Noodweer in Tsjechië 2020

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Overstroomde kelders, auto's, overstromingsniveaus, bij hevige regen werken brandweerlieden in het noordoosten van het land.

Brandweerlieden in de regio Hradec Králové kwamen donderdagmiddag tussenbeide in meer dan 120 evenementen in verband met hevige regen, voornamelijk ondergelopen kelders en het pompen van water. Ze vertrokken het meest tussen 15.00 uur en 17.00 uur, eerst in de buurt van Jičín, Hořice en vervolgens in de regio's Hradec Králové en Rychnov, vertelde Martina Götzová, woordvoerster van de regionale brandweer, donderdag om 18.00 uur aan verslaggevers.

Volgens gegevens die continu op de website van het stroomgebied van de Elbe zijn gepubliceerd, namen de stromen in de regio Rychnov in de uitlopers van het Orlické-gebergte voornamelijk toe.
'We hebben nog niemand hoeven evacueren, we hebben nog geen informatie over gewonden. De overgrote meerderheid gaat over het pompen van water uit ondergelopen kelders. De gebeurtenissen nemen niet toe zoals in het begin ", zei Götzová om 18.00 uur.

De instroom van water op sommige wegen in de regio Rychnov compliceerde het verkeer, bijvoorbeeld in Tutle tussen Rychnov en Kostelec nad Orlicí stroomde een beek over en overstroomde de kelders van huizen.

In het kleine dorpje Lupenice overstroomde het water het dorpsplein en verschillende omliggende huizen volledig. Drie kilometer verderop ligt het dorp Tutleky, volgens de lokale situatie is het wat erger, er is ook een weg onder water en het is niet mogelijk om er met de auto te komen vanuit het dorp Lupenice.

Brandweerlieden moesten ook naar Rychnov nad Kněžnou. Brandweerlieden komen op verschillende plaatsen tussenbeide in Rychnov, water overstroomde de kelders van verschillende huizen en auto's in de buurt van het ziekenhuis. Op sommige plaatsen hebben ze echter geen tijd om het water weg te pompen, dus verdelen ze in ieder geval zandzakken aan mensen

Meteorologen hebben voor het noordoosten van Bohemen een waarschuwing afgegeven voor extreme regenval met een totaal van 60 tot 80 liter water per vierkante meter. Ze waarschuwden voor lokale overstromingen.

Vergeleken met het weekend hadden de brandweerlieden in de naburige regio Pardubice dit keer meer rust. Van 's middags tot 18.00 uur belden ongeveer 15 mensen de brandweer dat ze hulp nodig hadden bij het pompen van water uit de kelders.

Hevige regen veroorzaakt problemen in de regio Moravië-Silezië. Sommige beekjes bevinden zich in de tweede overstromingsfase.
Bron irozhlas.cz.
 

kuurgast

Donateur
Een dode bij hoog water in de regio Bruntál en een vermiste.

Door lokale overstromingen zijn in Tsjechië weer doden gevallen. Op zaterdag is een inwoner van Petrovice dood teruggevonden in riviertje Osoblaha. Het lichaam is gevonden enkele kilometers verderop langs de rivier tussen Janov en Arnultovice, zei een woordvoerster van de politie. Er ontbreekt nog een tweede persoon. De regio langs de Osoblaha ligt in het zuidelijke Silezische puntje van Tsjechië, ten noordoosten van het Jeseníky-gebergte.
Er zijn een aantal kelders en wegen overspoeld.

Het niveau van de overstroomde rivier Osoblaha daalde op zondag enkele decimeters, maar het modderige water en de sterke stroming lieten nog geen grotere zoekoperatie en het zoeken naar het lichaam van een verdronken vrouw toe. Brandweerlieden verwijderden verschillende ontwortelde bomen uit de rivierbedding.
Omdat het lichaam werd gezien in het water bij de grens met Polen, informeerde de Tsjechische politie Poolse collega's.
Bron oa deutsch.radio.cz.
--------------------------------------------------------------------
Vader ging met twee dochters raften op Morávka, de jongste overleefde het niet.

