Ad Verschoor
Donateur
Nieuwe turboprop GE Aviation voor het eerst gestart.
PRAAG – De door GE Aviatiek ontwikkelde Advanced Turboprop heeft kort voor Kerst voor het eerst proefgedraaid in het Tsjechische filiaal van de motorproducent.
In de 1.240 pk sterke motor zijn 79 nieuwe technologieën toegepast. Daarbij is 35 procent van de motoronderdelen geprint en kon het aantal ‘reguliere’ motoronderdelen teruggebracht van van 855 tot slechts twaalf geprinte.
Volgens de fabrikant verbruikt de motor (met FADEC controle) daardoor twintig procent minder brandstof en is tien procent meer vermogen beschikbaar bij kruissnelheden. De motor hoeft daarnaast pas bij 4.000 uur een eerste onderhoudsbeurt te hebben (Time Between Overhaul- TBO).
De nieuwe voor de business- en general aviation ontwikkelde motor is onder meer besteld door Cessna die de aandrijfunit in de nieuwe Denali in wil gaan bouwen. De in mei 2016 aangekondigde turboprop een vijfbladige McCauley composiet propeller met een diameter van 267 cm.
GE voorziet certificatie eind 2018 nadat met het blok 2.000 uur is proefgedraaid.
Bron: pilootenvliegtuig.nl
PRAAG – De door GE Aviatiek ontwikkelde Advanced Turboprop heeft kort voor Kerst voor het eerst proefgedraaid in het Tsjechische filiaal van de motorproducent.
In de 1.240 pk sterke motor zijn 79 nieuwe technologieën toegepast. Daarbij is 35 procent van de motoronderdelen geprint en kon het aantal ‘reguliere’ motoronderdelen teruggebracht van van 855 tot slechts twaalf geprinte.
Volgens de fabrikant verbruikt de motor (met FADEC controle) daardoor twintig procent minder brandstof en is tien procent meer vermogen beschikbaar bij kruissnelheden. De motor hoeft daarnaast pas bij 4.000 uur een eerste onderhoudsbeurt te hebben (Time Between Overhaul- TBO).
De nieuwe voor de business- en general aviation ontwikkelde motor is onder meer besteld door Cessna die de aandrijfunit in de nieuwe Denali in wil gaan bouwen. De in mei 2016 aangekondigde turboprop een vijfbladige McCauley composiet propeller met een diameter van 267 cm.
GE voorziet certificatie eind 2018 nadat met het blok 2.000 uur is proefgedraaid.
Bron: pilootenvliegtuig.nl