryan Donato, veelbelovende speler van de Harvard University, werkte de openingstreffer achter goalie Pavel Francouz. Heel lang duurde het echter niet voor de Tsjechen terugsloegen: Jan Kovar stelde Jan Kolar in staat om de gelijkmaker op het bord te brengen.

De Tsjechen kwamen halverwege de tweede periode zelfs op voorsprong, want Tomas Kundratek werkte een assist van Martin Ruzicka achter goalie Ryan Zapolski. Jim Slater bracht de Amerikanen weer snel langszij, door met een shorthanded goal de 2-2 te maken. In de derde periode werd flink aangevallen, maar Brian O'Neill ramde de puck loeihard op de lat, en ook een powerplay kon niet benut worden door de VS.

Er was dus overtime nodig en dat werd pure chaos: beide ploegen gingen volle bak voor de aanval, waarbij vooral de Amerikanen grote kansen kregen. Donato belandde zelfs in het doel, maar aangezien de regels voorschrijven dat het toch echt de puck is die in het doel moet belanden, had dat weinig nut. Er werd niet gescoord, dus moesten shootouts de doorslag geven.

De eerste twee gingen mis, maar Petr Koukal trof namens de Tsjechen doel. Goalies Zapolski en Francouz deden het verder uitstekend en nadat Francouz de poging van Bobby Butler stopte was het gedaan: Tsjechië plaatste zich voor de halve finales.

180221_284411_Copyright-ProShots-2003646.jpg

Petr Koukal schiet de winnende goal binnen in de shootouts (Pro Shots/Action Images)

Bron: fok.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Ooit moet Ledecká kiezen voor board óf ski’s. Toch? ‘Bla, bla, bla’

Hoe kon een snowboardster kampioen bij het skiën worden? Ester Ledecká is uniek. „Maar de timing en aansturing zijn hetzelfde.”

data25413310-87cb8a.jpg

Ester Ledecká tijdens haar afdaling zaterdag. De snowboardster won skigoud op de Super-G. „Ik wil beide en als de coach het daarmee oneens is, jammer.” Foto ANP/Fabrice Coffrini

Voor een finale snowboarden wilde Ester Ledecká weleens zo sterk in zichzelf gekeerd zijn, dat ze haar concurrenten de weg naar de lift versperde. Tot de Tsjechische op de schouder werd getikt, opschrok en zich verontschuldigde tegenover de andere finalisten. „Dat is Ester, extreem gefocust”, vertelt Nicolien Sauerbreij, die de skiester in haar typeert als „een soort stier die alleen een rode lap ziet.”

Het verbaasde Sauerbreij hooglijk dat Ledecká zaterdag op de Winterspelen goud won op de Super-G. Maar ook weer niet helemaal. „Ik ken er niet één zoals zij. Een fenomeen.” Sauerbreij, in Pyeongchang actief als commentator van Eurosport, leerde Ledecká kennen in haar laatste jaren als snowboardster. De olympisch kampioene van 2010 maakte de entree van een tiener uit Tsjechië mee. En rook haar talent.

Dat Ledecká (22) sinds vorige winter snowboarden combineert met alpineskiën verbaast Sauerbreij allerminst. . Vanwege haar bijzondere ski-kwaliteiten en haar toewijding voor de sport. Een beeld dat telefonisch wordt bevestigd door Ledecká’s ski-trainer Tomás Bank: ,,Ester is een karakter, altijd werken, altijd in beweging en alleen happy als ze skiet.”

Onafhankelijke geest
Er is moeilijk vat op Ledecká te krijgen, weet Bank na tweeënhalf jaar samenwerking. Hij drong er dit seizoen bij haar op aan een keuze te maken: snowboarden of skiën, want de combinatie is sporttechnisch, fysiek en logistiek niet vol te houden. Vindt hij. „Dat verhaal hoor ik vaker”, zei Ledecká in The New York Times. „Ik vind het bla, bla, bla. Ik wil beide en als de coach het daarmee oneens is, jammer, dan zoek ik een ander.” Een onafhankelijke geest, die Ledecká. Wat anderen vinden, interesseert haar niet. Ze leeft in een eigen wereld, met haar normen en regels.

