Nieuwe spaarproducten ook in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Nieuwe spaarproducten beloven gouden bergen: wij lazen de kleine
Bij de meeste banken krijg je niets tot vrijwel niets aan rente op je spaargeld. Wie een rondje googelt naar 'spaarrente' komt verschillende alternatieve spaarmethoden tegen. Wat zijn dat voor producten, en staat je geld er ook veilig? RTL Z zocht het uit.

Zo’n tien jaar geleden werd je bijna voor gek verklaard als je je geld niet bij de IJslandse bank Icesave parkeerde. Een toprente van meer dan 5 procent, daar kunnen we nu alleen nog maar van dromen. We weten hoe het met Icesave afliep. Toch zijn er weer buitenlandse banken opgestaan die de Nederlandse spaarder proberen te lokken met een hoge rente.

Parkeer je geld in het buitenland
Via het Duitse fintechbedrijf Raisin kan er spaargeld gestald worden bij vier Europese banken in Polen, Tsjechië, Oostenrijk en Noorwegen. Een andere Duitse startup, Savedo, doet hetzelfde als Raisin en biedt nog meer Europese banken aan. Het klinkt misschien eng, maar dat is het niet volgens Olaf Simonse van Wijzer in Geldzaken, onderdeel van het ministerie van Financiën.

Alle banken vallen namelijk onder het Europees depositogarantiestelsel, dat is opgetuigd na de Icesave-ellende. Gaat een bank failliet, dan krijg je de eerste 100.000 euro toch terug. Zorgen dat je jarenlang van het kastje naar de muur wordt gestuurd door buitenlandse instanties hoef je niet te zijn.

Het depositogarantiestelsel moet zich wel nog in de praktijk bewijzen, vertelt Simonse. "Er zijn geharmoniseerde regels, ik zou me er geloof ik niet heel veel zorgen over maken."

ANP-14956308.jpg

Wie durft na het Icesave-debacle opnieuw spaargeld in het buitenland te parkeren? (Foto: ANP)

Bankieren in Tsjechië of Oostenrijk
Wie geen zin heeft om zelf bij een buitenlandse partij te leuren met een zak spaargeld, kan sinds kort ook terecht bij Binck Bank. Deze Nederlandse bank is partner van Raisin en biedt de mogelijkheid om een deposito te openen bij de Tsjechische J&T Banka en de Oostenrijkse Euram Bank.

In Tsjechië betalen ze met kronen, toch is de rekening volledig in euro’s. "Koersschommelingen maken dus niet uit. Als de bank omvalt, krijg je het wel uitgekeerd in kronen. Mochten die devalueren, dan wordt het alsnog opgetrokken tot 100.000 euro", legt een woordvoerder van Binck Bank uit.

Uiteraard geldt: hoe langer je je geld vastzet, hoe hoger het rendement. Dit loopt bij de Tsjechische bank op tot 1,92 procent, bij een looptijd van vijf jaar. Wie zijn geld één jaar vastzet krijgt 1,15 procent. Ter vergelijking: de hoogste rente die je krijgt bij een bank met een Nederlandse vergunning is 0,8 procent.

Bron: rtlz.nl (Uit het artikel alleen Tsjechisch deel overgenomen)
 
Bij de invoering van de euro waren wij niet goed geïnformeerd. Velen hadden verwacht dat er zoals vroeger in het GHLuxemburg 2 munten naast elkaar functioneren : de euro voor internationale berekeningen en de Belgische franken voor lokale prijzen. De euro heeft op lokaal vlak alles veeeel duurder gemaakt. Ik hoop dat ze in cz als lokale munt nog lang hun kronen mogen behouden naast de mogelijkheid van de euro voor wie dat wil.
 
Een deposito openen via deze constructie lijkt me risicovol. Zie dit artikel in de voorwaarden:

(1) Systeem verantwoordelijk voor dekking van uw deposito: Uw deposito wordt gegarandeerd door het verplichte Garantiestelsel. Bij faillissement van een kredietinstelling, wordt door dit depositogarantiestelsel aan u compensatie betaald in Tsjechische kroon (ongeacht de valuta van het originele deposito) tot en met de tegenwaarde van het maximaal gedekte bedrag van € 100.000. De tegenwaarde in Tsjechische kroon van het maximaal gedekte bedrag wordt berekend op basis van de wisselkoers als bepaald door de Tsjechische Nationale Bank (Czech National Bank of “CNB”) op de datum waarop de CNB bericht geeft dat J&T BANKA, a.s. niet kan voldoen aan haar financiële verplichtingen t.o.v. gerechtigde personen binnen juridische en contractuele voorwaarden, of wanneer een (buitenlandse) rechtbank een rechterlijke besluit heeft afgegeven welke resulteert in een aanpassing van het recht van klanten te beschikken over de deposito's waarvoor de garantie geldt.

Niet aan beginnen lijkt me. Te veel (valuta) risico.
J&T Banka is ook vrij kleine bank met een balanstotaal van 4 a 5 miljard euro.
 
Bovenaan