Ondanks een aantal waarschuwingen vertrok zondag een vader met twee dochters om te raften op de overstroomde Morávka-rivier. De adrenalinestoot eindigde in een familiedrama. De bemanning op de opblaasboot kon de sterke stroming van de Morávka-rivier niet aan. De boot viel voor de samenvloeiing van de Morávka-rivier met de Ostravice-rivier.
Een achtjarig meisje is samen met haar vader en een vijftienjarige zus uit de boot gevallen. De vader en oudere zus kwamen aan land bij de samenvloeiing,. Het lichaam van achtjarig meisje werd zonder tekenen van leven door brandweerlieden uit de rivier Ostravice gehaald. Ze is nog gereanimeerd etc en naar het ziekenhuis in Ostrava gevlogen, maar is daar helaas overleden.
Bron novinky.cz.
--------------------------------------------------------------------
De niveaus in de regio Frýdlant dalen.
De situatie in de regio Liberec kalmeerde op zondagavond, het regende op de meeste plaatsen niet meer en de rivieren dalen langzaam. De meeste stromen in de regio Frýdlant zijn al weer normaal geworden, de toestand van gevaar is nog steeds van toepassing op Smědá in Višňová, in Předlánky is de rivier al in de tweede graad gedaald. Alleen de eerste overstromingsfase is geldig in Řasnice in Frýdlant.

In de regio Liberec is de afgelopen drie dagen meer dan 200 liter water per vierkante meter gevallen. De sterkste neerslag werd gemeten door het station in Bílý Potok in het IJzergebergte, waar op vrijdag tot en met zondag bijna 275 millimeter neerslag viel. Ze zijn al begonnen met opruimen in steden en dorpen, maar volgens burgemeester Dan Ramzer (ODS) van Frýdlant beginnen ze pas maandag met de hoofdschoonmaak.

Helling aardverschuiving.
In Lubina in de regio Novojičín viel zondag een deel van de helling door regen. Omgevallen bomen beschadigden hoogspanningslijnen en brengen ook aangrenzende gebouwen in gevaar. Bewoners van twee huizen moesten hun huis verlaten, er zijn negen huizen zonder stroom. De drassige grond resulteerde in de aardverschuiving van een deel van de helling van ongeveer 20 bij 15 meter, waarop hoge bomen groeiden.

De niveaus van waterlopen in de regio Olomouc namen op zondag na een nachtstijging geleidelijk af, en alleen de eerste graad van overstromingsactiviteit is geldig op verschillende plaatsen. Alleen op de rivier de Bečva in Teplice in de regio Přerov bereikte het water 's middags de grens van de tweede graad van overstromingsactiviteit, wat duidt op gereedheid, maar stijgt niet meer.


De Smědá-rivier in het noordoosten van Bohemen, die zaterdag uit de oevers stroomde, bereikte op zondag opnieuw de derde graad van overstromingsactiviteit. In de namiddag begon de neerslag echter af te nemen en het water in de rivier daalde.

Vanwege de verwachte hoeveelheid neerslag en verzadiging van rivieren door eerdere regens, verwachten meteorologen stijgende waterstanden, vooral in de noordoostelijke en oostelijke helft van het land, terwijl ze in de Beskydy- en Jeseníky-bergen de tweede overstromingsfase en kleinere rivieren in zware regen kunnen overschrijden.

Overstromingen dreigen in de regio's Pardubice en Chrudim.

Bron oa irozhlas.cz.
 
Ik zit in de buurt van Turnov, dus regio Liberec. We hebben nu vier dagen regen achter de rug plus een bui waarbij de regen met bakken naar beneden kwam. Ik denk er over om een sloot te laten graven achter het huis en waar de eetzaal komt. Een leuke brug er over maken om in de tuin te kunnen komen. Waar de sauna komt heb ik indertijd de vloer circa 40 cm laten zakken. Nu stond er water op de vloer. Je begrijpt wat het effect daarvan was wanneer je tijdelijk de ruimte gebruikt voor opslag.
 
@kuurgast
dit is ook om anderen iets te leren.
als je al 6000 euro aan grondwerkzaamheden hebt, is het na 1 klus terugbetaald.
sowieso, voor iedereen die van plan is een oud groot gebouw te kopen, bedenk je 3x keer voordat je iets door een bouwonderneming laat doen.
ik leer liever van andermans fouten, dan de pijn in mijn eigen portemonneeeeee
 