Dan nog resteert de vraag: hoe kan een snowboardster in hemelsnaam olympisch kampioen bij het alpineskiën worden? Minder vreemd dan het lijkt, verklaart Sauerbreij. „De hedendaagse carve-ski is ontwikkeld vanuit de snowboard. De timing en de aansturing van de poortjes zijn hetzelfde. De energie die je vanuit het lichaam omzet in het materiaal is ook gelijk. Net als het sneeuwgevoel. Toen ik onlangs, na vijftien jaar, weer ski’s onderbond, leek het alsof ik er gisteren nog op had gestaan. Beide disciplines zijn relatief makkelijk te combineren. Wat niet wil zeggen dat iedere snowboarder Ledecká kan kopiëren, net zo min dat iedere skiër goed kan snowboarden. Daarom is ze uniek.”

Ledecká schreef in Pyeongchang een idyllisch verhaal. Vanwege haar prioriteit voor het snowboarden kon ze maar beperkte tijd aan skitraining besteden, vertelt coach Bank, die het programma afstemt met haar snowboard-coach Justin Reiter. In de zomer stond ze drie weken op ski’s in Chili, rond Kerst drie dagen, in januari wederom drie dagen en in Pyeongchang vijf.

De overige tijd besteedde Ledecká aan snowboarden. En hoe. Ze won vijf van de zeven wereldbekerwedstrijden voor het gecombineerde klassement parallelslalom/parallelreuzenslalom. Tussendoor startte ze vijf keer in de world cup alpineskiën, waarvan viermaal in de top-30, met een zevende plaats als uitschieter.

Bank verbaast zich niet over haar voortreffelijke ski-resultaten. „Ons doel was de top-15”, grinnikt hij door de telefoon. „Maar als ik terugblik op de trainingen verrast het me niet dat ze goed skiede. Alles liep perfect. Maar goud, dat overtreft mijn stoutste verwachtingen.” Op geleende ski’s van de Amerikaanse Mikaela Shiffrin nog wel. Althans, dat wil het verhaal. Dat ligt genuanceerder, zegt Bank. „Onze materiaalman heeft een uitdrukkelijke voorkeur voor gebruikte ski’s. Hij kiest dan een paar bij fabrikant Atomic. Dat kúnnen de ski’s van Shiffrin zijn, maar zeker is dat niet.”

Haar gouden medaille krijgt een extra historische lading als de snowboardster Ledecká zaterdag ook olympisch kampioen parallelreuzenslalom wordt en zo shorttrackende schaatster Jorien ter Mors volgt als tweede vrouw ooit die in twee verschillende sporten een medaille wint op dezelfde Winterspelen. Sauerbreij, tikje gereserveerd: „Ik vrees dat Ester te veel is afgeleid, plus dat ze nu ‘anders’ aan de start staat.”

In Tsjechië zijn na haar stunt de verhoudingen met haar beroemde familieleden drastisch gekeerd. Oud-ijshockeyer Jan Klapac, medaillewinnaar in 1964 (brons) en 1968 (zilver), is nu ‘de opa van Ledecká’ en componist Janek Ledecky, in Tsjechië bekend van kerstsongs, is nu vader-ván. Ledecká blijft stoïcijns, volgens coach Bank. Ze heeft zich afgesloten om zich, als gewoonlijk, consciëntieus voor te bereiden op wat een fameuze dubbelslag moet worden.

Bron: nrc.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
OS: OAR heeft weinig moeite met Tsjechië
OLYMPISCHE SPELEN - De Tsjechische ijshockeyers hebben niet voor een tweede verrassing kunnen zorgen. Nadat in de kwartfinale nog werd gewonnen van de VS moesten de Tsjechen vrijdag buigen voor de OAR. De Russen waren met 3-0 te sterk.

In de eerste periode kon Tsjechië de favorieten voor het goud nog bijbenen, maar in de tweede periode namen de Olympische Atleten uit Rusland afstand. Pavel Datsyuk, voormalig vedette van de Detroit Red Wings, stelde Nikita Gusev in staat de score te openen. Nog geen halve mnut later maakte Vladislav Gavrikov er al 2-0 van.

In de slotminuten van de derde periode haalden de Tsjechen hun goalie van het ijs voor een extra veldspeler en daar profiteerden de Russen van. Ilya Kovalchuk, een speler die in het verleden z'n goals scoorde voor de New Jersey Devils, bepaalde de eindstand op 3-0.

In de finale staat de OAR tegenover de winnaar van de halve finale tussen Canada en het verrassende Duitsland.

Bron: sportdome.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
694


Ledecka schrijft olympische geschiedenis in de sneeuw

Ski én snowboardgoudEster Ledecka heeft op de Winterspelen iets ongekends gepresteerd. De 22-jarige Tsjechische stuntte eerder door bij het skiën de super-G te winnen, en zojuist voegde ze daar goud aan toe op de parallelreuzenslalom bij het snowboarden. Goud bij het skiën én het snowboarden: Ledecka is de eerste die het flikt.

De Duitse Selina Joerg won het zilver op de parallelreuzenslalom en landgenote Ramona Hofmeister eiste het brons op. Maar uiteraard ging alle aandacht naar Ledecka. Ze is nu de eerste vrouw die goud veroverd heeft op twee verschillende sporten op de Olympische Spelen.

Bron: ad.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Canada pakt brons bij ijshockey door winst op Tsjechië

De olympische ijshockeykampioenen van Sotsji moeten zich dit jaar tevreden stellen met een bronzen plak. In een enerverende doelpuntrijke troostfinale versloeg Canada zaterdag Tsjechië met 6-4.

De eerste periode kende een opmerkelijk verloop. Canada opende na bijna negen minuten de score. Tsjechië trok evenwel na zestien seconden de stand alweer gelijk 1-1, waarna de Canadezen meteen in vijftien seconden het net weer vonden 2-1. Na ruim een kwartier waren het opnieuw de Noord-Amerikanen die scoorden 3-1.

In de tweede periode kwamen beide ploegen niet tot scoren. In het laatste deel van de wedstrijd werd dat ruimschoots goedgemaakt met zes doelpunten, drie voor Canada en drie voor de Tsjechen.

Bron: nieuws.nl
 

kuurgast

Donateur
Tsjechen worden getipt om vier medailles op te halen bij de Olympische Winterspelen
Snow boarder Ester Ledecká goud , schaatser Martina Sábliková zilver op de 5000 meter. Van Tsjechische biathlon-deelnemers wordt ook verwacht dat ze medailles winnen.
Ze hebben zelfs meer dan 4 medailles gewonnen.
Volgens Karolína Erbanová is haar bronzen medaille een beetje goud met oranje.
Karolina heeft de afgelopen jaren alles alleen moeten regelen van haar accommodatie en vliegtickets naar wedstrijden en trainingen in Nederland. Zie verder het artikel op nu.nl.
Over haar kennis van de Nederlandse taal is ze zelf niet tevreden , maar ik heb haar onlangs op tv gezien dat Nederlands sprak en vind het knap zoals ze de taal heeft geleerd.
Karolina als je dit misschien leest...........een hele grote buiging voor jou! :beleefd:

In Vrchlabí plannen ze al een feest voor hun "Olympiërs" maandag op het plein vanaf 14:00uur.
Om 16.00 ceremonieel welkom van Eva Samková , Karolína Grohová + Michal Krčmář.
Ze zijn nog aan het onderhandelen of Karolína Erbanová ook aanwezig zal zijn in Vrchlabí. Karolína Erbanová + Eva Samková zaten samen in een sportklas op dezelfde school als Michal Krčmář in Vrchlabí.

In Praag zal maandagmiddag een huldiging zijn op het Staroměstské náměstí van oa Ester Ledecká + Martina Sáblíková.
 
