Nieuwe Tsjechië-ganger

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo, Mijn naam is Twan, geboren in Helmond, Brabant.
Ben gehuwd met een Hongaarse, en heb 1 zoon van 8 jaar.
Sinds een paar weken surf ik hier rond om informatie op te doen, waarvoor mijn dank.
We zijn tijdens de carnavals vakantie naar Lipno Nad Vltvou geweest, we vonden het er prachtig, mooie natuurgebieden. We hadden een huisje gehuurd bij Riviera Lipno, op 50 mtr van het meer dus iedere dag genieten van het mooie uitzicht. Wat me wel stoorde is de negatieve gepraat van sommige Nederlanders over de winkels en over de mensen die er wonen. Ik vond het geweldig alles. Kom al bijna 20 jaar in Hongarije, 4 jaar Kroatie, nu Tsjechië en heb het gevoel dat ik in het verkeerde deel van Europa geboren ben :) .
Wat ik wel vreemd vond is dat er weinig Duits gesproken werd, ondanks het maar 15 km van Oostenrijk ligt.....
Nou dat was het een beetje....

Twan
 
Welkom hier Twan.
Er is genoeg info te lezen hier.

Veel nedelanders die daar heen gaan zijn niet zo veel gewend. Alles moet naar Nederlandse maatstaven zijn.
Ik merk dat ook een klein beetje aan mijn schoonzusje. Veel accomodatie's vallen af omdat ze een wat oudbolliger uitstraling hebben.
Tja mij maakt dat niet uit, als het bed maar goed is :)

En een beetje een stoel of bankje om op te zitten en het is al snel goed bij ons.

We gaan ook graag naar een privat, bij mensen thuis. Doorgaans keurig netjes en erg vriendelijke mensen.

En die kleine winkeltjes vind ik juist zo leuk.
 
Hoi Twan, nou dat van je verjaardag heb ik gemist, maar alsnog, van harte gefeliciteerd.
Ik kan me voorstellen dat je genoten hebt, je hebt tenminste prachtige fotos.
:lmfao: Jammer he? Dat je overal van die zeurende Nederlanders tegen komt? Maar jij hebt je in ieder geval vermaakt.
En al plannen om weer terug te gaan naar Tsjechie?
 

Maria

Geroyeerd Lid
:lmfao: Jammer he? Dat je overal van die zeurende Nederlanders tegen komt?

Komt waarschijnlijk ook door de mooie foto´s en wervende teksten van de verschillende verhuurorganisaties/touroperators. Hooggespannen verwachtingen, en dan kan het wel eens tegenvallen.

In elk geval welkom hier Twan. Uitgekeken op Hongarije? Ik kan me voorstellen dat je vrouw toch graag teruggaat naar haar geboorteland, of niet?
 
Bedankt allemaal voor jullie reakties.
ja weer een jaartje erbij :fluit:

In elk geval welkom hier Twan. Uitgekeken op Hongarije? Ik kan me voorstellen dat je vrouw toch graag teruggaat naar haar geboorteland, of niet?

Hoi Maria, nee we zijn niet uitgekeken op Hongarije, integendeel, het is er heel mooi, maar bijna geen skigebieden. Maar we willen ook eens ,,echt"" op vakantie lekker met ons 3tjes, zonder familie bezoeken enz. In de zomer combineerden we de vakanties samen met Hongarije, zoals Turkije/Hongarije, Spanje/Hongarije wel met het vliegtuig dan hé, Wizzair. Dit jaar in de zomer gaan we weer naar Kroatie, met de auto, omdat het veel beter bevalt in het centrale deel van Europa, vind de naam Oost Europa een beetje ouderwets (ijzeren gordijn bla bla bla). Ik zeg wel eens met een lach tegen mijn vrouw, ben een echte oostblokker...:lache:
Groetjes
Twan
 
Wat ik wel vreemd vond is dat er weinig Duits gesproken werd, ondanks het maar 15 km van Oostenrijk ligt.....
Maar jij zou toch moeten weten dat het nog maar een paar jaar een open grens is, en Oostenrijkers heb ik nog nooit in Tjsechië gezien, zeker niet om te skieën.
Dus veel gelegenheid om Duits te spreken hadden de Tsjechen niet.

Verder nog gefeliciteerd met je verjaardag en veel plezier van dit forum.
 
In Het noorden spreekt bijna iedereen Duits, omdat hier de Sudeten Duitsers hebben gewoond. Maar dat is ook wel een nadeel want zodra je tsjechisch tegen hen spreekt gaan zij over op Duits. Dit doen zij natuurlijk uit vriendelijkheid, maar zo leren wij het nooit!
 

dennuzzz

Donateur
Maar jij zou toch moeten weten dat het nog maar een paar jaar een open grens is, en Oostenrijkers heb ik nog nooit in Tjsechië gezien, zeker niet om te skieën.
Dus veel gelegenheid om Duits te spreken hadden de Tsjechen niet.

Bij mijn weten komen oostenrijkers massaal in Tsjechie om te eten en voor andere koopjes. In Oostenrijk heb ik ook grote campagnes gezien om de Oostenrijker zijn geld in eigen land te laten besteden i.p.v. het over de grens te brengen. Die campagne heette volgens mij "EINKAUFEN WHO MAN LEBT"....

grt,
dennis
 
Bovenaan