Ik had al lang rekening gehouden met een wolkbreuk. Omdat het terrein aan de achterzijde een meter of 5 oploopt heb ik van blokken zandsteen een muur laten bouwen (een 70 meter lang) die langzaam naar een lager gedeelte loopt. De blokken zandsteen zijn bij de verbouwingen te voorschijn gekomen. Wanneer je hier zou graven kom je weer blokken tegen. Ik neem aan dat de muur het meeste water wel heeft afgevoerd.
Ik ben een zuinig persoon en behoor tot de risicogroep voor corona. Heb geen huur. Kan ook geen bezoeken aan Nederland brengen. De mensen die ik zou willen bezoeken zitten onder deze omstandigheden niet op me te wachten! Dat alles betekent dat ik van mijn AOW kan sparen en geld uit kan geven aan zaken die nu van belang zijn.
 
mijn ervaring hier bij grotere gebouwen, grondwerkzaamheden.
het eerste project wat ik hier deed was een zwembad (12 jr geleden).
bouwfirma 1 , prijs wow auw
bouwfirma 2 hetzelfde
minigraafmachine (gebruikt) gekocht.
als ik de mensen, materiaal en tijd bereken, investering terug en een graafmachine.
nu heb ik meerdere grote gebouwen en heb regelmatig grondwerkzaamheden etc.
de nieuwe graafmachine is al meervoudig terugbetaald.

alles wat je besteedt aan huur, externe firma, andere mensen is geld weggooien.
als je twee linkerhanden hebt of je bent particulier, kun je niet anders.
een ondernemer berekent alles...
hetzelfde geld voor gereedschap, beter een boormachine kopen als huren etc.
bij grote gebouwen moet je een compleet andere denkwijze hebben, anders ga je snel failliet...
het andere grote voordeel is dat je iets hebt wat je kan uitlenen, andere eigenaars van firma's in de buurt komen dan zonder kosten je even helpen met grote machines.

zo is de cirkel rond en zijn projecten spotgoedkoop.
in cz is het belangrijkste známý známý známý
hoe help ik een ander, en misschien helpt hij mij ....
..... Ik ben een zuinig persoon en behoor tot de risicogroep voor corona. Heb geen huur. Kan ook geen bezoeken aan Nederland brengen. De mensen die ik zou willen bezoeken zitten onder deze omstandigheden niet op me te wachten! Dat alles betekent dat ik van mijn AOW kan sparen en geld uit kan geven aan zaken die nu van belang zijn.
ik bedoel het goed, maaar verkoop de boel, dit wordt een nachtmerrie/financiële strop waar je nooit meer uit komt.
ga genieten van je pensioen voor het te laat is.
 
Vandaar de muur, die vermoedelijk goed heeft gefunctioneerd. Het water dat ik zag komen kwam van de andere kant of wellicht langs het einde van de muur. Nu is het wellicht een idee dicht bij het huis een sloot te graven die uitmondt in het vrije veld waar ik geen last meer kan krijgen. Om mee te denken de volgende gegevens: de lengte zal 71 meter moeten zijn. Wanneer ik uitga van een diepte van 40 cm, een breedte op de bodem van 30 cm en een breedte bovenaan van 70 cm zal het grondverzet minstens 14 kuub zijn.
Ik had de muur laten maken met het idee dat die wellicht één keer in de honderd jaar een kerende functie zou moeten hebben. Wanneer je denkt aan de opwarming van de aarde met meer extreem weer, dan was het in ieder geval een goed idee om die te bouwen. De vorm lijkt wat op de muren die je in het Engelse landschap ziet.
 

kuurgast

Donateur
Vermiste vrouw uit Oskava nog niet gevonden
De vermiste vrouw uit Oskava is eindelijk gevonden.

Minstens negen doden in juni 2020.

Aanhoudende regenbuien en stormen veroorzaakten plaatselijke overstromingen op veel plaatsen in de Tsjechische Republiek, de regio's Olomouc, Pardubice of Zlín. Een vrouw stierf op zondag 7 juni in Šumvald in de regio Olomouc, en sindsdien is een andere vermist en haar lichaam werd waarschijnlijk pas woensdag gevonden. Een week later, na een storm in een plas water in Kojice in de regio Pardubice, vonden ze een verdronken man. Zaterdag stierf een man in de overstroomde rivier Osoblaha in de regio Bruntál, het vrouwelijk lichaam, dat getuigen ook in het water zagen, is nog niet gevonden. Op zondag stierf het meisje toen een opblaasboot met haar omviel in de overstroomde Morávka in de regio Frýdek-Místek, en een oudere man verdronk ook in een ondergelopen stroom in Lopeník in de regio Uherské Hradiště. Tijdens de afdaling van Vsetínská Bečva, kapseisde een kano met twee mannen maandag onder een vlot in Hovězí in de regio Vsetín, stierf de een op maandag, de ander een dag later. Een andere vaarder stierf dinsdagavond en verdronk op vrijdag in Velká nad Veličkou in de regio Hodonín.
Bron lidovky.cz.
 

kuurgast

Donateur
Vrijdag zullen zware stormen het oosten van het land treffen, de rivierstand zal stijgen.

