Nieuwe schoorsteen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wij zijn bezig om onze schoorsteen te laten vervangen, omdat de oude veel ruimte inneemt en er een traditionele openhaard in zit.

Inmiddels hebben we een speksteenkachel gekocht en er zijn tekeningen gemaakt van de gewenste situatie. Nu zijn de tekeningen besproken met de man die de oude schoorsteen gaat verwijderen en de nieuw gaat plaatsen.

Er zijn een paar mogelijkheden en onmogelijkheden en natuurlijk onze wensen.

We willen in de woonkamer alleen een (dubbelwandig) rookkanaal, hier komt de spekstenenkachel te staan en boven (eerste verdieping) ook een rookkanaal. Maar of het alleen een dubbelwandige wordt of een gemetselde variant. De laatste mogelijkheid is niet mogelijk volgens ons schoorsteenmannetje vanwege de draagkracht van de vloer.
Ook willen we graag op de eerste verdieping (2 slaapkamers) de warme lucht gebruiken om de kamers bij te warmen door middel van roosters in het rookkanaal. Wij hebben in het hele huis centrale verwarming op elektra. De elektrische cv-ketel staat in de kelder.

Een warmtewisselaar aansluiten op de houtkachel om het water van de centrale verwarming op te warmen is ook een wens. Eventueel met een extra pomp en een accu om een noodvoorziening te hebben voor de pomp, zodat het hele systeem niet ontploft bij stroomuitval.
Nu is ons vertelt dat wij geen warmtewisselaar kunnen aansluiten op ons cv-systeem, omdat onze ketel in de kelder staat en de houtkachel op de begane grond. De reden is, zegt men, dat warmte stijgt en daardoor niet naar de cv-ketel gaat. Maar misschien ben ik wel eigenwijs of wil ik het niet snappen. Maar als je warm water op de begane grond opwarmt en het door middel van de pomp rond pompt, heeft dit warme water toch niet anders te doen dan de richten te volgen van de door de pomp bepaalde richting.

Misschien zijn er naar mensen die verstand van zaken hebben en ons hun advies willen geven over de schoorsteen mogelijkheden en de warmtewisselaar.
 
edilkamin heeft mooie warmte wisselaar systemen
inderdaad zolang de pomp het doet circuleert het water.
bijv bij de bauhaus een omzetter kopen 12v naar 220 v
1000 W was iets van 2700 kc grote accu met druppellader ernaast.
eventueel relais die automatisch overschakelt en klaar.
 

Vodnik

† In Memoriam
een warmtewisselaar op een bestaande houtkachel aansluiten kan, die zitten in de schoorsteen, maar dan moet er wel voldoende ruimte voor zijn. Een kachel aanschaffen mét warmtewisselaar heeft meer effect. Haas en Sohn heeft momenteel kachel met een groot waterreservoir, 26 ltr. (ik heb een nog een ouder type, met 15 ltr reservoir)

Wat voor CV heb je? Als je een CV hebt met dikke pijpen die van natuurlijke circulatie gebruikt maat (géén pomp aanwezig!) dan zal het effect van de warmtewisselaar minimaal zijn, er moet dan namelijk te veel water verwarmt worden. Heb je dunne pijpen (dan zit er in de kelder in je ketel wél een circulatiepomp) dan kan je rustig een warmtewisselaar plaatsen met een eigen pomp én een noodstroomvoorziening. Je moet wel terugslagkleppen plaatsen zodat het water van de wisselaar het water in de electrische ketel niet gaat opwarmen. Als dat gebeurt is het geen probleem maar wel warmteverlies.


Verder is het rendement van de wisselaar niet zo groot, het valt mij tegen.

Wat de noodstroomvoorziening betreft: Een omvormer )die van 12 volt 230 volt maakt) van 150 Watt is voldoende mits het een sinusomvormer is. DE goedkope omvormers ca 50 Euro zijn van het type modified-sinus, die werken ook wel maar de kans op storing is groter.
Je hebt ook nog een automatische omschakeunit nodig die de noodstroom inschakelt als 230 volt uitvalt.
Zo'n complete noodstroomvoorziening kan je het beste in NL kopen, ze zijn in CZ te koop maar véél te duur vanwege ontbreken concurentie (kijk maar is op www.omvormer.org dit soort apparaten worden veel in campers en boten gebruikt)


