Nieuw op het forum maar niet in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Nieuw lid

Beste mensen, Ik ben nieuw op dit forum. Van harte wil ik mijn ervaringen met Tsjechië delen met iedereen die het maar lezen wil. Alleen weet ik nog niet zo goed hoe ik een nieuw bericht moet starten. Waar vind ik die knop?
Ik meen gevonden te hebben hoe ik moet doordringen op dit forum. Welnu ik ben Bram de Bruin, gepensioneerd leraar engels, en ik heb een woninkje gekocht in Tsjechië, in Struhadlo tussen Klatovy en Domazlice (met die diacritische Tsjechische tekens kan ik nog slecht uit de voeten). Met het kopen van deze woning heb ik een van de meest belangrijke dingen in mijn leven verricht. Het eerste was mijn huwelijk. Volgende week ga ik er weer heen. Zo'n 20 weken of meer per jaar verblijven we (mijn vrouw en ik) in Tsjechië. Wij houden van het land en de mensen ook al levert de taal een grote hoeveelheid problemen. Intussen kan in het Tsjechisch zeggen dat ik geen Tsjechisch versta en of men engels spreekt. Zo niet, dan gaat men al gauw over in het Duits maar dan weten ze tenminste dat ik geen Duitser ben. Jsem Hollandian in noodgevallen.
Mijn huisje wordt in de gaten gehouden door een politieagent en een Johannes Factotum en beide heren blijf ik innig dankbaar voor hun bemoeienissen. Het uitzicht uit mijn chata is adembenemend. Graag zou ik wat foto's aanhechten. Ik zal nog uitzoeken hoe dat hier moet.

Groeten

Bram de Bruin
 
Hallo Bram

Succes met je winkeltje, wat is het voor winkeltje. Wij zitten van het jaar redelijk dichtbij, wij verblijven in een vakantiewoning in Podzamci, dat ligt net voorbij KDYNE, dus tussen klatvony en domanlici (ofzoiets) Misschien kunnen we ff je winkeltje komen bekijken. Onze eigenaar spreekt weinig duits en engels, is nogal eens een probleempje, hoe is jouw tsjechisch. Misschien kan je voor ons nog wat vertalen?
Hoor graag van je
groet een tsjechfan
 
Hallo Johe,

We hebben helemaal geen winkeltje, hoe kwam je daar nu bij? We hebben een vakantiewoning, inderdaad vlakbij Kdyne. Tsjechisch spreek ik helemaal niet. *k kan slechts bier bestellen in de Hospoda of het restaurant. Ik kan een beetje wegwijs uit het menu in restaurants en verder kan ik zeggen dat iets mij spijt en dat men moet opassen voor de trein of de hond
 
Beste medeliefhebbers van Tsjechië, het land en de cultuur,

Ik heb mij zojuist voorgesteld op dit forum,maar ik vind dat ik jullie meer verschuldigd ben.
Mijn eerste kennismaking met Tsjechië was in 1992 toen ik met een schoolklas Praag bezocht. Ik viel meteen voor deze prachtige stad en het volgende jaar ben ik met mijn echtgenote opnieuw naar Praag gegaan. Tevens hadden wij voor de zomer een adres gereserveerd in Klasterec nad Orlici in het noorden. We vielen voor het land en in de jaren daarna zijn we steeds opnieuw naar Tsjechië gereisd voor ontspannen en rijke vakanties. Op enig moment raakten we verzeild in Zelena Lhota in west Bohemen, vlakbij Nyrsko. We maakten kennis met de heer Wladimir Hajek die een huisje in zijn tuin verhuurde en wel in een tuin ter grootte van een ruim voetbalveld met een beekje achterin en een schitterende omgeving. De heer Hajek is tevens imker en de honing van zijn bijen is in mijn ervaring nog door niemand overtroffen in kwaliteit. Bij hem zijn we vele jaren teruggekeerd. Hij berekende ons zelfs een speciale prijs want wij waren ‘braaf’ dat in tegenstelling tot een aantal klanten die er de beest uithingen (lawaai en zuipen), helaas meestal ook nederlanders.
Toen ik met pensioen ging besloten mijn echtgenote en ik iets te kopen in Tsjechië en wel in de buurt van waar we vaak kwamen. Zo kwamen we in contact met HAJO makelaardij die ons verder hielp. Men vroeg weliswaar een hoog bedrag voor de bemiddeling (€ 5000) maar dan was je van alles af, dus ook van de makelaarskosten in Tsjechië. Het enige dat wij nog moesten betalen waren de notariskosten voor de overdracht en dat was ongeveer € 400,--. Het huisje dat wij kochten in Struhadlo was perfect onderhouden, heeft een schitterend uitzicht en biedt ons een stressloos onderkomen in najaar, winter, voorjaar en zomer.

Ik heb nog vele vragen, zo ook bijvoorbeeld met betrekking tot satellietontvangst van nederlandse en engelse zenders, maar ik heb gezien dat daar al veel over is geschreven op dit forum. Ik heb een schotelantenne en een ontvanger, maar die ontvanger stamt nog van voor de jaartelling. Ik overweeg een nieuwe te kopen, maar ik weet niet of ik dat nu hier moet doen of in Tsjechië.

Groeten,

Bram
 
Bovenaan