In de oostelijke helft van Tsjechië zullen er uitzonderlijk sterke onweersbuien zijn met hevige regen. De waarschuwing van de meteoroloog is geldig van vrijdagochtend tot zaterdagavond. Het risico bestaat dat de rivierniveaus in het noordoosten van het land weer zullen stijgen, die al zijn overspoeld door eerdere regens.
Inwoners van de regio's Hradec Králové, Pardubice, Zlín, Zuid-Moravië, Olomouc en Moravië-Silezië en de regio Vysočina moeten rekenen op sterke of zeer sterke stormen van zes uur op vrijdagochtend tot drie uur op zaterdag.

Ze kunnen gepaard gaan met hagel en stortregens van ongeveer 50 millimeter. Tegelijkertijd waait er een sterke wind met windstoten van rond de 70 kilometer per uur.
Zware regenval kan stromen en gebieden, inclusief kelders, onder water zetten. Water in sommige rivieren kan van de oevers naar het omringende landschap stromen. Vanwege de verwachte intense neerslag en verzadiging van het gebied, kunnen de stromen tot de tweede graad van overstromingsactiviteit stijgen, voor kleinere is een verhoging naar de derde graad niet uitgesloten, zeiden meteorologen. Windstoten kunnen takken breken en bomen ontwortelen.

Stroomuitval, transportproblemen en materiële schade kunnen worden verwacht. Mensen moeten ramen, kassen en losse voorwerpen beveiligen die iemand kunnen verwonden.

Bron idnes.cz.
 

kuurgast

Donateur
Weer op zondag 28 juni.

Zondag is het zonnig in Tsjechië, overdag nemen de wolken toe vanuit het westen. In het westen van het land kan men regenbuien of onweersbuien verwachten. De dagelijkse maximumtemperaturen liggen tussen 27 en 31 graden Celsius.

De weerdienst waarschuwt voor zware regenbuien en onweersbuien op zondagavond en nacht tot maandag. In het zuiden en oosten van het land kunnen deze tot overstromingen leiden, aldus de waarschuwing.
Bron oa deutsch.radio.cz.
 
Als reactie op wat curious bij reactie #24 opmerkte, zou dit betekenen dat ik 2 jaar op water en brood zou moeten leven om de investering te doen. Ik plan een andere oplossing en zal daar later over berichten.

Ik moet me doodschamen dat ik als landmeter niet op de kaart heb gelet die kuurgast in haar reactie #30 meegaf. Natuurlijk komt al het water niet hier, maar het geeft wel aan waarom ik ook uit een andere richting water kreeg. Later meer hierover.
Duidelijk is dat deze situatie zich de laatste 18 jaar niet heeft voorgedaan, maar we kunnen meer extremen verwachten.
 

kuurgast

Donateur
p_mapa.png

Er zijn wederom regenbuien die in delen van Tsjechië voor natte voeten zorgen.
Zie interactieve water-kaart op hydro.chmi.cz en waarschuwing portal.chmi.cz.
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Meteorologen waarschuwen voor hitte op vrijdag. 'S Avonds wordt het vervangen door stormen met hagel.

Het zal vrijdag warm zijn in Tsjechië en vooral in Midden- en Zuid-Bohemen, en in het zuiden van Moravië zal de temperatuur 's middags soms boven de 31 graden Celsius komen. Geleidelijk zullen de wolken vanuit het westen toenemen en in het grootste deel van Bohemen en de Boheems-Moravische Hooglanden zullen er stormen zijn, die af en toe sterk zullen zijn en gepaard gaan met harde wind en hagel.

In Bohemen worden op vrijdagmiddag en -avond onweersbuien verwacht, met uitzondering van het noordwesten en de Boheems-Moravische Hooglanden. De wind kan in windstoten snelheden tot 70 kilometer per uur halen en takken breken. Tegelijkertijd bestaat het risico van hagel, bliksem en af en toe een overstroming van kleine beekjes en overstroming van lager gelegen plaatsen door stortregens.

