Nieuwe miniwoordenboeken Tsj-NL-Tsj

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Onlangs zijn er weer twee nieuwe woordenboekjes uitgegeven in handig zakformaat, zowel Prisma als Van Dale.
Prisma is iets goedkoper en heeft 30.000 woorden, Van Dale heeft het over 20.000.
Persoonlijk vind ik de opmaak van Prisma beter.

*afbeeldingen zijn niet op ware grote :D
 

Bijlagen

  • prisma mini.jpg
    prisma mini.jpg
    22,7 KB · Bekeken: 222
  • van dale mini.jpg
    van dale mini.jpg
    12,7 KB · Bekeken: 218
Die van ons dus ook Jeanne, de kaft was er al jaren af, de bladzijde grijs en versleten en de pagina's waar op geschreven kon worden....daar kon geen woord meer bij. Vorig jaar zijn we het verloren en gisteren kwam ik dus eindelijk dit tegen bij Selexyz Amsterdam. Eindelijk, want er is jaren lang geen nieuwe versie verschenen in deze opzet.

(Ze hadden trouwens ook cursuspaketten Tsjechisch die ik nog nooit eerder gezien heb.)
 
Tsja, ik heb ze in mijn handen gehad..... één bestond uit een boek en schrift, samen getaped met plakband. De ander zat in een plastic zak, rode kaft en één CD. Ik heb niet op namen gelet helaas.
 
Dank je Antonio,
De mijne is ook aan vervanging toe.
Al een paar keer was ik hem kwijt, gelukkig wel weer gevonden, maar redelijk gestresst, in de wetenschap dat er geen nieuwe meer te krijgen was.
 
Ik heb niets met handtassen, ik heb slechts een ienieminietasje voor de noodzakelijke dingen. Dat kleine formaatje had nu net precies in mijn kleine tasje gepast.
Bedankt voor de tip Antonio! Wij hebben volgens mij niet eens zo'n woordenboekje en als er misschien toch ééntje ergens verdwaald ligt vergeten we het dus mee te nemen. Op naar de boekhandel.
 
Is er ook een plaatjes woordenboek in de handel?

De Tsjechische taal leer ik nooit, maar ik durf wel te vragen wat voor eten het is en welk vlees, maar het antwoord dat ik terug krijg kan ik dan weer niets mee?

Als ik nu plaatjes laat zien van een gekookte aardappel en een stuk vlees met de afbeelding van het dier? in de hoop dat ze er zelf de jus bij doen natuurlijk.
Dan zou ik het aanschaffen.

Het is niet alleen eten hoor, ook in de winkeltjes is het met handen en benen praten, maar dat heeft ook wel iets van vakantie moet ik zeggen.
 

MartinaK

Moderator
Het is niet alleen eten hoor, ook in de winkeltjes is het met handen en benen praten, maar dat heeft ook wel iets van vakantie moet ik zeggen.

Ik heb ook het slimme oplossing van een buitenlander in de Praagse Albert wijken gehoord.
Hij praat als volgende…. Is dit vlees… boeeeeeeeeee, of meeeeeeeeeee, kierikie of toch grrrrrr gr gr? :D

Het belangrijk is, dat hij heef toch het antwoord gekregen… volgende satisfied customer :top:
 
In Tsjechië zelf zijn bij goede boekhandels plaatjes boeken met de woorden eronder voor kinderen, waardoor kinderen de taal kunnen leren. Zeg maar een soort Aap Noot Mies maar dan uitgebreider en per onderwerp. Maar of die er ook zijn voor allerlei eten is mij niet bekend.
 

char

† In Memoriam
Ik ben niet trots op het feit dat ik bijna geen Tsjechisch spreek,...

Ik ben wel trots op mijzelf, omdat ik in al die jaren nog nooit een woordenboek nodig heb gehad!!.. Het ging altijd goed met potlood en papier!!..

En ik ben ook trots op al die Tsjechen, jong en oud, die in de loop der jaren zo hun best gedaan hebben om een "buitenlandse" taal te leren!!..
(en dan heb ik het niet over het verplichte Russisch!!..)

Char.
 
Vandaag een nieuwe kleine prisma gekocht. (9,99 euro)
En ik dacht ik zal eens op het Forum vragen welk "groot"woordenboek men gebruikt.
De Leda dus?!
En Char, naast mijn miniwoordenboek heb ik ook altijd pen en papier in mijn tas zitten, tekeningen zijn vaak een prima hulpmiddel, en meestal sneller dan mijn tsjechisch : (
 
In Tsjechië zelf zijn bij goede boekhandels plaatjes boeken met de woorden eronder voor kinderen, waardoor kinderen de taal kunnen leren. Zeg maar een soort Aap Noot Mies maar dan uitgebreider en per onderwerp. Maar of die er ook zijn voor allerlei eten is mij niet bekend.

Kinderen moet je een taal laten leren door spelen, praten en voorts niks.
Mijn kinderen ( tsjechies van origine voor de eerste 5 jaar) spreken nu begrijpbaar en verstaanbaar Duits, Engels en...Nederlands. Dominik is inmiddels 15 en Rozarka 10 jaar. Doen voor mij boodschappen als we in NL zijn. MAW kinderen leren talen spelenderwijs.
ad
 
Bovenaan