Olomouc

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Een stad die nog niet veel aan bod is gekomen op het forum is Olomouc. Tijd dat daar verandering in komt, want er is veel te beleven in die parel van Moravië, zoals je kan zien op de website olomouc.eu.

venue2.jpg


Olomouc is een levendige stad vol met jonge mensen, muziekclubs, disco's, studentencafés, bioscopen en sportterreinen. Dankzij Palacký Universiteit, opgericht in 1573 en een van de twee oudste universiteiten in de Tsjechische Republiek, ziet u meer dan twintigduizend studenten in de straten van de stad.

Het gebied rond de kazerne, een beschermd deel van de vestingwerken uit de tijd van keizerin Marie Theresa op korte loopafstand van het centrale plein, gonst dag en nacht, met veel cafés, bars en wijnkelders, evenals een scala van Tsjechische en internationale gerechten in stijlvolle cafés en restaurants, terwijl je in de clubs kan dansen tot de ochtend.

De culturele agenda bevat traditionele muziek, film- en dansfestivals, optredens van het Filharmonisch Orkest en diverse podia, tentoonstellingen, concerten van klassieke en moderne muziek en nog veel meer.

Olomouc wordt ook wel een "parel in het groen" genoemd, dankzij de verleidelijke gemeentelijke parken en botanische tuin rondom het oude centrum. Drie keer per jaar wordt de beroemde Floratentoonstelling gehouden in de stad en die trekt tienduizenden bezoekers.

De Hanávlakte rond Olomouc, verweven met bloeiende tuinen en gouden korenvelden, is een van de warmste en meest vruchtbare regio's in de Tsjechische Republiek. Het is niet alleen beroemd om zijn aangename klimaat, maar ook vanwege de regionale lekkernijen, volkstradities, regionale kostuums en het opvallende dialect.

Wat nog niet in die uit-agenda staat, is Olomouc's festival Septembeam van 25 t/m 29 september 2012. Dit jaar wordt het voor de 2e maal georganiseerd, zie septembeam.eu voor informatie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

dennuzzz

Donateur
en wat te denken van de talloze prachtige fonteinen in de stad....in september heb ik er een paar kunnen aanschouwen, alsook een prachtig uurwerk op het plein bij de pestzuíl en de prachtige kathedraal? het is een bezoek meer dan waard...en met een beetje geluk loop je tegen studenten nederlands aan die je misschien wel willen rondleiden in de prachtige tuinen van de palackeho universiteit waar nl en chinees gedoceerd wordt.
 
Ik sluit me helemaal aan bij bovenstaande. Ik woonde 4 jaar in Pisek en ben 1x 3 dagen in Olomouc geweest. Een bijzondere stad met een leuk centrum en een prachtige kathedraal, maar het duurt wel even voordat je er, via Brno, bent. Ik vond het nogal een uithoek.
 
Ik was er al een keer, in Olomouc, en wou vaker terug, maar het kwam er niet van, helaas!
We hebben er op het plein bij de klok een prachtige demonstratie van een jeugdgroep gezien.
En er waren ook kunstenaars, die uit boomstammetjes de meest prachtige figuren maakten met kettingzagen.
Ik heb wat op film, maar kan dat nog niet plaatsen hier, helaas.
 

kuurgast

Donateur
ORC_tabulka_ceny.jpg


Met de Olomouc region card heb je bijna overal gratis toegang en krijg je een gratis gids met bezienswaardigheden.
Op die website staan veel tips voor uitstapjes in Engels en Duits.
De dierentuin ZOO Olomouc is nabij Olomouc en ligt mooi in een groene omgeving zie mapy.
De studenten waar Dennuzzz op doelde zijn van de Vakgroep neerlandistiek van Faculteit der Letteren.
Keesi speciaal voor jou een filmpje van youtube. :)
 
dag,

wij zijn net terug uit Vrchlabi en denken erover volgend jaar in de buurt van Olomouc te gaan. Bijvoorbeeld eronder, dan kunnen we ook naar Blansko en die grotten etc. Dat gebied kennen we nog niet. Dat wordt dan de 5e keer Tsjechie. We zijn met ons beiden (53 jaar) en zoeken rust maar niet in de middle of nowhere. In Vrchlabi haden we en prachtig appartement in een chateau, middenin het stadje en je hoorde niets.
Nog tips en is Olomouc en omgeving wat?

Dries Koster uit Groningen
 

Ad Verschoor

Donateur
Olomouc: Tsjechische verrassing

Bron: Reishonger.nl - 16 juli 2013 door Sascha van Zonsbeek

Juist een plek waar je vooraf geen verwachtingen van hebt, kan je soms positief verrassen. Dit was voor mij het geval bij Olomouc, een stad in de Tsjechische regio Moravië. Als iemand die mooie architectuur en gebouwen kan waarderen, keek ik een paar dagen eerder mijn ogen uit in de hoofdstad Praag. Olomouc bleek hier echter behoorlijk aan te kunnen tippen.