Pieter


ps:
ik heb een CV met electrische ketel (dakon, 17kW) en een kachel met ingebouwde warmtewisselaar (grand max van Haas Sohn).
Als extra verwarming heb ik ook nog een pelletkachel staan en die bevalt zéér goed! Worden af en toe voor leuke prijs op ebay.de aangeboden!
 

pepo

† In Memoriam
...
Wat de noodstroomvoorziening betreft: Een omvormer )die van 12 volt 230 volt maakt) van 150 Watt is voldoende mits het een sinusomvormer is. DE goedkope omvormers ca 50 Euro zijn van het type modified-sinus, die werken ook wel maar de kans op storing is groter.
Je hebt ook nog een automatische omschakeunit nodig die de noodstroom inschakelt als 230 volt uitvalt.
...

Behalve de noodstroomvoorzieningen moet je zeker de koellus (chladící smyčka) niet vergeten. Dat is een mechanische oververhittingsbeveiliging, die in werking treedt, als de temperatuur in de warmtewisselaar te hoog wordt, bijvoorbeeld als de pomp het begeeft. De leidingwater stroomt dan door de wisselaar, koelt en voorkomt een grote ellende.
Er is dus een toevoer en afvoer-leiding nodig.
Trouwens, ik kan me niet voorstellen, dat iemand nu nog, in deze tijd, een kachel met warmtewisselaar, maar zonder koellus, laat installeren.
En hoe denk je dat de verzekeraar hierover denkt?

Regelgeving en normen:

vládní nařízení č.182/1999 Sb. norma ČSN EN 303-5
 
Jacob heeft aan deze goede raadgevingen nog wat toe te voegen:

Waarschijnlijk hebben jullie een oud verwarmingssysteem met dikke leidingen en een open expansievat op zolder en ledenradiatoren.
Het is aan te bevelen de dikke leidingen te vervangen door dunne, aangezien dit een veel beter rendement oplevert, en vooral sneller is. Dan heb je automatisch ook een CVpomp nodig. Je kunt dan de houtkachel eenvoudiger aansluiten op het CVsysteem.
Als het ledenradiatoren zijn, zou je deze kunnen vervangen voor "normale" radiatoren dat geeft stralingswarmte ipv convectiewarmte en dat is prettiger.
Wat je houtkachel betreft zou je kunnen denken aan een systeem zoals een zonneboiler (ongeveer) dan kun je je tap-warmwatervoorziening er ook op aansluiten. Dit zijn wel grote dingen, daar heb je ruimte voor nodig. Dit zou je ook nog kunnen koppelen aan collectoren op het dak, dan heb je hier 's zomers warm water van.
 

Vodnik

† In Memoriam
wat jacob noemt had ik ook al genoemd, maar ik wil er nog aan toevoegen dat als je aan een zonneboiler denkt, je een accumulatievat nodig hebt hebt van zeker 2000ltr, hierin wordt dan de warmte opgeslagen van: kachel(warmtewisselaar) + elctrische ketel (kan je beter "dumpen" en het acumulatievat van een verwarmingselemant voorzien) + de warmte van de zonnepanelen.

Maar . . . . nu ga je wel je hele verwarming en warmwatervoorziening op z'n kop zetten! Tien keer nadenken voordat je hier aan begint!
Er is een bedrijf in CZ met kennis hiervoor: regulus in Praag.



(.. volgens mij wordt het allemaal te veel, ik zou over pelletkachels gaan nadenken! Of een lpg tank in de tuin en cv op gas!?)
 

Vodnik

† In Memoriam
........ huh........ en ze wilde alleen een nieuwe schoorsteen...... wellicht om de familiefotos op te hangen....... slaan jullie niet (een beetje) door...??

:ja: ik denk dat je gelijk hebt Smiley!
Maar ja, er is zo veel mogelijk . . . en Esther begon zelf over een warmte wisselaar!

Wat nog niet opgemerkt / aangevuld is voor een andere schoorsteen: als een gemetselde te zwaar is, dan is een dubbelwandige RVS nog een optie, die zijn niet zwaar en kunnen aan een muur geschroefd worden met daaromheen een bekisting van gipskarton. (ik heb er een van www.schornsteinmarkt.de/ 113 mm dubbelwandige flex voor een pelletkachel en een 150 mm flex als renovatie in een oude schoorsteen voor de houtkachel)
 
Vraag/opmerking

Hallo,

Is explosiegevaar niet alleen een risico bij gesloten systemen?
Bij een open drukvat (hebben wij in NL ook) kan de druk toch altijd ontsnappen ?
Onze CV werkt prima bij een druk van minder dan 1 Bar.

Groet, Frans
 
Dank je voor jullie reacties, echt super.

Voor de duidelijkheid we hebben in 2007 een elektrische cv-ketel van het merk Protherm laten plaatsen. Met normale leidingen zoals we in NL ook hebben.

De spekstenenhoutkachel hebben we ook al. Dus nieuwe idee omtrent de aanschaf is niet van toepassing.

Inmiddels hebben we besloten om de huidige gemetselde schoorsteen weg te laten halen en een dubbelwandig rookkanaal te laten plaatsen.

We gaan zeker geen zonneboiler laten plaatsen. De investering is hiervoor veel te groot, dat verdienen we nooit fatsoenlijk terug.

We gaan nu serieus kijken of een warmtewisselaar voor ons haalbaar is, we hebben redelijke ruimte om iets te plaatsen.

We zoeken dus naar veranderingen die relatief normaal geprijsd aangepast kunnen worden. We hebben zelf weinig verstand van de materie en zijn echt op zoek naar tips om het een en ander te realiseren.

Dus plaats je 'hersenkronkels'. Met brainstormen kom je vaak erg ver. Het ene idee dat misschien onmogelijk lijkt, kan het begin zijn van een volgende wel werkend idee.
 

Vodnik

† In Memoriam
Dan is de enige mogelijkheid een warmtewisselaar die de afvoerrook van de kachel benut. De vraag is hoeveel warmte je daar echt van kan benutten. De rook die uiteindelijk de schoorsteen uitgaat mag ook weer niet te veel afkoelen anders heb je geen "trek" maar. Bovendien is die rook ook niet zo heet meer als je een moderne kachel met hoog rendement hebt.

Wat wellicht meer effect heeft is een buis met ventilator achter de kachel plaatsen die de warmte wegzuigt en daar een andere ruimte blaast? Een dergelijke constructie heb ik in mijn woonkamer gehad om de warmte die tegen het plafond blijft hangen naar beneden te zuigen en weer op vloerniveau de kamer in te blazen.
 
Het is een gebruikte speksteenkachel maar geen moderne HR.
We wachten wel af tot de hele constructie af is, wat er dan nog mogelijk is.

Zo'n ventilatie is misschien wel mogelijk maar dan heb je wel herrie van een vin die draait.

Ben veel aan het zoeken naar afbeeldingen van een aangesloten warmtewisselaar om een goed beeld te vormen. En dan nadenken. Alleen ik begin me erbij neer te leggen, dat het bij ons niet gaat lukken.
 
We gaan zeker geen zonneboiler laten plaatsen. De investering is hiervoor veel te groot, dat verdienen we nooit fatsoenlijk terug.

We gaan nu serieus kijken of een warmtewisselaar voor ons haalbaar is, we hebben redelijke ruimte om iets te plaatsen.

Ben wel benieuwd naar de berekening, wanneer wel en wanneer niet?
 
Zonneboiler of collectoren, aanschaf, aanpassing en warmtereservoir aanpassing van het leidingwerk, het dak en arbeid. Ik denk dat er heel wat bij komt kijken. En dan nog we zijn er maar een paar weken per jaar.

De schoorsteen wordt nu vervangen door een dubbelwandig rookkanaal. De kachel staat er al. Ik denk dat de investering bij de laatste minder zijn dan bij de zonneboiler of collectoren.
 

Vodnik

† In Memoriam
Als je een warmtewisselaar overweegt moet je daar nu actie op ondernemen! Het stelt eisen/aanpassingen aan je schoorsteen. Een warmtewisselaar naderhand aanbrengen (ik boedoel: niet ingebouwd in kachel) komt boven de kachel rondom de rookafvoer pijp. Deze wisselaar moet een redelijke lengte hebben (minstens een meter) anders onttrekt die te weinig warmte aan de rookgassen. Bovendien heb je (water) leidingen nodig die op de wisselaar worden aangesloten.

Wat wel eenvoudig mogelijk is - en niet onaardig om te zien- is een een "lucht"warmtewisselaar, dit zijn een soort koelribben die om de afvoerpijp van de kachel gemonteerd worden en warme lucht aan de omgeving afgeven. Haas Sohn Rukov verkocht die vroeger maar ik zie ze nu niet meer in het assortiment, wel nog te koop bij DHZ markten in CZ.

Wat betreft een ventilator in een buis achter de kachel: er zijn zeer goede en stille ventilatoren te koop die onder andere in computers gebruikt worden. zoek er een met maximaal 20 dB geluidsniveau, die hoor je echt niet! (http://www.alza.cz/EN/cooling/case-fans/120x120-mm/18849245.htm)

(afhankelijk van de pijplengte moet je er een paar achter elkaar plaatsen om de luchtweerstand te overbruggen)

Pieter
 
Dan is de enige mogelijkheid een warmtewisselaar die de afvoerrook van de kachel benut. De vraag is hoeveel warmte je daar echt van kan benutten. De rook die uiteindelijk de schoorsteen uitgaat mag ook weer niet te veel afkoelen anders heb je geen "trek" maar. Bovendien is die rook ook niet zo heet meer als je een moderne kachel met hoog rendement hebt.

Wat wellicht meer effect heeft is een buis met ventilator achter de kachel plaatsen die de warmte wegzuigt en daar een andere ruimte blaast? Een dergelijke constructie heb ik in mijn woonkamer gehad om de warmte die tegen het plafond blijft hangen naar beneden te zuigen en weer op vloerniveau de kamer in te blazen.
Wel een oud bericht maar omdat de eigenaar van ons huis het leuk vond om een hoog plafond = tot in de nok, in de woonkamer te hebben is dit voor ons interessant.
Hoe zouden wij de opstijgend (CV) warmte naar beneden kunnen werken?
Wij zijn met een kachel bezig maar aangezien er geen schoorsteen in het huis is zal dit ook niet a la minuut staan.
 

Vodnik

† In Memoriam
als je de warmte die tegen het plafond hangt wilt benutten kan je experimenteel een pvc buis van bv 100 mm diameter in een hoek van de kamer plaatsen en op de vloer een ventilatorkacheltje vóór die pijp plaatsen zodat die de lucht van het plafond naar beneden trekt. (uiteraard het ventilator kacheltje alleen als ventilator gebruiken. Ook de aanvoer buis zodanig verbinden dat er geen valse lucht aangezogen wordt)
 
Je kunt een kachel kopen die confectiewarmte voortbrengt of straling.
Straling is rechtstreekse warmte en confectiewarmte is dat die ventileren.
ook wel koude voeten kachel genoemd.
Het ventileren gaat op natuurlijke wijze, koude lucht is op de vloer en warme lucht stijgt.
Het voordeel is dat de warmte van het plafond geventileerd gaat worden door de luchtstroom die ontstaat.
en dus de gehele ruimte gelijkmatig verwarmt.
onze voorkeur gaat naar een kachel die uitstraalt, je gaat er vanzelf dicht bij zitten als je het koud vindt.

En dit type kachel kan ook op de cv aangesloten worden.
 

Vodnik

† In Memoriam
..... Het voordeel is dat de warmte van het plafond geventileerd gaat worden door de luchtstroom die ontstaat.
en dus de gehele ruimte gelijkmatig verwarmt .....
dit gaat op voor een normale hoogte (2,60) en een geisoleerde vloer. In een hoge ruimte (tot de nok schrijft groentje) zal veel warmte bovenin blijven hangen. (gebeurde zelfs in mijn woonkamer die laag is (2,35) maar een niet geisoleerde -dus koude- vloer. plafondwarmte ca 28 graden, net boven de vloer ca 18 graden)

Groentje schrijft ook: geen schoorsteen. moet dat dan niet eerst opgelost worden? (denk is aan een dubbelwandige pijp binnen of buiten tegengevel. Deze schoorstenen zijn niet zwaar dus geen extra fundering nodig)

Ik heb overigens net een nieuwe kachel met warmtewisselaar gekocht (Kalmar11), wordt morgen 26-8 geleverd. Het verschil met de kachel die ik tot nu toe heb (Grand Max ook met warmtewisselaar) is een groter waterreservoir (28 ipv 14 liter).
(Wie nog zo'n kachel zoekt, . . . . . . . te koop voor 8000czk )
 
Iedere situatie is anders natuurlijk , meten is weten.
ventileren op natuurlijke wijze is heel mooi, maar als er in de luchtstroom een kast staat buigt de luchtstroom af en gaat het anders dan dat we eigenlijk willen.
 
Bovenaan