Nieuwe turboprop ontwikkeld bij GE Aviation in Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Nieuwe turboprop GE Aviation voor het eerst gestart.



PRAAG – De door GE Aviatiek ontwikkelde Advanced Turboprop heeft kort voor Kerst voor het eerst proefgedraaid in het Tsjechische filiaal van de motorproducent.

In de 1.240 pk sterke motor zijn 79 nieuwe technologieën toegepast. Daarbij is 35 procent van de motoronderdelen geprint en kon het aantal ‘reguliere’ motoronderdelen teruggebracht van van 855 tot slechts twaalf geprinte.

Volgens de fabrikant verbruikt de motor (met FADEC controle) daardoor twintig procent minder brandstof en is tien procent meer vermogen beschikbaar bij kruissnelheden. De motor hoeft daarnaast pas bij 4.000 uur een eerste onderhoudsbeurt te hebben (Time Between Overhaul- TBO).

De nieuwe voor de business- en general aviation ontwikkelde motor is onder meer besteld door Cessna die de aandrijfunit in de nieuwe Denali in wil gaan bouwen. De in mei 2016 aangekondigde turboprop een vijfbladige McCauley composiet propeller met een diameter van 267 cm.

GE voorziet certificatie eind 2018 nadat met het blok 2.000 uur is proefgedraaid.

Bron: pilootenvliegtuig.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Dit vond ik over de fabriek van GE Aviation in Praag

FAIRFIELD - General Electric Aviation Engines heeft vrijdag (4 juli 2008) de overname afgerond van de Tsjechische motorfabrikant Walter Engines. Bij Walter worden kleine turbopropmotoren gemaakt voor lichte vliegtuigen. Door de overname denkt GE te kunnen concurreren met de PT-6 motoren van Pratt & Whitney Canada.

Het in 1923 opgericht Walter Engines heeft ruim 37.000 vliegtuigmotoren afgeleverd waaronder meer dan 1.500 Motolet M 601 turboprops met een motorvermogen van 750 pk die in meer dan dertig verschillende vliegtuigen zijn ingebouwd.

De M601 wordt in het westen aangeboden als alternatief voor onder meer de Pratt & Whitney Canada PT6 varianten. Oorspronkelijk was de motor ontworpen voor de tweemotorige Tsjechische Let L-410 en L-420 commuters die plaats bieden aan zeventien tot negentien passagiers. Van de L-410 zijn meer dan duizend exemplaren gebouwd waarvan ruwweg nog driehonderd dienst doen bij regionale luchtvaartmaatschappen.

Bij Walter Engines in Praag werken meer dan vijfhonderd mensen. Naast de bouw en het onderhoud van turbinemotoren worden ook precisieonderdelen vervaardigd voor andere afnemers in de luchtvaartindustrie.
 

Ad Verschoor

Donateur
Serieproductie gemoderniseerde L-410NG gestart



KUNOVICE – De Tsjechische vliegtuigbouwer Let Aircraft Industries is begonnen met de serieproductie van de tweemotorige L-410 NG turboprop. De fabrikant besloot daartoe nadat in december 2017 de EASA en in januari 2018 de Amerikaanse FAA een typecertificaat hadden afgegeven. Let verwacht op jaarbasis tot dertig toestellen van dit type te kunnen produceren.

Het vliegtuig voltooide op 29 juli 2015 een eerste vlucht.

Het sinds 1969 leverbare toestel kreeg onder meer nieuwe vleugels, GE H85-200 motoren met elk een vermogen van 850 pk en AV 725 propellers.

Voor het toestel wordt een kruissnelheid van 225 kts (417 km/h) voorzien bij een vliegbereik van 2.570 km, een nuttige lading van 2.154 kg (400 kg meer dan de L 410 UVP-E20) en een maximale vliegduur van 10,5 uur.

In de cockpit kan een digitale Garmin G3000 avionica suite worden aangetroffen.

Het toestel kan als vanouds negentien passagiers vervoeren.









Bron: pilootenvliegtuig.nl
 
Bovenaan