Olomouc2-Tsjechie-CzechTourism.jpg


Let’s get lost
Toen ik mijn eerste stappen in Olomouc zette, schoot mij een spreuk te binnen die betrekking heeft op reizen: “Throw away the map and get wonderfully lost”. Want Olomouc, met haar netwerk van straatjes, steegjes en pleinen, nodigt uit tot verdwalen. Om iedere hoek vind je een ander kleurrijk gebouw of één van de fonteinen en monumenten die de stad rijk is. De belangrijkste bezienswaardigheden liggen op loopafstand van elkaar, waardoor je het historische centrum prima te voet kunt verkennen. En dat is dan ook precies wat ik deed.

Olomouc1-Tsjechie-CzechTourism.jpg Olomouc3-Tsjechie-CzechTourism.jpg

Spirituele hoofdstad van Moravië
Olomouc bezoek je vooral vanwege haar cultuur. De grootste aantrekkingskracht van de stad ligt namelijk in haar historische gebouwen. Het centrum bestaat grofweg uit twee delen. Aan de ene kant is er een groot plein (Horní Náměsti) met het stadshuis uit 1378. De astronomische klok van dit stadhuis doet denken aan die in Praag. Zowel de toren van het stadshuis als een andere toren op het plein kun je beklimmen, wat je een mooi uitzicht over de stad oplevert. Behalve het stadhuis is ook de Holy Trinity Column, een barokke beeldengroep uit de achttiende eeuw, een trekpleister van dit plein. De beeldengroep, met in het midden een kleine kapel, staat sinds 2000 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.
Aan de andere kant van het centrum is er een deel met gebouwen die overwegend aan de universiteit behoren. Hoewel het grootste deel van de gebouwen in Olomouc barok is, kun je ook gotische, romaanse, renaissance en classicistische bouwstijlen herkennen. Verspreid door het centrum liggen maar liefst 28 kerken. Hierdoor wordt Olomouc ook wel de spirituele hoofdstad van Moravië genoemd. De mooiste van allemaal is de kathedraal van Sint Wenceslas. De kenmerkende torens van deze kathedraal kun je op veel plaatsen in de stad boven de skyline zien uitsteken.

Stadhuis-Olomouc-Tsjechie-CzechTourism.jpg St.-Wenceslas-Cathedral-Olomouc-Tsjechie-CzechTourism.jpg

Van Krakau naar Wenen
Olomouc ligt op de weg van Krakau naar Wenen en is een populaire tussenstop voor reizigers die deze route afleggen. De stad wordt vooral bezocht door toeristen uit Polen, Oekraïne en Wit-Rusland. Daarnaast staat Olomouc bekend als studentenstad. De Palacky Universiteit, de op één na oudste universiteit van Tsjechië, trekt jaarlijks 20.000 studenten aan. En dat kun je merken; zowel aan de sfeer in de stad als aan de voorzieningen. Olomouc voorziet haar studentenkorps van voldoende entertainment: op ieder plein vind je bars, cafés en restaurants. Dat in de zomermaanden weinig terrassen onbenut blijven, laat zien dat ook passerende reizigers hier graag gebruik van maken.

Compilatie-Olomouc-Tsjechie-CzechTourism.jpg

Tsjechische verrassing
Olomouc is zonder twijfel een mooie stad. In tegenstelling tot andere plaatsen in Oost-Tsjechië, waar je onder andere door grote betonnen woonblokken nog goed kunt zien dat het communisme hier ooit hoogtij vierde, ademt Olomouc geen typisch communistische sfeer. Dit komt waarschijnlijk door de combinatie van vrolijke bouwstijlen en de levendige sfeer die de studenten en andere bezoekers met zich meebrengen. Volgens Lonely Planet-auteur Andy Murdoch geeft Olomouc het authentieke leven in Tsjechië dan ook veel beter weer dan de metropool Praag. De bekende organisatie noemt Olomouc zelfs in de top tien van mooiste plaatsen van Europa. Toch wordt Olomouc nog niet massaal bezocht. Daardoor is het een leuke plek om te bezoeken als je in Tsjechië eens van de gebaande paden wilt treden.

Meer informatie over Olomouc en andere delen van Tsjechië vind je op de website van het Tsjechisch verkeersbureau: www.czechtourism.com

[EDIT: foto's waren uit bericht verdwenen, via artikel op internet weer hersteld.]
 
Laatst bewerkt door een moderator:

kuurgast

Donateur
Olomouc heeft niet alleen in de zomer veel te bieden maar ook in de winter kan je er van alles beleven.
1 November is een echte ijsbaan op het gerenoveerde Dolní náměstí/lagere plein geopend. Daaromheen komen veel kramen te staan en er komen diverse evenementen ivm de kerstmarkt die 24 november begint.
De ijsbaan is iedere dag van 9:00 - 22:00 uur tot 31 december gratis toegankelijk, zie voor de tijden bruslenivolomouci.cz en kluzisteolomouc.cz.
 
Bovenaan