NS-Sprinter wordt getest in Velim

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Nieuwe NS-Sprinter onderweg naar testcircuit in Tsjechië

De eerste nieuwe NS-Sprinter is begin deze week uit de fabriekshal van de Spaanse treinfabrikant van CAF gerold. Het voertuig is onderweg naar Velim in Tsjechië waar het voertuig wordt beproefd op een speciaal testcircuit voor rollend materieel. “De test in Velim start in april en duurt ongeveer vier maanden. Een andere trein zal naar Wenen gaan voor een klimaattest”, vertelt woordvoerder Ingeborg de Boer van NS.

De Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) gaat in 2018 op het Nederlandse spoor rijden. De treinen zijn van het type Civity en rijden nu al in meerdere landen. De passagierstreinen hebben zowel zit- als staplaatsen, brede gangpaden en ruime balkons. De voertuigen krijgen rolstoeltoegankelijk toiletten, stopcontacten en USB-aansluitingen in de eerste en tweede klas en speciale afvalbakken op de balkons met gescheiden afvalinzameling. De gelijkvloerse instap zorgt ervoor dat ze goed toegankelijk zijn voor mensen in een rolstoel of met een kinderwagen.
 

Ad Verschoor

Donateur
Nieuwe Intercity NS voor testritten naar Velim

De eerste van de 79 nieuwe Intercity-treinen die voor NS gebouwd worden, heeft de fabriek in Polen verlaten. De trein is bedoeld om te testen, eerst in Duitsland, vervolgens bij Tsjechië.

NS-INTERCITY-BUITEN.jpg

De testtrein buiten de fabriek in het Poolse Katowice. Beeld © NS

De trein is nog lang niet af, zo ontbreken de stoelen nog en zijn de treinstellen nog grotendeels zwartgekleurd. Alleen de neus en de deuren van de testtrein zijn al NS-geel. De rest van het typische NS-geel en -blauw wordt pas later op het toestel aangebracht, meldt het bedrijf in een persbericht.

De trein gaat 'op avontuur', zoals NS dat omschrijft. Eerst worden in het Duitse Salzgitter statistische testen gedaan door de Franse fabrikant Alstom, vervolgens gaat de trein naar Velim in Tsjechië. Daar is een testcircuit, waar de trein voor het eerst zelfstandig zal rijden.

Twee jaar testen
Voor de trein naar Nederland komt, gaat die naar Wenen, voor testen in de klimaatkamer. Al die testen duren bij elkaar opgeteld ongeveer een jaar. Daarna volgt een jaar testen in Nederland, om te kijken of de trein überhaupt op het Nederlandse spoor toegelaten mag worden.

25.000 zitplaatsen
Als alles volgens planning gaat, is de trein in 2021 klaar voor gebruik. De treinen kunnen ook over de hogesnelheidslijn rijden, een groot voordeel ten opzichte van de huidige intercity's.

Als alle bestelde treinen op het spoor rijden, levert dat 25.000 extra zitplaatsen op.

Bron: rtlnieuws.nl
 
Bovenaan