Volgens meteorologen zullen de stormen 's nachts veranderen in meer permanente neerslag, die op zaterdag zwaar kan zijn, vooral in de oostelijke helft van Tsjechië.
Bron irozhlas.cz.
 

kuurgast

Donateur
Sterke stormen zullen Tsjechië treffen, waarschuwden meteorologen.

In de noordelijke helft van Tsjechië zijn er uitzonderlijk sterke onweersbuien met stortregens van ongeveer 35 millimeter op maandagmiddag. Dit volgt uit de waarschuwing van het Czech Hydrometeorological Institute (ČHMÚ).

Meteorologen hebben ook de waarschuwing voor hoge temperaturen bijgewerkt, in delen van Bohemen zal de temperatuur zelfs op maandag boven de 31 graden stijgen. Vandaag wordt het de warmste in het noordwesten van Bohemen, met temperaturen daar in de middag boven de 34 graden Celsius.

Op maandag vanaf 12.00 uur zijn er onweersbuien in de hele regio's Karlovy Vary, Ústí nad Labem, Liberec, Hradec Králové en Pardubice, in Praag en in delen van de regio's Midden-Bohemen, Olomouc en Moravisch-Silezië. "Lokaal wordt stortregens verwacht met kans op wateroverlast. Windstoten kunnen boomtakken breken. Hagel en bliksem kunnen ook een gevaar vormen ', aldus meteorologen.
Bron novinky.cz.
 
maar een stormbandje extra voor de luifel of voortent. een paar extra haringen kan ook geen kwaad.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

kuurgast

Donateur
Meteorologen waarschuwen voor storm, onweer, stortregen en hagelbuien.

Meteorologen hebben gewaarschuwd dat zware stormen en stortregens in het weekend voor ernstige problemen kunnen zorgen in de oostelijke delen van het land. Het slechte weer, dat naar verwachting hagelstenen en stormwind zal brengen, zal naar verwachting de regio op zaterdag- en zondagavond treffen en op sommige plaatsen plotselinge overstromingen veroorzaken.

De oostelijke helft van Tsjechië wordt op zondagmiddag en 's avonds tijdens stormen getroffen door een wind die bijna de kracht van een orkaan bereikt. De windsnelheid in windstoten zal oplopen tot 110 kilometer per uur, een orkaan wordt beschouwd als een windsnelheid van ongeveer 118 kilometer per uur en meer. Bovendien zullen onweersbuien zorgen voor stortregens en hagel. Dit volgt uit een waarschuwing die vandaag is gepubliceerd door het Czech Hydrometeorological Institute (ČHMÚ). De stormen hebben Bohemen vrijdag getroffen en zullen vanavond en zondagavond in Moravië en Silezië verschijnen.

De waarschuwing voor zeer sterke onweersbuien is geldig op zondag van 12.00 tot 22.00 uur voor de regio's Zuid-Moravië, Zlín, Olomouc en Moravisch-Silezië, de regio Vysočina en het grootste deel van de regio Pardubice en de regio Jindřichův Hradec in Zuid-Bohemen. Volgens het ČHMÚ komen in deze streken winden met een snelheid van 70 tot 110 kilometer per uur, stortregens met een neerslag van 40 liter per vierkante meter, bliksem en ook grotere hagel voor tijdens stormen.

Tegelijkertijd zullen er iets zwakkere stormen met hagel zijn in het grootste deel van de Zuid-Boheemse regio, het oostelijke deel van de Midden-Bohemen en de hele regio Hradec Králové. De wind zal in deze regio's een snelheid hebben van zo'n 70 kilometer per uur en de hoeveelheid neerslag wordt door meteorologen geschat op 30 liter per vierkante meter. "De stormactiviteit stopt maandagavond", voegde meteorologen eraan toe.

Stortregens kunnen vandaag en op zondag vooral kleinere stroompjes en kelders of onderdoorgangen overspoelen. Volgens meteorologen moeten mensen ook losjes buiten neergelegde voorwerpen, zoals tuinmeubelen, vastmaken en ramen en deuren beveiligen vanwege harde wind.
Vooral tijdens zware onweersbuien kan stroomuitval optreden.

Door zware stormen zaten maar liefst 17.000 huishoudens vrijdagavond zonder elektriciteit.

De temperatuur zal in de westelijke regio's tussen de 19 en 23 graden Celsius liggen, maar kan in de oostelijke delen van het land oplopen tot 28 graden.
Bron oa seznamzpravy.cz.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan