NowYouSee: app voor kleurenblinden

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Nieuwe mobiele app helpt kleurenblinden van kleuren te genieten

De jonge Tsjechische expert Tomas Jelinek heeft een mobiele applicatie ontwikkeld waarmee kleurenblinde mensen kunnen genieten van de wereld in zijn volledige kleurendiversiteit, een uitvinding die zich in de afgelopen drie maanden zowel in binnen- als in het buitenland heeft verspreid. Jelinek, afgestudeerd aan de technische universiteit van Brno, heeft oorspronkelijk de aanvraag voor zijn vrienden ontwikkeld.

Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.areyoucolorblind.nowyousee
i-Phone: https://apps.apple.com/app/id1227700977

Tijdens het spelen van een bordspel met zijn vrienden merkte Tomas dat sommigen moeite hebben om stukjes van verschillende kleuren te onderscheiden. Dankzij de NowYouSee-app van Jelinek is hun perceptie van de wereld aanzienlijk veranderd.

"De gebruiker is in staat om dingen te onderscheiden op basis van hun kleuren ... De toepassing kan ook door bezoekers in galerieën worden gebruikt.De kleurenblinden kunnen de foto's eindelijk in hun volle schoonheid zien", zegt Jelinek.

Een op de honderd vrouwen en een op de tien mannen heeft last van kleurenblindheid.

Een basisversie van NowYouSee is gratis beschikbaar voor mobiele telefoons.

Men kan een kleurenblindheidstest ondergaan op areyoucolorblind.com. De applicatie herkent hoe diep het zichtdefect van de gebruikers is en adviseert hen welke versie moet worden gekozen.
De basisversie helpt om tien hoofdkleuren te onderscheiden. Een uitgebreide versie, die 40 kronen kost, kan wel 150 kleuren aan. De applicatie is beschikbaar in de Tsjechische en Engelse versie en wordt vertaald in het Duits, Spaans en Japans.

Bron praguemonitor.com
 
Met dit programma kan een kleurenblinde bloemen selecteren, kleding matchen, onderscheid maken door de kleur van de waarschuwing op het scherm en de tinten van hetzelfde gebladerte beoordelen. Het werkingsprincipe is eenvoudig. Je maakt een foto van een object met de ingebouwde camera van je smartphone en uploadt de foto naar de applicatie. Color Binoculars geeft een toon-aangepast beeld weer. Met behulp van filters komt de kleur als het ware beschikbaar voor de kleurenblinde.
 
Wat een geweldige uitkomst, mijn beste vriendin is kleurenblind, dus ik ga dit direct doorsturen. Ik blijf het bijzonder vinden wat er tegenwoordige mogelijk is met software. Bij mij op het werk zijn we vaak op zoek naar dit soort oplossingen. Ik heb ook wel eens video’s gezien van mensen die kleurenblind zijn en dan speciale brillen opzetten waardoor ze voor het eerst kleuren kunnen zien. Zo ontroerend om dat te zien. Vaak vinden ze het overweldigend om te zien hoe mooi alle kleuren zijn.
 
Bovenaan