Laatst bewerkt:

Ad Verschoor

Donateur
Goud op ski’s én board, de Tsjechische Ester Ledecká bewijst dat het kan
763


Het was de allermooiste blik van de Winterspelen in Zuid-Korea. Die van de Tsjechische Ester Ledecká na het goud op ski’s. De snowboardster werd in Pyeongchang de eerste olympisch kampioene in twee verschillende sporten. Ze haalde goud op de Super-G op ski’s, en een week later goud op de parallelreuzenslalom op haar snowboard. Dat lukte niemand eerder.

Die eerste blik, toen ze beneden kwam op ski’s, dat was hét moment van de Spelen. Ledecká kijkt en ziet haar naam op 1 staan. Ze blijft kijken. Want dat kan niet kloppen. Zij, de snowboardster, de snelste? Tussen skidiva’s als Veith, Gut, Vonn?

Ledecká juicht niet. Ze prikt haar stokken in de sneeuw om weg te glijden richting de uitgang. Er komt een camera op haar neus. “Je hebt gewonnen”, zegt de cameraman. Dan pas komt er iets van een lach. Ze kan het niet geloven. “Ik dacht dat het een fout was. Ik wachtte gewoon tot ze de tijd zouden veranderen. Iedereen schreeuwde. Ik dacht: oké, dit is raar”, zei ze na haar wedstrijd.

Tijdens de persconferentie weigert ze vervolgens haar skibril af te zetten. Het goud kwam voor Ledecká zo onverwacht, dat ze geen make-up mee had genomen. De bril blijft op. Een week later gaat hij af. Want het snowboardgoud was wél verwacht. Ledecká bleef als topfavoriet onverstoorbaar in de aanloop naar de parallelreuzenslalom. Ook toen de hele wereld wat van haar wilde.

Advies
Want vragen, die kreeg ze. Hoe ze de twee sporten in hemelsnaam combineerde, bijvoorbeeld. De prioriteit van de 22-jarige Tsjechische uit Praag is snowboarden. Daar traint ze het meest op en liggen haar grootste kansen op goud. Met verschillende wedstrijden, vaak op verschillende plekken, zijn de twee sporten agendatechnisch bijna niet te combineren. En dan was er ook nog het verhaal van haar ski’s, die ze voor de Super-G even ‘geleend’ zou hebben van de Amerikaanse skiester Mikaela Shiffrin. Dat was niet helemaal waar, maar ze komen wel bij dezelfde fabrikant vandaan.

Ledecká won afgelopen seizoen vijf van de zeven wereldbekerwedstrijden op haar snowboard en was daarmee de grote favoriet voor de olympische titel. Skiën doet ze erbij omdat ze het leuk vindt. Om zich ook als alpineskiester te kwalificeren voor Pyeongchang, startte ze vijf keer in een wereldbekerwedstrijd. Ze haalde vier keer de topdertig. Haar beste prestatie was een zevende plek.

Natuurlijk kreeg ze vaak het advies van haar coaches om te kiezen voor één van de twee sporten. Maar dat wil de stronteigenwijze Ledecká niet. “Ik vind het bla, bla”, zei ze daarover in de New York Times. “Die discussie is er al sinds mijn 14de. Ik wil het allebei doen, en zal het allebei doen. Als een coach het daar niet mee eens is, zoek ik wel een ander.”

Humor
Ledecká kwam twee jaar geleden voor het eerst op beide disciplines in één seizoen in actie in het wereldbekercircuit. In Sotsji maakte ze vier jaar geleden haar olympisch debuut. Toen was ze nog fulltime snowboardster. Ze werd op de parallelslalom, dat niet meer olympisch is, zesde. Op de parallelreuzenslalom werd ze zevende.

Ledecká heeft twee coaches, één voor skiën en de ander voor snowboarden. Het zijn sporten die professionele sporters niet combineren. Dat vindt de Tsjechische maar raar, want ze ziet veel gelijkenissen.

Ze bewees ook nog eens humor te hebben toen ze droogjes opmerkte dat ze ‘allebei downhill’ waren. Zo is het maar net.

Bron: trouw.nl
 
Bovenaan